Superliga

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Vidar Dale Fjeld wrote: 21 Apr 2021, 06:58 Jeg for min del håper dette var en vekker for klubbene og at fansen forstår hvilken makt de har. Takk for at Chelsea-fansen møtte opp og viste sin misnøye...ingen klubb liker et slikt negativt fokus på egen klubb når protestene ruller over skjermen...nå kan kanskje fans lære av denne hendelsen og "ta makten tilbake" til fansen. "Vi" har mer makt enn det "vi" tror...fotballen våknet litt fra de døde igjen...
Eg for min del har ingen trua på at Uniteds supportere kjem til å utfordre Glazers om deres eierskap noko vidare no.

No er man for øyeblikket sliten, fornøgd og mett.
Ingenting blir gjort når man er sliten, fornøgd og mett.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
At lufta gjekk so fort ut av ESL ballongen føles som eit nederlag, enn so lenge Glazers ikkje blir tvunget til salg.

At Ed slutter har ingen effekt da vi veit at det kjem ein ny slange i hans posisjon som kan være minst like giftig.
Last edited by Otac on 21 Apr 2021, 09:15, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Dette var en liten seier for fotballen, men nå gjelder det å smi mens jernet er varmt.

Populisten Boris antydet å tvinge engelske klubber over i 50+1-ordningen, adoptert fra Bundesliga. Jeg aner ikke hvor mulig dette er, og hvor sterke kreftene som jobber imot Boris på dette er, men om det kan gå, så hadde det vært fantastisk.

Dette er idéer som ikke hadde dukket opp uten dette latterlige forslaget. Jeg er overhodet ingen revolusjonær Guevara-fan, men jeg liker tanken på en voldsom motreaksjon. Det skal ikke være nok med status quo her, disse eierne må få pisk så det holder nå.
post liked by: Ryder, Blodfink, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Harry Greaves wrote: 21 Apr 2021, 08:45 Dette var en liten seier for fotballen, men nå gjelder det å smi mens jernet er varmt.

Populisten Boris antydet å tvinge engelske klubber over i 50+1-ordningen, adoptert fra Bundesliga. Jeg aner ikke hvor mulig dette er, og hvor sterke kreftene som jobber imot Boris på dette er, men om det kan gå, så hadde det vært fantastisk.

Dette er idéer som ikke hadde dukket opp uten dette latterlige forslaget. Jeg er overhodet ingen revolusjonær Guevara-fan, men jeg liker tanken på en voldsom motreaksjon. Det skal ikke være nok med status quo her, disse eierne må få pisk så det holder nå.
Ja, nå må momentet opprettholdes og fokus settes på eierskap generelt. Litt for mange som synes å mene at balansen nå er gjenopprettet. Men bortsett fra Arsenal har ingen av de andre vært nær å beklage, ingen har sagt at ideen er død, de har kun signalisert at de "jobber videre" med "alternative løsninger". Med mindre det gjøres noe drastisk også framover, kommer det til å komme nye initiativ - antagelig mye bedre forberedt og forankret enn dette amatørmessige sølet. Med mindre det jobbes aktivt videre mot denne tendensen, vil de komme mye sterkere tilbake. Her kan ikke en eneste rettslig eller politisk mulighet for å stoppe dem ligge uutforsket. De har avslørt kortene sine, spillet fortsetter.

Er likevel stygt redd for at det stopper her - de notoriske rundbrennerne har kommet hjem til kona med roser og hundeøyne og ser ut til å bli tilgitt. Men vi vet jo hvor lenge slike lovnader varer og hvor mye slike beklagelser er verdt.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
John W. Henry med en slags beklagelse til Liverpool-fansen:

post liked by: Blodfink

Vidar Dale Fjeld

Naive meg tror at diverse eiere går litt stillere i dørene etter dette...spesielt i England. Jeg tror fanskaren har fått en boost med dette og ser at de har reell makt. Nå må gode krefter jobbe sammen mot ytterligere kommersialisering for å tekkes grådige eiere. Spillere og fans...stå opp mot grådighet. Ta sjelen tilbake.
post liked by: Blodfink, Pangaea

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Unnskyldninga til JW Henry er 0 verdt, da alle veit at det berre er piss som kjem ut av kjeften på han.

Håper hverken Ed eller Glazers prøver seg på noko slik.

No må protestane i Uniteds supporterskare kun eskalere vidare!
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Kunne ikkje Ed og no som eit siste gest ha jobba for Glazers med å selge de ut, til supporterane?

Sette opp eit eller anna fond eller aksjeselskap der alle kunne kjøpe, men begrensa oppad til ein viss sum eller %?

Dette kunne ha gjort Glazers endå rikere, og det hadde vore heilt greit.

Om dette hadde vært gjort over ein viss tid so trur eg at supportere kunne ha klart å kjøpe opp United til ein fornuftig sum.

