Sportskommentatorer

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Tror også at det settes helt andre krav i dag.
Fordi tv kanalene er rene fotball kanaler.
Med de gamle tippekampene var det ikke noe studio.
De gikk bare rett over fra ski, skøyter eller hva de hadde på sendeskjemaet før klokken ble 16.00
En sjelden gang var det en gjest i studio.
Jeg husker Bill Foulkes 26/2-83 (hehe, dobbelt sjekket datoen).
Det var United - Liverpool fra Old Trafford og jeg husker én løsreven setning fremdeles, snart 39 år senere.
Foulkes Liverpool pleide å være vår kanin.
Da ble jeg stolt og nikket anerkjennende rundt meg til de andre 15ish åringene i sofaen 🥳
Liverpool fans hele røkla.

Ellers var det en sjelden gang forhåndsstoff.
Laget på forhånd og vist i opptak.
Enten lagd av DR, SVT eller NRK.
Husker tre på strak arm.

Crystal P - United 1/11-80 der de intervjuet United supportere, bl.a én kortvokst (dverg het de den gang) som fortalte om utfordringen ved ståtribuner.

United - Spurs høsten 85.
Da tilskuertallene stupte.
Forhåndsstoffet var laget av DR.
I England hadde ikke the Football League og Tv selskapene kommet til enighet.
Så ingenting gikk på tv der borte.
Forhåndsstoffet handlet om det, og at matchene gikk her i Skandinavia.

Fordi tallene på arenaene stupte tenkte man at gode tv matcher kunne lokke fansen tilbake.
Ron Atkinson ble intervjuet og sa noe alà «But we dont think that way here in Manchester, because our attendances is going up».
Noe i den gata, igjen ble jeg stolt av å holde med United.
Derfor husker jeg det også - 36 år senere.

Senere samme høst, Arsenal - Liverpool.
Husker de hadde intervjuet noen bitre scousere.
Og fokus var Man United og Manchester..mot Arsenal!
Han ene bitre sa noe alà : Ingen skal fortelle meg at ikke dette (Lfc) er den største klubben.
Ingen levende supporter i Liverpool eller i Manchester skal påstå det
.

Den gang var ekstra stoff så sjeldent at man husker det 40 år senere.
Nå til dags er det så mye.
Noe bra, som nevnte Eide med sine synspunkter.
Og noe bra analyser og grafer i studio.
Men ofte synes jeg fokus er at de har en agenda på å ta noen.
Enten en manager eller spillere eller et helt lag.
Det gir lite til ingenting.
Da ville jeg mye heller hørt de historiene til Bill Foulkes fra 1983 på nytt.
Men, NRK har ikke tatt vare på det - tragisk.
post liked by: Pancho P, Pwint, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Vidar Dale Fjeld

Nå skal jeg banne noe aldeles forferdelig her inne angående Aalsaker. For alle andre enn unitedfans var thrilleravslutningen i PL vidunderlig når Aquero scoret målet langt inn i overtid og sikret City tittelen...tar en av seg brillene er det en fantastisk formidling av nerven i kampene som gikk, United gikk og ventet på resultatet og det var nesten livedekning fra begge arenaene...jeg liker Alsaker som kommentator, men har på følelsen av at han er Liverpool-supporter tar vekk hele objektiviteten i det han sier i kamper. Alt blir tolket i verste mening...forøvrig liker jeg ikke Semb og Langli, og Bjørge Lillelien snakket jeg ofte med på Brann Stadion...han snakket med alle når han kom til kommentator brua på Brann Stadion. Var fast inventar der på 70-tallet og tidlig på 80-tallet...og nesten alltid sneik vi oss inn når vaktene med sine rottweilere var på passelig avstand...da var det klatring over gjerdet...Scheie ble litt for tørr for meg, men mye kunnskap der i gården. Carlsen og Rike var de beste kommentatorene på sport...formidlingsevne i verdensklasse.
post liked by: Pink Final, Cola2

Topic author
Deleted User 480

Det er kanskje en del av en trend som kom noen år tilbake, generelt i media. Man skal være skråsikker, høylytt og gjerne sutre litt. -Og ha en agenda. Det å reflektere, være inkluderene og raus er ikke lenger like viktig - og det er synd. Mer kunnskap og bedre formidlingsevne har tilkommet, men noe er tapt på veien.

Jeg har ofte sett for-sendingen (husker ikke faguttrykket) før kampene på TV 2. Det har på det beste vært greit, men aldri fantastisk. Det er veldig avhengig av hvem som er i studio. Litt artig for oss når det har vært Øyvind Eide og Ryan Giggs i studio, men litt for ofte Langli og hans likemenn. Det har også et snev av selvhøytidelighet, som ikke er særlig sjarmerende. Jeg velger det stadig oftere bort. Jeg er en av de, sikkert få, som savner gode gamle Dag Solheim og hans univers. Før TV 2 fikk PL-rettighetene.

