Troppen for 22/23

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1904
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13332
Liker mottatt: 5115

Canto wrote:08 Mar 2022, 15:29 2-3 nysigneringer er vel maks man kan realistisk forvente i sommervinduet.
Blir nok ikke flere enn 2-3 nye inn.
Jeg er også forundret med mange som, spesielt på united.no, fabler om 8-10 ut og 8-10 inn, og at vi også sparer mye i lønnsutgifter! Hæ?? Vil det si at de som handles inn ikke skal ha lønn? Skal de spille for heder og ære og betales i knapper og glansbilder?
Mange av de navnene gjør at vi kanskje snakker 3-4 milliarder netto ettersom flere av spillerne ut er på utgående kontrakter.
post liked by: Ryder, Pancho P, red, Pink Final, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14597
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23222
Liker mottatt: 19155

Jeg fabler om minst 8 inn, vet det ikke er veldig sannsynlig selvfølgelig. Men om United skal opp på øverste hylle igjen må det bygges et nytt lag, det er nå det jeg tror. Dagens tropp klarer ikke å vinne noe, jeg skal spise hatten min om United vinner CL. Det blir i så fall et like stort sjokk som når Leicester vant PL.

Det viktigste for meg er å få inn en manager som får makt, en lagbygger og autoritet, og så må alle som hittil har hatt ansvar for overganger slutte å ha det ansvaret. Om vi får inn en up and coming manager med dagens tropp er det bare å glemme det tror jeg. Hvorfor skal de plutselig begynne å fungere når 5 managere ikke har fått det til liksom. Derfor vil jeg ha inn så mange nye spillere, slik at ingen av dem blir sin egen manager for å si det sånn. Nå er det mange som syter og klager i denne klubben, alle de skal vekk...

Selvfølgelig kan en manager ønske en spiller og også få denne, men det viser seg at spilleren ikke holder mål. Det er det noen eksempler på siden 2013, også under Ferguson.

Men at United skal være så mye dårligere enn andre toppklubber på å bygge lag må jo ta slutt.

Det er ingenting som virker som det skal i klubben. Problemene går fra eierne, adm og sportslig avd. inkl. spillerne.
At det er råtne epler i alle disse leddene vet alle. Men man blir ikke kvitt alle dessverre. Eierne er der, de har sine folk i adm.

Arnold har gått på PR-kurs og sier at United skal vinne titler igjen, i stedet for å si at det ikke er så nøye med sportslig suksess, siden United er fotballens Disneyland, som forgjengeren sa.

Det kan også hende at de her inne som tror på en ny vår, med ny manager og stort sett samme tropp får rett. Det håper jo jeg og. At det skal ta kortere tid å komme seg opp i nivå. Men tror på det gjør jeg ikke.
Last edited by Blodfink on 09 Mar 2022, 12:49, edited 1 time in total.
LUHG!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4684
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2603
Liker mottatt: 10634

Hvor mange nye vi ideelt sett trenger, avhenger jo også av hvem som blir manager og hvilken spillestil det medfører. Tror vel egentlig vi trenger flere nye med Ten Hag enn med Poch, ikke minst bevegelige og ballspillende midtbanespillere. Som både har bedre basisteknikk og energi.

Så er det nok vel så viktig å bli kvitt spillere som å hente mange nye. Ut med dem som har vært her i mange år uten å være i nærheten av førstelaget. Ut med aldrende helter som er på dalende kurve. Ut med dem som har fått for vane å løpe til pressen så snart de ikke får viljen sin.

Tror heller ikke det er realistisk med mer enn 2-4 inn. Men 6-8 ut må nok regnes med, noen pga kontrakt, andre fordi de ikke har noe i klubben å gjøre.
post liked by: Blodfink, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Jeg har heller ikke noe tro på typen 5+ spillere inn. Men det er ganske sannsynlig at mange forsvinner, men det er pga utgående kontrakter og gamle spillere heller enn opprensking av kjernestallen. Rett og slett ikke realistisk med så store utskiftinger på bare noen sommermåneder.

Ser Rio har vært ute nå med at spillernes agenter kommer til han og griner for at han er kritisk. Synes ærlig talt slike ting er en del av problemet i dagens United. Det er et symptom på en dårlig mentalitet. Kanskje et speilbilde av klubben på en måte. Viktigere med PR/kommersielle partnere enn å gjøre det godt på banen. Så hvis noen får kritikk, så blir de skuffa og lei seg fordi deres kommersielle profil blir negativt påvirket. I stedet burde de, alle sammen, fokusere på å gjøre det bedre på banen. Det er en så sjokkerende stor forskjell på spillerne vi har nå sammenlignet med generasjonen med Rio, Vidic, Evra, Neville, Scholes osv.

