Jadon Sancho

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9056
Liker mottatt: 8358

Det er ulike rapporter om Sanchos lønn. Alt fra £250K til £350K i uka. Uten at jeg vet noe med sikkerhet, så vil jeg tro at grunnlønnen er nærmere det første enn det siste. Hvis Sancho skulle prestere godt i Bundesliga denne våren, så vil sannsynligvis markedsverdien hans være ca £30-45M.

Hvis han kan få ca £150K i en annen klubb vil det koste United ca £10M å kompensere for tapte inntekter i to år. Da vil klubben potensielt sitte igjen med en netto på £20-35M etter et salg. Med nye hoder i den sportslige ledelsen er ikke dette utopi.
post liked by: RedTrafford, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13503
Liker mottatt: 8674

Tallene jeg har sett sier 250 i uken, men det er likevel sinnsykt mye. Tvilsomt at han kan være i nærheten av dette i Bundesliga i allefall. Da må han hente frem noe han aldri viste hos oss.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink, Cola2, Tringe
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1498
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4882

Hvis det bare var så enkelt. Da hadde vi kunne solgt spillere som Pogba, De Gea, Martial, Sancho og flere, uten å måtte la de bli sittende på utgående kontrakt.

Som du sier @Pwint, selv 250k i uken er monsterlønn i Europa, og det selv for en klassespiller. Det fins haugevis av bedre spillere enn Sancho som ligger mellom 50-150k i uka. Da skjønner man hvor ille disse kontraktene United har gitt sine spillere er.

Rashford blir neste problem, mest sannsynlig. Han kommer trolig til å fortsette å slite neste sesong, og da sitter vi med ham og de neste 5 årene, på en lønn som er helt hinsides. Hvis man tror fjorårssesongen var noe annet en grov anomali, så har man glemt hvordan Rashfords formkurve har vært de 7 siste årene. Den kan lett sammenlignes med Martials, dog noe bedre. Det illustrerer perfekt hvor idiotisk det er å gi slike kontrakter basert på prestasjoner som ikke strekker seg over flere år. Noe vi alltid gjør.

Og hvis vi prøver å kjøpe nye spillere som skal konkurrere mot disse vi har på slik lønn, vil deres agenter kreve en lønn som ikke er for langt unna det en spiller i samme posisjon og på samme nivå har. Antony er prakteksempel på dette. Samme med Mount.

Vi må slutte å gi ut disse kontraktene til spillere som åpenbart ikke har levert sesong etter sesong over mange år.

Spillere som Salah har monsterkontrakt. Den er grei, det forstår alle. Vi har ingen spillere som burde være i nærheten av slik lønn. Men vi har, og har hatt mange av de. Helt sinnsyk klubbdrift. Og Ineos får gjort lite med det, før disse kontraktene løper ut. Kan fort ta 5 år før vi ser en mer normalisert lønnssituasjon i United, som ikke kveler oss på overgangsmarkedet.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Cola2, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9056
Liker mottatt: 8358

Her er et interessant innlegg ift lønninger i fotballen...

post liked by: RedTrafford, Blodfink, Belfastboy, Pink Final, Pangaea, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14624
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19269

Håper dette stemmer, da er det litt mindre irriterende med underprestering.
post liked by: RedTrafford, Pwint
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1498
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4882

Interessant post den der, den har blitt delt her tidligere. Den sier og samtidig mye som støtter bekymringene.

Han sier jo selv i samme posten, der han bruker Rashford som eksempel, at han faktisk ikke tror at dårlig form/lav output påvirker lønna i veldig stor grad. Det påvirker litt, slik han "hypotiserer". Videre sier han jo og at han gjetter. Dette er ikke hard info.

Det er godt mulig at base salary ikke er så høy som vanligvis rapportert. Men den er fortsatt alt for høy, og det er poenget. De hypotetiske eksemplene han nevner, er fortsatt skyhøye.

