Manchester Uniteds neste manager

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Otac wrote: 15 Nov 2021, 18:40 @Steinar Stenseth, det er kort tid innen fotball.

Kor mange har de spurt mon tru? Post SAF.
7 år er vel ikke en kort tid innen fotball? Snarere tvert i mot. Fotballen i dag er ganske så annerledes enn fotball for 7 år siden. Både taktisk- og spillestilmessig, men ikke minst har organisasjonene endret seg veldig mye. xG og xA var for eksempel ikke et kjent begrep for 7 år siden. Analyse og teknologiske verktøy blir benyttet i større grad og brukt på en mer kompetent måte. For å ikke snakke om økningen i kontantstrømmer innen toppfotballen de siste årene (pre-covid).
post liked by: Pancho P, PAK
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Otac wrote:15 Nov 2021, 18:40 Kor mange har de spurt mon tru? Post SAF.
Har sikkert blitt en del opp gjennom årene, som de fleste andre klubber må gjøre. Blir som med spillere, noen er interessert og andre ikke.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pep, Klopp og Laurent. Mfl.

Interessant at @Steinar Stenseth og @messilingard meinar at dette er heilt normalt. Som om at Uniteds ansettelser av managere har vore vellykka og heilt normalt.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

@Otac

Forstår ikke helt hvordan du kom til den konklusjonen utifra innlegget mitt, eneste jeg påpekte er at fotballen er i endring og at dagens fotballverden er annerledes enn den for syv år siden. Uniteds sine ansettelser av trenere har vært mislykket stort sett hele veien siden SAF ga seg. Solskjær har gjort noe bra, men uten noen titler er du mislykket i mine øyne som manager for United.

Det at noen trenere takker nei til United er ikke nødvendigvis bare på grunn av en ting. Men at Uniteds sportslige struktur gjør klubben mindre attraktiv for trenere kan jeg forstå. Det er dessverre bare en realitet vi må forholde oss til. Samtidig så kan det være at andre trenere syntes at utfordringen med å få klubben tilbake til storheten kan være interessant. Noen har andre prosjekter på gang, andre vil holde seg til varmere strøk, noen er for gamle, andre for uerfarne. Det er flere faktorer som avgjør hvem klubbens neste manager vil bli. Etter min mening er det viktigste at vi får inn en trener med en tydelig offensiv spillestil.
post liked by: Pancho P, Pink Final, PAK
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

Eg vil tru at managerjobben er endå meir krevjande no enn for t.d. sju år sidan. Det er ikkje lenger nok å vere ein glimrande taktikar eller motivator. No må ein også ha ein gjennomført profesjonell organisasjon i ryggen, eit område der United per dags dato ligg eit stykke bak konkurrentane sine.

Har f.eks. Guardiola nokon gong gått til ein klubb der ikkje alt var fullstendig tilrettelagt før han begynte i jobben? Trur vi at Klopp hadde klart å skaffe Liverpool suksess utan ein organisasjon som hadde eit langsiktig perspektiv og som hadde svært dyktige folk i mange posisjonar? Og ikkje minst drog klubben i same retning?

Også i Chelsea, Bayern München, Real Madrid og fleire andre klubbar har manageren betre føresetnader for å gjere ein god jobb enn det Ole Gunnar hadde då han overtok. Ting har vorte betre dei siste sesongane, men eg tippar det er fleire topptrenarar som ville ha takka nei til United, rett og slett fordi den sportslege og organisatoriske strukturen er for dårleg.
post liked by: Pink Final, messilingard, Pwint
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mange gode poenger her. Og mitt poeng er at slik det er no vil ingen lykkes hos United. Da kan vi like godt beholde OGS.

Under ein betre organisasjon trur eg OGS kunne ha gjort ein bra jobb. God nok? Veit ikkje. Det veit ingen. Å sei at OGS ikkje er god nok teknisk blir for enkelt. OGS sitt United har til tider spilt veldig god fotball.

Men United og dets supportere peiker på ein ting. I hvertfall er det ein ting som blir gjort noko med. Manager blir sparka, og vi får igjen trua. I eit år eller to.

Fjerde gang no.

