Superliga

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Dette er for stort til at temaet diskuteres litt løst og fast ulike steder. Jeg har skrevet og slettet flere "ting" i tittelen, men får ta det kort og uten banneord og slikt, selv om det er på sin plass.

For noen minutter siden ble det offentliggjort: Klubbene ønsker å starte en såkalt Superliga. De har til og med en egen hjemmeside, og en pressemelding her:
https://thesuperleague.com/press.html

Løgn og halvsannheter selvsagt, og de har pokker meg null respekt når de presterer å våge å snakke om solidaritet.

De kan brenne et satans varmt sted. Dette er slutten uansett. Jeg er definitivt klar til å melde meg ut av Supporterklubben, og til å slutte å følge med både United og fotball. Ikke vitsen lenger når "sporten" har blitt så gjennomkommersialisert, grisk og pur korrupsjon flyter gjennom årene til ledere av både de største klubbene og forbundene.

Det var fint og gøy (og mindre gøy til tider) så lenge det varte, men går dette gjennom (og uansett egentlig...?), så er det slutt. Fotball er ikke lenger en sport. Finansiell doping er lovlig, trofeer er kjøpt av sultaner og oligarker med bunnløse lommer, i flere tiår allerede.

Det eneste positive som kan komme ut av dette, er at eierne til klubben blir jaget ut, hengt opp i lyktestolper om det er nødvendig. Bli kvitt den jævla pesten, i det minste i "vår" (hahahhah) klubb.

NOK ER NOK!!
post liked by: messilingard, Blodfink, Chris, Pink Final, pixma, RaoulDuke
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Jeg har nok vært en av de som til en viss grad har forsvart Glazers her inne. De har nok aldri vært noe favoritter, men samtidig så har det vært et bedre onde enn det mest realistiske alternativet, en Sheik som har arvet/anskaffet rikdommen ved å stjele naturressurser, drepe og torturere meningsmotstandere og finansiere terrorgrupper. Selv jeg begynner å bli usikker på om Glazers er noe bedre.

Følelsen jeg sitter igjen med er en slags tomhet, nesten som om et familiemedlem har dødd. Hva man skal gjøre fremover får jeg ta en vurdering på etterhvert, akkurat nå må hodet og tankene få summe seg først. Men å betale en krone for å se på SuperLeague er i alle fall helt uaktuelt, akkurat det vet jeg.
post liked by: Pink Final, pixma
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Fotballen har vært råtten lenge.

Premier League sine klubber er i dag i stor grad eid av en miks av amerikanske businessmenn, oligarker/sjeiker, kinesiske investeringsfond, osv... Ingen av de bryr seg om historien, den lokale fansen, samholdet og tilhørigheten, at dette er en idrett som sprang ut fra arbeiderklassen - en idrett som tilhørte folket.

UEFA og FIFA har lenge vist at de er korrupte, og at selv de verste styresett kan kjøpe til seg et VM. Jeg er redd disse 15 mektigste klubbene skal klare å bestikke seg til dette også.

Hele denne SuperLeague-ideen handler bare om å sikre eierne en jevn strøm av penger. Nå trenger de ikke lenger å prestere fra år til år for å hente ut overskuddet sitt, det får de nå uansett.

Merker jeg nok ikke vil klare å følge United på samme måte lenger om dette blir noe av. For en trist avslutning på helgen det her ble.
post liked by: Pangaea, Pink Final, pixma, offside, Blodfink, messilingard
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Hele mitt fotball hjerte blør og det blør kraftig, får håpe at UEFA og FIFA slår hart ned på de klubbene som er med på det her penge suget, selv om jeg misliker både UEFA og FIFA så tar jeg demmes parti i denne saken. Super Leaguen meg mitt i ræva sier nu jeg.
post liked by: Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Bekreftet, Joel Glazer blir viseformann.

Nå kjenner ikke jeg kjempemye til dette her. Har ikke satt meg inn i det, jeg liker ikke retningen fotballen går i. Det har blitt veldig kommersielt, samtidig er jeg ikke stor tilhenger av UEFA og FIFA.

Men ser mange er svært negative rundt det her, forståelig nok. Samtidig så ønsker jeg å kunne høre motpartene argumenter for dette her. Presenter deres synspunkt og argumenter for dette?

Men det lukter grådighet lang vei, jeg har jo de siste årene mistet mer og mer interesse for europeisk fotball. Utenom når United spiller. Det er vel United jeg følger mest med på. Pluss lokalfotballen og klubbene i mitt område.

Jeg tviler på at interessen min kommer til å øke, for meg føles det som fotballen endres for alltid.

Men det er vel kanskje naturens gang at ting endres og at det kommer nye ting.

Alle store forandringer fører ofte til opprør og at man rister i fundamentet som er der. Det er bare å lese historie det.

Tror kanskje det blir mye ståhei rundt dette til å begynne med men om noen år så er vel det normalen?

Nei får finne meg et lag nedover i systemet. Før dette galskapet tar mer av.

Kjør debatt, skal bli interessant å lese hva dere andre tenker rundt dette.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Jeg aksepterer ikke at JP Morgan (som har bevilget 5 milliarder dollar til dette), og de diverse klubbeierne og styreformenn skal kuppe europeisk klubbfotball. FIFA/UEFA er ikke noe å heie på det heller, men som nevnt før så er det kvalik til Europa nå, og ikke fast plass som i dette nye møkkaprosjektet.