Eg hadde lett brukt 1000kr i mnd i eit år eller to for å kjøpe min del i United.
post liked by: Blodfink, Pangaea

Deleted User 430

Ryder wrote: 21 Apr 2021, 09:15 John W. Henry med en slags beklagelse til Liverpool-fansen:
Dette var nesten som å høre Siv Stubsveen lese kjærlighetserklæringer på radioen like før midnatt.
Samme toneleie og like lite troverdig...
post liked by: Blodfink, Pink Final, Buchan, Pangaea
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Otac wrote: 21 Apr 2021, 10:04 Kunne ikkje Ed og no som eit siste gest ha jobba for Glazers med å selge de ut, til supporterane?

Sette opp eit eller anna fond eller aksjeselskap der alle kunne kjøpe, men begrensa oppad til ein viss sum eller %?

Dette kunne ha gjort Glazers endå rikere, og det hadde vore heilt greit.

Om dette hadde vært gjort over ein viss tid so trur eg at supportere kunne ha klart å kjøpe opp United til ein fornuftig sum.

Eg hadde lett brukt 1000kr i mnd i eit år eller to for å kjøpe min del i United.
Det er sikkert en del supportere som hadde vært villig til å være med på dette. Etter min mening ville den beste modellen vært å opprette et Trust hvor man som enkeltperson fikk kjøpe én aksje hver. Hvor man må kjøpe et medlemskap i klubben og ha vært medlem over en viss tid for å ha stemmerett. Litt slik som FCUM er drevet nå. Også kunne "The Trust" ha eid 50+1 prosent av klubben og åpnet den andre halvdelen opp for investorer. Kommersiell drift kontrollert av fansen. Finnes mange modeller på dette, men det å være åpne for investorer gir tilgang til kapital som kan brukes for eksempel til å pusse opp Old Trafford.

Men hvordan man skal få klubben ut av Glazers kontroll er en helt annen sak. Hvordan koordinere dette arbeidet med millioner av fans, eller skal en rik jævel være såpass gavmild at man kjøper opp og gir bort. Lett og dagdrømme, men dette blir fryktelig vanskelig. Det er likevel tid for å øke presset mot Glazers og smi mens jernet er varmt!
post liked by: Blodfink, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Tror det vil være vanskelig å få til ja.

Antakelser:
(1) Klubben er verdt £3 milliarder pund (I følge Forbes.com, april 2021) Edit: Ble visst milliarder-milliarder...
(2) Glazers er villige til å selge seg ut
(3) Et stiftelse ("trust") som fansen stoler på opprettes, hvis formål er å kjøpe aksjemajoritet så fort nok penger er samlet inn.

Om da alle gjør som Otac (oversatt forenklet til pund) og betaler inn £100 i måneden over 2 år, altså £2400. Da vil vi trenge:

£1 500 000 000 / £2400 = 625 000 Otacs

Usikker på om det finnes mange nok Otacs :D

Men det vanskeligste er nok å få til selve stiftelsen. Det ville veldig fort blitt en maktkamp der, og det er vanskelig å få så mange fans til å enes om stemmerett/innflytelse, hvordan det hele skal organiseres, osv.
Last edited by red on 21 Apr 2021, 11:33, edited 2 times in total.
post liked by: Otac, Blodfink

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

red wrote: 21 Apr 2021, 11:09 (1) Klubben er verdt £3 000 000 000 milliarder pund (I følge Forbes.com, april 2021)
Njaaa..? :)

Vidar Dale Fjeld

Jeg vil heller ha en dårlig unnskyldning enn total taushet fra klubbens eiere...Manchester United fremstår som den grådige av de grådige...måtte dette skape en grobunn for at ekte fotballfolk kommer på banen og kjøper ut krokodillene og slangene fra Florida.

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Vidar Dale Fjeld wrote: 21 Apr 2021, 11:20 Jeg vil heller ha en dårlig unnskyldning enn total taushet fra klubbens eiere...Manchester United fremstår som den grådige av de grådige...måtte dette skape en grobunn for at ekte fotballfolk kommer på banen og kjøper ut krokodillene og slangene fra Florida.
Nei kvifor det?
Kanskje nokre kjøper desse krokkodilletårene.
Kanskje supporterane då blir mildere i sin kritikk.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Kjøre tysk eier-modell da, de får det til i Bundesliga, og de konkurrerer på høyeste nivå i europeiske turneringer stort sett hvert år. Man må på studietur til Munchen og Dortmund.
post liked by: Pangaea
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Neville er på, prisverdig, han har vært tydelig siden søndag

post liked by: Pangaea
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

M.U.S.T med sitt statement i dag.

Vi ha forandring i eierstrukturen, aksjer og stemmerett til fans osv, har avlyst protester mot Glazers...Men støtter opp om at anndre grupperiger ønsker å organisere dette... De håper regjering og politikken skal gjøre om på regelverk osv. :

https://www.imust.org.uk/Blog/Entry/mus ... -ownership
post liked by: Pangaea
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Glazers, Ed, Gazidis (Milan) og Henry (LFC) i 2017:

https://www.thetimes.co.uk/article/amer ... -gd7b8jhp3
LUHG!
Post Reply