Jeg irriterer meg også over Alsakers Pool-agenda og United-kritikk. Samtidig skryter han av gode angrep og avslutninger, så han har sine positive sider. Fikk jeg velge, ville jeg nok landet på Scheie.

@Vidar Dale Fjeld Vi, tar sjansen på å skjære oss over en kam her, ser jo gjerne "alt" med United-briller. Den gangen, og lenge etter var vi preget av det enormt sure tapte ligagullet på overtid. Når det er sagt, tror jeg nok du har mye rett i din vurdering. Han er absolutt god på sitt beste.

Artig historie om Lillelien. Var ukjent for meg, ihvertfall. 👍
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Pink Final Fine minner å huske og trekke fram. 👍
Ellers veldig enig med deg, agendaen om å "ta noen" er en usympatisk greie. Veldig synd at innslag som du nevner med bl.a Bill Foulkes ikke lenger er tilgjengelig i arkiv.
post liked by: Pink Final, Pwint
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Aner ikke hva dere mener om et Aguero-øyeblikk. Det har aldri skjedd 8-)

Topic author
Deleted User 480

Fant ikke klippet, men så det i et innslag på TV forleden: Bjørge Lillelien i hans berømte og velfortjent hyllede kommentering fra 1981. Da Norge slo England på Ullevaal. I denne kampen hadde han også et fantastisk "rant" mot Phil "gris" Neal.

For en gris Phil Neal er! For en fotballramp! England har ramp både på banen og tribunen. Nå må vi ta igjen gutter!
post liked by: Cola2, JørgenT, Pink Final, Pwint, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Herlige minner du trekker fram der fra legendariske Bjørge Lillelien @Canto
Fant faktisk klippet, og live kommenteringa med Phil Gris Neal begynner fra 1,35.


Lillelien gjorde uslettelige inntrykk med sin innlevelse og entusiasme.
Matchen mot England er berømt.

Noe som ikke er like kjent er klippene fra Ski VM i nordiske grener i Oslo 1982.
Mye gikk på tv, men har hørt opptak av Lillelien på radio senere.
Herrestafetten 4x 10 km er berømt, der Oddvar Brå brekker staven.
Norge og Sovjet deler gullet, og Finland og Øst-Tyskland delte bronsjen.
Dramatikk.
Hele rekka med kommentatorer fra radio og tv ble filmet på tv.
Og der sitter det mange engasjerte kommentatorer.
Det er Jon Herwig Carlsen og Rolf Hovden som kommenterer her, for NRK.

Hva som ikke vises her er kommentator buene med hele rekka av kommentatorer.
For der alle er voldsomt engasjerte skiller én mann seg allikevel ut - Bjørge Lillelien.
Han sitter nemlig ikke inne i bua lenger.
Han har åpnet vinduet sitt, og henger på utsiden med hele overkroppen for å se enda bedre - For en mann!

To dager senere er btw eneste gang jeg vurderte å prioritere bort United match for annen sport.
Den lørdagen gikk nemlig 5 mila i Kollen.
Og Ski VM i Oslo 1982 var et fantastisk arrangement, det fenget enormt.
Endte opp med å velge United - City derbyet sendt på SVT.
Har dessverre ikke svenske opptaket, men med engelsk kommentator.

Mye folk!

Og fikk sett 5 mila i opptak senere.
Det var den gang man var altoppslukende av sport, så ALT.
Husker faktisk en løsreven setning fra den svenske kommentator i matchen som trakk det høyeste publikum i ligaen på 4 år i England, nesten 58,000.
Da Stretford End ble filmet: Den stora publiken svajar fram och tilbaka och sjunger.
Var ekstremt opptatt av stemning og supporterkultur, og drømte om å stå tett sammenpakket på Stretford End.
Så den brant seg fast.

En tredje episode jeg husker fra Lillelien er kanskje litt mindre flatterende.
Høres ikke helt bra ut i 2021, men dette er 40 år siden - en annen kontekst den gang.
Dette var ikke vondt ment fra han, bare engasjement.
Norge spilte VM kval i Bucuresti mot Romania sommeren 1981.
Hørte den direkte på radio, for den gang gikk mange av landskampene kun i redigert opptak på tv, senere på kvelden.
Lillelien synes dommer Erkan Göksel fra Tyrkia dømte dårlig, og kom bl.a med denne som har brent seg fast: Dra dit pepper’n gror! Det er forresten der du kommer fra.
Det høres smårasistisk ut nå i 2021, men det var ikke ment slik.
Det var bare Lilleliens vanlige enorme engasjement.

Apropos VM på ski 1982.
Flere enn meg som husker VM sangen?
Den var og er fin synes jeg.