Deleted User 430

Fascinerende tolkning du kom frem til der, @Otac. Rett og slett imponerende å klare å vri det faktum at de fleste klubber får avslag fra managere og spillere til å bli til at jeg mener United jeg gjort gode ansettelser.

Bayern fikk etter sigende avslag fra både Tuchel og Ten-Hag i henholdsvis 2018 og 2019 så, ja, United er ikke unike på det området. Barcelona, Real Madrid er også gjengangere på dette området, skal man tro ryktene som svirrer hver gang de bytter manager.
post liked by: Pink Final, Pancho P, messilingard, PAK, Pwint
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Ja det er gode poenger her.
@Pancho P peker på en mangelfull sportslig organisasjon.
Det tror jeg er et enormt handicap for enhver manager i Manchester United.
Håper dog det har blitt litt bedre med Murtough og andre ansettelser.

Jeg tror i likhet med deg @Otac at vi har vanskelig for å tiltrekke oss de såkalte toppmanagerene p.t.
Mest pga mangel på struktur, forutsigbarhet og langsiktig sportslig tenkning.

Mitt store håp med Solskjær var at han skulle klare å bygge opp en mer langsiktig måte å drive klubben på.
Men, nå ryktes det at han i likhet med de tre foregående har mistet garderoben.

Det er ikke enkelt å være manager i Manchester United.
Da tenker jeg ikke bare på historien og press, egentlig mer på hvor mangelfull den sportslige strukturen har vært (er?) i klubben.
Det vil kreve en helt ekstraordinær personlighet å lykkes slik klubben driftes.
post liked by: Pancho P, Otac, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

For å være helt ærlig så syntes jeg ikke United har spilt bra under Solskjær. Vi har kontret mot gode lag, vi har hatt gode prestasjoner fra Bruno, Rashford, Pogba, Greenwood etc. Men under Solskjær har vi stort sett slitt med å bryte ned motstandere som ligger lavt og forsvarer seg godt. Jeg sliter fortsatt med å se en tydelig plan når United spiller. Ser man på City og Liverpool så er det etter min mening mye bedre mot lavtliggende motstandere enn United. Der er det en tydelig spillestil og plan offensivt. Får spiller A ballen så skjer det noe hos spiller B og C. Ofte hos United så blir ballen spilt til Bruno og deretter satser vi på han finner noen i bakrom eller boksen. Det er gjerne en spiller i bevegelse om gangen og egentlig litt tilfeldig hva som skjer. Solskjær blir etter min mening reddet av gode individualister. Alt for ofte så fremstår vi ikke som et lag på banen etter min mening.

Angående hvem som vil lykkes og ikke på Old Trafford så har i alle fall jeg troen på at det er mulig. Til og med Woodward, Arnold og Glazers må vel lære en ting eller to av disse årene uten suksess.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Blodfink, PAK
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

@Otac Eg er for så vidt einig i at det å sparke ein manager i seg sjølv ikkje vil løyse noko problem på lang sikt. Om ein ikkje har eit svært godt alternativ tilgjengeleg, vil det vere eit sjansespel å få inn ein ny trenar 'just for the hell of it'. Med mindre det skulle vere ein karismatisk ringrev som skulle komme inn for å få opp humøret og motivasjonen til spelarane før neste permanente sjef var på plass.

Likevel er dessverre tendensen under Solskjær negativ for øyeblikket. Spelet har ikkje vore godt på ei lang stund, resultata har vore elendige og det verkar som spelargruppa er i mentalt villreie. Om det stemmer at dei ikkje har tillit til trenarane og manageren, er det nesten umogleg å snu situasjonen. Eg kjøper heller ikkje påstandane om at Solskjær er taktisk dårleg, men så lenge laget spelar så dårleg som no, er det i nesten alle tilfelle slik at det er manageren som må gå.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Pink Final Du skriv at det ikkje er lett å vere manager for Manchester United. Det trur eg faktisk er eit kraftig understatement. For å leike djevelens advokat for ei stund. Er fansen til United det største hinderet for at vi skal oppnå suksess igjen? Vi vil ha spelarar (gjerne mange) frå akademiet på laget. Vi vil at laget skal spele 'The United Way' med underhaldande angrepsspel og offensive spelarar. Vi samanliknar alt og alle med Alex Ferguson, tidenes beste manager.

