[PL] Manchester United-Southampton (12-02-2022)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ta ut ein midtstopper i stedet. Spill tre bak med litt strammere backer.
User avatar

Ryder
Posts: 4690
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2611
Liker mottatt: 10655

Pancho P wrote: 12 Feb 2022, 22:47 Er for så vidt einig i det, @Ryder, men det som skjer når ein tar av ein spelar som McTominay, er at avstanden mellom forsvaret og den offensive midtbana vert for stor. Når Bruno, Rashford og andre mister ballen i angrep, vert det ein autostrada for Soton-spelarane mot målet vårt.

Eg hadde skjønt grepet om the Saints hadde parkert bussen, men dei var relativt farlege på mange overgangar, som lett kunne ha straffa seg. Vi klarte heller ikkje å skape meir offensiv slagkraft etter McTominay gjekk ut.

Sjølv om Pogba skaper ein del offensivt, er han ikkje disiplinert nok til å spele i 8-arrolla, eller kva det er han spelar. Særleg ikkje når Bruno også er ein del av trioen på midten. Altfor mykje av det defensive ansvaret hamnar hos the Tominaytor og det er éin av grunnane til at vi får så mange brudd imot.
Delvis enig i det. Men det snakkes mye om at vi får så mange brudd imot. Gjorde vi egentlig det i dag (i alle fall sammenlignet med tidligere i år)? De har få store sjanser. Mulig jeg må se den igjen, hadde et utall unger løpende rundt hele tida. Men for meg så det ut som vi først og fremst var et lag som etter hvert mistet roen, hodet og disiplinen. Igjen. Altså ikke et systemisk, men mentalt problem. Igjen.

Nekter ikke for at en Pogba/Bruno-midtbane byr på defensive utfordringer. Men synes de siste kampene har vist at det kan fungere når hodet er på plass. Så er vi for lette å få i ubalanse, og slutten av kampen i dag handler også mye om desperasjon og at vi ikke vet å takle den slags situasjoner med ro og kløkt.
post liked by: Pancho P, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Må bare si at jeg klør meg litt i hodet av all kritikken i det siste. Vet jeg har vertfall delvis vært med på det selv, for vi blir frustrert, og det er kanskje det som er hovedgrunnen. Men når vi ser bak resultatene, så har vi egentlig spilt ganske så bra i mesteparten av alle disse tre kampene, og burde vunnet alle tre. Ja, også mot Southampton. Selvfølgelig sier ikke statistikk alt, men denne er ganske klar. United hadde xG (expected goals) på 2.99 vs Southamptons 0.68. Altså, vi "burde" vunnet 3-0 eller 3-1. Nok en gang brenner vi for mange sjanser. Dette var ifølge understat, og jeg vet ikke hva andre tjenester rapporterer, da de er bak betalingsmurer.

Når det er sagt, så teller resultater åpenbart mye, og vi er skikkelig i beit for poeng nå. Akkurat nå er det vanskelig å se hvordan vi skal klare CL til neste sesong. Både Tottenham og Arsenal er i bedre form, får poeng der de skal, og vinner jevne kamper. Heldigvis går de også på en smell av og til, som Tottenham sist mot nettopp So'ton. Men akkurat nå er vi bakpå, og trenger en god rekke med seire. Det var liksom meningen det skulle komme mot alle disse pisslagene (for å prate fra levra), for det kommer vesentlig tøffere kamper snart.

På lengre sikt er jeg mer optimistisk. Pendelen må svinge snart, slik at vi får normal uttelling. Forsvaret er mye bedre, selv om Maguire nær sagt som vanlig gjør en del rart. Vi slipper ikke inn mange mål, og dominerer sjansestatistikken. Og det er uten skikkelig press-spill, la oss ikke glemme det. Tror jeg skal fortsette tankerekka et annet sted...
post liked by: Lingard
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2744
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2916

Pangaea wrote: 13 Feb 2022, 02:30 Må bare si at jeg klør meg litt i hodet av all kritikken i det siste. Vet jeg har vertfall delvis vært med på det selv, for vi blir frustrert, og det er kanskje det som er hovedgrunnen. Men når vi ser bak resultatene, så har vi egentlig spilt ganske så bra i mesteparten av alle disse tre kampene, og burde vunnet alle tre. Ja, også måt Southampton. Selvfølgelig sier ikke statistikk alt, men denne er ganske klar. United hadde xG (expected goals) på 2.99 vs Southamptons 0.68. Altså, vi "burde" vunnet 3-0 eller 3-1. Nok en gang brenner vi for mange sjanser. Dette var ifølge understat, og jeg vet ikke hva andre tjenester rapporterer, da de er bak betalingsmurer.
Tja, jeg er delvis enig med deg. Hvis vi ser bak resultatene, så har vi periodevis spilt bra fotball. Bedre enn på veldig lenge og skapt flere gode muligheter, men dessverre så har det som regel kun blitt 30 minutter eller maks en hel omgang. Som i førsteomgangen i gårsdagens kamp. Den var fartsfylt og underholdende, med to lag som ønsket å angripe. Og selv om jeg noterer førsteomgangen som godkjent, så var Southampton langt ifra ufarlige, selv om xG-tallene tilsier det. Dette fordi bortelaget ikke fikk til å avslutte på farlige innlegg og fordi vi fikk blokkert noen av skuddene.

