Protestkampanjen mot eierskapet i MUFC

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

messilingard wrote:01 Mar 2022, 18:43 Det er nok derfor Glazers også har fryst billettprisene i en ganske lang periode her nå. Mest sannsynlig så vil nok de prisene bli korrigert for inflasjon på et tidspunkt.
Det er godt mulig det blir oppjustert på et tidspunkt, men samtidig er prisene så høye nå, at det er vanskelig å ha råd til for vanlige folk. Blir ikke mye stemning på stadion med bare dresser der inne for å si det slik. Videre skal diverse fan-organisasjoner som MUST have mye cred for å ha presset på for diverse ting, slik som å fryse billettprisene og "safe standing", og ulike tiltak for å bedre stemningen. Godt at klubben har vært lydhøre på vertfall noe.

Selvsagt surt de har bekostet klubben godt i overkant av 1 milliard pund. Hadde holdt til noen melkesjokolader det, altså! :D
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Dette er ikke nyheter selvsagt, vi vet det meget godt fra før. Men synes likevel det er nyttig å repetere:
Den kjente fotballbloggeren Swiss Ramble, har beregnet at Abramovich, bare det siste tiåret, har spyttet inn 701 millioner pund til klubben via sitt eierselskap Fordstam. Det er faktisk 15 millioner pund mer enn det Sjeik Mansours selskap har spyttet inn i Manchester City.

Hvor mye har Uniteds hovedaksjonærer, den amerikanske Glazer-familien spyttet inn i United i samme periode?

Du gjetter det nok.

Null. Nada. Niks.

I stedet har Glazer-familien jevnlig tatt penger ut av klubben.
https://www.united.no/kommentarer/to-kl ... e-dilemma/
post liked by: Pancho P, Otac, Pink Final, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Det er jo enkelt for Glazers å snurre fansen rundt lillefingeren, selv om enkelte fans ikke lar seg spinne. Jeg håpet protestene var kommet for å bli, men det ble som man trodde, de daua ut...

Fans er jo en fryktelig selvmotsigende masse, man vil ha nye eiere, men man fortsetter å støtte dem økonomisk.

En full boikott er vel det eneste virkemiddelet vi har - for å se om det kan få deres klamme hender til å glippe taket i MUFC.

Bare understreker at jeg ikke bryr meg om hva folk skulle mene om denne posten, jeg bryr meg heller ikke om hvordan fans velger å bruke pengene sine. Not my business. Men jeg kan ha en mening om det allikevel.

Jeg startet min egen lille boikott for noen år siden (2016), den burde startet i 2003 når kuppet mot United startet...
Jeg bruker dette forumet og er fortsatt medlem i supporterklubben, så fullstendig boikott har jeg ikke gjennomført.

Men pengene jeg bruker på klubben er i hvert fall minimert, noen småkjøp av effekter til barna har det blitt etter 2016, siden jeg synes det var litt trist å ødelegge deres entusiasme...Nå er de snart store nok til å se dritten som renner selv.

Jeg er med på å gi klubben oppmerksomhet/inntekt ved å klikke på United-relatert stoff rundt på nett også da. Får se om jeg klarer å gi meg med det au. Er jo ikke lett å kutte ut klubben man i utgangspunktet hadde som en del av livet. Men sånn må det bli tror jeg. Får jeg det til? Ikke helt sikker gitt.

Ønsker alle fans det beste selvfølgelig.

Måtte Glazers forsvinne i løse lufta og bli erstattet med noen som gir mer enn de tar. Fordi de liker fotballklubben United, og fordi de ønsker å kjempe om de gjeveste trofeene igjen. Noe klubben startet for en god del år siden, 1907/08 var det vel? Ble vel et par titler da. (Serien og Ch. Shield). Ikke at Ch. Shield er en gjev gjev tittel, men det betyr i alle fall stort sett at man vant noe forrige sesong.
Last edited by Blodfink on 16 Mar 2022, 22:39, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P, Pink Final
LUHG!

Deleted User 108

Men den største inntektskilden, tv-rettighetene støtter vi med å betale i dyre dommer for å se dem. Det er vanskelig dette med å være en perfekt supporter.
Jeg var med og protesterte før Glazer kjøpte, men det hjalp heller ikke så mye. At en og annen person ikke kjøper United-effekter blir en dråpe i havet. Her må det felles boikott til. Ikke komme på kamper, ikke betale for å se kampene på tv osv...
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

I og med at MUSCSB (united.no) er en forlenget, lisensiert arm av klubben, har jeg droppet medlemsskapet. Fornyer det nok en dag igjen, men ikke nå. Diesel og strøm er viktigere.