Tenker at å bli kvitt den ukulturen er viktigere enn hvilke spillere som kommer inn. Det er et slags virus som har fått utvikle seg over tid. Solskjær prøvde å gjøre noe med det, men til slutt ble han kastet av båten. Rangnick har sikkert ikke sjanse siden han blir her så kort. Men det er på tide å få slutt på så mye "player power". Fotball er en lagsport, og det er på tide å sette det i fokus igjen. Ærlig talt, se på dagens Bodø/Glimt og fortidens Rosenborg. Og ikke minst Sir Alex' United. Det er ganske fælt å se på hva som skjer med United nå sammenlignet med der vi ønsker å være. Og det er jaggu ikke lett å bli kvitt problemet heller når det har vokst seg så stort over tid. Tviler litt på at å bli kvitt Pogba + Ronaldo løser hele greia. Det er for mange som lager kvalm tror jeg.
post liked by: Ryder, Blodfink, Pink Final, Pancho P
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4684
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2603
Liker mottatt: 10634

Hvor mange er det egentlig som har grunn til å være skuffa over mengden spilletid?

Til nød kanskje Lingard og Donny (pga brutte lovnader og få reelle sjanser) Bailly (svake prestasjoner over tid fra Maguire uten konsekvenser) og Henderson (for god for benk, men dårligere enn De Gea). Jeg tror ikke noen av dem holder nivået United trenger for å ta et steg opp, men det går an å skjønne at de er frustrerte. Men for min del stopper det med disse spillerne.

Mata er en hyggelig fyr, men har ikke noe å gjøre i et lag som prøver å spille intensiv fotball. Matic er god til sitt bruk, men nå er og blir han en rollespiller som kan gjøre en jobb i enkeltkamper og enkelte kampbilder. Rashford får garantert spille så snart han klarer å prestere i nærheten av vanlig nivå. Alle de andre får enten spille mye eller i det minste regelmessig nok til at de ikke bør slenge med leppa.

Jeg er 100 prosent sikker på at for å nå toppen, må alle i klubben være enige om måten det skal spilles på, alle må forholde seg lojalt til prosjektet og ha respekt for andres jobb og kompetanse. Man skulle kanskje tro at når en ny manager kommer inn, så blir det automatisk slik at alle lytter og i det minste prøver i det lengste å følge instruksjoner og tankegang. Men i disse dager er det åpenbart sånn at spillerne først må google managerens og assistentens CV, sjekke kontraktslengden, og deretter bestemme seg for om det er verdt å høre etter eller om de bare skal ta kosetime resten av sesongen.

Klopps assistent Pep Lijnders fikk sparken etter fire måneder i sin eneste managerjobb - på nivå to i Nederland. Er det noen som tror at Liverpool-spillerne slår vitser bak ryggen hans av den grunn? Ler City-spillerne av Peps assistent Juanma Lillo, som kom til City fra jobber i "toppklubbene" QD Huanghai og Vissel Kobe?

Må innrømme at denne sutringen og ansvarsfraskrivelsen plager meg mye mer enn dårlig spill og resultater. Det er ikke først og fremst det som skjer på banen som gjør meg pessimistisk for framtida, men alt det som kommer fram av svake holdninger, fravær av selvjustis og internjustis og manglende vilje til å se på seg selv og sitt eget bidrag.

Når en ny manager kommer inn dørene på Old Trafford til sommeren - hvor lang tid vil spillerne gi ham på å overbevise dem? Ei uke? En måned? En hel sesong, gud forby? Hvor store krav kan han stille til dem før de begynner å mugne?
post liked by: Pangaea, messilingard, Blodfink, Otac, Pink Final, Pancho P

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Det mange element inn i dette som du skriver her @Ryder. Først og fremst so vil ein slik ukultur få vokse i eit miljø der det tillates. Pep, Klopp og SAF ville aldri ha tillatt det. For å ikkje tillate det so må managere få tillit og tid. I United ser det ut som at managere får tid, men Ikkje tillit. Tillit til å gjere det som er påkrevd for å ikkje tillate slik ukultur.

