Bodø/Glimt

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Som Brann-sympatisør må eg innrømme at Rosenborg sine Champions League-"eventyr" og totaldominanse i den heimlege serien var uuthaldeleg. Rett nok var nivået på den norske klubbfotballen og landslaget det høgaste nokonsinne på den tida, men om det går ut over spenninga i serien er det ikkje verdt det, i mine auge.

Eg vil heller ha ein dårleg "kommunistliga" enn ein kvalitetsmessig betre liga der eitt lag dominerer år etter år (jamfør Bundesliga, Ligue 1 og Tippeligaen på 90-talet).
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Ok, gikk glipp av det poenget @GBailey.
Altså poenget med at talenter presumptivt ikke får muligheten.
Skjønner.

For en sjelden gangs skyld ikke helt enig med deg @Pancho P.
Jo, klart det var ikke så spennende på 90 tallet når Rosenborg abbonerte på seriegullet.
Men jeg hadde/har enorm respekt for at de bygde seg opp selv.
Ingen rike onkler.
De var lokomotivet andre måtte strekke seg etter.

Jeg tror ikke Bodø/Glimt ville dominert like mye.
De kommer fra en liten by (beklager folk fra nord Norge, vet den er Nordlands største og nord Norges nest største).
Ser ikke for meg at Bodø/Glimt ville tatt 13 strake seriegull.

Som sagt, har egentlig ikke så sterke meninger her.
Synes det er bra når norske lag går videre.
(Kan ha med at jeg vokste opp når det var en sensasjon at norske klubber gikk videre fra 1 runde.
Husker Haugar og Viking gikk til 2 runde for 40ish år siden.
Ellers var det rett ut for ALLE).
post liked by: RedTrafford, Schmeichel, Pancho P, Can2, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

RedTrafford wrote: 25 Aug 2022, 17:47 Angående det økonomiske med det, er det bare bra. Heller en klubb med økonomisk forsprang enn kommunist liga der alle er like dårlig. Både når det gjelder økonomi og prestasjoner på banen.
Så har jeg også et inntrykk av at dersom det faller mye penger på én norsk klubb, har det liksom en liten tendens til å dale litt mer penger på de andre klubbene også, uten at jeg helt er i stand til å forklare hvorfor det eventuelt er slik. Kan jo være at det går litt inflasjon i ligaen, at når man vet motstanderen har mye penger kan man kreve litt mer for spilleren de ønsker osv. Kanskje den vinnende klubben skaper mer interesse, får flere seere, og at det blir mer inntekt å fordele på motstanderklubber og lignende.
Selvsagt ikke like mye til å balansere skjevheten til den vinnende klubben, men det virker som det er en faktor. Jeg er litt i tvil på at pengene alene er nok til å skape tiår med dominans, spesielt i en liten by som Bodø som @Pink Final påpeker, tror det skjer mer når det dukker opp spennende nytenkende managere som andre ikke klarer å matche.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Pancho P, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10525

Skjønner poenget ditt @Pancho P
Veldig mye enig i det du skriver generelt, så får vi heller være uenige her :D

Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn jeg heller, men vil si til slutt at hvis ingen norske klubber skal starte ett sted, ja da vil alltid norske klubber være i det nederste sjiktet i Europa da. På ett eller annet tidspunkt må jo ett lag få ett økonomisk overtak.

Skjønner jo at det er ut i fra hvem klubb som får muligheten til å forsyne seg av kaka, hva enkelte mener også da :D
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2, Cola2

Deleted User 595

Jeg syns og RBK sitt europaeventyr var... eventyrlig, og gøy. Men det var en annen tid, og en annen, yngre gutt som så på fotball da. I dag kjenner jeg ikke igjen Rosenborg som klubb, verken på banen eller utenfor. Og det tror jeg har tett sammenheng med deres tidligere dominans. De fløy for tett på solen, slik Ikaros gjorde. Med det mener jeg at de baserte suksessen på to ting, som begge var tidsbegrensa ressurser: Pengene fra CL, og Eggen. Dette gikk utvilsomt på bekostning av egenutviklede talenter. Etter 2010 har vi knapt sett noe fra Rosenborgs egne rekker, med svært få unntak.