Synes og det er hakket bedre gratisalternativer for klubbnytt og supporterkultur, inkludert dette forumet, The United Stand, Stretford Paddock, og Stephen Howson. De har venner svært tett på og i klubben, og man får nesten daglig høre om ting der før de er innom united.no

Så er gratisversjonen av united.no mer enn god nok for de fleste, sammenlignet med prisen det koster for pluss-artikler.

Morten Olsen sine dybdeartikler er unntaket. De er gode. Bjarte Valen skriver godt. Savner og US-bladet, spesielt fra 90-tallet. Da var det høy kvalitet, såvidt jeg kan huske. Må bla i de igjen snart. Kan være nostalgien som erindrer, men det var uansett en del av barndommen.

Ellers mener jeg united.no hadde tjent på å slippe til flere av veteranene her inne som skribenter. Spesielt de som har opplevd mer enn bare storhetstiden under Fergie. Selv er jeg jo for ung til å ha gjort det, og da er det veldig spesielt å få lese -- på norsk, ikke bare engelsk -- om de som har fotballhistorie og minner å formidle. Stor shout out til @Pink Final , @Pancho P og så mange andre her inne som deler det dere har opplevd og kan. Lærer noe nytt ukentlig, og det er aldri kjedelig!

Jeg betaler ikke blodpris til TV2 eller Nent for overprisede rettigheter. Kjøper ikke nye drakter som gir inntekt til klubb, eller Adidas, men heller brukte i god stand.

Det betyr ingenting for den store saken, men det gir litt god, prinsipiell samvittighet.

og som @Blodfink sier:
Ønsker alle fans det beste. Det eneste som betyr noe er at man er supporter, på sin måte.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Pink Final
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Mcilroy wrote:16 Mar 2022, 21:18 Men den største inntektskilden, tv-rettighetene støtter vi med å betale i dyre dommer for å se dem.
Ikke jeg, det fins løsninger der
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mcilroy wrote:16 Mar 2022, 21:18 eg var med og protesterte før Glazer kjøpte, men det hjalp heller ikke så mye. At en og annen person ikke kjøper United-effekter blir en dråpe i havet. Her må det felles boikott til. Ikke komme på kamper, ikke betale for å se kampene på tv osv...
Jepp, da er vi helt enige :thumb_up:
post liked by: Pancho P, Pink Final
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Skulle ønske United hadde andre eiere, men det finnes faktisk enda verre eiere enn vi har.
Er med på «We want Glazers out//We want Glazer’s out» sist hørt mot Atletico tirsdag aften.

Må innrømmes at jeg er en del av systemet.
Er dumsnill og betaler det Tv2 ber om.
Er medlem i supporterklubben, og har vært det siden vi var 300 medlemmer og U-S ble laget på gutterommet til PH Larsen.
Mulig jeg tar feil nå, men å kutte supporterklubben tror jeg ikke rammer Glazer’s så hardt.
Men hadde jeg vært ordentlig konsekvent burde jeg kuttet Tv2.

Når vi snakker supporterklubb.
Takk for tilliten @GBailey.
Hyggelig det du skriver.
Jeg digger også å lese postene til mange brukere her inne, mye flinke folk.

Supporterklubben har flere gode skribenter.
Andy Mitten er det utrolig bra at de har med seg,
LM Olsen på historie, B Valen på dybdesaker og innsikt, D Langerød for optimisme og den formidable jobben S Madsen har gjort på å skrive alle spiller profilene i hele klubbens historie.
Om jeg skal være litt personlig, har jeg hatt flere svært hyggelige meningsutvekslinger med H Aaberge.
B Hjørnevik har trålet rundt i Manchester på antikvariat for å hjelpe meg å finne ei fotball bok jeg er på jakt etter.
Mye bra der.
Men også en del å kritisere, som at det til tider kan virke som at det legges til rette for de som virkelig ønsker å rakke ned på klubben.
Om jeg skal være slem på nett - hva svenske Svensson bidrar med der ser jeg ikke helt.
Orker sjeldent lese, blir i dårlig humør av å lese artiklene hans.
Savner heller avdøde Helge Conradsen fra Dk.
For en skribent.

Nettbutikken deres bruker jeg ikke, kjøpte vel ei bok der for noen år siden.
Og drakter til barna da de var små.

Fin oppfordring og konklusjon du kommer med på slutten der @GBailey og @Blodfink også.

Ja Stretford Paddock er bra.
Jeg liker Webby & O’Neill også - selv om de kan framstå noe enkle, de har kjærlighet til klubben i hvert fall.
Rep of Mancunia leser jeg av og til.
Tom Clare den gang han skrev på Red Cafe.
Ellers har Red Cafe dessverre tapt seg voldsomt.
Når det gjelder supporterkultur er det vel noe mangel på det hos MUSCSB?.

