Anthony Elanga

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

United-fansen er helt RÅ på å komme opp med sanger :heart:

Vi norske United-fans hadde det ganske så fint lenge, med Solskjær (x2), Johnsen, Berg + diverse unggutter. Men nå må svenskene synes det er ganske så kult å følge med United, med Lindeløf og Elanga som ganske så sentrale. Det betyr jo litt ekstra når "våre egne" er med å gjør det bra.
post liked by: Pink Final, Pwint, Cola2

Deleted User 595

Elanga slo raskt gjennom med målpoeng og god innsats.

Har ikke sjekket statistikk, men jeg er ganske sikker på at vi har en tradisjon for at unge debutanter scorer og er god de første kampene, før hverdagen setter inn og nivået synker en del. Føler dette var tilfelle med Greenwood.

Det samme har skjedd med Elanga. Men, førsteomgangen i går var veldig positiv. Synes han har løftet seg en del hakk. Det bor utvilsomt mye fotball i den gutten, og han virker som en person med rett fokus.

Skal ikke påstå at jeg er overbevist om at han har en fremtid i klubben som en storspiller, men potensialet er der. Det er mulig. Og hvis ikke, blir han sannsynligvis en god spiller uansett hvor fremtiden ligger.

Har sett ved flere anledninger at Elanga ser opp til Ronaldo. Postet noen klipp i Erik ten Hag-tråden, men burde tatt med denne (se bort fra den tåpelige musikken):
https://youtube.com/shorts/6ho9eQd0gPU?feature=share

Det er et godt utgangspunkt, og vitner om at han selv ønsker å dedikere seg til trening og bli best.
post liked by: Cola2, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Både Solskjær og Rangnick har nesten rett fram sagt at Elanga er en av få spillere i stallen som har rett innstilling, og er villig til å springe gjennom vegger for manageren. Det sier sitt.

Er heller ikke helt overbevist om at han har det som trengs for å bli en stjerne for United, men elsker ham uansett. Han står for så mye som vi trenger mer av, og har tross alt gjort det bra siden han kom inn i laget. Han er også veldig ung, og det må vi ikke glemme. Gode muligheter til å vokse som spiller, og jeg håper han vil gjøre det når ten Hag kommer inn fra sommeren av (vi må nesten gå ut fra at det blir slik...)

Kjempebra innsats igjen i går. Sto bak det ene målet, og jeg velger å gi ham litt av æren for cornermålet også. Helt klart et innøvd trekk, og han tar med seg 1-2 forsvarere ut av farlig område, som ga rom til Ronaldo, mens Maguire (om jeg husker riktig) fungerte litt som blokk også. God kamp, og jeg håper vi får se mye mer av ham framover. Den type spiller jeg ønsker flere av i United. Høy arbeidsinnsats, villig til å lære, og med riktig mentalitet. Tror også Sverige kan få god nytte av ham framover. Har gjort det godt på U21-laget (scoret ganske mange mål), og har vel allerede fått debuten på A-laget.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Elanga som skaffer frisparket før 3-2 også…
post liked by: Pink Final, Pangaea

Deleted User 595

Stemmer det. Veldig god 1. omgang.

Synes ikke det skal telle så mye hvem som skaffer frispark og slikt da. Hørte noen snakke om et vanlig fenomen blant supportere, kalt "outcome bias". Det samme som slår inn når en målscorer blir man of the match, noe som ofte skjer, selv om han ikke nødvendigvis er kampens beste spiller. Å skaffe et frispark er bra, men ikke nødvendigvis en pekepinn på hvor god en spiller er.

Bruno Fernandes er et godt eksempel. En av mine favorittspillere for øvrig. Han bidrar med mange målpoeng. Men det kamuflerer i stor grad at han ofte ikke spiller spesielt bra. Han prøver alt for ofte på de sinnsyke pasningene. Og når han prøver så ofte, så går det jo av og til. Ender som regel med at ballen mistes, men det blir jaggu en del målpoeng og. Outcome bias dikterer at han er best, på bakgrunn av de gangene det blir mål. Men om man totalvurderer, er det mye som bør forbedres.

