FC Barcelona

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@grumpy
Messi kunne fint spilt for 100.000 euro i uka uten å lide noe nød. Er vel det de andre har reagert på her. At den nye avtalen ikke gikk igjennom på grunn av lønnsrestriksjoner når den nye avtalen til Messi var fortsatt enorm og ville fortsatt vært en forholdsvis stor andel av hva Barcelona har lov til å bruke på lønn. Dersom Messi virkelig kun ønsket å spille for Barcelona kunne han gått ned i lønn. Jeg forstår likevel at han kanskje fristes av PSG, som er en favoritt til årets CL samt at de tilbyr svært gunstige vilkår for at Messi skal bo i Paris. Og selv om at Messi har vært viktig for Barcelona, også sett fra et finansielt perspektiv så har lønnskostnadene tilknyttet Messi vært en enorm byrde for klubben. Dersom Messi hadde hatt lyst kunne han ha signert en avtale med lavere lønn for at klubben skulle hatt mer penger til å generere et bra lag rundt han også. Dette gjelder selvsagt tilbake da han signerte sin siste kontrakt med Barcelona. Ingen trenger å tjene over en million euro i uka.

Samtidig så er det klart at Barcelona fortsatt har mange spillere som tjener langt mer enn hva de fortjener. Dembele, Pjanic, Umtiti og Coutinho er allerede på absurde kontrakter i forhold til hva de bidrar med, Griezmann og Frenkie De Jong tjener også svært godt. Det er jo som Laporta sa selv her om dagen, Barcelona har brukt 110% av omsetningen på lønn. Jeg er ingen finansiell ekspert, men selv jeg kan gi et råd om at det ikke er bærekraftig over tid. Dersom Barcelona ikke får på plass en bedre økonomi er de i reell fare for å gå konkurs. Gjelden og likviditeten er ingenting annet enn i en forferdelig situasjon.

Må vel også innrømme at jeg er skeptisk til om Messi ville generert over en milliard NOK årlig dersom han hadde signert for oss. Messi sine personlige avtaler ville blitt holdt utenfor en slik avtale da det er mer vanlig i England at spillere beholder inntektene fra egne avtaler. I tillegg har ikke United noen store avtaler som skal fornyes nå da avtalen med Adidas ikke går ut før i 2025 og TeamViewer avtalen allerede er signert. Det som gjenstår er treningsanlegg og bilsponsor. Jeg tviler sterkt på at noen er villig til å betale United over en mrd årlig for disse selv med Messi. United mottar heller ikke særlig mye midler fra draktsalg da dette tilhører produsent Adidas. Old Trafford er stort sett også fullsatt, i en normalsituasjon vel og merke, så billettinntekter ville også forblitt relativt likt. Eneste er det sportslige, men jeg er usikker på om Messi hadde passet inn i United sin direkte spillerstil.

EDIT:@Steinar Stenseth ble publisert når jeg skrev mitt innlegg. Det gjør situasjonen litt anderledes selvsagt. Poenget i mitt første avsnitt er fortsatt relevant så lar det stå.
LoveUnitedHateGlazers

grumpy
Posts: 33
Joined: 18 Dec 2020, 10:49
Liker mottatt: 28

Som twitter-meldingen steinar kopierte havner messi mellom barken og veden. Messis personlige kontrakter kan sannynligvis vis ikke endres uten videre, selv om klubbytte, og selv om dette er ren spekulasjon. Den neste klubben messi signerer for vil nok sannynligvis sjekke ut messis sponsorer og sannsynligvis forsøke å komme til et forlik. Å gå til united vil sannynligvis generere større positiv kontantstrøm enn psg.
Etter el mundo -avslørningen av arbeidskontrakten til messi sist vinter måtte klubben forsvare hvorfor messi fikk 500+m i lønn i året, tallene er bare å google seg til. Endte opp med at Barcelona publiserte regnskap og budsjett. Jeg ble først overrasket over den sinnsyke lønnen, og enda mer overrasket over inntektene spilleren genererte.

Beckham gikk til RM for 35m£ og tjente dette tilbake på effekter og draktsalg i løpet av et par ukers tid!? Øzil gikk til arsenal for 42£ og arsenal fikk tilbake hele overgangssumme ila noen måneder kun ved effekt og draktsalg.
Messi til United ville nok skapt kaos, sirkus og et nytt ekstraordinært mediatrykk på klubben.