Men jeg liker at vi er begynt å skape sjanser igjen, men vi er fortsatt helt grusomme bakover. Jeg har egentlig forsvart kapteinen vår veldig lenge, kanskje spesielt sist sesong, men denne sesongen har han vært helt horribel. Jeg føler meg sikker på at han er en god midtstopper som lett kan spille fast på et av de beste lagene i ligaen, men da må det aktuelle laget spille en type fotball som han passer inn i. Et bedre system. Akkurat nå er jeg usikker på om han noen gang kommer til å passe inn som midtstopper for oss, men jeg krysser fingrene for at Rangnick (og ikke minst den neste manageren) finner ut av det. For per dags dato er det på grensen til trist og flaut at han er kapteinen vår. Han er kanskje vår dårligste spiller hver eneste match, nesten. Huff.

Men det er utvilsomt flere spillere som skuffer for tiden. Rashford og Ronaldo virker helt ute av det, spesielt Rashford. Jeg er glad for at han fikk seg en målgivende, men det var ikke mange gode involveringer han hadde bortsett fra på scoringen. Vi trenger at han finner tilbake selvtilliten.. og nå vet jeg ikke hvilke instrukser Ronaldo og Rashford får før match, men man skulle jo anta at de får beskjed om å jobbe LITT mer defensivt enn hva de gjør, kanskje spesielt Rashford, som spiller ute på kanten. Nå er det sikkert ikke bare bare for Rashford å omstille seg til Rangnicks måte å spille fotball på, for han har jo hatt "frie" tøyler nesten helt siden han slo gjennom.

Ronaldo kunne gitt oss en drømmestart på kampen, men presterte å bomme etter å ha rundet Forster. Akkurat slike sjanser forventer jeg at han setter. Hadde han sendt oss i ledelsen og Sancho doblet etterpå, så hadde vi nok tatt tre poeng. Og ja, jeg vet at det selvfølgelig hadde blitt et annet utfall om Ronaldo hadde scoret først, men ja.. slike sjanser er han nødt til å skåre på om vi skal ha sjans til å ta 4. plassen. Akkurat nå ser det bekmørkt ut. Skal vi virkelig havne bak Arsenal på tabellen? Kjenner jeg blir fysisk uvel.

Ellers så må man jo bare glede seg over at Sancho begynner å se bra ut. Ikke bare spiller han bra, men han leverer også målpoeng. Utvilsomt vår beste angrepsspiller for tiden.

Med Martial i Sevilla, van de Beek i Everton og Greenwood i arresten så var benken vår uvanlig svak i går, men jeg kan likevel ikke skjønne at det ikke ble gjort endringer tidligere. Både Elanga og Lingard kan bidra med mer enn det Rashford gjorde i dag. Og hvor var Cavani? Han er skadet 70 % av tiden..
Jeg gleder meg til neste sesong med ny manager og en ny start. Det trasige er at det etter all sannsynlighet kommer til å bli uten Champions League-spill, men akkurat nå er vi ikke i nærheten og det må vi bare akseptere. Men det hadde vært moro med et ordentlig eventyr i Champions League før sesongen er over..
post liked by: Pangaea, Pink Final, Ryder, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Egentlig ikke (særlig) uenig i noe der. Selv om en del av spillet vårt ser bra ut, så er ikke alt det, og det er stor kvalitetsforskjell opp til City og Liverpool. Men for å ta en liten ting: blokkerte skudd blir tatt med i xG. Klarerte headinger og dårlige sistepasninger kommer naturligvis ikke med, men xG dekker ganske så mye. Det er en relativt god målestokk.

Noe som er litt sært nå, og selvsagt blitt en større faktor pga Greenwood-saken: Vi er på en måte tilbake til å ikke ha en høyrekant. Rashford er best på venstre, og nå spiller jo stort sett Sancho der også. Elanga også. Trist at Rashford er så ute av form nå, vet ikke hva som har skjedd der, om det handler om mer enn fotball, men trist å se han nå, i forhold til hvordan han er på sitt beste. Blir for mange dårlige valg, og ikke bare fra han heller.

