Manchester Uniteds neste manager

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19274

Rangnick kvala vel inn Østerrike til Euro 24. Tapte vel ikke i 2023 tror jeg. Østerrike pleier vel ikke å herje vilt i kvaliker. Slo Sverige både hjemme og borte bl.a.
post liked by: Andtho01, 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford, Jan Erik
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Blodfink wrote: 06 Mar 2024, 23:33 Til og med Solskjær nevnte dette i Stick to football: Resultatene avgjør om EtH beholder jobben; det vet jo han litt om.
Solskjær sa og følgende i dagens Stick to Football (dessverre ikke gjengitt i noen av de ørten ukrediterte sakene på United.no de fikk melket av episoden):

Han ble spurt om han var nedfor for at han ikke vant noen cuptroféer.

"Yes, of course, it would have been nice. But I also feel that winning a cup can mask some of the troubles.

I measure success by how a team does in the league, that's our bread and butter."


Dette synes jeg var imponerende sagt, og det tror jeg mange kan kjenne seg igjen i.

Man trenger ikke være det beste laget i England eller Europa for å vinne en hjemlig eller europeisk cup. Cup er cup, og det er enkeltkamper og utslagskamper der alt kan skje. Motstandere trekkes tilfeldig, og har man en god dag kan man slå hvem som helst, likeledes tape mot hvem som helst på en dårlig dag.

Å hevde seg som vinner over en ligasesong på nærmere 40 kamper viser jo virkelig hvor ståa og nivået ligger.

Videre sa han også en annen ting som var veldig interessant:
"Me and the staff agreed that we had the fourth best squad in the league, behind City, Liverpool and Chelsea"

Usikker på Chelsea da, men ellers er det jo sant. Per i dag er kanskje Arsenal og foran oss. Men i lys av det var han fornøyd med tabellplasseringene, forståelig nok. Det samme var jo også Mourinho, som jeg tror var ganske ærlig på at en andreplass med den troppen er en prestasjon.

Sa og at han synes troppen var for stor, som gjorde det vanskelig å bevare harmonien i gruppa. En for stor tropp betyr at 7-8 spillere så og si aldri får spille. Det sliter vi litt med enda. Både City og Liverpool har slankere tropper, og får benyttet seg av og blidgjort de fleste. Pep har og sagt flere ganger at han ikke liker å ha en for stor tropp.

Litt off-topic, bare spant videre på noen interessante ting fra Stick to Football som ikke har blitt snakket så mye om.

Ang. managere ser jeg ingen ledige som peker seg ut som noen åpenbar løsning. Personlig vil jeg i alle fall ha en manager som taktisk setter kontroll/ballinnehav veldig høyt. Det finnes få lag som dominerer ballkontroll ukentlig og ikke ligger helt i toppen av tabellene. Så får man det på plass først, er utgangspunktet utmerket for å utvikle alle andre deler av spillet. Nagelsmann er nok ikke den type manager. Zidane er i hvert fall ikke det. Amorim og De Zerbi blir vel de mest kjente navnene som nærmer seg noe slikt, men de er begge en risiko. Helt ærlig finnes det bare én manager som så og si kunne garantert suksess med riktig backing på transfermarkedet, og han jobber på feil side av gjerdet.

Men per nå tenker jeg at Ten Hag også er en risiko. Så det blir litt "damned if we do, danned if we don't".

Uansett, så trenger vi en stall som er tilpasset en slik spillestil. Ballsikre, link-up spillere som holder ballen i laget og kan diktere tempo rundt seg. De har vi svært få av i dag; Onana, Martinez, Shaw og Mainoo. Kanskje Dalot, Højlund og Antony i tillegg, om man er litt snill! Men Antony er neppe god nok på resten, uansett.

Så uansett hvem vi har som manager, mangler det 5-7 spillere i førsteelleveren før vi kan spille dominerende fotball på ukentlig basis. Og i tillegg bør man og ha minst 4-5 på benken med de samme basisferdighetene. Altså skal man ha 16 spillere som passer manageren taktisk. Vi har 4.

Med andre ord; Vi står nok foran enda en squad rebuild de neste årene før vi er tilbake i toppen. Og det vil koste enormt, og ta tid å bygge.

Såfremst vi ikke finner opp kruttet og skaper et nytt dynasti uten balldominans. Det skjer nok bare ikke.