Ein klubb i kaos, og det begynner i Florida.
post liked by: Pink Final, Ryder, Pancho P

Deleted User 108

Man trenger ikke å gå så langt som til disse stjerne managerene heller. Se til Arteta. Bellerin klaget, nå er han bort selv om han er bedre enn det de har nå. Aubemayang, vet ikke hva som skjedde der, men borte er han. Man trenger ikke å bli dårligere av å kvitte seg med gode fotball spillere. Når noen forsvinner er det plass til andre å skinne.
post liked by: Ryder, Pancho P, Pink Final
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4684
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2603
Liker mottatt: 10634

Det må jo settes en strek et sted, og det har klubben vegret seg for å gjøre i altfor mange år. Pogba-situasjonen er ett eksempel, der spiller/agent har skapt uro og spekulasjoner i årevis, men blir belønnet med at klubben ligger langflat etter dem med rekordkontrakt. Heltidsskadde spillere som får forlengelse etter forlengelse. Samme med spillere der formpila har pekt nedover lenge.
post liked by: messilingard, Pancho P, RedTrafford, Blodfink

Mr H
Posts: 466
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Av en eller annen grunn ble faktisk ikke humøret mitt særlig negativt påvirket av gårsdagens match, selv om blant annet Atleti's kynisme, dommeren og United selv egentlig ga meg all grunn til å være misfornøyd. Kanskje det var en følelse av at vi kom til å bli knust i neste runde uansett og at det var greit å bare bli ferdig med det?

Det verste med dette tapet vil jeg nesten si er de 2-3 ukene vi går inn i nå uten matcher. Det kommer til å bli en konkurranse mellom pundits for å komme på den mest kreative måten å si at United er dårlige på og opp til en hver journalist å avsløre de mest spicy og "eksklusive" lekkasjene fra troppen. Nå sier jeg ikke at alt er en dans på roser og at det ikke finnes flere det er verdt å høre på, men jeg tror nok vi må være forberedt på å finne fram noen klyper med salt. Manchester United er nemlig både på godt og (ikke minst på) vondt en enorm klikk-skapende institusjon. Tror faktisk at noe av det mest slitsomme med å være United-supporter er hvordan alt blåses ut av en hver proporsjon av media.

Med det sagt tillater jeg meg å se fremover til neste sesong med et noenlunde positivt blikk.

Jeg tor både Poch eg ETH kan gjøre en god jobb, men jeg hadde absolutt ikke vært negativ til Potter eller Tuchel heller. Men det viktigste for meg er at vi begynner å operere mer som en klubb med en rød tråd fra topp til bunn. Jeg håper at et samarbeid mellom Fletcher og Murtough (som jeg egentlig ikke vet nok om til å vurdere skikkelig) og Ralf kan føre til dette. Vi kan ikke håpe at en Messias av en manager skal dukke opp for å fikse og styre alt fra topp til bunn. Det er for mye å spør om at noen skal gjenskape storheten til selveste Sir Alex, spesielt i den moderne fotballen. Jeg håper så inderlig at vi begynner å se et fast mønster i spillerne vi henter og at de gjerne ikke er over 25 år. Henter vi 28-30 åringer må de trolig erstattes før vi er gode nok til å vinne ligaen igjen. Både City og Liverpool henter spillere i en gunstig alder som passer dem perfekt, uavhengig av navn, før de former dem til enda bedre versjoner av seg selv. SAF var også (ja det var en litt annen tid mtp speider-nettverk osv) en mester i å hente ubeskrevne blad fra rundt omkring på kontinentet og forme dem til enten legender eller nyttige rolle-spillere.

Når det gjelder dagens tropp er jeg ikke helt der at alt skal bare rives ned og alle må erstattes. Jeg mener vi har flere spillere som kan være viktige brikker for et konkurransedyktig Manchester United. Hva er egentlig sjansen for at så mange som i år underpresterer så til de grader på én gang også neste sesong? Jeg vil tørre å påstå at den er ganske liten. Jeg tar en liten gjennomgang av laget bakfra til forfra.

De Gea er en av få som kan gå ut av sesongen med hodet hevet, men kanskje også en man ikke kan (forståelig nok) forvente opprettholder den samme rednings-raten neste sesong. Jeg tror kanskje at vi på sikt trenger en mer moderne keeper og at det ikke er nødvendig å forhaste seg med en ny kontrakt. Likevel har jeg ingen problemer med DDG i buret neste sesong.

På høyrebacken tror jeg Dalot kan gjøre en grei nok jobb neste sesong. AWB ser jeg ikke så lyst på som jeg tidligere gjorde, bør kanskje lytte til bud? Skal ikke se bort fra at Laird kan bli en joker. En posisjon som absolutt kan forsterkes, men ikke prioriteres mest denne sommeren.

