Ralf Rangnick

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Deleted User 595

MUTV gjengir kritikken Rangnick kommer med i pressekonferansene, og det usensurert, noe de absolutt ikke er forpliktet til å gjøre. Alle managere og arbeidstakere generelt er forpliktet gjennom kontrakt å være lojal til arbeidsgiver. Hvis klubben hadde ment at Rangnick skader eller går i mot klubben, ville nok dette fortonet seg annerledes.
Virker ikke tilfeldig at sentrale folk i speidergruppa, samt Judge, har forlatt klubben nylig. Folk som i høyeste grad er ansvarlig for mye av problemene Rangnick påpeker.

Blir nærliggende å tro at @messilingard har rett i at ledelsen på lang vei nå er enige med Rangnick.

Virker som dette er klubbens måte å kommunisere til fansen at de faktisk vil gjøre betydelige endringer. Bare at de ansetter ten Hag foran Poch er jo smått sensasjonelt i seg selv.

At Rangnick er interim gjør han kanskje mindre utsatt. Men vi har og hatt 3 andre interims som aldri var i nærheten av å være så ærlig. 2 av de på kort tid, og 1 av de som senere ble permanent. De hadde allikevel alle muligheten. Mourinho og van Gaal gikk begge langt i å påpeke problemer, men da var det egentlig for sent, så det blir vanskelig å gi full honnør da. Solskjær hadde en flott tirade etter det famøse Everton-tapet, men så ble det heller stille.

Kritiserer ikke Solskjær for mye for det, all den tid jeg tror han gjorde det han oppriktig mente var best for klubben. Han forble lojal til det siste, og er fortsatt det. En ekte gentleman, som @Pink Final har påpekt. Men kanskje, i det hele og det store, litt for liten og uskyldig for en så stor rolle? En rolle som krevde denne brutale ærligheten utad for å vekke en sovende kjempe.

Nå er det tydelig at det er helt slutt på at spillerne skal ha mer makt enn manager, og at rekrutteringsavdelingen skal få overkjøre manager. Det virker mer og mer som vi begynner å se konturene av et fornuftig sportslig styre, og mer ærlig kommunikasjon med fansen.

Fortsatt mange problemer å ta tak i, men hadde aldri trodd at ansettelsen av Rangnick skulle bli så opprivende, i positiv forstand. Kunne egentlig ikke vært mer fornøyd. Litt surt at vi ikke klarte topp 4, men det lever jeg greit med. Vi lå uansett ikke an til å klare topp 4 før Rangnick kom inn heller. Lett å glemme at kollapsen og det forkastelige spilleropprøret startet under Solskjær i høsten 2021, ikke under Rangnick. Akkurat på samme måte at det før Solskjær startet under Mourinho. Moyes opplevde det samme.
post liked by: messilingard, Buchan, Pancho P, Pink Final, Pangaea
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Det kan virke som at RR har sparket inn flere dører her, og at han ble rimelig sjokkert over klubbens tilstand.
Jeg synes det er forfriskende, og forhåpentligvis så tar eierne signalene. Det kan jo tyde på at noe holder på og skje i klubben, da Jim Lawlor (sjefsspeider) og Marcel Boet (sjef for Uniteds globale speideroperasjoner) har forlatt klubben.
Som andre også på peker, så er valget av ETH noe som styrker troen dette.
post liked by: messilingard, Pancho P, Blodfink, Pink Final, Pangaea

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Kanskje ikke akkurat denne delen av det er bevist, men jeg tror muligens Rangnicks retorikk og kommentarer kan lette presset på Ten Hag. Søkelyset rettes (med rette) høyere i hierarkiet. Dette kan kanskje kan føre til mindre press og kritikk til Ten Hag fra fans og media, noe som kan gi han arbeidsro til å innføre sine prinsipper på banen.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Pangaea, Buchan
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Beta wrote: 07 May 2022, 06:42
Pangaea wrote:07 May 2022, 02:04 Vi har vel alle vært lenge nok på denne planeten til å vite hva dette betyr? Glazers sa nei.
I så fall lyver jo Rangnick når han sier at styret var enige i at det burde hentes en spiss i januar. Tror nok det er mye mer sannsynlig at det er Lawlor og Bout som har bæsjet på leggen her og at det er derfor de har forsvunnet ut nå.
Han sa rett fram, flere ganger, at styret sa nei. At det ikke engang ble diskutert. Bare rett ut: NEI
Det betyr at Glazers sa nei til spillerkjøp i januar, uansett posisjon.

