Manchester United WFC

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply

Deleted User 429

Hele U-21 laget møtte opp i samlet tropp så jeg på Twitter-kontoen til kvinnelaget, så det var hun nok helt sikkert.
post liked by: Pangaea, Pancho P, Pink Final
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Søren altså, ble visst bare uavgjort for damene i dag, så da er nok CL-håpet ute der også. Var sikkert en umulig oppgave uansett, men hadde håpt det skulle bli avgjort i siste kamp. 0-0 mot Aston Villa holder ikke. Alt går visst til helv... med alt og alle som er assosiert med United om dagen :(
post liked by: Pink Final
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Det kan vel ikke akkurat bestrides at de fleste som er her inne er her for herrelaget til United. Om ikke eksklusivt alle.
Skrev nettopp denne kommentaren på united.no, og kjenner allerede på en liten uro om hvordan evt sinte krenkede menn kommer til å reagere.

"Har veldig lite imot kvinnefotball, tvert imot, men er ikke de fleste supporterne her fordi de har interesse for herrelaget til Manchester United? Jeg bare spør.
Hvorfor føler jeg så mye på at det skal "tvinges" kunstig frem interesse for noe de fleste ikke interesserer seg for? Er det ikke bedre å ha en egen side for det og la den interessen generere seg selv? Hvorfor handler likestilling om at dersom du liker en ting, så MÅ du like den andre også? Er det blitt slik nå at når det norske kvinnelandslaget gjør det veldig bra i håndball, så må vi følge med herrene også? Jeg har sikkert sett 5 ganger så mye kvinnehåndball som herrehåndball. Mener noen at dette også er galt? Igjen, jeg bare spør."

Er det galt av meg å tenke litt på disse tingene? Det gjør meg forsåvidt ikke så mye. Har personlig ingenting imot at kvinnefotballen får mer interesse heller. Men jeg har litt delte meninger om det skal være en naturlig ting å gjøre. Jeg er litt mer konservativ med tanke på tilbud/etterspørsel. Kanskje er det for all del positivt å prøve å generere mer interesse rundt kvinnelaget, om den så er kunstig. Jeg sier overhodet ikke at jeg er negativ, bare en anelse skeptisk. Det er mulig det er helt naturlig å ha det i samme side også, siden det tross alt er en og samme klubb. Men det er vel ikke tvil om at kvinnelaget får langt mer oppmerksomhet enn den egentlig genererer. Og at det er herrelaget som holder liv i kvinnelaget, den ville ikke ha vært der uten.

Hva mener du? Er det riktig å kunstig presse frem interesse for noe? Er det bare positivt? Eller har det ikke så mange negative aspekter, og derfor gjør det ikke noe?
post liked by: Pink Final, messilingard, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8981

@Schmeichel

Flyttet innlegget ditt over til tråden for damelaget.

Angående spørsmålet ditt så er min påstand at det faktisk er reell interesse hos en del supportere rundt kvinnelaget. Selvfølgelig ikke i like stor grad som med herrene, men det er ikke så rart heller. Jeg leser stort sett alt av nyheter på united.no rundt kvinnelaget selv om at jeg ikke ser alle kampene, og jeg tro at jeg ikke er alene i den gruppen supportere. Nå vet ikke jeg hvor mye klikk de får på nyhetene rundt kvinnelaget, men jeg ser ikke hvorfor man skal opprette en egen side utelukkende for kvinnelaget heller. Da er det bedre at de som ikke er interessert heller bare kan la vær å lese de enkelte sakene som publiseres.
post liked by: Pink Final, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 429

Jeg kommer ikke på et eneste negativt aspekt.

Forresten, når statskanalen begynte med engelsk fotball på radio og tv og aviser begynte med kampreferater fra rundt omkring i verden, var det da å skape "kunstig interesse" for engelsk fotball? Er det å skape "kunstig interesse" for ungdomslagene når united.no dekker disse? Det er jo tross alt ikke ungdomslagene de fleste er der for.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16726

Modig gjort å reise spørsmålet.
Du gjør det på en real og ryddig måte.

Selv føler jeg ikke vi blir påtvunget damelaget der inne.
Forholdsvis få artikler om damene.
Og så lenge supporterklubben er offisiell bør damelaget også følges, mener jeg.
post liked by: Schmeichel, Cola2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg spør vel mest fordi jeg selv har prøvd å interessere meg, men ikke helt klarer å bli interessert. Og lurer på hvordan andre har det rundt det.
Eneste unntaket må være da jeg så hun ene på laget skrudde inn corner etter corner. Det synes jeg faktisk var veldig moro, men mer for at det var såpass spesielt i seg selv.
At man blir påtvunget det er kanskje å ta i, siden det er såpass lite dekning, forsåvidt. Mulig jeg bare undervurderer interessen også.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Beta wrote: 19 Jun 2022, 15:18 Jeg kommer ikke på et eneste negativt aspekt.