Så er det en annen ting som denne posten hopper over; relativitet. Okey, så la oss si at våre spilleres grunnlønn er overrapportert, og faktisk er lavere. Det betyr at andre klubbers lønninger også er det. Da endrer altså ikke det styrkeforholdet mellom klubbenes lønnsbudsjett. Det senker bare nivået over hele linja. Altså, det er fortsatt like vanskelig for andre klubber å matche våre lønninger, uavhengig hva de faktisk er. Ergo, vi vil ha like store problemer med salg, selv om Sancho/Rashford/X spillers lønn egentlig er 50k lavere enn rapportert.

Vi trenger jo ikke se lenger enn på hvor mye vi har slitt med å selge spillere. Og de vi har solgt, har vi ofte måtte solgt med store tap. Det er hard info, det vet vi.

Det er og én av de viktigste grunnene til at vi nå sliter med FFP.

Så posten er informativ og sikkert en god dose sannhet. Men den endrer ikke det som avgjør det hele; Vil andre klubber (utenom i Midtøsten) gi tilsvarende lønn til våre spillere ved kjøp? Svaret er høyst sannsynlig; nei.
Last edited by 10Hag on 11 Jan 2024, 22:42, edited 1 time in total.
post liked by: Tringe, RedTrafford, Pwint, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Dette er jo Sancho tråden.
Men å kritisere Rashford’s formkurve de siste syv årene har jeg problemer med å la stå uimotsagt @10Hag 😄.
Vet du er kritisk, du påsto at han aldri ville nå 30-40 målpoeng for ett par år siden.
Det nådde han som kjent i 22/23.
123 mål på 359 matcher er ellers de tørre tall.
Ikke så værst for en spiller som har vært i dårlig form i syv år 😃.

Du trenger ikke svare meg altså 😊.
Alle som skriver her vet at du og jeg er i hver vår ende i synet på Rashford.

Ellers bra å lese at media ikke alltid er så informert om lønn som de gir inntrykk av.

Helt til slutt, ja vi har surra fælt mtp lønnspolitikken.
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1498
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4882

@Pink Final: Drister meg til et svar når du henvender deg direkte til og feilsiterer meg 😉

Jeg synes ikke de karrieretallene du nevner der er spesielt imponerende tall for en spiller som de fleste måler verdien av i nettopp målpoeng. Og enda mindre imponerende når man tar i betraktning lønna. Vi betaler jo for en målrate som skal tilsvare Salah. Det er jo det eneste som fokuseres på nesten, at vingene våre må score eller assistere. En ving kan gjerne kun ha 10+ målpoeng i løpet av en sesong, uten at det betyr at han har vært dårligere enn en som har hatt mer. Jeg synes fokuset på målpoeng blant vinger er alt for stort, og at det blir mye outcome bias fremfor spillanalyse.

Og om man i tillegg vurderer det spillmessige, synes jeg det blir lite valuta for pengene det Rashford har levert over 7 år. Og det samme gjelder Sancho og Antony i sine langt kortere perioder.

Rashford ble brukt som et relevant eksempel mot Sanchos nåværende situasjon. Brukte andre spillere og, men de mest sammenlignbare er Rashford og Antony; to vinger som også tjener alt for mye.

Jeg har heller ikke sagt at Rashford har vært i dårlig form i 7 år. 😉 Jeg sa at Rashfords formkurve ikke har vært god, og med det mener jeg "ustabil". Det er ubestridelig. Hans formkurve gjennom hele karrieren har vært en berg-og-dalbane. Formduppene hans har vært mange, dype og langvarige.

At jeg ikke trodde han ville nå 30-40 målpoeng i én enkeltsesong lever jeg fint med. Det betyr lite, da det er en så kraftig anomali fra hans gjennomsnittlige sesong. Selv hans største fans lot seg overraske over det. Men igjen, jeg ser gjerne på spill og samspill enn målpoeng, så fremst man ikke snakker om spisser.