Samt lite samhold, mye krangling til tider i kommfeltet.
Veldig viktig å stå på en mening uansett om ting endrer seg.
Og virker som det er viktigere å finne ut hvem folk er enn hva de skriver om.

Vi pleier dessuten å bli knust i ‘konkurranser’ vs Liverpool supporter club.
Sist i tv aksjonen.
De har så mye større engasjement.
Skjønner ikke at MUSCSB sier ja til å bli med, og bli ydmyket hver gang.
(En uting å bruke supporter tilhørighet i innsamling av penger, men det er en annen sak).
Beklager avsporing, har noen tanker rundt supporterklubben på godt og mindre godt.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 430

Når det gjelder supporterklubben så levde jeg selv i troen, i mange år, om at det å støtte dem, enten ved å være medlem eller kjøpe effekter, var det samme som å sende penger til United/Glazers. Dette viser seg å være helt feil.

Har spurt dem om dette flere ganger og fått like mange svar om at effekter osv kjøpes inn fra leverandør, typ Adidas, og medlemskontingent går til drift.
Er, med andre ord, kun de som jobber i og/eller driver supporterklubben jeg hadde "straffet" i alle år ved å ikke være medlem eller kjøpe supporterutstyr.. 😏
post liked by: Ryder, Pink Final, Pancho P

Deleted User 108

Synes supporter bladet har den kvaliteten nettsiden mangler. Nettsiden ligner mye på Nettavisen og Dagbladet. Masse svake og uinteressante artikler.
Bladet derimot er kvalitet fra perm til perm. Hvert blad er en fryd og lese.
Vil savne artiklene om akademiet og akademi spillerne fra Paul McGuinness. Hans artikler var verdt medlemsskapet alene. Dessverre har han levert sin siste artikkel for en stund i U-S. Men ønsker han lykke til som sjef for Leicester sitt akademi.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Noen av artiklene tror jeg vi som skriver på fritiden kunne klart å matche.
Feks den om pausetabellen i fjor.
Der journalisten kun hadde sett på Uniteds resultater til pause, alle de 19 andre klubbene var satt opp med resultat etter full tid.
Så laget han en tabell.
Den tabellen blir jo veldig misvisende da.
I det minste ta med pauseresultatene til konkurrerende klubber.
Satte meg ned og brukte vel 2 timer, og så på pauseresultatet for de andre klubbene og laget en egen tabell.

Skulle noen ganger ønske at alle journalistene var like grundige som B Valen er.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Litt merkelig å skille så tydelig mellom kvalitet på blad og nettside, da de lages stort sett av de samme folkene og nettsida publiserer det aller meste som står i bladet (om enn av og til oppdelt i flere deler).

Et periodisk magasin og en nettside som skal være dagsaktuell og nyhetsledende er for øvrig to ulike ting med to ulike funksjoner. Magasinet skal gå i dybden, ettersom de ikke kan konkurrere på nyheter. Nettsida må legge mer vekt på kortere saker med nyhetsverdi for å være siden United-fans foretrekker. Det er deilig å sette seg ned i ro og mak med magasinet, men jeg setter også pris på å kunne følge United tett daglig på nettsida.

Sier ikke at united.no er perfekt eller at det ikke finnes artikler der som kunne vært løst bedre og mer grundig (ref. eksempelet til @Pink Final over her). Men det vil alltid finnes noen typer stoff som er uinteressant for noen, enten det nå er rykter, statistikk eller gamle kampprogram. Det viktige for min del er at de har en god miks mellom kjapt og dypt - at jeg slipper å tråle 50 engelske nettaviser for nyheter om United, men også at jeg finner gode analyser, grundige bakgrunnshistorier og historiske saker.

Nå kan det høres ut som jeg jobber der, det gjør jeg altså ikke.😅 Men har bakgrunn fra media selv, og liker å tro at jeg vet litt om hvilke utfordringer de har og hvordan de tenker.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Det virker som de i stor grad blir guidet av klikk på united.no, så det påvirker sikkert hva de fokuserer på -- vertfall om vi leser litt mellom linjene av hva Langerød sier av og til. Fra korrespondanse vet jeg også at f.eks. artikler om ungdomslagene ikke er veldig "populære", men at de likevel ønsker å dekke det, så det er jo bra. Men generelt er jeg enig i at selve nettsiden ikke alltid gir meg så veldig mye. For så vidt greit at de dekker "rykter", så slipper vi å lese slikt andre steder, men det er jo mye bunnslam der i gården, f.eks. fra lokalavisen og Luckhurst (som jeg gjerne kaller noe annet, men det er en annen sak).