Forresten, når statskanalen begynte med engelsk fotball på radio og tv og aviser begynte med kampreferater fra rundt omkring i verden, var det da å skape "kunstig interesse" for engelsk fotball? Er det å skape "kunstig interesse" for ungdomslagene når united.no dekker disse? Det er jo tross alt ikke ungdomslagene de fleste er der for.
Det kan være et poeng. Men faktum er at jeg er veldig interessert i ungdomslaget fordi de er potensielle førstelagsspillere. Har inntrykk av at dette gjelder mange. Om jeg fikk velge ville jeg tvert imot faktisk ha mer dekning av ungdomslagene.

Ang poenget om dekningen av den engelske fotballen så er jeg ikke helt enig. Der var det allerede en form for interesse, interesse for bedre fotballspillere enn våre egne, fra balløya selv. Spillere som var langt over oss kvalitetsmessig. Kanskje noen av verdens beste fotballspillere, folk ble umiddelbart interessert. Det blir altså ikke helt sammenlignbart. Man skal vel ha et ganske greit kjønnskvotert perspektiv for å mene at kvinnefotballen er kvalitativt bedre. Det er vel også noe av årsaken for min manglende interesse.
post liked by: messilingard, Blodfink

Deleted User 480

Jeg er nok ganske uenig med deg, @Schmeichel. Skjønner ikke helt tilnærmingen din, for å være helt ærlig. For meg blir det litt gammelmodig. Det blir litt som før i tida, når det kom en kvinne i hvit frakk inn på sykehusværelset, og pasienten sier "Nei! Jeg vil snakke med legen."

Det er tusenvis av jenter som spiller fotball. Mange familier er engasjert i og ser kamper.

Når RBK og Brann sine kvinnelag samler +/- 11.000 tilskuere på Lerkendal og Brann stadion så er det ikke noe kunstig ved det. Tvert imot, det slår knock out på de fleste eliteserielagene på herresiden.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Cola2

Deleted User 429

Kvinnefotballen var godt etablert i England for godt over 100 år siden. Når første verdenskrig brøt ut ble det pause for herrefotballen og kun kvinnefotball ble spilt på professjonelt nivå. Interessen var enorm. Selv etter krigen fortsatte kvinnefotballen å trekke enorme mengder publikumere til stadioner rundt omkring. Så mange at kvinnefotballen ble en trussel mot herrefotballen. Så hva skjedde da? FA forbød kvinnefotballen i 1921 og plutselig var kvinnefotballen nærmest død. Ikke før i 1971 endret FA på dette, men etter 50 år (og nærmest null støtte fra FA utover 70- og 80-tallet) tok det nærmere 50 nye år før kvinnefotballen igjen var tilbake på interesse-nivået fra 1914-1921. Mangelen på interesse for kvinnefotballen er derfor mye mer kunstig enn den dekningen av den som nå skjer.
post liked by: Schmeichel, Pink Final, Pangaea, Cola2
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Schmeichel wrote: 19 Jun 2022, 15:28 Jeg spør vel mest fordi jeg selv har prøvd å interessere meg, men ikke helt klarer å bli interessert. Og lurer på hvordan andre har det rundt det.
Det er en ærlig sak det, og vi har selvsagt ulike interesser. Kan bare svare for meg selv, men jeg har en genuin interesse for hva som skjer med kvinnelaget. Har hatt det helt siden de startet opp. Antar det som trigget denne kommentaren var artikkelen om Batlle. Synes den var veldig interessant, og jeg elsker at de skriver seriøst om kvinnelaget også. Interessen min er 1) herrelaget, 2) akademiet (gutta), 3) damelaget. Men jeg synes likevel det er udelt positivt at de skriver om damelaget, og jeg følger med og håper vi kommer til CL og forsterker laget. Som en del andre frykter jeg at våre beste spillere forsvinner nå, inkludert Batlle, og det blir ikke lett om vi må prøve å bygge opp en ny gjeng.

Synes det hadde vært merkelig om f.eks. United.no opprettet egne sider for damelaget, og for så vidt akademilagene også. Mye mer naturlig å ha dem på samme siden. Folk klikker jo inn på de artiklene de vil. Nå er jeg ikke betalende medlem for tiden, men jeg driter både loddrett og vannrett i pisset om Pogbas reklamestunt for eksempel (err, dokumentar kalles den visstnok for...). Hadde ikke brydd meg om å lese de artiklene selv om de handler om herrelaget. Er bare sjeleglad for at den jævla fyren er borte. For meg har han blitt en symbol slik som Fellaini ble det for mange under Moyes.