Jeg er selv nordlending, og kan skrive under på at supporterkulturen rundt både Tromsø og Bodø/Glimt var ekstremt laber på 90/00-tallet. Innbyrdes cupfinale var unntaket, samt Tromsøs oppgjør mot f.eks Chelsea. Da var det folkefest, samt litt etterslep på tribunene som fort forsvant når det var tilbake til hverdagen i Tippeligaen, eller 1. divisjon. Har vært på Alfheim og Aspmyra flere ganger, og sett glisne tribuner, og svært lite supporterkultur, sang og heiarop. Har sett og spilt foran mer fanatiske Alta og TUIL-fans, enn "Isberget". Alfheim er en stusselig arena å spille på. Har spilt der selv, og det var ikke store opplevelsen. Aldri spilt på Aspmyra, dog.

Nå er det fullt av folk på Aspmyra, og det er vind i seila. Velfortjent! Håper det holder seg, men tror det fort blir glissent igjen om Bodø/Glimt faller av i noen år, og det ikke kommer frem de store talentene. Mitt åsyn er at supporterkulturen i Bodø i stor grad er nyvunnet og en heftig trend, og ikke har like dype røtter som klubben i sin egenart har, med sin lange historie.

Så det var ikke unaturlig for mange nordlendinger på min alder å holde med Rosenborg. Man ble født inn i det, og det var den nærmeste klubben med desidert best sportslig suksess, og supporterkultur. På laget vårt var ingen Tromsø eller Bodø-supporter, selv om disse lagene var geografisk mye nærmere enn Trondheim.
Last edited by Deleted User 595 on 26 Aug 2022, 10:24, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pancho P, RedTrafford, Can2, Cola2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Flott post du har her @GBailey 👏👏
Bare et lite innspill.
Jeg mener Bodø/Glimt var første norske klubb med ‘engelsk stemning’.
Første cupfinale med synging var vel 1975, Glimt - Vard.

De hadde dog gule kjeledresser - det trakk ned.
Beklager min sjåvinisme der 😅😜.

Som jeg husker døde supporterkulturen i Bodø da Glimt falt utfor stupet på tidlig 80 tall.
For så å gjenoppstå - husker bl.a Glimt - Kjelsås 5-2 i cupen i 87 var det vel.
Da var de tilbake med tannbørsten, kjeledressene og ‘Bodø/Glimt superlag’.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Belfastboy, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

GBailey wrote: 25 Aug 2022, 18:36 Alfheim i dag er en stusselig arena å spille på. Har spilt der selv, og det var ikke store opplevelsen. Har aldri spilt på Aspmyra, dog.
Nå gjør du meg selvsagt nødt til å spørre; har du vært toppspiller eller i nærheten av toppspiller i det norske ligasystemet selv, Gbailey?
post liked by: Pancho P, Pink Final, Can2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Eg må legge til at eg i seinare år fekk eit heilt anna syn på Rosenborg si storheitstid og ikkje minst Nils Arne Eggen. Maken til glimrande trenar, enorm spelarutviklar og generelt framifrå type. No som subjektivitetens slør har vorte løfta bort frå dei fordums tribalistiske augene mine, ser eg jo at Eggen og Ferguson hadde svært mykje felles.

Men eg meiner fortsatt at totaldominans over tid ikkje er bra for fotballen. Og om ein ser objektivt på det er det også svært forståeleg at mange har eit anstrengt forhold til United nettopp pga suksessen vår under Sir Alex. Eg har ikkje noko til overs for Klopp og han har jo tross alt ikkje vunne allverden 🤣
post liked by: Schmeichel, Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Pancho P wrote: 25 Aug 2022, 18:53 Eg har ikkje noko til overs for Klopp og han har jo tross alt ikkje vunne allverden 🤣
Der er du heldig. Jeg sliter nemlig litt med å mislike Klopp, han er jo så diplomatisk og av og til har han vel tilogmed forsvart United. Men dette bare irriterer meg. Jeg ønsker jo å mislike mannen, han er jo Liverpool trener (ja, det hjelper jo på) men har du noen tips utover det?
post liked by: Pancho P

