[PL] Manchester United - Liverpool (24-10-21)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16734

Manchester United vs Liverpool
Premier League
Søndag 24.10.21 kl 17.30
Old Trafford
Dommer:
Anthony Taylor

Siste fem

20/21 PL United - Liverpool 2-4
20/21 FA United - Liverpool 3-2
20/21 PL Liverpool - United 0-0
19/20 PL Liverpool - United 2-0
19/20 PL United - Liverpool 1-1

Innbyrdes
81-58-68

LIGA 68-50-59

FA CUP 10-4-4

LIGA CUP 2-0-3

EUROPA LEAGUE 0-1-1

C.SHIELD 1-3-1

Skader United

Raphaël Varane
Fred?
Marcus Rashford?
Bruno Fernandes?

Suspensjoner United


Fra Pomona Docks i Manchester til Albert Docks i Liverpool.
Fra Longyearbyen ved Nordishavet til Falklandsøyene i Sørishavet.
Fra alloa alloa på Hawaiis lune strender til arigato gozaimazu i Tokyos yrende folkeliv.
Er det et eneste sted hvor det ikke bor folk som engasjerer seg i søndagens derby?

Man United v Liverpool.
Manchester og Liverpool.
Rivalisering, historie, industri, radikalisme, innovativt, kultur, mote, musikk og fotball.
Det nord vestre hjørne av England engasjerer en hel verden.
Det nord vestre hjørne av England har påvirket en hel verden.
Her åpnet verdens første jernbane for passasjertrafikk 15 september 1830.
Med hornmusikk og festivas forlot de åtte togsettene Liverpool.
Et dødsfall på veien, verdens første togulykke og forsinkelser til Manchester.
Der et hav av mennesker endret atmosfæren fra fest til lynsjestemning og ropte slagord som Ikke glem Peterloo og Nei til kornloven.
Hertugen av Wellington kunne ikke gå av toget, han ville blitt lynsjet.
Toget med fiffen måtte sette snuten tilbake til Liverpool, flykte fra den sinte og forsømte arbeiderklassen i Manchester og Salford.
Interessant hvordan maktbalansen mellom byene har pendlet gjennom drøyt 200 år.
Manchester og Liverpool, to berømte byer som handler om så mye mer enn fotball.
Allikevel er det fotball som folk forbinder byene med i dag.
Og ikke minst byenes røde lag.
På søndag braker de sammen på Old Trafford.
Det forventes elektrisk stemning på matchen, og rundt de millioner av flatskjermer som overbringer lyd og bilde fra fotballens mekka.

Ryktene går om en ny demonstasjon mot eierne.
Det er satt inn ekstra sikkerhetstiltak for at matchen går som oppsatt.

Ellers er det to ting som bekymrer.
Det første er at United sliter med skader på flere spillere.
Rashford, Fernandes og Fred ute i tillegg til Varane blir tøft.
Heldigvis kan de tre førstnevnte alle rekke matchen.

Det andre er at United fremdeles sliter med dødballer.
Mens Liverpool gjør det bra på dette igjen, etter å ha vært svake i fjor.
Kan ha mye med van Dijks retur å gjøre.

Det sagt, disse matchene lever gjerne sitt eget liv.
Og Liverpool mistrives historisk på Old Trafford.

Begge klubber kommer fra hver sin 3-2 seier i CL.
United hentet opp 0-2, Liverpool mistet en 2-0 ledelse.
Ser ikke bort fra at nettopp det gjentar seg søndag.
Liverpool tar ledelsen, og United snur matchen.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bruno, Rashford og Fred alle usikre, ifølge Solskjær... 😖
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Sancho som 10er mot Liverpool da? (Mens producer jevnlig zoomer inn på ansiktet til Donny).
post liked by: Blodfink
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Frykter Harry og Shaw får kjørt seg av Salah på Søndag, han er jo i super form for tida og de 2 gutta på MU er ikke i mye god form. Er en kamp som nesten blir super viktig for MU, med tap er vel PL tittelen bare en drøm, med seier så er MU plutselig med igjen.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Om det er en del skader så får det være greit, United har jo en haug spillere som ikke får delta spesielt mye. Sancho, DvdB, Pogba og Matic kan alle komme inn å gjøre en jobb. Tenningsnivået bør jo være der.

Edit: Glemte Lingard.
Last edited by Blodfink on 23 Oct 2021, 10:21, edited 1 time in total.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16734

Tenningsnivået bør så absolutt være der @Blodfink.
Og hvis Rashford, Fred og Fernandes er ute må vi håpe at erstatterne kan gjøre jobben.