At Joel Glazer, Perez og Agnelli skal bli ubestridte sjefer i europeisk klubbfotball er uaktuelt for min del.
post liked by: offside, Pangaea
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Håper også på tomme tribuner på alle disse lagenes kamper i fremtiden, helt til Glazer og de andre klubbenes eiere går ned å kne og ber om unnskyldning og gir fra seg eierskapet...
LUHG!
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Jeg tror fotballen er naturdreven nok til at dette var helt uunngåelig.
I skjærsilden har vi måttet lide oss gjennom ti år med Champions League som i praksis besto av dørgende kjedelige glamour-kamper der hovedpoenget er å unngå å la bortelaget score mål. Den turneringen har med rette utspilt sin rolle, og vil neppe noen sinne bli den samme - takk og lov for det.

Når det er sagt så er det jo greit å vite hva disse femten klubbene står for: Du kan være bedre og mer underholdende enn oss, men vi har mer penger så du kan bare snu i døra.
De velger altså å snu ryggen til fundamentet i enhver idrett, nemlig konkurransen.

Nå skal det jo sies at jeg allerede er ganske så tappet for interesse vedr. United. Derfor er det en enkel beslutning for meg når sier at jeg ikke kommer til å se United spille fotball igjen.
Last edited by Harry Greaves on 19 Apr 2021, 08:26, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, Elkey, Pangaea, Pink Final, Chris
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Kanskje det er jobb for Sepp Blatter og Platini her, eller de som tildelte Quatar fotball VM.
Eller kanskje den gjengen fra CAS som frikjente Manchester City. Det finnes sikkert flere gode kandidater også.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

@Harry Greaves , er absolutt på linje med det du skriver, denne Superligaen er bare neste trinn på destruksjonsstigen.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Buchan wrote: 19 Apr 2021, 08:25 Kanskje det er jobb for Sepp Blatter og Platini her, eller de som tildelte Quatar fotball VM.
Eller kanskje den gjengen fra CAS som frikjente Manchester City. Det finnes sikkert flere gode kandidater også.
Oh yes.
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Det blir spennande å sjå Supporterklubbens holdninger til dette.
Og når de vil ta ein offentlig holdning.

Mine 5 cents er at denne "stormen" av protester går over.
Akkurat som når Glazers kjøpte United.

Glazers er ikkje avhengig av blodfans.

Desverre.

Lite eg får gjort da, som boikotter United fullstendig fra før.
post liked by: Elkey, Blodfink, Pangaea

Vidar Dale Fjeld

Arbeiderklasseklubben Manchester United er død, sykdommen kom med Glazers...R.I.P
post liked by: Blodfink, Pangaea, Pink Final
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Dette er ikke annet enn en skam for europeisk toppfotball. Og svært skuffende å se at United er en stor bidragsyter til denne elendigheten. Om dette realiserer seg så er jeg ferdig med United - så enkelt er det.

Akkurat nå håper jeg at United, City og resten av røkla får poengstraff, bøter, og at midler tilbakeholdes, og at fans reagerer slikt at det svir økonomisk. Gjerne med en gang. OG de må gjerne sende United ned til League Two for å stoppe dette.

Kjenner på et enormt sinne rundt akkurat dette.

Enorm respekt til PSG, Bayern og Dortmund som har sett seg imot dette. Håper det er nok til at vektskålen tipper i riktig retning.
post liked by: Blodfink, Pink Final

Deleted User 430

https://www.manchestereveningnews.co.uk ... r-20414823

Klubben går all in for dette prosjektet. Trekker seg fra ECA og Woodward fra sin rolle i UEFA.

Ord blir rett og slett fattige i en sak som denne.
Da ryktene først oppsto i 2018 var det på en måte forståelig, med tanke på måten de hadde fjernet seg fra "alt" United sto for under daværende, og forrige, manager, men nå som håpet og troen på at det, jeg forbinder med det, ekte United var på vei tilbake med OGS i stolen så blir skuffelsen desto større. Uavhengig om dette blir gjennomført eller ikke så merker jeg at det har lagt en enorm demper på mitt engasjement overfor klubben allerede nå.
Selv om jeg aldri har sponset verken klubb eller eiere med en eneste krone siden de tok over, så har likefult lidenskapen for klubb og lag vært sterk. Det å nå kjenne at denne biten har fått en kraftig knekk som jeg ikke aner om er mulig å snu er nesten litt skremmende.

For å bruke et velkjent uttrykk; jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet!
Sinne kan fort gå over, men skuffelse, derimot, det sitter dypt...
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Otac wrote: 19 Apr 2021, 09:33 Det blir spennande å sjå Supporterklubbens holdninger til dette.
Og når de vil ta ein offentlig holdning.
Her har du svaret ditt på det..

https://www.united.no/nyhetsarkiv/suppo ... superliga/
post liked by: messilingard, Otac, Blodfink, Pangaea, Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Steinar Stenseth wrote: 19 Apr 2021, 11:01
Her har du svaret ditt på det..

https://www.united.no/nyhetsarkiv/suppo ... superliga/
Dette var raskt nok og presist av Supporterklubben!
Kudos til Dag Langerød m.fl!!
post liked by: Blodfink, Pangaea, Pink Final
Post Reply