Her er "styret" / board of directors i Manchester United. Ser ikke helt oppdatert ut ettersom Woodward er helt ute nå (tror jeg), men det gir likevel en god oversikt over hvem som har reell makt i Manchester United. Noen steder står også SAF og Charlton oppført, men usikker på om de har noe særlig innflytelse. Virker som de står litt utenfor den indre sirkelen som Glazers kontrollerer nesten 100%.

Uansett, når Rangnick er så direkte om at styret har sagt nei, så mener han i klartekst Glazers. I et tidligere intervju, kom han så nær det var mulig å gjøre uten å direkte kritisere Glazers/eierskapet. Jeg er vertfall 100% sikker på at han mener de er et stort problem for klubben, men selv en så ærlig mann som Rangnick vet bedre enn å direkte kritisere dem i media.
post liked by: Blodfink, Buchan

Deleted User 430

Pangaea wrote:07 May 2022, 14:00 Noen steder står også SAF og Charlton oppført
Dette er vel et sånt "til pynt"-styre som møtes ca hvert skuddår, om jeg ikke tar feil. Utad kalles de et "football board", men er uten noe som helst bestemmelsesrett.
Mener united.no hadde en artikkel om dette for en tid tilbake, men husker ikke hva den het.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Blodfink, Buchan
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ja, slik jeg tolker det også. De har fått en slags offisiell posisjon som takk for lang tjeneste for klubben, men har neppe særlig de skulle sagt om noe som helst. Charlton er jo ikke helt frisk lenger heller, dessverre :(
post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Vi hadde en tråd om klubbstyret på det gamle forumet, for ca 6-7 år siden.
Ble den gang omtalt som:
Et økonomisk styre, Avram og Joel Glazer, Ed Woodward og Richard Arnold.
Et sportslig styre, sir Alex Ferguson, David Gill, Michael Edelson, John Alexander og sir Bobby Charlton.
Der sistnevnte gruppe ble spekulert i å kanskje ha noe innflytelse lokalt, men egentlig uten noen reell makt.
Der all makt egentlig var hos det økonomiske styre.
Bl.a basert på en artikkel av Dag Langerød hos United.no og en artikkel av Paul Hayward i The Telegraph.

Dette er mange år siden, så ikke helt relevant.
Vi får håpe at Murtough med hjelpere har fått noe makt av det reelle styret.
Jeg tror det.

(For ordens skyld, sir Bobby Charlton er dement nå ❤️
Så han er uansett bare et navn på papiret).
post liked by: Blodfink, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Det kommer ikke helt tydelig frem hvem som tok beslutningen om å ikke prøve å hente en spiss de siste 48 timene, men svaret var altså uansett nei til slutt...Siden to speidere ble "jaget på dør" og ikke Rangnick, får man jo bare tro at beslutningstagerne har våknet, og endelig forstått at de har jobbet rimelig dårlig i mange år. Det er vel svært få fra eiere/styret/adm/speideravd. som kan se seg selv i speilet og tenke at de har gjort en strålende jobb sportslig sett...

Uten at man får svaret på om United hadde klart topp 4 med en ny spiller inn, så er det jo sant at United lå i topp 4 i januar. Man slapp inn mindre mål, men scora ikke nok til å unngå en del U. Hadde man fortsatt med et snitt på over 2 poeng pr kamp ville nok 4.plassen vært innen rekkevidde. Ville vel nå stått med 10 poeng mer ca. Og en målforskjell på linje med Ars og Tot. muligens. Det er jo sluppet inn syke mengder baklengs denne sesongen, en bedring midt i, men så pip-åpent igjen.