Jeg kjenner ikke messi, men forstår han godt at han er forbannet og at klubben må rydde opp. Og til syvende og sist tror jeg det er meget bra at partene skilles for en stund. Barcelona kan bli barcelona og messi kan oppleve verden og ha det gøy! :thumb_up:
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

@Steinar Stenseth Virker logisk, da forstår jeg kanskje litt mer hvorfor han ikke kunne bli.
@messilingard Takk for god oppklaring.
Barcelona har jo brukt penger som fulle sjømenn, hva gjelder lønninger og alt som måtte være.
Bare Coutinho og Dembele ble det brukt nærmere 300 mill på. Galskap spør du meg.

Men samtidig så er det skummelt med de her rike eierne i fotball, lønninger og overganger har blitt presset ekstremt høyt med deres nærvær, det ser heller ikke ut som Financial Fair Play har noe effekt på de gutta.

Man ser jo nå, når det kommer krisetider i fotballen som Covid hvor inntektene stuper hvor mye klubber sliter.
Denne galskapen må jo ta slutt.

Vi risikerer sånn seriøst å få en Champions Leauge finale mellom Paris og City sånn annethvert år.


For at klubber uten rike eiere skal kunne få tak i de beste spillere. så må de sprenge bankene. Det sier seg selv det er ikke bærekraftig over lengre tid.

For City eller PSG spiller Covid sånn sett ingen rolle.
De har et oljefond å ta av.

Noe må uansett skje i fotballen, disse overgangssummene og lønningene må ta en stopp.
Kanskje er det nettopp det La Liga prøver å få orden på.
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

grumpy wrote: 09 Aug 2021, 00:57 Beckham gikk til RM for 35m£ og tjente dette tilbake på effekter og draktsalg i løpet av et par ukers tid!? Øzil gikk til arsenal for 42£ og arsenal fikk tilbake hele overgangssumme ila noen måneder kun ved effekt og draktsalg.
Messi til United ville nok skapt kaos, sirkus og et nytt ekstraordinært mediatrykk på klubben.
Det her er en myte som har blitt avkreftet av svært mange. Når en drakt selges så er det slik at produsenten av drakten vil sitte igjen med den største delen av kaken. Videre får selger sin del, fraktselskap får sin del etc. United kan til en viss grad komme inn i verdikjeden som selger, men største delen av inntekten generert ved salg av drakter tilfaller produsenten og ikke klubben. Jeg kan legge ved et par linker på dette området.

Bjarte Valen fra United.no
Aftenposten med XXL direktør
The Guardian tar opp samme myte
offside wrote: 09 Aug 2021, 09:58 Vi risikerer sånn seriøst å få en Champions Leauge finale mellom Paris og City sånn annethvert år.
Ja, slik det ser ut nå så er det ikke langt unna. Chelsea vil nok også være med annethvert år. Dette er selvsagt et kjempeproblem. Løsningen ligger nok mer politisk enn noe annet. Også hjelper det selvsagt ikke at CAS regelrett lar Sheik Mansour slippe unna med hva han vil borte på Ethiad. Hadde det vært straffbart å ikke følge reglene hadde muligens både PSG og City fulgt de. Er ikke ulovlig før man blir tatt, eller dømt alt etter som hvordan man ser på det.
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

@grumpy. Jeg har nå søkt opp de tallene du viser til mtp omsetning. Store tall, så absolutt, men overhodet ingenting konkret. Det er antakelser basert på tallene som er gitt ut og som det også skrives så er det vanskelig å komme med en konkret utregning da Barcelona ikke har gitt ut spesifikke tall på dette.
De skriver om den såkalte "Messi-klausulen" som finnes. Det er dog ikke noe som tilsier at alle sponsorene har denne i avtalen sin, ei heller at den automatisk er på 50%. Det er snakk om opp til 50% og valgfritt om de ønsker den inkludert eller ikke.
Rakuten hadde 50%, men om de fortsatt har den for det ekstra året de forlenget (til en mye lavere pris) avtalen med i fjor høst er usikkert.
Det er ikke sånn at omsetningen til Barcelona automatisk faller med €2-300 mill, eller at kjøpende klubb sin omsetning automatisk øker med tilsvarende summer, siden deler av draktsalget vil dekkes opp av andre spillere og kjøpende klubb allerede har sponsoravtaler på plass, ref linkene @messilingard har delt ang dette.