Alternativt fortsetter vi som før; Sikter mot topp 4 og utfordrer i noen cuper i ny og ne, med overgangsfotball som primærnæring. Det tror jeg er det vi får se også neste sesong, og sannsynligvis helt til vi har spesialisert troppen vår til en taktisk balldominant tilnærming, slik våre rivaler har gjort.
Last edited by 10Hag on 07 Mar 2024, 20:55, edited 1 time in total.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink, Jan Erik
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2065
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9095
Liker mottatt: 8380

Ny mann i ryktene. Ikke verdens beste kilde. Erfaring fra store klubber som spiller. Har tatt Bologna fra nedre halvdel til å kjempe om en CL-plass på under to sesonger.

post liked by: RedTrafford, Jan Erik, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

Ryder
Posts: 4705
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2628
Liker mottatt: 10709

Så bare kjapt på bildet og trodde det var Kjetil Knutsen… 😅
post liked by: Jan Erik, Blodfink

28FPellistri
Posts: 450
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 476
Liker mottatt: 1572

Mange spennende navn som nevnes her. Går vi for Gareth Southgate så kjenner i alle fall jeg, at jeg skal slite med motivasjon og tro på prosjektet. Jeg ser på han som en engelsk trener som kaster bort en gylden generasjon med sine tvilsomme uttak og taktiske disponeringer/egenskaper. Motta har i alle fall revolusjonert Bologna, de spiller bra og underholdende fotball og bør vær årets trener om de kommer til CL. Han spiller heller ikke "standard" italiensk med vingbacker.

De Zerbi er jeg også meget skeptisk til. Startet bra, men han hadde jo egentlig allerede spillestilen når han kom til klubben, så han har ikke gjort noe revolusjonerende der, selv om de har økt ballbesittelsen. Kurva har vel også pekt litt nedover i det siste og så er jeg meget i tvil om han er rett mann for en så stor klubb. Steget er gitantisk fra Brighton til Manchester United. Har også kun erfaring fra mindre klubber i Italia + Shakthar Donetsk i Ukraina. Da kan man nesten også vurdere Gurban Gurbanov i Qarabaq, satt litt på spissen.

Måtte vi for guds skyld holde oss vekke fra Conte, Tuchel, Inzaghi. Orker ikke kjedelig og pragmatisk fotball, ei heller 5-4-1 (3-5-2 i angrep) med vingbacker, det er først og fremst de to italienske.
Skal vi gå for en så kjedelig og pragmatisk trener da vil jeg mye mer ha eksentriske Simeone, men vil aller helst ikke ha noe nav de.


Nagelsmann kjenner jeg for lite til, men er i utgagspunktet skeptisk. Er ikke mange tyskere som har lykkes i PL, med Klopp som det hederlige unntaket. For meg så seiler Emery bare mer og mer opp som den beste kandidaten. Har erfaringen fra Premier League og kjenner ligaen samt tyngde i form av å ha vært i store klubber. Det er ikke så veldig mange som vil ha den nødvendige ballasten med å ha trent en av de aller største klubbene i verden, så Emery er i mitt hode det nærmeste man kommer med mindre man vil ansette en som max kan holde i noen få år og så må man på jakt igjen.
post liked by: RedTrafford
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2471
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7678
Liker mottatt: 8032

@10Hag, jeg er ingen ekspert på Nagelsmann, men jeg reagerte litt på det du skrev om at Nagelsmann ikke er opptatt av kontroll. Spørs kanskje hva man legger i det, men han er vel opptatt av å ha ball, er pragmatisk og har vel selv sagt at Guardiola sitt Barcelona-lag er hans 'inspirasjon'. Da er han vel ikke milevis unna?
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

@Jan Erik: Ja, kunne med fordel vært mer presis.

Selv om Nagelsmann verdsetter ballbesittelse, er det på en måte som er nærmere Rangnick-skolen; via høyintensivt gegenpress. Det kombinert med overloading i tredje halvdel.

Det er svært vanskelig å implementere, men effektivt om det fungerer. Det krever enormt med energi og løpskraft. I tillegg gjør det laget ekstra sårbart for overganger i mot, og spesielt på kantene, da han legger vekt på å være tett på midten ved å ofre defensiv trygghet på kantene.

Både moderne, spennende og energisk. Liker Nagelsmann. Men det blir litt for mye risk for min del. Pep har utviklet seg siden Barcelona, og jeg foretrekker fokuset på kontroll og tempodiksjon som vi ser fra Pep de siste årene. Det gir mer forutsigbarhet både defensivt og offensivt, enn hva man får fra managere fra Rangnick-skolen, som Klopp og Nagelsmann. Så gir Rangnick-stilen mer fart og aggressivitet, som mange vil foretrekke. Personlig synes jeg det litt for fort bikker over til kaos, noe vi og har til tider sett under Klopp i både Liverpool og Dortmund. På sitt beste er det verdensklasse, men det svinger gjerne og er betydelig mer volatilt og uforutsigbart enn hvordan Pep har disponert sine lag, både Barca, Bayern og City.