Legg ikkje alt dette kraftige føringar og urealistiske forventningar på korleis ein manager skal gjere jobben og samtidig oppnå suksess? Særleg all den tid ein ikkje har ein kompetent organisasjon i ryggen til å hjelpe seg?
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Jeg er enig i at strukturen i United ikke er optimal for at en manager skal lykkes. Men noen framstiller det jo som om manageren blir direkte motarbeidet, og at manageren er den eneste av 1000 ansatte som vet noe som helst om fotball.

De strukturelle problemene i United vises først og fremst i overgangssituasjoner som den vi står i nå. Da ser vi mangelen på plan, kontinuitet og rød tråd i den sportslige satsningen, og vi ser hvor avhengige vi er av enkeltpersoner. I det daglige er jeg mer i tvil om hvor mye det hemmer oss.

Usikker på hvor mye «organisasjonen» har ødelagt for OGS de siste tre årene. Det er mulig vi ligger et hakk bak noen på feks analyse og data, men tror det er tatt steg der senere år. Speidernettverket er stort. Klubben har blitt bedre på spillerlogistikk etter at Ed skulle leke storkar de første årene. Og kompetansen hos de aller nærmeste er det vel OGS selv som styrer og har ansvar for.
post liked by: Blodfink, PAK
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Ryder wrote:15 Nov 2021, 20:54 De strukturelle problemene i United vises først og fremst i overgangssituasjoner som den vi står i nå. Da ser vi mangelen på plan, kontinuitet og rød tråd i den sportslige satsningen, og vi ser hvor avhengige vi er av enkeltpersoner. I det daglige er jeg mer i tvil om hvor mye det hemmer oss.

Usikker på hvor mye «organisasjonen» har ødelagt for OGS de siste tre årene.
Dette er vesentlig.
Hver manager må jo begynne på nytt.
Et stort handicap.
Manager som hentes inn er jo aldri kompatibel med spillerstallen forrige mann bygde opp.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Det har i alle fall ikke vært slik til nå, samtidig er det ikke noen naturlov. Man kan jo håpe de har lært, men tør ikke vedde på det…
post liked by: Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

@Ryder For å presisere. Eg trur ikkje at klubben berre har inkompetente personar som motarbeider Solskjær. Likevel er det i løpet av hans periode at ein har sett ei tydeleg positiv utvikling på korleis klubben blir driven. Eg meiner at Solskjær heilt klart har hatt andre og vanskelegare arbeidsforhold enn t.d. Guardiola. Det å gå til Bayern, Chelsea, City og PSG er på mange måtar å komme til dekka bord, mens Solskjær måtte lage menyen, dekke bordet og bruke råvarer som fleire ulike kjøkkensjefar hadde kjøpt inn. Restauranten hadde heller ikkje bestemt seg for om dei skulle servere fransk, italiensk, indisk eller kinesisk mat.

Når rettane i lang tid har vore smaklause og uinspirerte etter tre år med svært variert kost, må den noverande kjøkkensjefen ta ansvaret for det (her stoppar kjøkkenanalogiane...).

Solskjær har etterkvart kjøpt spelarane og forma laget slik han ville, men resultatet er i beste fall middels. Av den grunn trur eg dessverre han lever på lånt tid.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Eg er enig i at OGS har fått for lite ut av de pengane som er brukt. Men eg er ikkje overbevist om at det nødvendigvis er han som har bestemt kven som har blitt kjøpt.

Og det er i ein organisasjon som fungerer kanskje ikkje so dumt. Men i ein organisasjon som ikkje fungerer er det veldig dumt. Eg trur OGS har eit lag innkjøpt uten ein skikkeleg raud tråd. OGS har prøvd å lage pinnekjøt, og det har blitt kjøpt inn ingredienser som middagspølse, kjøtbulljong, purreløk, poteter, gulerøtter og svineknoke, som er oppskrifta på lapskaus. Ikkje lett å være kokk då.
post liked by: Pink Final, Pancho P
Post Reply