Og hva gjelder Sanchos lønn, må man se litt mer på det relativistiske, i forhold til markedet som helhet. Å vise til at grunnlønna er lavere enn rapportert, endrer ikke styrkeforholdene i markedet. Det blir mer eller mindre status quo, som jeg nevner i posten over. Hvis våre grunnlønner er overrapportert, gjelder det andre klubber også. Altså ca. like lite attraktivt og økonomisk plausibelt for andre klubber å hente våre overlønnede spillere, uavhengig om Sanchos grunnlønn virkelig er 350k eller 300k.
post liked by: Tringe, RedTrafford, Pwint, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Rett skal være rett, jeg feilsiterte deg @10Hag.
Ellers er vi ikke så enige om Rashford, men jeg legger den død.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2747
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3930
Liker mottatt: 5069

Håpet mitt slår neppe til om gjennomsnittet til Rashford er mer som denne sesongen heller enn forrige. Men jeg håpte at han skulle slå Rooneys scoringsrekord i United. Absolutt realistisk om han etablerte seg som en 25-30 mål per sesong-spiller. Litt mindre realistisk om det blir 5 mål per sesong :D

Edit: ett-eller-annet om Sancho. Tar han med seg PS5 til Tyskland? :plystre:
post liked by: Pink Final, Pwint, Belfastboy, Rød Pølse, Blodfink

Alf banan
Posts: 326
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 661

Pangaea wrote: 12 Jan 2024, 05:14 Håpet mitt slår neppe til om gjennomsnittet til Rashford er mer som denne sesongen heller enn forrige. Men jeg håpte at han skulle slå Rooneys scoringsrekord i United. Absolutt realistisk om han etablerte seg som en 25-30 mål per sesong-spiller. Litt mindre realistisk om det blir 5 mål per sesong :D

Edit: ett-eller-annet om Sancho. Tar han med seg PS5 til Tyskland? :plystre:
Når man ser på dagens spillere. Så begynner man å skjønne hvor god Rooney var da han var i United. For en spiller han var. Elsket de gangene han krummet nakken og var litt forbannet på banen.
post liked by: Tringe, Pwint, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse, Pink Final, Pangaea

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Situasjonen føles litt som ordtaket; hard times create strong men (spillere i det her tilfellet) - strong men create good times - good times create weak men - weak men create hard times.

Så bare å satse på at vi får inn spillere med guts under INEOS.
post liked by: Pwint, Blodfink, 10Hag, Pangaea
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13503
Liker mottatt: 8674

Angående diskusjonen over: Jeg har nok et langt bedre syn på Rashford enn Sancho. Jeg vet at han er en god spiller, men det betyr dessverre ikke at han spiller godt. :D Men jeg for min del føler meg sikker på at han kommer tilbake, men jeg tenker det er også avhengig av laget ellers. Med gode spillere i alle ledd tror jeg Rash er en helt annen mann. (Litt naivt sikkert)

Så Sancho: Spørsmålet jeg (og sikkert mange andre) sitter med nå, er om han kan storspille i Tyskland og komme tilbake til oss som en annen spiller og vinne supporternes hjerter. Jeg er jo redd at han er en brobrenner, og allerede har fansen litt imot seg. For at han skulle bli tatt imot med åpne armer tror jeg han måtte lært seg ydmykhet.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10680

Pwint wrote: 12 Jan 2024, 09:49 Så Sancho: Spørsmålet jeg (og sikkert mange andre) sitter med nå, er om han kan storspille i Tyskland og komme tilbake til oss som en annen spiller og vinne supporternes hjerter. Jeg er jo redd at han er en brobrenner, og allerede har fansen litt imot seg. For at han skulle bli tatt imot med åpne armer tror jeg han måtte lært seg ydmykhet.
Det største hinderet for et comeback i United tror jeg heter INEOS. Om Brailsford og co sine tanker om og krav til prestasjonskultur og marginer i det hele tatt skal bli tatt på alvor, tror jeg Sancho kan se langt etter en karriere i United. Alle kan endre seg, men nå har dette heftet ved Sancho i hele karrieren, og selv ikke under press har han klart å endre adferd. Tipper at det aller meste ved Sanchos oppførsel og holdninger strider grunnleggende med verdisettet INEOS forsøker å innføre. Ut fra hva de har sagt på UNO de siste episodene, er han kanskje heller ikke den eneste som bør skjelve i buksene...