Høres kanskje ikke så kul ut i 2021, men for oss som var på ski VM 1982, og så tv sendingene er den en klassiker - vakkert 😄
Refrenget sitter fremdeles «VM i Oslo, i toogåtti vil gi oss svar på det, VM åttito».
post liked by: Cola2, Pancho P, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 480

Mange gjenkjennbare og fine minner, @Pink Final Husker godt VM i '82. Satt klistra da - og det gjør VM-sangen også. 👍

Mange gode minner fra Bjørge Lillelien. Mange klassikere fra han. Brås stavbrekk og innspurten mot Sovjet i den finalen står som et av de virkelig historiske sports-øyeblikkene.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

@Pink Final. Eg vél å tru at Lillelien var ein ivrig botanikar og gastronom som var fullt klar over at peppar også veks i Tyrkia😉

Frå spøk til alvor. På 80-talet var kommentatorane mykje mindre politisk korrekte enn det dei er i dag. Alle kjenner til Carlsen sin uheldige kommentar om Uschi Disl. I Lillelien sin berømte "Phil Neal-rant" oppfordra han også dei norske spelarane til å ta igjen (innforstått med fysisk vold). Rolf Hovden var magisk til å formidle stemning, men hadde nokre svært uheldige "neger" - utsagn, noko han ikkje var åleine om. Knut TH Gleditsch var ein av mine store favorittar, men han kommenterte sjeldan det som skjedde på bana. Ofte var det tabloide spekulasjonar om spelarane sine kjærastar og utroskap som opptok han. Uansett skapte han ei magisk verd berre ved å åpne munnen. I dag er dei fleste kommentatorane "flinke" høgskulejournalistar som kommenterer profesjonelt, men sjellaust. "Ekspertane" er oftast eks-spelarar eller mislukka traventusiastar som får betalt for å spre negativitet og kontroversielle uttalelsar. Eg lengtar ofte tilbake til 80-talet.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, RedTrafford, Cola2
It's Squeaky Bum Time!

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Veit ikkje om det går direkte som "kommentator" sjølv om dei til dei grader kommenterte så må eg nemne at eg stadig tenker på gode gamle fotballextra med "typar" som Ivar Hoff, Frode Olsen, Ernst A Lersveen, Jan Ivar og resten av gjengen. Er ikkje sånn mega fan av norsk fotball, men når fotballextra var på var det artig! Syns det var kjempeartig, spesielt når dei kom med litt gode sitat og gullkorn. I sær ein kommentar har (av ein eller annan bisarr grunn) festa seg. Det var i ein Tromsø kamp der (eg trur) Ivar Hoff rosa roa til Bjørn Johansen og skotkrafta til Roar Christensen.
Morro då dei snakka tysk i studio også (klippet finnes enkelt med eit kjapt søk).
post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

JørgenT wrote:18 Jan 2022, 04:59typar" som Ivar Hoff
Ivar Hoff hadde noen morsomme betraktninger.
Og gikk ikke av veien for å overdrive for å underbygge betraktningene sine.
Som at Oslo Øst Fotball (samarbeidsklubb med United 20 år tilbake forøvrig) bestod av to oppganger på Lambertseter.

Til tider underholdende å høre på.
Men mest tomprat og lite fag.
Dagens studio er bedre på fag, tross sine begrensninger imo.
Mindre jalla prat, desto mer krisemaksimering og minst like mye overdrivelser som Ivar Hoff med kompanjonger.
post liked by: JørgenT
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ivar Hoff var en idiot. Håper den slags aldri havner på skjermen igjen, samme hva en mener om Langli og co.

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ryder wrote: 18 Jan 2022, 10:59 Ivar Hoff var en idiot. Håper den slags aldri havner på skjermen igjen, samme hva en mener om Langli og co.
Ja no er vel "den tida forbi", men eg ser ikkje kva som var så galt med han i fotballextra? Var jo greit som eit slags fotballtematisk underhaldningsprogram i den tida det var. Men er bra at verda går framover då:)

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

JørgenT wrote: 18 Jan 2022, 17:04 Men er bra at verda går framover då:)
lol
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Det har vore mykje rart på TV2 sine fotballsendingar opp gjennom tidene, men Davy Wathne har alltid vore ein favoritt. Ikkje berre pga av (dei stort sett vennlege) stikka mot Rosenborg, men også fordi han fann ein fin balanse mellom den kritiske og humoristiske stilen.

Den godaste Wathne har dømt mange lokalkampar nedover i divisjonane og fekk eit rykte på seg for å vere ein framifrå kampleiar, ikkje minst pga humoren sin. Éin gong dømte han ein kamp med stor kvalitetsforskjell mellom laga. Lagleiaren til det dårlege laget signaliserte til Wathne og ropte: "Dåmmær, vi må bytte en spællær!". Då kom det tørt frå dommaren: "Ja, dét må være minimum...".
post liked by: Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Pancho P wrote:18 Jan 2022, 20:34 Éin gong dømte han ein kamp med stor kvalitetsforskjell mellom laga. Lagleiaren til det dårlege laget signaliserte til Wathne og ropte: "Dåmmær, vi må bytte en spællær!". Då kom det tørt frå dommaren: "Ja, dét må være minimum...".
Haha 😅😅.
Savner btw mer humor både i norsk og engelsk fotball.
Var mer av det før.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply