Sportskommentatorer

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.

Topic author
Deleted User 480

Vi har mange, og gjerne sterke, meninger om spillere, trenere og "pund-it's". Inspirert av innlegg i annen tråd; vi har absolutt meninger om kommentatorer også.

Mange flinke, mange dårlige -og en del mer og mindre frivillig morsomme. Vi som er litt godt voksne husker jo Bjørge Lillelien. En av de aller beste. Når jeg så kamper fra PL på 90-tallet var det Andy Grey og Martin Taylor.

Terje Dalby hadde mange klassikere, som f.eks fra Paralympics: "Her kommer LITT av en idrettsutøver". Eller "Han har hatt et stort internasjonalt sammenbrudd." -Og salige Øyvind Johnsen som ikke alltid visste om det var livesending eller reprise, eller visste hvilke lag som var hvilke før et stykke ut i kampen. Så har vi Rolf Hovden som var full når han kommenterte tippkampen en gang.

Sølve Grotmol var nevnt i annen tråd. Hadde også mange minneverdige kommentarer.
Her i en ganske treffende parodi fra Trond Kirkevaag:

post liked by: Pwint, Belfastboy, Pink Final, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16754

Fin tråd, husker eksemplene du kommer med.
Øivind Johnsen ja…
I VM kval 1981 i Budapest forvekslet han Ungarn og Norge i 10-12 minutter.
Helt til de røde scoret og det sto Ungarn - Norge 1-0.
Da skjønte Johnsen ingenting.
De røde var jo Norge 😄
Hjemme drakt og borte drakt hadde han ikke forberedt seg på.

Mine to største favoritter i Norge var Bjørge Lillelien og Arne Scheie.
Scheie pga sine kunnskaper og ryddighet.
Lillelien for sitt voldsomme engasjement i kombo med mye kunnskap.
post liked by: Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 108

Jeg hører heller på en full Rolf Hovden enn Morten Langli......
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P

Topic author
Deleted User 480

@Pink Final Øyvind Johnsen var jo underholdning i seg selv. ☺ Arne Scheie ja, helt enig. Han hører med i historien!

@Mcilroy 😄 Helt enig!
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Scheie og Carlsen var alltid en fryd å høre på, enten det var fotball, skiskyting eller andre ting. "Kan jeg kysse deg nå?" eller noe slikt :D

Synes det er mye rot ute å går nå. Det handler mer om å skape kontroverser enn faglig dyktighet og presisjon. Ikke rart yrket har fått dårlig rykte.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16754

Jon Herwig Carlsen også 👍.
Kommenterte ishockey lenge, helt til det ble noe ugreie.
Husker ikke hva lenger.

Han kommenterte hopp med Scheie.
Og langrenn og skiskyting sammen med Rike?
post liked by: Cola2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det finnes mange gamle kommentatorlegender vi alle husker med glede - men jeg vil likevel våge å påstå at nivået jevnt over er adskillig høyere på sportskommentering i dag. Ikke minst ser man det i mindre idretter som dukker opp på skjermen f.eks i OL, nesten alltid er det (side)kommentatorer som har et meget høyt kunnskapsnivå og som en kan lære masse av. I dag får du aldri typ Øyvind Johnsen som ikke aner noe som helst og som bare improviserer etter fattig evne, ispedd kommentarer om utseende osv.

Jeg er enig i at underholdningsverdi og "hotte takes" får dominere litt for mye i de aller største idrettene - som f.eks fotball. Men synes å merke en utvikling også der, seriøs analyse har større plass enn for bare få år siden, og det er ikke nødvendigvis nok å være eks-spiller for å få komme i studio. Kunnskapsnivået blant publikum øker stadig, og det må kanalene tilfredsstille i stadig større grad. Både mengden og nivået på fotballanalyse er jo noe helt annet i dag enn da jeg vokste opp. Da var det jo ingen ting, kanskje det var derfor vi ikke fant ting å være uenige i også...?

Jeg elsker Arne Scheie, har vokst opp med stemmen og måten å se ting på. Men hadde han kommentert i dag ville sikkert mange ment han også var idiot.
post liked by: Pink Final

Topic author
Deleted User 480

Ja. Man er jo, heldigvis kanskje, et produkt av tiden. Enig i at det er jevnt over bedre kvalitet og ikke minst mer kunnskap enn før. Så var kanskje Scheie bedre til å formidle stemning og positivitet enn mange av dagens folk. Scheie og Olsen ble jo en institusjon etterhvert, som var artig å høre på.

Det jeg ikke har sett noe uenighet om, blant oss supportere, er at vi ikke liker Langli. Godt vi kan samles om noe alle mann. ☺
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg synes det bør være i alle fall et visst skille mellom å det å være hovedkommentator og det å være "ekspert" som har som jobb å komme med sterke meninger. Langli skal liksom være begge deler, og det er ukledelig. Alsaker (som jeg egentlig ikke har noen problemer med) er jo av og til ute med meninger han også, men det er i alle fall ikke veldig ofte han opptrer som hissigpropp og bajas i studio på andre kamper.
Ellers i media er den en slags uskreven regel at nyhetsjournalister ikke skal skrive kommentarer og annet meningsstoff. Her er sportsjournalistikken helt annerledes sammenskrudd, i et sammensurium av "nøktern" rapportering og meninger.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16754

Jeg vil si at den store forskjellen på dagens fotball kommentatorer kontra for 30 år siden er taktisk fokus.
Kan ikke huske at Scheie, Hovden, Gleditsch eller Johnsen hadde noe fokus på det.
Ikke Lillelien heller.
Dagens kommentatorer og eksperter prater mer fag.
Sånn sett er det bedre.

Men, det er mer sensasjonspreget og svart/hvitt framstilling også.
Sånn sett er kvaliteten dårligere.

Av de gamle kommentatorene hadde Gleditsch en lett og små humoristisk tone som han fløt på.
Scheie var dog den beste imo.
Fordi han alltid var så godt forberedt.
Han kommenterte det som faktisk skjedde i matchene.
Samt at han var flink til å krydre med historie.
Og han kan sin historie.
Skal du bruke historie må det være fakta, det må stemme.

Angående fokus på taktikk.
Det ble aldri nevnt som jeg husker.
Ikke før Drillo ble landslagssjef, og han begynte å forklare hva laget gjorde og hvorfor.
Det betyr ikke at det ikke var taktikk før Drillo.
Trolig var det mer taktisk forberedelse hos det norske landslaget enn hos Manchester City eller Norwich City på tidlig 80 tall.
Det underbygger jeg med boka til Åge Hareide fra 2018.
(Ikke den fra 1984).
Da jeg så gamle tippe kamper sendt på nytt hos NRK for noen år siden la jeg merke til mangel på taktisk analyse av matchene.
På den annen side var det mer saklig kommentering enn eksempelvis det Langli og Fjørtoft driver med.
Veldig interessant og lærerikt når tv studio bruker klipp, lager grafer og forklarer situasjoner.
Så lenge de som kommenterer ikke har en agenda.

Av den grunn hadde jeg blitt overrasket om folk hadde omtalt Scheie som en idiot i dag @Ryder.
En mann uten noen agenda eller forutinntatte meninger.
Og som dessuten kommer så godt forberedt til sending nyter respekt.
Vel og merke om publikum er sånn noenlunde oppegående.

(Jeg blander sammen begrepene kommentering og analytisk ekspertise.
Vanskelig å sette noe skille i norsk media som du skriver @Ryder).
post liked by: Pangaea, Belfastboy, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 108

Nå er jo fotballkommentator et yrke. Alsaker f.eks driver jo ikke med annet. Da bør også kunnskapen være høyere. Tenk hvor mye mer tilgjengelig fotballkamper er i dag i forhold til på 70 og 80 tallet. Litt enklere å vite det meste om dagens fotballspillere og taktikk og slike ting i dag enn for 40-50 år siden. Dårlig signal på mellombølgen, engelske blad du fikk kjøpe på kiosken og gamle engelske aviser gjorde det ikke enkelt å være up to date på det som foregikk.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16754

Det er et godt poeng @Mcilroy.
Dagens kommentatorer gjør ikke annet enn fotball, engelsk fotball.
Datidens NRK journalister dekket en mengde sportsgrener.

Jeg er litt ufin med avdøde Øivind Johnsen over her.
Han virket ofte uforberedt til matchene.
Men han hadde peiling på mye annet, bl.a dekket han vel 17 mai utmerket for NRK i mange år.

Det var mindre tilgjengelig info.
Mener å huske at SVTs Arne Hegerfors gikk ned i garderoben å banket på før tippekamp.
For å gjøre seg kjent med hvordan de respektive spillerne så ut.
Det var intet internett og masse bilder og matcher på nett den gang.
Imponerende forberedelse av Hegerfors.
Scheie var like godt forberedt.

Det virker kanskje banalt nå, men dette var 1970 tallet.
Der de skulle formidle til oss som satt hjemme å så matchen i svart hvitt.

Husker dere btw at da Norge slo England 2-1 i september 1981 viste NRK kun 75 minutter?
De siste 15 av første omgang måtte vike for Dagsrevyen!
Det går nesten ikke å sammenligne med dagens tv og hvor høy prioritet fotball har nå.
post liked by: Belfastboy, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote: 05 Dec 2021, 20:01 Jon Herwig Carlsen også 👍.
Kommenterte ishockey lenge, helt til det ble noe ugreie.
Husker ikke hva lenger.

Han kommenterte hopp med Scheie.
Og langrenn og skiskyting sammen med Rike?
Ja. Scheie, Carlsen og Rike var nesten som et hellige trekløver i NRK. Veldige gode i alt de drev med, og faglig dyktige også, og kunne sin historie som du påpeker lenger nede.