Liker begge stilene, dog.

Så ble det nevnt i en tråd (husker ikke hvor eller av hvem) at De Zerbi ikke har vært innovativ, og at Brightons spillestil var ferdig utviklet før han kom, under Potter. Men det stemmer jo ikke. Selv om det var likheter, så begynte Brighton å bruke inverterte backer i midtbanen, og invitere press ved å holde på og sette knottene på ballen dypt i banen. Dette så vi ble kopiert av Pep, Klopp, Arteta og Ten Hag hos oss, like etterpå. Pep uttalte selv at De Zerbi endret fotballen i Premier League når han ankom.

Kan og lese noen steder at Ten Hag brukte inverterte backer i Ajax, men det var nok ikke ofte. Han trakk de gjerne fremover, som vingbacker, men ikke inn i midten. Hele greia er jo uansett basert på Cruyff, men akkurat det med å bevisst å bruke backer sentralt i banen i Premier League, er det De Zerbi som begynte med. Så fulgte de andre topplagene nesten umiddelbart etter.

Men så har Brighton slitt i år, og De Zerbi er visstnok en krevende manager å spille for. Så ingen løsninger som ryktes fremstår som lav-risk.

Er heller ikke ekspert, men synes vi uansett kan se en tydelig forskjell på managere som inviterer litt kaos, og de som nesten ikke tillater det overhodet. Begge stilene kan være dominerende, men den med minst kaos ser ut til å være mer stabil og forutsigbar over tid, naturlig nok. Skal man velge å ta mye risk, krever det ofte for mye av spillere over tid. Man øker slitasje og skadeomfang, og vil gå inn i perioder hvor kaoset tar overhånd, slik det har gjort for Klopp flere ganger. Derfor ønsker jeg at vi først bygger en base av kontroll og stabilitet, før vi evt. begynner å eksperimentere med høyoktan-fotball som kan vippe begge veier.

Lag som er avhengige av ekstrem hurtighet for å vinne, er mer sårbare enn lag som behersker ballkontroll og tempo. Både resultatmessig, og mtp skader.

Litt div. om Nagelsmann, både for klubb- og landslag:
https://totalfootballanalysis.com/team- ... is-tactics



https://www.bavarianfootballworks.com/2 ... ich-muller
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2471
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7678
Liker mottatt: 8032

Interessant, @10Hag. Er vel litt sånn med De Zerbi at han er avhengig av spillere han også? De mistet jo noen spillere denne sesongen.

Vi får se hva det blir til. Er uansett ekstremt viktig at de treffer denne gangen om EtH skal ut.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

@Jan Erik: Ja, det kan fort bli verre med en annen manager.

Det viktigste nå blir at den nye sportslige ledelsen bestemmer seg for hvilken spillestil som skal definere oss, og implementere det gjennom hele akademiet og førstelaget. Først da kan man vite hvilke managere som i det hele tatt vil passe.

Har sett en del akademikamper i år, og selv om de imponerer resultatmessig, er det en kaotisk spillestil. De fleste målene våre scores pga hurtige løp i bakrom, og det er veldig lite etablert spill og tempokontroll. Imponerende sesong, men tror ikke dette er en bærekraftig taktisk disposisjon på lang sikt. Man blir svært avhengig hurtighet hos enkeltspillere, og resten av laget utvikler ikke evnen til å sette et grunnspill mot en etablert motstander. Det blir mye kick and run, og fokus på offensive spillere som løper raskt. Et veldig bra angrepsvåpen, men ikke et godt grunnlag for et helt lag, eller en hel klubb å bygge langvarig suksess på. Ikke siden 1990/2000-tallet har de største klubbene operert slik. Real Madrid har kanskje tidvis vært det største unntaket, men der har og spillerne vært så innmari teknisk briljante at de kunne vunnet nesten uavhengig manager og taktikk. Om man ser Beckham-dokumentaren, snakker jo Ronaldo (Brasil) om hvor udisiplinert og kaotisk de var i spillestilen, men at det ikke gjorde noe, fordi de var så teknisk overlegne de fleste. Og slik var det også under Zidane, og nå under Ancelotti.

Vi har enda ikke hørt noe snakk om hvordan vi skal spille fremover under ny ledelse, utenom de samme frasene vi alltid har falt tilbake på: The United Way/The United DNA, som ikke betyr så mye annet enn underholdende angrepsfotball. Først og fremst et romantisk begrep, og ikke en taktisk, dyp filosofi. Men siden vi nå henter folk i ledelsen som har gjort karriere i bl.a City og Brighton, får man håpe at de også tar med seg noe av den filosofien hit, slik at vi ikke atter en gang faller tilbake til det som fungerte for 15-30 år siden.

