[PL] Manchester United-Tottenham (12-03-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply

Topic author
Deleted User 480

MANCHESTER UNITED vs TOTTENHAM

Premier League
Lørdag 12.03.2022 kl. 18.30
Old Trafford
Dommer: Jonathan Moss.



Innbyrdes
Man United: 93
Uavgjorte: 50
Tottenham: 53

Liga 84-43-42
FA cup 6-5-5
Liga cup 2-1-5
Cup vinner cup 1-0-1
C Shield 0-1-0


Siste fem
PL 2021 Spurs - United 0-3
PL 2021 Spurs - United 1-3
PL 2020 United - Spurs 1-6
PL 2020 Spurs - United 1-1
PL 2019 United - Spurs 2-1



Skader United
Ronaldo: Hofteskade. Uviss tilbakekomst.
Shaw: Korona. Uviss tilbakekomst. Forhåpenlig klar.
Edinson Cavani: ???



Suspensjoner United: Ingen




RED DEVILS VS. SPURS

Manchester United og Tottenham er to lag med en lang historie. De har møtt hverandre 196 ganger. United har vunnet 93 av dem. De to siste kampene mot dem, har vi vunnet komfortabelt med hhv. 3-1 og 3-0. Kampen før det vil vi vel la gå i glemmeboka. Det var det famøse 1-6 tapet på hjemmebane i 2020. Vi møtte dem første gang 28. januar 1899 (Newton Heath). Det var en cup-kamp som endte 1-1. Omkampen fire dager senere tapte vi 3-5. 6-1 tapet vårt i 2020 tangerte for øvrig vårt dårligste resultat mot dem. Forrige gang var et bortemøte i 2. divisjon i 1932. Vår største seier mot dem var i 1910 (så vidt jeg har brakt på det rene), da vant vi 5-0 i det som da het 1. divisjon.

Kampen på lørdag er en kamp begge vil være svært lystne på å vinne. Selv om vi sliter en del om dagen, så kan vel Conte`s lag neppe sies å ha flytt avgårde på "Bøljan Blå", de heller. Føler det er hakk i plata dette, men nå må vi "ta rev i seilene", "nå må vi reise kjerringa" og nå må vi "løfte oss flere hakk". Det er vel så som så med trua for mange av oss for tida, men Tottenham er et lag vi er noenlunde på nivå med, i hvert fall på papiret. Nå må gjengen glemme City-kampen og gå "all in" mot Spurs!

I skrivende stund driver Tottenham og "lager hakkemat" av Everton, hjemme på Tottenham Hotspurs Stadium. Kampen endte 5-0 til Spurs. Det var vel ikke helt den utgaven av Spurs vi ønsket oss denne uka. Ved seier mot oss, er de også forbi oss på tabellen. Vi må rett og slett være PÅ fra start og spille i 90 minutter. Vi har ikke råd til å fortsette pausen inn i andre omgang, som vi dessverre har gjort et par ganger,


THE SPURS

Tottenham Hotspurs er et London-lag som spiller hjemmekampene sine på Tottenham Hotspur Stadium. -Ære være dem for at de har et klubbrelatert stadion navn. Det er ikke for mange av dem rundt omkring. Klubben ble stiftet i 1882, og ble valgt inn i The Football League i 1908. Tottenham blir ofte kalt «Spurs» eller «Lilywhites». Tottenham Hotspur Stadium ligger i Tottenham-området nord i London, og åpnet 3. april 2019. Utviklingen av hele området kalles Northumberland utviklingsprosjekt og stadionet var en del av prosjektet. Stadion har en publikumskapasitet på 62 850. Tottenham sin gamle hjemmebane White Hart Lane, ble tatt i bruk i 1899, og var deres hjemmebane i 118 år. Den første kampen ble spilt i september 1899 og endte med 4-1-seier mot Notts County. 5000 tilskuere overvar den historiske kampen. Tilskuerkapasiteten ble nær fordoblet da de kom til nytt stadion.


Ohhh Teddy, Teddy. Teddy, Teddy, Teddy Sheringham!


Vi har gjort noen "varp" fra Tottenham. Blant annet Teddy Sheringham. Han kom til oss før sesongen 1997-98. Den gangen var ikke nyhetene ute umiddelbart de skjedde, og papiraviser var en stor del av mediebildet. Jeg husker ikke i farten hvilken avis det var, men jeg bladde plutselig fram til en dobbeltside der det sto med store typer "Sheringham til United!" Jeg husker jeg tenkte YES!! Han fikk 104 kamper og 31 mål, i løpet av sine 4 sesonger hos oss. Om han ikke er så høyt oppe på adelskalenderen, så bidro han i noen av våre aller beste sesonger, og scoret noen viktige mål.