Det er stort sett medlemmer fra Glazer-fam. i styret med makt. Det andre med SAF er uten betydning som nevnes. Det ligger oversikt over dette i Glazer-tråden her inne også mener jeg bestemt. Ikke så lystig lesning, og et bevis på at eierne sikrer all makt, det er ikke noe nytt selvfølgelig.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Buchan
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Blodfink wrote:07 May 2022, 14:32 Siden to speidere ble "jaget på dør" og ikke Rangnick, får man jo bare tro at beslutningstagerne har våknet, og endelig forstått at de har jobbet rimelig dårlig i mange år.
Absolutt, og meningen med innlegget over var ikke å frasi ansvar fra speiderne, men å legge skylden der den hører hjemme: hos Glazers. Det er de som har tatt beslutningen.

Så har jeg lest flere steder at det har vært for mange kokker på kjøkkenet (speideravdelingen), og de har hatt ulike meninger, og dermed har det blitt vanskelig å ta beslutninger. Virker nesten som man har hatt en slags vetorett, og alle måtte være enige for å signere ditt eller datt. Forstår derfor meget godt at Arnold m.fl. ville røske opp i toppledelsen der, så gjenstår det å se hvem som kommer inn (mange har spekulert i/håpt på Mitchell).

Kan jo også bli interessant å se hvor Lawlor og Bout ender opp etter United. Om jeg husker riktig er de ikke ute av klubben enda, men kommer ikke til å spille noen stor rolle for sommerens handel, og forsvinner så ut. Samme med Judge. Særlig Lawlor har vært en svært dyktig mann som har sikret oss mange gode spillere opp gjennom årene, så selv om han ikke er "moderne" lenger, altså bruker øyet framfor data-analyser, så skal vi ikke se bort fra at han havner i en storklubb. Hvis profilen på transfermarkt er riktig, så er han "bare" 58 år, og har dermed mye å gi enda.
post liked by: Blodfink, Buchan

Deleted User 430

Gjør meg mange tanker om alle disse uttalelsene fra RR om dagen, men akkurat i dette tilfellet er jeg faktisk mer bekymret over at han ønsket seg en angrepsspiller, og ikke en midtbanespiller, enn at alle rundt han sa nei.
Mulig det bare er meg, men likevel...
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Logisk å ønske en spiss, når det det du står med i januar er Ronaldo i grusom form minnes jeg. Og Rashford ...Men de kunne godt henta 5 i januar for min del, i alle ledd.
post liked by: Pangaea
LUHG!

Deleted User 430

Handle for å dekke over formdupp eller en mangelvare blir jo da spørsmålet.. I mine øyne trumfer mangelvare alt annet, men skjønner at jeg tenker anderledes
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det var jo ikke gitt at Ronaldo skulle komme over formduppen, alderen tatt i betraktning. Så veldig gammel ut der en periode.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

For min del så handler det heller om at vi trenger forsterkninger i angrepet, og med Greenwood ute og Martial på lån, så hadde vi strengt bare en spiss igjen, ettersom Cavani ikke var så keen på å spille for andre enn Uruguay. Men for all del, ikke sikkert vi hadde fått noe i stand uansett. 48 timer er ikke lange stunden. Det er mer signaleffekten det gis hele tiden, om at Glazers fucker opp for oss. Og sportslig ledelse litt mer generelt. Jeg tror nok at mange av de mer vanlige speiderne gjør en god jobb, men det er tross alt ikke de som avgjør slike spørsmål heller. Og selv sjefspeiderne Lawlor og Bout var ikke i styret, selv om de helt klart ikke gjorde en god jobb her heller.

Jaja, ny kamp i dag. Får håpe vi får en kjekk opplevelse inn mot helgen.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Steinar Stenseth wrote: 07 May 2022, 16:47 Handle for å dekke over formdupp eller en mangelvare blir jo da spørsmålet.. I mine øyne trumfer mangelvare alt annet, men skjønner at jeg tenker anderledes
Det manglet kun en midtbanespiller altså? En DM regner jeg med at du mener? Det er helt greit å tenke annerledes btw, slitsomt når alle er skjønt enige. Flertallet tar feil, mindretallet tar feil. Ingen fasit her.

Men om man prøver å forstå Rangnicks tanker i januar, så var spiss viktigst. Laget slapp inn lite mål, han trengte en målscorer, akkurat som van Gaal fikk han ikke det.
LUHG!
Post Reply