Til tross for alt dette, så mener både jeg og statistikken at vi fortjente å vinne kampen. Og det kan være greit å ha i bakhodet selv om vi er veldig skuffa over resultatet. Laget har tatt skritt i riktig retning, og når vi får bedre uttelling så vil resultatene bli bedre også. Spørs selvsagt hvordan det går mot lag som kjemper om topp fire, men i disse kampene har vi vært best.

Har mistet mye av troen på CL, men kanskje det kan snu fort. Fotball er rart. Og hadde vi faktisk vunnet disse to kampene, så hadde det sett rent så lyst ut. Men det blir bare ønsketenking og kontrafaktisk nå. Realiteten er at vi får det meget tøft framover, og må sannsynligvis slå en del av våre direkte rivaler for å få det til.
post liked by: Pink Final, Ryder, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4690
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2611
Liker mottatt: 10655

Gode innlegg, @Pangaea og @Lingard - måtte ha en laaaang timeout etter kampslutt i går pga skuffelsen, men det er ikke så bekmørkt som det føltes der og da.
Som dere er inne på: ingen kunne klaget dersom vi hadde vunnet de tre siste kampene 3-0, 3-1 og 3-1 for eksempel.
Det er naturlig at resultatet styrer oppfatningene, men greit å ta et steg tilbake også. Selv om vi har MASSE å jobbe med.
Vi sliter med matchvinnere i begge ender av banen ute av form. Der vi i lange perioder under OGS fløt på øyeblikk av individuell briljans, er det langt mellom den individuelle briljansen nå. Det gjør det tungt og «jobbigt», men vi skaper mer og slipper til mindre imot enn på vårt verste tidligere i sesongen.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Kanskje Ronaldos dårlige form eventuell nedadgåande kurve er Uniteds problem?

1 mål i åpent spill, og 1(?) assit siden RR tok over. 12-13 kamper.
Sjangsene og spillet har vært der. Med normal uttelling for ein bra spiss ville det ha vært 4-5-6 mål ekstra, og da god poengfangst.
Kanskje meget god poengfangst også da det har vært mykje jevne oppgjer.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7600
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27219
Liker mottatt: 17744

Ronaldo har vært svak på nyåret.
Han burde så absolutt ha scoret da han rundet Forster.
Ronaldo er imidlertid ikke alene om å sløse med sjansene.
United kaster bort mange muligheter.
I tillegg har vi en håndfull scoringer annulert for offside nylig.
Det er marginer det går på.

Likte ellers posten @Pangaea skrev i Taktikk og formasjon tråden.
Hjalp i hvert fall meg til å tro at Rangnick har kontroll, men han har senket ambisjonsnivået for hvordan dette laget kan spille denne sesongen.

Det kollektive fungerer ikke så godt, og jeg er redd vi møter en mye tøffere motstander i Brighton enn hva vi gjorde mot Soton.
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Tipper det snart blir garderobebråk basert på at Ronaldo ikkje lykkes under RR.

Lykkes so langt i hvertfall.

Topic author
Deleted User 480

Jeg har forsåvidt tro på Rangnick, men som han sier selv så tar hans fotball tid å implementere. Nå når fjerdeplassen virker litt fjern, så spørs det om vi har den tiden. Jeg har grepet meg selv i ett par kamper og ha gitt opp når det er 10 minutter igjen. Tatt poengtap mentalt en stund før kampen er slutt. Sjelden jeg gjorde det under OGS, selv om der gikk dårlig på slutten med han. Vi gjorde det aldri med Fergie, ihvertfall ikke i PL. Fikk vi 3 minutter tillegg og hadde 1-1, var jo tanken "dette tar vi!" Da var scoringen 34 sekunder før slutt forleden et glimt tilbake til dette.

Hva med Jessie på høyre ving? Og gi han noe mer en 7 minutter spilletid...

Joda. Ronaldo er ikke bra nå. Bør benkes. --Men han er ikke alene om at vi ikke lykkes. Hvis man tror alt blir gull og grønne skoger uten Ronaldo, kommer man til å bli skuffet.
post liked by: Pancho P, Pwint, Pink Final, Pangaea
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2579
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13378
Liker mottatt: 8585

Eg bør kanskje sjå kampen igjen, sjølv om det ikkje fristar voldsomt akkurat no. 1.omgang var bra og det blei skapt sjansar, men vi hadde langt dårlegare kontroll enn mot West Ham, Boro og Burnley. At vi hadde fortjent å vinne dei to sistnemnde er udiskutabelt, men eg synest Soton var minst like farlege som oss, iallefall i 2.omgang.

Eg synest balansen i laget er betre med 4-3-3, men fortsatt er det noko med samansettinga av spelartypar som er feil. Ved fleire høve i den andre omgangen mista vi ballen høgt i bana (eg hugsar iallefall Bruno og Rashford som gjekk seg fast) og då er vi svært sårbare bakover.