Men, vi mister noen viktige egenskaper med:
Fred, han er energisk og er god på å stoppe motstanders spillere.
Både ved press og ved å bryte pasningsvinkler.
Matic er ikke der lenger.
Han har ikke samme forflytningevne og energi.

Rashford har et rykk og en fart få matcher.
Er det én spiller Klopp og Liverpool frykter er det Rashford, tror jeg.
Sancho har jeg tro på, for all del.
Men, han er ikke samme ekstreme trussel i overgangsspillet som vår doktor.

Fernandes er både playmaker, førsteforsvarer og innpisker.
Ja, han mister ballen fordi han spiller på høy risiko, men tilbyr egenskaper ingen andre har.
Om van de Beek erstatter Fernandes får vi inn en bevegelig mann.
Men, han har vist lite i United trøya til nå.
Jeg vil si han er en svakere utgave av Lingard.
En spiller god i medløp, slår pasninger for så å løpe i posisjon.
Som Lingard, men mangler vel Jesse’s evne til å presse?
Om Pogba erstatter Fernandes får vi lagets beste spiller på rene ferdigheter med ball. (Nei, jeg har ikke glemt en litt aldrende Ronaldo).
Pogba kan åpne opp Lfc forsvaret med sine glimrende pasninger og sitt utrolige blikk for spillet.
I tillegg får vi inn fysikk i dueller på dødballer.
Men, vi mister løpskraft og evnen til å strekke motstander.
post liked by: Cola2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

pixma wrote: 22 Oct 2021, 15:26 Frykter Harry og Shaw får kjørt seg av Salah på Søndag, han er jo i super form for tida og de 2 gutta på MU er ikke i mye god form. Er en kamp som nesten blir super viktig for MU, med tap er vel PL tittelen bare en drøm, med seier så er MU plutselig med igjen.
Jeg frykter det samme, men når det er sagt så bruker faktisk Shaw å ha god kontroll på Salah. Problemet nå er bare at Salah er i sitt livs form (nesten?) og Shaw ikke er det. :D
Det blir en spennende duell!

Det skal ellers bli svært interessant å se hvordan lagoppstilling United starter med. Jeg føler forsvaret og midtbanen er rimelig satt med de Gea, AWB, Lindelöf, Maguire, Shaw, McTominay og Fred. De to sistnevnte bør være spikret startplass i en kamp som dette.. for jeg regner med vi kommer til å bli løpende mye etter ball, med mindre Liverpool tar ledelsen tidlig og legger seg dypere i banen.

Offensivt er det verre, men Bruno (om skadefri) og Ronaldo er bankers. Jeg skal ikke begynne å tvile på Ronaldo, men i denne kampen hadde det ikke vært dumt med kreftene til Edinson fra start og at han kunne løpt fra seg i 60-70 minutter og deretter kunne vi sluppet løs en tent Ronaldo mot slitne Liverpool-spillere.. men det blir sikkert som ønsketenkning. Måtte Ronaldo motbevise alt av kritikere og bli matchvinner i morgen også.

Da gjenstår det to plasser i lagoppstillingen som flere spillere kriger om: Greenwood, Rashford, Sancho, Pogba og Lingard.

Jeg tror Greenwood starter ute til høyre.. som han har gjort hver (?) kamp til nå. Og Pogba eller Rashford ute til venstre. Uansett hvem som starter så har vi i alle fall litt krutt igjen til 2. omgang og det er positivt. Jeg tror ikke Lingard hadde gjort seg bort om han hadde fått sjansen fra start i morgen. Han (i likhet med Cavani) kunne løpt og løpt i 60-70 minutter.. for i morgen trenger vi spillere som gjør jobben 100 %. Ikke bare fordi det er Liverpool, men også fordi det kanskje er ligaens beste lag som kommer på besøk. De har sett enormt gode ut hittil.

de Gea
AWB - Lindelöf - Maguire - Shaw
McTominay - Fred
Greenwood - Bruno - Rashford
Ronaldo

Og forresten, om det skulle vise seg at Bruno sin skade setter han ut av spill så er jeg skeptisk til Lingard i 10'er rollen. Jeg tror han kunne gjort en bra kamp fra start om han hadde fått sjansen på en av sidene, men som 10'er er jeg mer usikker.