Godeste Mikael Carrick kom også fra Spurs, og "Godfoten" Dimitar Berbatov!


Tottenham Meritter

Seriemester (2): 1950/1951, 1960/1961.
FA-cupvinner (8): 1901, 1921, 1961, 1962, 1967, 1981, 1982, 1991.
Ligacupvinner (4): 1971, 1973, 1999, 2008.
Vinner av europacupen for cupvinnere (1): 1963.
Vinner av UEFA-cupen (2): 1972, 1984.
post liked by: Belfastboy, Blodfink, Pink Final, Pancho P, Pwint, Buchan
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7572
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27042
Liker mottatt: 17616

Nydelig førstepost @Canto 👏.

«Vi må ta rev i seilene» og «løfte oss flere hakk» - slike utsagn har vi hørt ofte som du skriver.
Vanskelig å tro på etterhvert, men skal vi nå den 4 plassen må vi slå Tottenham.
Det blir ingen enkel oppgave.

Matchen har fått en ekstra edge når de har Conte i managerstolen.
Gjør det bare ekstra deilig å slå dem, og ditto verre og evt skulle gå på en smell.
Bortsett fra mot gjennomlekke Leeds savner jeg at vi setter sjansene våre.
Vi må bli mer effektive i angrep.

Har vært mange klassikere mot Spurs.
Vi tok ligagullet i 99 etter å ha slått dem i siste match.
Vi har snudd 0-3 til 5-3 og 0-2 til 5-2.
Før min tid scoret deres keeper Pat Jennings på Alex Stepney etter utspark i Charity Shield.
Og Matt Busby feiret 20 år som manager mot Spurs i 1965.
Spillerne hadde kjøpt gave og overrasket sin sjef som ble emosjonell.
Tror hele gjengen må ha mistet fokus for Spurs vant 5-1!
Virket som alle skjerpet seg i returmøtet på Old Trafford, for da vant United 5-1!
Jeg tar gjerne en ny klassiker mot dem lørdag, men aller viktigst blir 3 poeng.
Det kan bli tøft å få til, vet jo aldri hva denne utgaven av Manchester United kan finne på.
post liked by: Pancho P, Pwint, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 108

Jeg var på United debuten til Sheringham jeg @Canto.
Det var litt av en opplevelse. Satt sammen med hjemmesupporterne på White Hart Lane. Da United fikk straffe etter en times spill og Teddy Sheringham gikk fram og skulle ta den var det minst 18 års-grense for å høre det som ble ropt fra Spurs fansen ja. Da han satte straffen i stolpen var jubelen i taket og stemningen fantastisk.
United vant kampen 2-0 til slutt. Vanskelig å sitte sammen med den rivaliserende fansen under slike kamper. Stemningen var hatefull fra første sekund. De skulle ikke gjøre "hjemkomsten" til Sheringham hjertelig.
Herlig opplevelse. Fotball er følelser, på godt og vondt.
post liked by: Pancho P, Pwint, Pink Final, Buchan
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8562

Super post, @Canto! Har alltid hatt ein ørliten soft spot for Spuds. Dei har hatt ballkunstnarar som Hoddle, Gazza, Ginola og Berbatov i tillegg til målscorarar som Teddy, Klinsmann, Bale og Kane. Heung-Min Son er etter mitt syn blant dei aller beste spelarane i Premier League.

Smått utruleg at klubben ikkje har vunne ligaen sidan 1962. Tilskodarkapasiteten på det nye stadionet var opprinneleg 62062, med ein klar henvisning til dette året. Det var heller ikkje tilfeldig at kapasiteten så vidt oversteig den på Emirates, eit par kilometer nede i gata.
post liked by: Pwint, Pink Final, Buchan
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4662
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2592
Liker mottatt: 10529

Tror det er mange som liker Spurs litt. Få som direkte misliker dem i alle fall, bortsett fra Arsenal så klart og kanskje noen andre London-klubber.
Selv hatet jeg dem på 80-tallet, ettersom majoriteten i klassen min på barneskolen faktisk holdt med Spurs (Hoddle-effekten). Vi var én Liverpool, én United (meg) og resten Spurs. Og de var rett som det var bedre enn oss på den tida. Men i voksen alder har jeg ikke hatt noe imot dem.