Men, det var off-topic fra min del. Synes Elanga viste smørgode takter de første 45. Andreomgangen ble jo en kollektiv svikt fra nesten hele laget.
post liked by: Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tja. Å skaffe et frispark er selvsagt ikke det samme som å score mål. Men det kom etter en positiv offensiv involvering (passerer to mann), og blir han ikke felt er det store muligheter for at vi skaper en stor sjanse.
Alle aksjoner på fotballbanen dømmes etter hva som skjer i neste trekk. Poenget var å påpeke at han var involvert i alle tre målene, ikke at han er peak Lionel Messi.
post liked by: Pangaea

Deleted User 595

Jepp. Var helt enig i dette tilfellet, altså :)

Deleted User 430

GBailey wrote:17 Apr 2022, 19:06 Det samme som slår inn når en målscorer blir man of the match, noe som ofte skjer, selv om han ikke nødvendigvis er kampens beste spiller.
Litt OT, men er ikke "MoM" egentlig bare den med størst påvirkning i kampen/resultatet og ikke nødvendigvis "banens beste", etter den norske betydningen av oversettelsen, eller er jeg helt på bærtur?

Deleted User 595

@Steinar Stenseth: Det kan godt hende! Har alltid tenkt på det som det samme som det vi kaller "Banens beste". Men kan hende jeg tar feil, altså.

Uansett, så blir poenget det samme ang. "outcome bias". Banens beste går titt og ofte til målscorer slik jeg har opplevd, og på tross av prestasjoner.

Deleted User 430

På norsk kaller vi det "banens beste", ja, @GBailey, men om de går etter påvirkning/impact for MoM-kåringen så blir det mindre "bias" da det er faktisk er forskjellige kriterier de går etter enn den ordrette betydningen av "banens beste".

At vi supportere generelt sett har enorm "outcome bias" er jeg dog helt enig i, uavhengig av hva vi kaller kåringen 😂

Edit;
"Man of the match" er faktisk hentet fra cricket.
It is usually awarded to the player whose contribution is seen as the most important in winning the game, but there have been many instances of a player on the losing team receiving the award

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Player_ ... _(cricket)

Den norske oversettelsen med "banens beste" blir da egentlig veldig feil. "Kampens spiller" ville vært mer riktig, etter hva jeg kan forstå..
post liked by: Cola2
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Personlig har jeg alltid tenkt på MoM osv som den som spilte best utpå matta, så jeg er helt enig i at det ofte blir feil å gi det til den som "tilfeldigvis" scoret vinnermålet f.eks. Men slik er det ganske ofte. Og derfor det veldig sjelden blir mye heder og ære til forsvarsspillere i ulike "sesongens beste" o.l. kåringer. Det finnes unntak, men det er i høyeste grad unntak.

Deleted User 480

Hvis det er noen objektivt faglig gode forklaringer og "givere" til grunn, så er det ofte rett mann som blir kåret.

Ser på TV-avstemninger osv. at det er foruttinntatte meninger som ligger til grunn. F.eks er Bruno Fernandes nesten alltid høyt oppe på disse. Hyggelig det, men det er jo ikke riktig hver gang. Det som tok kaka, var likevel den gangen Martin Ødegaard ledet klart på denne kåringen før han kom på banen. Da blir det jo en ren parodi.

Siden vi er Elangatråden; han har vært et lyspunkt i en ellers tung sesong. Ser veldig fram til å se mer av han. Måten Ronaldo verdsetter han på, og tar han under sine vinger er fint å se. Elanga bringer frem smilet i Ronaldos ansikt igjen. Det kan være gull verdt. Kjenner denne symbiosen varmer et Unitedhjerte!
post liked by: Pangaea, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

GBailey wrote: 17 Apr 2022, 15:47 Elanga slo raskt gjennom med målpoeng og god innsats.

Har ikke sjekket statistikk, men jeg er ganske sikker på at vi har en tradisjon for at unge debutanter scorer og er god de første kampene, før hverdagen setter inn og nivået synker en del. Føler dette var tilfelle med Greenwood.