Ein kan alltids diskutere kva som er fortjent og ikkje, men akkurat no kjennest det ut som om ein 100%-sjanse for oss er det same som ein halvsjanse for eit anna lag😖
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Altså... uten Ronaldo har vi i praksis ikke spisser, ettersom Cavani stort sett enten er skadet eller på tur. Inntil for et par uker siden kunne vi plassert Greenwood der oppe, og kanskje Rashford, men han er jo helt ute av form også. Men jeg holder fast ved at vi ikke har fått godt betalt i disse kampene, og sikkert hadde vært relativt fornøyde med ettmålsseier i alle tre kampene. Syns krisestemningen som har regjert nesten overalt nå er litt i overkant. Når vi ser bak resultatene, så er det ikke slett så ille. Men selvsagt, surt å se at vi fortsatt er ganske langt bak de beste.

Selvsagt mulig jeg er naiv, men jeg har faktisk troen på det Rangnick driver med. Han vet virkelig sin fotball, prøv å sjekke ut noen videoer på nettet eller artikler. Men det blir som han sa på en pressekonferanse for sikkert en måned siden -- alle trenere skulle ønske det gikk raskere å se forbedringer.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pancho P wrote:13 Feb 2022, 11:34 Eg synest balansen i laget er betre med 4-3-3, men fortsatt er det noko med samansettinga av spelartypar som er feil. Ved fleire høve i den andre omgangen mista vi ballen høgt i bana (eg hugsar iallefall Bruno og Rashford som gjekk seg fast) og då er vi svært sårbare bakover.
Hjertens enig her. Tviler på at idealspillerne til Rangnick i et slikt system er Pogba og Fernandes, særlig uten et litt bedre defensivt anker. Men så liker han å spille ganske aggressivt, så ser ikke for meg to holdende midter heller nødvendigvis. Men han ønsker helt sikkert en sentral midtbane som er dyktige taktisk, flinke til å kvele rom, plassere seg lurt, og spille ballen raskt videre til farligere områder. Ikke tilfeldig han name-droppa Kimmich på spøk i en av de tidlige pressekonferansene. Typer som det passer bedre til hans type fotball enn de vi har. Men angående det, så er jeg faktisk litt glad for at vi ikke kjøpte en midtbanespiller nå i januar, fordi vi aner ikke hvem som blir manager til sommeren, og om den spilleren hadde vært i planene. Hvis vi får manager på plass i f.eks. april, så blir det lettere å langtidsplanlegge slike ting, og få inn den 'riktige' midtbanespilleren, og ikke minst typen spiller.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pangaea wrote: 13 Feb 2022, 15:42Men angående det, så er jeg faktisk litt glad for at vi ikke kjøpte en midtbanespiller nå i januar, fordi vi aner ikke hvem som blir manager til sommeren, og om den spilleren hadde vært i planene. Hvis vi får manager på plass i f.eks. april, så blir det lettere å langtidsplanlegge slike ting, og få inn den 'riktige' midtbanespilleren, og ikke minst typen spiller.
Er det ikkje akkurat det som skal være litt av RR son rolle vidare, og en sportsdirektør oppgave. Kjøpe spillere som passer i eit system, som United skal spille. Litt uavhengig av kven som er manager. Ikkje kjøpe nytt lag kvar gang vi skifter manager. Kontinuitet.
post liked by: Ryder, Pancho P

Topic author
Deleted User 108

Det høres veldig fornuftig ut ja @Otac. De gjør nok sånn i Liverpool og City også. Sportsdirektørene tar og henter spillere uten å forhøre seg med Klopp og Pep. De må bare ta det de får. De har nok null og niks med spillerlogistikken i klubbene sine å gjøre. Hvem er det som har laget systemene i de to klubbene? Sportsdirektørene eller managerne? Hvis Klopp og Pep forsvinner i morgen vil ikke de to klubbene merke noe forskjell fordi det er Sportsdirektørene som har skapt deres suksess og ville skjedd uansett manager?
post liked by: Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4690
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2611
Liker mottatt: 10655

Her er jeg enig med @Otac. Først og fremst fordi vi ikke trenger én ny midtbanespiller før neste sesong, men minst to og ideelt sett enda flere. Legger da til grunn at vi mister Pogba og Donny, mens vi i tillegg trenger oppgradering av Matic og McFred. Det er ikke usannsynlig at vi i juni står med Bruno som eneste spiller som holder topp nivå, og han er uansett mer angriper enn midtbanespiller.

Skjønner at vi ikke kjøper noen til 70-100 mill, men det finnes flere midtbanespillere enn Declan Rice.

Rangnick og Murtough bør jo ha en tanke om hvor de vil i sesongene som kommer, og vi må jo håpe at de manageralternativene de vurderer ikke er totale motsetninger (som LVG og Mourinho var).
post liked by: Otac, Pancho P
Post Reply