Eksisterende sponsoravtaler stiger heller ikke i verdi uten re-forhandling eller nye inngåelser. Sannsynligvis ville dette tatt nesten like lang tid å forhandle om som varigheten på kontrakten til Messi er, så den økonomiske effekten kun pga Messi ville nok ikke blitt så enorm som jeg ser flere snakker om.
post liked by: messilingard
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

På en måte så eksisterer Super League allerede, trøsten får være at PSG ikke vant serien...

Ang. Messi så skal han være misfornøyd med spillerne som Barca har hentet i sommer au...

Dette i tillegg til at han jo ville forlate Barca i fjor sommer. Jeg syes det er helt greit å se ham i en annen klubb, men det hadde vært skikkelig kult om han valgte noe annet enn de rikeste klubbene, og nøyd seg med lønn som f.eks Leeds eller noe slikt kunne ha råd til.

(gjorde en edit, nederste rad på tastaturet synger på siste verset, blir en del merkelige ord til tider)
LUHG!

Deleted User 429

Steinar Stenseth wrote: 09 Aug 2021, 14:16 det hadde vært skikkelig kult om han valgte noe annet enn de rikeste klubbene, og nøyd seg med lønn som f.eks Leeds eller noe slikt kune ha råd til.
Skulle betalt gode penger for å se Messi bli pisket rundt av Bielsa!
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Stenseth blir sitert heftig ser jeg, selv om det er andre som blir sitert, hehe
LUHG!

Deleted User 429

Blodfink wrote: 09 Aug 2021, 16:12 Stenseth blir sitert heftig ser jeg, selv om det er andre som blir sitert, hehe
Ser ut som at det er en bug på funksjonen som lar en sitere tekst som man har markert. Funker på denne kommentaren når jeg siterer hele din tekst via knappen på kommentaren.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Beta wrote: 09 Aug 2021, 16:29 Stenseth blir sitert heftig ser jeg, selv om det er andre som blir sitert, hehe


Men ikke nå.
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

Blodfink wrote: 09 Aug 2021, 16:12 Stenseth blir sitert heftig ser jeg, selv om det er andre som blir sitert, hehe
Tar det som et hint om at jeg skriver for mye/ofte når jeg først skriver :D
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Beta wrote: 09 Aug 2021, 16:30 Ser ut som at det er en bug på funksjonen som lar en sitere tekst som man har markert.
Har opplevd det samme selv, men det var bare 1 gang, tror jeg, og plutselig var det tilbake til normalen..
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Fløyta fikk raskt en annen lyd ser jeg, og det tok en hel dag før han forsvant til Oljedoping #2.

Ganske oppgitt over situasjonen i fotball for tiden. Vi kan nesten forberede oss på mange CL-finaler mellom Chelsea/PSG/Man City i mange år framover. Kanskje Real reiser jeg igjen, eller kanskje Bayern kan gjøre noe. Eller kanskje til og med vi, vertfall hvis vi ble kvitt blyloddet rundt hofta som drar oss ned mot havbunnen. Trist å se, rett og slett. Det var en uskyldig sport en gang i tiden, men den tiden er langt, langt forbi.
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

Maksimalt med selvtillit eller maksimalt med press fra klubbens side i et forsøk på å skape optimisme?

User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Barcelona har virkelig falt...
post liked by: JørgenT

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

offside wrote: 01 Sep 2021, 13:20 Barcelona har virkelig falt...
MEN de har også eit relatitv spanande lag på gong.
Fati, Pedri, Dest, De jong, Puig, og rutinerte Agüero. Det er jo snakk om eit litt spanande lag med innspel av gamle ringrevar. Men for all del, det er ikkje det same laget det var.
post liked by: Blodfink, Pancho P
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16317
Liker mottatt: 10525

Barca gikk på nok ett tap ikveld. 1-0 Mot Rayo Vallecano. Vår tidligere helt Falcao scoret.😄
Koeman øket nok ikke sin heltestatus akkurat.
Sparken like rundt hjørne nå vel.

Noen rykter om Erik ten Hag er det derfra også.
Om det så håper jeg heller de går for en tidligere helt, så han ikke blir umulig å få tak i for eventuelt andre klubber😄
post liked by: Pancho P, Blodfink
Post Reply