Nå har abonnementet mitt gått ut så det er begrenset hva jeg får lest framover, siden nesten alt bortsett fra "rykter" og pressekonferanser ligger bak betalingsmur. Disse sakene er offentlige, så de kan vel ikke unnskylde å legge de også bak betalingsmur.

Ang. eierskapet, så håpte jeg inderlig på at protestene ville fortsette etter Liverpool-kampen da banen ble invadert. Men dengang ei. Skjedde ikke en dritt etterpå, og dermed trengte ikke eierne å foreta seg noe særlig heller. Jada, jeg vet det er et såkalt Fans Forum nå, og sikkert fint det for de som er med, men det er reelle endringer vi og klubben trenger, ikke en PR-seanse med utvalgte fans.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er jo abonnement/medlemsskap som betaler lønna deres, så at ting blir lagt ut bak mur bør være uproblematisk.

Selvsagt måler de klikk (i senere år er lesetid også blitt en viktig måleenhet) og selvsagt er det med på å styre. En metode man gjerne kan skjelle ut, men det er jo samtidig et godt verktøy for å måle hva folk faktisk er interessert i å lese og bruke tida si på. Så kan man velge å ha respekt for det eller mene at flertallet er dumme. Men leserne er jo kundene deres, tross alt, og kunden har som kjent av og til rett...

Som i andre medier er det alltid en drakamp mellom såkalte klikkvinnere og det man kan kalle "samfunnsoppdraget". I en United-kontekst vil jeg tro at stoff om ungdomslag og kanskje også kvinnelag faller inn under sistnevnte kategori. Antagelig også rent historisk stoff. Saker som neppe får serverne til å koke, men som de anser som nødvendig å ha med på en United-side man skal kunne ta seriøst.

Så vekter mediene de to ytterpunktene ulikt. De som stort sett går "samfunnsoppdrag"-veien har som regel greit med pressestøtte i ryggen og har allerede et nisjepublikum. Er du finansiert via abonnement/støtte er det også hakket lettere å se bort fra lesertall på enkeltsaker enn om du er reklamefinansiert.

men nå er jag langt ut på viddene, skal holde meg til trådens tema...
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Ryder wrote: 17 Mar 2022, 14:50 Antagelig også rent historisk stoff. Saker som neppe får serverne til å koke, men som de anser som nødvendig å ha med på en United-side man skal kunne ta seriøst.

men nå er dette langt ut på viddene, beklager...

Så vekter mediene de to ytterpunktene ulikt. De som stort sett går "samfunnsoppdrag"-veien har som regel greit med pressestøtte i ryggen og har allerede et nisjepublikum. Er du finansiert via abonnement/støtte er det også hakket lettere å se bort fra lesertall på enkeltsaker enn om du er reklamefinansiert.
Ja vi er på viddene nå.
Men interessant dette, og gode forklaringer du gir her @Ryder.
Jeg har fått en lignende god forklaring av Langerød på hvorfor historisk stoff ikke prioriteres i større grad.
Det fenger ikke, kun en liten del av oss som fenges av slikt.
De har en balanse mellom det som ‘de har et ansvar for’ og det som gir klikk.
Jeg vil jo at de lager en serie om byen Manchesters historie.
Men når selv ikke München ulykken fenger (de sakene har visstnok ikke så mange klikk) så har jeg forståelse for at de prioriterer som de gjør.

Ellers tror jeg å anta hva @Mcilroy tenker på.
Noen av nyhetssakene, slik som økonomi laget av Valen har enorm kvalitet.
Lett å forstå at det ligger timesvis med arbeid bak.
Mens andre nyhetssaker noen ganger bare er videre formidling av aviser (greit nok) eller egne statistikk saker.
Med all respekt, noe av de sistnevnte har enkelte ganger gått litt fort i svingene.
Her mener jeg vi forumister kunne levert kanskje det samme, kanskje bedre.
Vi har ingen timelønn å måtte forsvare, så om vi har lyst og tid kan vi gå i dybden på slike ting.
post liked by: Pancho P, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Som tidligere journalist kan jeg absolutt skrive under på at det av og til går (for) fort i svingene. Det er tidspress der som på de fleste andre arbeidsplasser (mer og mer i de fleste redaksjoner) og feil skjer. Selv har jeg skrevet mange saker der jeg vet at det finnes folk der ute som kunne laget noe bedre, i alle fall om de hadde fått tid. Men så, dagen eller timen etter kunne jeg skrive en sak få andre kunne gjort bedre eller annerledes. Sånn er det å være potet og ikke ekspert, hehe.
post liked by: Pink Final, Pancho P
Post Reply