Jeg tror jeg er mer positiv enn de fleste når det gjelder våre midtstoppere. Jeg tror faktisk at, på grunn av måten de blir eksponert på, svært få stoppere hadde sett kjempegode ut i årets utgave av United. Varane er klasse og jeg liker Lindeløf bedre enn de fleste. Så var det Maguire da. Jeg mener faktisk at han er en veldig god stopper, som rett og slett bare er inne i en dårlig periode der alt bare baller på seg. Viser det seg at denne sesongen har vært en såpass stor mental trøkk for Maguire at han fortsette å tvile på valgene sine og aldri kommer seg ut fra denne slumpen, må det kanskje gjøres noe, men dette er umulig å si utenfra så jeg tenker at å gå inn til neste sesong med denne trioen som stoppere er helt godkjent.

På venstrebacken har heller ikke Shaw hatt en stor sesong, men denne mannen finner nok formen igjen og starter neste sesong som vår lb. Vi har også godkjente backup-alternativer.

På midtbanen må det enkelt og greit hentes inn et anker og dette bør være førsteprioritet. Ser gjerne at det hentes enda en midtbanespiller, noe som også avhenger litt av hvem som forsvinner. Fred og Bruno blir sentrale også neste sesong og McTominay er grei å ha i troppen. Så får vi vente å se hva som skjer med Pogba og DvB. Matic fases nok også ut. Kanskje Garner også kan bidra neste sesong?

Sancho er det bare å fortsette å dyrke på vingen og bygge laget rundt. Det er rett og slett nydelig å se på denne mannen spille fotball. Svært sjelden kombinasjon av silkemyk teknikk og kloke valg i en alder av bare 21 år. Rashford har i den siste tiden utviklet seg til å bli et spørsmålstegn, men tror vi at han er ferdig i en alder av 24 år, eller at han er inne i en blindgate og trenger en fresh start neste sesong? Jeg håper å se Marcus Rashford i storform i årene fremover, selv om jeg innser at noen av bekymringene er reelle. Elanga blir også spennende å se videre. Kanskje Amad kan komme inn for å bidra litt, spesielt hvis det blir Europa League. Det er ikke utenkelig at det bør investeres i en høyrekant, men det bør ikke gå på bekostning av midtbanen. Jeg ser heller en kombinasjon av Rash, Sancho, Elanga, Amad og eventuelle akademigutter på kantene enn et hull i lagets sentrallinje.

På topp er det vel åpenbart at ting bør gjøres. Cavani forsvinner i sommer og Ronnie er, enten han blir et år til eller ikke, uansett ikke framtidens mann. En ny spiss må inn og jeg vet ikke hvem, men jeg håper det blir (som nevnt ovenfor) en litt mer ukjent og relativt ung spiller som passer den nye manageren og ikke er et av de største navnene. Kan det kanskje tenkes at en mann som Martial kunne fått en ny start under f.eks Ten Hag? Det er kanskje litt optimistisk, men jeg utelukker det heller ikke.

Dette etterlater oss med følgende oppstilling neste sesong:


DDG
Dalot(?) - Varane/Lindeløf/Maguire - Shaw

Bruno - _________- Fred

_________- _____________-Sancho

Jeg vil påstå at dette ikke er et helt grusomt utgangspunkt å jobbe med hvis (ja, et stort hvis) de rette valgene tas.
Last edited by Mr H on 16 Mar 2022, 17:08, edited 2 times in total.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Ryder, Buchan, Pangaea, red
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7590
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27174
Liker mottatt: 17701

Takk for godt innlegg, det er et håp der i klubben vår.
Og velkommen til forumet @Mr H.
Bra at vi får inn flere debattanter som argumenterer for sitt syn.
post liked by: Mr H, Pancho P, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14597
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23222
Liker mottatt: 19155

Ryder wrote:09 Mar 2022, 14:50 Det må jo settes en strek et sted, og det har klubben vegret seg for å gjøre i altfor mange år. Pogba-situasjonen er ett eksempel, der spiller/agent har skapt uro og spekulasjoner i årevis, men blir belønnet med at klubben ligger langflat etter dem med rekordkontrakt.
Enig i at det ikke er noe særlig, samtidig vet vi vel nå at eierne og deres mål er å hente ut verdier, da trenger de noen til å selge klubben, Pogba er jo en megastor verdensstjerne, med masse blest av ulik art i mediene hele tiden, det gavner jo eierne vil jeg tippe. Og de betaler jo ikke lønna hans av egen lomme.
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Med fare for at jeg har oversett noen, her er et forsøk på hva vi har inn mot neste sesong.

Spillere vi vet forlater oss, eller er nesten sikre på
Lee Grant
Eric Bailly
Nemanja Matic
Paul Pogba
Jesse Lingard
Juan Mata
Edison Cavani
Andreas Pereira
---
Phil Jones
Anthony Martial
Mason Greenwood (???)