Deleted User 595

Schmeichel wrote: 25 Aug 2022, 18:51
GBailey wrote: 25 Aug 2022, 18:36 Alfheim i dag er en stusselig arena å spille på. Har spilt der selv, og det var ikke store opplevelsen. Har aldri spilt på Aspmyra, dog.
Nå gjør du meg selvsagt nødt til å spørre; har du vært toppspiller eller i nærheten av toppspiller i det norske ligasystemet selv, Gbailey?
Kun per definisjon, og kun i nærheten. Har ingen kamper i Eliteserien. Jeg var en ålreit fotballspiller, og en hakket bedre keepertrener. Men ikke noe som helst å skryte av.
post liked by: Pink Final, Schmeichel
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

No beveger vi oss farleg langt bort frå temaet i kamptråden, men eg tar sjansen på at moderatorane held dei gule korta sine i brystlomma😉 Eg trur det er den forbanna jovialiteten til Klopp som irriterer meg mest. Han er så eplekjekk i stilen når alt går på skinner, men ein sutrekopp utan lite ved den minste motgang. Sikkert ikkje uvanleg for ein toppmanager, men når han trenar det laget som han gjer, byr det meg i mot.
post liked by: Pink Final, Schmeichel, RedTrafford, Belfastboy, Can2
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 595

Schmeichel wrote: 25 Aug 2022, 18:57
Pancho P wrote: 25 Aug 2022, 18:53 Eg har ikkje noko til overs for Klopp og han har jo tross alt ikkje vunne allverden 🤣
Der er du heldig. Jeg sliter nemlig litt med å mislike Klopp, han er jo så diplomatisk og av og til har han vel tilogmed forsvart United. Men dette bare irriterer meg. Jeg ønsker jo å mislike mannen, han er jo Liverpool trener (ja, det hjelper jo på) men har du noen tips utover det?
Samme diagnose her 😂 Tips mottas gjerne!

Klopp er en flott fyr. Vanskelig å ikke like, selv når han er grinete og skylder på hele verden for tapte poeng. Har bare en naturlig karisma og brennende engasjement for fotball, som er smittsomt!

Tror Fergie hadde likt Klopp som motstander, om de var fra samme æra.
post liked by: Schmeichel, RedTrafford, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10525

Mulig han greier å sjarmere verdenspressen.
At han er manager for Liverpool er grunn nok ja. Trenger ikke flere grunner enn det.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Schmeichel, Can2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Sporer tilbake fra Klopper’n.
(På linje med hva @Pancho P mener om ham jeg).
En av de mer morsomme tweets fra i går.
Tromsø og Zagreb, venna siden 1971
😁 Litt rivaleri er sunt, og faktisk har Tromsø og Zagreb vært vennskapsbyer siden 1971.
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

messilingard wrote: 25 Aug 2022, 16:49 Ellers så må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår denne lilleputtnasjon følelsen som mange har med Bodø Glimt. Virker som om at man begår landsforræderi bare på grunn av at man ikke ønsker Glimt suksess i Europa. Kunne sikkert forstått det dersom man var fra Færøyene og alle kjente alle, men i det ganske land i dag så vil jeg tro at det er svært få mennesker med noen form for tilknytting til Bodø eller Nordland, og med det så mener jeg at man er oppvokst der oppe, har familie derifra eller har tilbrakt mye tid i regionen.
Den første delen av dette lukter litt jantelov vil jeg si.

Hvis vi skal legge geografisk nærhet og tilhørighet som et kriterium, burde vel de aller fleste av oss revurdere vårt forhold til Manchester United også.



Jeg har ikke noe problem med å unne Glimt suksessen. Tviler på at de blir i en egen overlegen unik posisjon, uansett. Det er en liten håndfull lag som er reele konkurrenter. Jeg synes norsk fotball er artig å se på, ikke pga. den fantastiske kvaliteten, men pga. spenningen og uforutsigbarheten.

Jeg var litt fan av RBK i Europa, men holdt stort sett med bortelaget, mine nesten 30 år i Trondheim til tross. Fotballens veier er uransakelige eller noe...
post liked by: Pink Final, Pangaea
Kong Eric Cantona
Post Reply