Nå er jeg så heldig at jeg ikke blir utsatt for TV2s fotballdekning, men jeg har veldig vanskelig for å se for meg NRK i sine glansdager drive med sånt møl på daglig basis. Selv om det er mer taktisk (overfladisk) analyse nå enn før, så mener jeg likevel nivået har falt. Tidligere følte jeg aldri behov for å måtte skru av lyden fordi de som skal kommentere er helt idioter, men det er ganske vanlig nå til dags, enten dekninger er på norsk eller engelsk.

Sportsjournalistikk er nesten selvmotsigende, vertfall slik det blir utøvd. 'Journalistene' har agende opp og ned i mente, og vanlige journalistiske prinsipper har blitt ofret på alteret til "shock and awe" for lenge siden. Riktignok er ikke nyhetsjournalistikken uten agenda heller, men mer implisitt i hva som dekkes, hva som ikke dekkes, og hvordan ting blir analysert. I sport, og særlig fotball, har det blitt helt hinsides.

Selv om det naturligvis er partisk ettersom han også er United-fan (slik jeg har forstått det), så foretrekker jeg heller taktisk analyse slik som bl.a. Eide driver med på united.no, og det sikkert er mye av bak diverse betalingsmurer (The Athletic osv). Da Gary Neville startet på TV, sto han for et ganske klart brudd, og det var skikkelig bra taktisk analyse. Det har egentlig blitt kastet på dynga også nå, men i begynnelsen var han et skinnende lys. Nå driver han også med provokasjoner og tåpelige uttalelser i hytt og gevær.

Jeg er for sent ute til å vite hvem Eivind Johnsen og slike er, men synes som sagt det alltid var interessant og lærerikt å høre på Scheie, Rike og Carlsen i ulike sporter. De var veldig godt forberedt, kunne spille på følelser i riktig sammenheng, og var faglig dyktige. Det var sporten og det som skjedde på banen/sporet som var i sentrum. Ikke å sprute inn kritikk av spiller X, lag Y eller skiløper X både på innpust og utpust, uansett kontekst. Eller å prøve å opprette "talking points" om ett eller annet piss de fant på.

Ikke alt var bedre før, men her synes jeg faktisk det i stor grad var det.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pink Final wrote:06 Dec 2021, 15:22 Husker dere btw at da Norge slo England 2-1 i september 1981 viste NRK kun 75 minutter?
De siste 15 av første omgang måtte vike for Dagsrevyen!
Hmm, jeg var sånn ca 7 måneder gammel, så må innrømme at hukommelsen svikter littegrann :D

Men ang. Englands-kamper, så husker jeg 1-1 på gode gamle Wembley. Holdt sikkert på å knekke hånda da jeg i pur glede dunket knyttneven eller hånda i stuebordet ørten ganger da Rekdal smelte inn 1-1 i vinkelen. Det var virkelig tider. Norge spilte knakende god fotball, så kan folk si hva de vil i etterkant av Drillo-fotballen. På et tidspunkt var Norge ranket som nummer TO i VERDEN. Det var ikke bare langpasninger til Jostein Flo dagen lang. Det var raske overganger og ballen i lengderetningen. Faktisk ikke fryktelig ulikt det vi er i ferd med å se nå i United under Rangnick - selv om det selvsagt er mange ulikheter også. Men jeg mener fast og bestemt at Drillo var forut for sin tid. Men det blir litt 'off-topic' her kanskje, haha :D
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Gode poenger @Pink Final, Scheies store forse var jo den enorme faktakunnskapen. Men sånn sett var han jo en litt ensom svale også i sin tid. Og selv om kunnskapene sikkert varierer blant dagens kommentatorer, er jeg ikke med på at f.eks Alsaker eller Wikestad sitter på mindre kunnskap enn Gleditsch. Tror de hadde knust ham greit på fotballquiz, selv om de hadde havnet noe under Scheie.
Tror rett og slett ikke det var større krav til forberedelser tidligere, heller tvert imot. Ingen konkurranse, ingen horder på SoMe som kunne ta deg i feil. Men Scheie var bare den typen, tviler på det var et krav fra NRK at han skulle vite 20 år gamle Swansea-lagoppstillinger.

Så har medielandskapet generelt også farget kommenteringen. Supernøktern stil er ute, nå skal det skapes engasjement. De øyeblikkene vi husker var også engasjerte (Lillelien mot England, Scheie i Marseilles), men de er lettere å enes om fordi vi alle «sto bak» med norsk fokus. Da er det verre å høre igjen Alsakers «Aguero»-klikking.

Det som irriterer meg mest i dag, er hvordan alt skal selges inn som fantastisk. Virker ikke som kommentatorene har lov til å si at vi ser på en drittkamp - alt er spennende, alt er gøy og alt har nerve. Alt er superlørdag, -søndag og mandag.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Topic author
Deleted User 108

Synes Semb er ekstrem på å skryte av alt @Ryder
Fantastisk scoring, etter et fantastisk angrep, med et fantastisk innlegg. Er det et hælspark eller en tunell er det fantastisk selv om de mister ballen i det trekket....
post liked by: Pancho P
Post Reply