Som @Pancho P sier, de har hatt mange artige spillere og stort sett spilt god fotball. Så er det selvsagt også fordi de "aldri" vinner noe og derfor ikke oppfattes som en trussel om hegemoniet for noen av de andre storklubbene. At de ikke vant ligaen i stedet for Leicester i 2016 må være peak Spurs.
post liked by: Pancho P, Pwint, Pink Final, Buchan

Topic author
Deleted User 480

Mange takk @Pink Final og @Pancho P . Hyggelig å høre. :thumb_up: (Skrev en liten epistel om London, men det var jo ikke bortekamp. En liten blødme, så den er slettet. Skal oppdatere meritter og dommer i hovedsaken.)

Det har vært mange minneverdige og spektakulære kamper mellom oss og Spurs, ja! Det er ganske utrolig og komme tilbake fra 0-3 og 0-2 og vinne. ikke ofte heller at et lag i den ene kampen taper 5-1, for så å vinne 5-1 i neste. Får litt sjokolade-esken til Forrest Gump følelse; " You never know what you gonna get!"

De har hatt noen markante skikkelser og sagnomsuste spillere, ja. "Gazza" var vel den spilleren Fergie syntes det var mest synd at han aldri fikk tak i. Nesten utrolig med så store navn og sine tradisjoner, at de har vunnet såpass lite de senere årene.

Jeg tok visst ikke med merittene deres, men de vant jo serien forrige gang før Brann - og har gått enda lenger uten et nytt seriegull. (Uten sammenligning for øvrig. -Unntatt navnet på stadion da! :hah: ). Artig anekdote at de hadde tenkt å ha 62062 plasser på stadion!

@Mcilroy Det må ha vært litt av en opplevelse! :D Spurs-fansen følte det nok som et ultimat svik, desto morsommere for oss!
post liked by: Pancho P, Pwint, Pink Final, Buchan
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7572
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27042
Liker mottatt: 17616

Beklager min plagsomme hang til tall og facts @Pancho P 😳
Men Spurs vant ligaen og The Double i 1960/61.
De tok FA cupen i 1962.
Stadionkapasiteten på 62062 er kanskje en hyllest til det cupgullet?

Enig med deg og de andre i at Spurs er en klubb man ikke misliker.
De kan minne om en litt bedre versjon av West Ham.
Fint spillende lag, men sjeldent noen stor trussel i ligaen.
Spurs var tradisjonelt et cuplag, men den biten forsvant også ila PL æraen.
post liked by: Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8562

Det har du forsyne meg rett i, @Pink Final🥴 Alltid lurt med ein faktasjekk før ein postar!
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3924
Liker mottatt: 5041

I sin tid hadde man gjerne et halvt øye på Tottenham, fordi Erik Thorstvedt var der, i en tid med ganske få norske utenlandsproffer i England. Det er vertfall slik jeg husker det fra ungdomstiden. Det var gigantiske nyheter når Johnsen og Solskjær gikk til United.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Pancho P, Buchan

Topic author
Deleted User 480

Rafahel Varane er heldigvis tilbake i troppen, så jeg tar han ut av skadelista. Ronaldo kommer ikke til å være klar og Cavani er jo egentlig et stort spørsmålstegn. Det kan vel borge for et angrep i førti - og ikke sytti årene.. Det som likevel ivaretar den høye alderen på lørdag er "gode" gamle John Moss i dommerdrakta..
post liked by: Pancho P, Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4662
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2592
Liker mottatt: 10529

Ifølge Rangnick er Ronaldo og Cavani klare, McTominay tvilsom og Shaw fortsatt ute med Covid.
post liked by: Pink Final

Topic author
Deleted User 480

Får vel tro på Ralf da. Ronaldo hadde ikke trent med laget, men mulig han er klar da altså, om enn ikke i 90. Cavani bestemmer vel det meste selv, kan det synes som.
post liked by: Pink Final
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Ryktes Henderson i mål i dag. Spennende.

David de Gea er visst syk.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1943
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 816
Liker mottatt: 2564

Som en god MU fans skal jeg nu se kampen men det meste av gløden døde med 0-0 mot Watford, om det det blir seier eller tap betyr ikke ikke noe for meg nu, nu venter man på ny sesong og en ny trener så før man se om gløden til fotball kommer tilbake da. PS håper at ikke han PSG treneren kommer til MU, har nesten 0 tru på at han er rett mann.
User avatar

Ryder
Posts: 4662
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2592
Liker mottatt: 10529

2. omgangen mot City, og alle de pinlige lekkasjene fra garderoben, gjør det stadig vanskeligere å ha trua. Men lærer heldigvis aldri, 3-1 i dag! ❤️
post liked by: Pink Final, Pancho P
Post Reply