Skal ikke påstå at jeg er overbevist om at han har en fremtid i klubben som en storspiller, men potensialet er der. Det er mulig. Og hvis ikke, blir han sannsynligvis en god spiller uansett hvor fremtiden ligger.

Har sett ved flere anledninger at Elanga ser opp til Ronaldo.

Det er et godt utgangspunkt, og vitner om at han selv ønsker å dedikere seg til trening og bli best.
Verken Elanga eller Greenwood scoret i debuten.
Rashford gjorde.
Hvis man har forventninger om at 17,18,19 åringer kommer inn å dominerer matchene jevnlig, vil man nok veldig ofte bli skuffet.
Selv synes jeg både Rashford og Greenwood tok nivået bra, og holdt det.
Greenwood var bare 17 år da han kom inn i laget, og scoret 35 mål totalt før han ble suspendert av klubben.
Elanga er ikke helt på nivå med de to over.
Men jeg synes han gjør det bra.
Beveger seg mye, uredd med ball, vist seg fysisk sterk bl.a i hodedueller og i hodespill generelt.
Om vi forventer en ny Giggs eller Best blir vi trolig skuffet.
Greenwood kunne trolig blitt stor, men det toget ser ut til å gå.
Og han kan være en av dem Ronaldo siktet til som ikke ville lære av ham.
Elanga er kanskje ikke like naturlig begavet, men ser ut til å ha holdningene som du skriver.
Jeg er strålende fornøyd når United tør å bruke tenåringer fra eget akademi så ofte som vi gjør 😍
Ingen andre engelske klubber er i nærheten av oss der.
post liked by: Cola2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote:18 Apr 2022, 07:11 Ingen andre engelske klubber er i nærheten av oss der.
Det stemmer. Helt suverent i tet. Så skal det sies at denne statistikken nok vil endre seg litt over tid ettersom særlig Chelsea har fått mange spillere ut til diverse klubber, men United gjør det uansett utrolig sterkt her, og per nå er vi suverent i tet. Selv Manchester City vil sikkert klatre litt oppover etter hvert, for selv om svært få får sjansen i City, så har de et godt akademi, og har sugd opp mange talenter, inkl. dessverre(!!) fra United. McAtee som har vært på benken noen ganger, kom fra United. De tilbyr bedre skolering osv, så der ligger United litt bakpå sånn sett. Bunnløse lommer fra oljestater har sine fordeler, kan vi si... :|

Her er fra en slik kåring eller vurdering, fra Training Ground Guru:
MANCHESTER UNITED have topped Training Ground Guru’s Academy Productivity Rankings for the third consecutive edition.

Manchester United had the joint-most graduates overall, along with Arsenal - a total of 69 - but they had 19% more players who had played in the Premier League and Championship, which is why they are clear at the top.

Nick Cox, Manchester United's Head of Academy, told TGG: "Ultimately, the majority of boys who engage with us do so because they have a dream of making a debut. Knowing we're supporting them to achieve this aim on a consistent basis is an amazing achievement for our staff.
PS: En svakhet med denne kåringen er at den bare ser på engelske spillere, og en del storklubber, ikke minst inkludert United, har akademispillere fra andre land også, inkl. fra UK. Pogba f.eks. er ikke med i de tallene der.
Image
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Sett treningsvideoen av Elanga? Jeg kom tilfeldigvis over den på united.nos videoportal, og nå ser jeg de har en artikkel om den også. Knallhard trening, men det jeg la mest merke til var alle de fine målene han scoret :D Klink heeelt opp i vinkelen flere ganger.
https://tv.united.no/se-elanga-gi-alt-pa-trening

Forstår godt han ser opp til Ronaldo, for han gikk gjennom mye av det samme når han kom til United. Fra en spinkel tenåringskropp bygde han seg opp til å bli en gresk gud gjennom knallhard trening. Kort videoseanse selvsagt, men ser omtrent alt går på eksplosivitet.
Last edited by Pangaea on 14 Jul 2022, 20:33, edited 1 time in total.
post liked by: Cola2, Can2, Pink Final
Post Reply