Ønsker at Sancho gjør det bra i Dortmund. Ikke fordi jeg unner ham personlig noe som helst etter det som har skjedd, kun fordi jeg håper vi kan få en ok sum for ham når vi selger ham i sommer.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Belfastboy, Buchan
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9056
Liker mottatt: 8358

Jeg forstår ikke helt logikken når man mener at Sancho definitivt ikke vil gå til en klubb i Saudi-Arabisk liga, men at han vil være i United og heve høy lønn uten å spille fotball. Ronaldo-ligaen kan jo være hans mulighet til å få i både pose og sekk. Ja, det er fotball på et betraktelig lavere nivå, men det fremstår likevel mer attraktivt enn å være helt ute i kulden, eller i beste fall være en perifer squadplayer, i United. Dette mener jeg er de reelle alternativene dersom han velger å bli. Uavhengig av hvem som er manager. Det er ingenting av det vi har sett de siste to og et halvt årene som tilsier noe annet.

Personlig tror jeg hans beste mulighet for å spille på et anstendig nivå vil være i Italia. Det er en liga som sannsynligvis vil passe han langt bedre enn PL, og jeg tror på ingen måte at Sancho vil være uspiselig for noen av de italienske toppklubbene. Da vil han også ha mulighet til å spille seg inn igjen på det engelske landslaget.

Hvis han fortsetter karrieren i Europa vil han, naturlig nok, måtte gå ned i lønn. Dvs at United etter alt å dømme må utbetale differansen i lønn for resten av kontraktsperioden. Gode prestasjoner for Dortmund vil være utelukkende positivt for alle parter. Sancho blir mer attraktiv for andre klubber og markedsverdien hans vil stige. Risikoen for at den vil falle ytterligere i løpet av våren er nærmest ikke-eksisterende.

Hvorfor skal han velge å bli i United hvis han kan spille fotball på høyt nivå uten at det får negative økonomiske konsekvenser?

Lønnsstrukturen er et problem, men United har en enorm omsetning. Det vil alltid påvirke lønninger i en klubb. Jeg tror ikke nødvendigvis Rashford vil bli et problem for klubben, slik Sancho åpenbart er. Han er en Mancunian som har vært i klubben siden han var 7 år, han har enorm markedsverdi og han har en høy stjerne i England, også utenfor fotballen. Han er dessuten engelsk landslagsspiller. Det er mange ting som tilsier at nye signeringer ikke kan forvente å heve i nærheten av like høy lønn.

Slik jeg ser det er det større utfordringer med kontraktene til Casemiro og til dels Varane og Martial. De to franskmennenes kontrakter går ut til sommeren, og jeg forventer at klubben ikke aktiverer forlengelsesopsjonen til noen av dem. Da er problemet i og for seg løst, men man har da investert store summer i overgangssumer og lønn, uten at man sitter igjen med noe. Martial var lenge spennende, men vi kan takke Glazers for at han fortsatt er i klubben. Laaaangt på overtid. Det samme risikerer vi med Casemiro, som har flere år igjen av sin kontrakt og en markedsverdi i fritt fall. Det blir en utfordring for INEOS, i alle fall hvis han ikke finner tilbake til formen fra forrige sesong.

Signeringer som Varane og Casemiro er noe vi bør unngå i fremtiden. Vi er også avhengige av et sportslig apparat som er i stand til å vurdere når tiden er inne for å selge spillere. Der var Ferguson helt fenomenal. Det er en ferdighet vi ikke har hatt i klubben siden den legendariske manageren valgte å overlate livsverket sitt til andre, mindre kompetente, mennesker.

Jeg mener at rekrutteringen og spillerlogistikken er selve kjernen til problemet. Ikke en lokal superstjerne med et enormt toppnivå som tidvis underpresterer, som er elsket av store deler av den engelske befolkningen og som har spilt seg inn på den største scenen fra klubbens eget akademi. Rashy er nok ikke en spiller som kan bære eller heve et lag som sliter, men i et velfungerende lag er jeg ikke i tvil om at han kan være en bidragsyter.

Dette startet om Sancho og endte litt all over the place. Jeg fikk i hvert fall skrevet det jeg hadde på hjertet 😆
post liked by: Pwint, Ryder, Belfastboy, Pink Final, Buchan, RedTrafford
Football, bloody hell!
Post Reply