Spillere som er igjen
Dean Henderson
David de Gea
Tom Heaton?
---
Raphael Varane
Harry Maguire
Victor Lindeløf
Luke Shaw
Alex Telles
Aaron Wan-Bissaka
Diogo Dalot
---
Scott McTominay
Fred
Bruno Fernandes
Hannibal Mejbri
Jadon Sancho
Marcus Rashford
Anthony Elanga
Donny van de Beek
---
Ronaldo

Eventuelt inn fra lån/akademiet
Brandon Williams
Ethan Laird
James Garner

Det er med andre ord uvanlig mange spillere som ikke blir her neste sesong, kanskje opp mot 10 stk. Selv med spillere som Garner tilbake fra lån, så er vi nede i en ganske liten kjerne. Etter min mening er det utvetydig positivt at vi blir kvitt mange råtne epler blant den gjengen der. Det gir ten Hag en god mulighet til å friske opp laget, gi oss en helt ny start. Mange spillere må inn, det er klart, og det koster gryn. Men det må rett og slett gjøres. Mange av de som er på vei ut tjener også fett med gryn, så dette gir United større spillerom. Tror vi går en veldig spennende og aktiv sommer i møte.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

Når det settes opp slik, så ser man hvor skoen trykker. Spiss inn er garanti. Det må bare skje. Kan ikke ha én spiss, uansett alder og form. Problemet er at spisser er svindyre.

Veldig tydelig at klubben vil ha en midtstopper. Mange gode og fornuftige valg her. Pau Torres, Rüdiger, Timber, m.m. Og alle er billigere enn Maguire.

Midtbaneanker må inn, men det blir vanskelig. Rice er latterlig dyr og spiser nesten hele budsjettet. Tchouaméni ser ut til å ende i Real Madrid. Da er det lite å ta av, såfremst EtH ikke har identifisert noen helt ukjente. Kalvin Phillips? Grei han, men da må han virkelig utvikles. Kanskje det blir veien vi må gå.

Ganske sikker på at klubben i tillegg ønsker en ny back-up på keeperplass, da Henderson sannsynligvis lånes ut. Dette blir nok billig.

I tillegg har vi jaktet ny høyreback lenge. Vi gikk glipp av Trippier.

En ekstra midtbanespiller trengs nok og. Tenk om vi mot all formodning signerer Rice, så blir han skadet. Det ville vært krise, all den tid vi ikke har noen gode ankere i back-up.

På den ene siden er det en enkel oppgave å se hvor skoen trykker. Men med dagens priser, er vi avhengig av et speidernettverk som matcher Liverpools. Har en stor tro på at sparkingen av to i rekrutteringsteamet ikke var tilfeldig på dette tidspunktet. Timingen er mildt sagt interessant og veldig beleilig.
post liked by: Pangaea, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7590
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27174
Liker mottatt: 17701

Ja en veldig ryddig oversikt @Pangaea.
Mtp hvor skoen trykker, jeg tipper følgende tre spillere hentes hjem fra utlån og blir en del av 22/23 troppen:
Garner, van de Beek og ….Martial!
Ja faktisk sistnevnte.
Jeg synes han er en strålende spiller på sitt beste.
Veldig ustabil, den er det ingen tvil om.
Han har kun gjort to strålende sesonger, 15/16 og 19/20.
Martial ble marginalisert både da Zlatan og da Ronaldo kom.
Har på følelsen at han blir med videre.
Da jeg ikke kan se hvor pengene skal komme fra til å hente mange nye til sommeren.

Opptil 10 mann kan forsvinne ja.
Vi har få salgbare spillere.
Men vil spare lønn på en del av de som (presumptivt) forlater Manchester United til sommeren.
post liked by: Pangaea, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Alt handler om hvilket handlingsrom ten Hag får. Er ledelsen komfortabel med at det ikke kommer inn noen gallionsfigurer som skal selge klubben globalt? Jeg tipper ten Hag har oversikt over spillere Manchester United aldri ville drømt om å signere i sin Disneyverden. Jeg håper "store" navn er et forbigått tema nå...spillere som passer et system, en spillestil og klokskap må inn. Navn har ingen betydning. Så håper jeg at vi får inn minst to toveisspillere med kapasitet, klokskap og teknikk på midtbanen. Og nei, jeg vil ikke ha Rice...er ikke god nok til ten hag fotball, ikke teknisk nok og mangler fart på de første meterne. Vi har McT til den rollen. Men kanskje Phillips og Harrison fra Leeds...de har energi, er vant til at ballen går i et høyt tempo og flink på kombinasjoner...
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pangaea, Pancho P, Blodfink
Post Reply