Kanskje er det klokere å spille Pogba fra start ute til venstre og heller gi Rashford sjansen etter pause? Men det gjør meg svært lite om Pogba blir benket to ganger på én uke..
post liked by: Belfastboy

Vidar Dale Fjeld

Mitt tips er at United vil bli liggende og vente på Pool, og jeg liker ikke inngangene til slike kamper av United. De sier...Liverpool er bedre enn oss, så vi må ta de på kontringer. Stadige skifter i formasjoner og innganger til kamper skaper ikke stabilitet om målet er å vinne trofeer. Vi ser det samme mot alle antatte topplag.
User avatar

aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Vidar Dale Fjeld wrote: 23 Oct 2021, 09:27 Mitt tips er at United vil bli liggende og vente på Pool, og jeg liker ikke inngangene til slike kamper av United. De sier...Liverpool er bedre enn oss, så vi må ta de på kontringer. Stadige skifter i formasjoner og innganger til kamper skaper ikke stabilitet om målet er å vinne trofeer. Vi ser det samme mot alle antatte topplag.
Jeg tenker det samme, men kan leve med det. Vi har vært grusomt sårbare på kontringer i det siste, og forsvaret og den defensive midtbanen henger ikke helt sammen. Det kan bli virkelig stygt om Salah, Mane og Firminho får rom å løpe i. Samtidig er United giftige på kontringer.

Jeg tror vi må kontre om vi skal ha en sjanse til å vinne i morgen. Forsøker vi å presse høyt kan det bli stygt, spesielt om Fred er ute. Om vi starter med Pogba, Matic eller Beek som en av to sentralt på midten kommer Liverpool til å løpe rett gjennom midtbanen vår...
Det gjør litt vondt å måtte kontre på hjemmebane, men jeg tror resultatet om vi forsøker å gå i strupen på Liverpool og spille dem ut kommer til å bli vondere.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

aregran wrote: 23 Oct 2021, 12:33 Jeg tror vi må kontre om vi skal ha en sjanse til å vinne i morgen. Forsøker vi å presse høyt kan det bli stygt, spesielt om Fred er ute. Om vi starter med Pogba, Matic eller Beek som en av to sentralt på midten kommer Liverpool til å løpe rett gjennom midtbanen vår...
Det spørs om det ikke er duket for Pogba og McTominay på midtbanen om Fred er ute, eller kanskje til og med McTominay, Matic OG Pogba.
Hvis man kun ser på midtbanen til Liverpool, så er ikke den veldig ekstrem per dags dato. De har noen skader og vil nok starte med Henderson, Fabinho, Keita/Milner (?) Vet ikke hvordan ståa er med Ox.. mye løpskraft og vilje der, men det er jo en midtbane man bør ha sjans mot.. men igjen så dominerer denne midtbanen mot de aller fleste lag.

Det har vel vært noen kamper under Solskjær hvor vi har stått "halvhøyt" mot Liverpool og lyktes bra med det? Men da tror jeg også vi har spilt med tre midtstoppere.. uten at jeg skal si det for sikkert.

Jeg kjenner nervene komme..

Tror forresten Rooney hadde satt pris på United-seier i dag på hans 36. års dag.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Spent på kampen idag. Viser gutta samme vilje som andre omgang mot Atalanta, kan vi håpe på noe.
Men er vi tilbake til normalen som vi har spilt denne sesongen, nei da tør jeg ikke å tenke på hva som skjer. Det er ingen rom for å prøve å etterligne saltstøtter idag.

Vi har jo overrasket før, så hvorfor ikke idag.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Eg gledar meg aldri til desse kampane. Det er som å gå til tannlegen. Intens gruing på forhånd om kva som kan gå gale, tidvis intens smerte i løpet av inngrepet og altfor ofte intens plage i etterkant når resultatet ikkje blei som håpa. La oss håpe at det blir som det vanlegvis blei på 80-talet: null hull😁
post liked by: Pink Final, Pwint, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 402

Enig, @Pancho P ...blir mest nerver og vonde tanker. Har alltid vært slik og blir visst ikke bedre med årene. Håpløst:-)
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jepp. Alltid småkvalm før kampene mot Liverpool. Selv i årene vi var klart bedre. Nesten enda verre å tape da.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Er det en kamp som jeg gruer meg til å se så er det kampen i dag, og vist MU forsetter med sirup fotball og ikke viser agresivitet så er det en stor fare at jeg havner i Ole ut gruppa, så mye står på spill i dag. Men har veldig dårlig tru for pool har vært forferdelig god i det siste.
Post Reply