Ryktebørsene nå er enten helt på viddene, eller så vitner det om at vi fortsatt famler litt i blinde og er ute etter å rekruttere navn foran en bestemt taktisk filosofi. Når vi linkes til alt fra De Zerbi, til Zidane, Potter og Southgate, så er det jo ingen rød tråd, enten i ryktene, eller i rekrutteringsarbeidet. Håper og tror naivt på det første 😂

De Zerbi håper jeg vi genuint er interessert i. Men han er en risk. Ekstremt disiplinert spillestil (mer enn Ten Hag til og med), og en som fort kommer på kant med både spillere og ledelse om man ikke følger filosofien. Det ser jeg for meg blir en utfordring med en stor andel av våre spillere.

En tidligere spiller under De Zerbi (husker ikke navnet), fortalte på Ben Fosters Fozcast at De Zerbi klikket i vinkel fordi han under en øvelse stod feilplassert på centimetre. Han elsket riktignok De Zerbi, og var helt mottakelig og enig med ham. Men ser for meg at veldig mange fotballspillere og mennesketyper hadde hatet å ha en slik besatt petimeter som sjef. 😂 Pep er og i samme gate, men kanskje mer karismatisk og med en varmere framtoning. Vi har jo sett Pep kjefte huden full på Haaland etter han har scort hattrick, fordi han bevegde seg i feil rom i et angrep der City alikevel ligger an til å vinne med kalassifre. Altså slikt som for oss ville fremstått som ubetydelig.

Jeg ønsker en slik standard i United. Men ser jo at det blir ekstremt vanskelig å innføre. Spillere som ikke tar til seg instrukser 100% og tåler å bli korrigert på alt, kan ikke trives under slike managere.
Last edited by 10Hag on 07 Mar 2024, 15:16, edited 1 time in total.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2471
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7678
Liker mottatt: 8032

@10Hag, ja, noen av disse navnene må jo være rent oppspinn fra journalistene? Jeg regner med de har begynt på en plan ihvertfall. Så venter de nok på både Ashworth, Freeman (?) og Wilcox for den del. Jeg håper jo at disse får si hva de mener om eventuell ny retning og trener. De skal jo forhåpentligvis være der lenger enn treneren...
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

@Jan Erik: Tror du Ten Hag er manager når neste sesong sparkes i gang?

Og hvordan tror du vi fremstår som lag mtp spillestil neste år?
post liked by: Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2471
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7678
Liker mottatt: 8032

@10Hag, veldig usikker. Det er gode argumenter for begge deler. Jeg tror han får en sesong til. Med det som utgangspunkt tror jeg vi fremstår som et helt annet lag, der vi minner mer om et ten Hag lag. Mer komfortable med ball, mer samlet, mer 'ork' i laget. Men det krever at de får byttet ut 4-7 spillere i troppen. Av de som er nærmest å spille fast.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Blodfink

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 823

10Hag wrote: 07 Mar 2024, 13:43Kan og lese noen steder at Ten Hag brukte inverterte backer i Ajax, men det var nok ikke ofte. Han trakk de gjerne fremover, som vingbacker, men ikke inn i midten.
Han brukte vel Blind ganske ofte i den rollen på venstreback, men hadde en mer tradisjonell vingback på høyre hvis jeg har forstått det riktig. Det var i hvert fall en god del snakk om hvordan han tenkte annerledes og nytt rundt backrollen før han kom til United.
post liked by: Jan Erik, 10Hag, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19274

28FPellistri wrote: 07 Mar 2024, 08:03 Gurban Gurbanov i Qarabaq,
Mannen med det flotte navnet. Han leder 2-1 over Xavi Alonso med 15 min igjen av 1. kamp i round of 16 EL. Det er det ikke mange som har gjort denne sesongen, hehe.

2-0 til pause.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, RedTrafford, 10Hag
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

@Beta 2.0: Stemmer, takk for den 👌 Blind var ganske sentral i banen når Ajax hadde ballen!

Så gjorde han det allikevel ikke i Premier League før De Zerbi, og etterpå Pep. Nå er vi jo vant til å se spesielt Dalot brukes slik. Og det funker veldig bra, selv om alt rundt ikke nødvendigvis funker like bra.

Men Dalot, ja. Han burde jeg nevnt tidligere som en av de som faktisk behersker en ballbesittende stil. Dårlig gjort å glemme ham 🙈 Vår beste spiller denne sesongen, for mange.
Last edited by 10Hag on 07 Mar 2024, 21:18, edited 2 times in total.
post liked by: Blodfink
Post Reply