Skulle ønske United.no skrev mer om akademiet da, der er jeg helt enig. Og synes også de burde ha mer ryddig oversikt der inne om både akademiet og damelaget. Ganske dårlig oversikt over lag, kamper, statistikk osv. Det gjelder jo til en viss grad herrelaget også egentlig. De kunne virkelig vært bedre på noen av de tingene der.
post liked by: Pink Final
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg har ikke noen interesse for det, det samme har heller ikke flere pubkompiser, og det kan hende det er et annet miljø hvor flere tenker likt. Mener det må være lov å diskutere, synes flere av svarene her er ganske interessante.
At kvinnefotball en gang har vært forbudt visste jeg faktisk ikke. Men jeg var genuint nysgjerrig på den faktiske og reelle interessen for kvinnefotball som ikke var "politisk" forankret, eller på et verdimessig plan.

EDIT: Jeg har for eksempel et inntrykk at mange følger litt med fordi de føler seg moralsk forpliktet til å gjøre det. En slik begrunnelse er jeg genuint ganske uenig i. Det er godt mulig denne oppfatningen er feil, men jeg er fortsatt nysgjerrig.
post liked by: Pink Final

Deleted User 429

Schmeichel wrote: 19 Jun 2022, 15:57 Jeg har for eksempel et inntrykk at mange følger litt med fordi de føler seg moralsk forpliktet til å gjøre det.
Det er et rimelig nedlatende inntrykk. Folk evner faktisk å vite hva de er interesserte i.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16726

Lærerikt om kvinnefotball @Beta.
Helt ukjent for meg.
Har du noe anbefalt litteratur om emnet?
Fikk lyst å lære meg mer om dette.

Tror du bommer på at vi føler oss moralsk forpliktet @Schmeichel.
Vi velger selv hva vi leser.
Samme her inne også.
Jeg leser nesten alt, men ikke gaming tråder.

Synes det er fint at United.no følger damelaget.
Kunne godt tenkt meg å se match når jeg besøker Manchester neste gang.
post liked by: Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Interessen har ikke noe med politikk eller moral å gjøre for min del vertfall. Fotballen har på mange måter dødd for min del, så omtrent det siste jeg har igjen er Manchester United. Kvaliteten er også noe helt annet nå enn det var for 20-30 år siden når Norge dominerte sammen med USA. Jeg heller visste ikke at kvinnefotballen var forbudt fra FA i England, det er jo helt sinnsykt. Interessen min kommer neppe helt opp til herrelaget uansett, det er for mange assosiasjoner og personlige øyeblikk knyttet til herrelaget og gutte-/herrefotball, jeg er jo en av de mange som har spilt dette til dels nydelige spillet. Samtidig må jeg si det er ting med damefotballen som er bedre enn hos herrene. Det er langt mindre "juks", skuespill, syting til dommer osv osv. Mye av det samme med akademiet. Det er forfriskende å se spillere som bare ønsker å spille fotball i stedet for å rulle rundt eller prøve å jukse seg til fordeler gjennom alt mulig mellom himmel og jord. En tangent, kanskje, men verdt å nevne.

Ellers har du jo rett i det med finansiering. Tror ikke det er et eneste kvinnelag (på høyt nivå vertfall) som er selvfinansiert. Lyon og Barcelona, de beste i verden, blir også finansiert av moderselskapet slik jeg har forstått, og det er situasjonen i United også. Bare smårusk sammenlignet med herrelaget selvsagt, så det er null problem, men likevel en realitet. Små summer i overganger og lønn, alt er på et helt annet nivå. Men det har forbedret seg, og den utviklingen kommer til å fortsette. Vi ser potensialet i publikum fra f.eks. Barcelona, og for så vidt også vårt eget lag når de har spilt på Old Trafford. Litt derfor jeg håper vi klarer å etablere oss i CL snart, for å bli med på 'bølgen', for ting kommer til å ta mer av det neste tiåret.
post liked by: Pink Final, Schmeichel, Blodfink

Deleted User 429

@Pink Final du kan kanskje starte med denne artikkelen: https://www.forbes.com/sites/asifburhan ... ns-soccer/ og hvis den fenger så nevnes det minst èn bok om Dick, Kerr's Ladies i artikkelen som bør være interessant. Det var forresten ikke et forbud mot kvinnefotball, men et forbud mot kvinnefotball på stadioner som var godkjent av FA (ikke at det i realiteten er så stor forskjell mellom de to tingene).
post liked by: Pink Final, Pangaea, Cola2
Post Reply