Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

@10Hag Godhetsposørmentalitet? Er du tre år gammel?

La oss gå noen ¨år tilbake og ta et hypotetisk scenario: Alex Valencia vandrer inn på sykestuen og ser seg rundt; der sitter de 10 medlemmene av det medisinske teamet, som har 134 doktorgrader og 1900 års erfaring mellom seg. Ingen av dem kan et ord spansk. Hvor kompetente er de til å behandle Valencia?

Kompetanse er mange, mange ting. Selv om kvotering fungerer slik du beskriver det (noe det ikke gjør), så vil det være helt klin umulig at det ikke vil være mer kompetanse i en godt rekruttert internasjonal gruppe sportsmedisinsk personell som skal behandle en internasjonal gruppe atleter enn en gruppe godt rekrutterte menn fra Manchester-området. Fordi kompetanse og erfaring er så mangt. God behandling er så mangt. Hvis sjefen for det medisinke apparatet har identifisert dette som et problem, da er det ingen grunn for å tvile på at det faktisk er et problem. Ferdig snakket.
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Nei, heldigvis for deg er jeg ikke 3 år gammel.

Har aldri utelukket at språk ikke er et viktig kompetansefelt. Det er så naturlig at det sier seg selv.

Det fine med språk er at det er universelt og ikke nødvendigvis knyttet til minoritetsbakgrunn. Man finner spansktalende folk i hele verden, blant uttallige etnisiteter.

Så fikk du jo tydeligvis ikke med deg at jeg allerede sa følgende: Minoritetspoolen ansettes basert på kompetanse. Og jeg er enig i at det er en fordel å ha flere bakgrunner i et sportslig-medisinsk apparat.

Og jo, selvfølgelig må en kvotering forekomme med utelukking av X gruppe søkere. Hvordan i all verden skal man ellers kunne kvotere noe som helst? Blir jo klin umulig å kvotere basert på minoriteter, og samtidig gi alle en lik sjanse til samtlige stillinger, utelukkende basert på reell kompetanse. Den ligninga går ikke opp, uansett hvor mange eksempler med Valencia man bruker.

Godhetsposørmentaliteten er en menneskelig realitet, ikke en anklagelse eller beskyldning. Det er et naturlig behov å signalisere godhet, selv når man ikke forstår mekanismene bak som ikke nødvendigvis er gode.

Så kommer du igjen med antakelser basert på ingenting jeg overhodet har sagt noe om. Har aldri sagt at det ville vært forsvarlig kompetansemessig å bare ansette "hvite menn fra Manchester".
Last edited by 10Hag on 15 Dec 2023, 15:33, edited 3 times in total.
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13502
Liker mottatt: 8674

Beta 2.0 wrote: 15 Dec 2023, 15:03 Er du tre år gammel?
Du har gode argumenter @Beta 2.0, men kanskje ikke den beste måten å skape god dialog. ;)
post liked by: RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Det burde du kanskje ta opp med den andre personen også @Pwint
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Jeg kan komme med flere eksempler: en fysio som er utdannet i Jamaica vil ha fått sin utdanning i det fagmiljøet i verden som kan mest om eksplosiv muskulatur. En lege fra Marokko vil ha enorm kunnskap om det å prestere under hetebølger. En ernæringsfysiolog fra Asia vil veldig sannsynlig kunne mye mer om å legge opp kostholdet til en laktoseintolerant utøver enn en fra Leeds. Skal jeg fortsette?
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13502
Liker mottatt: 8674

Syns det er gode eksempler, og det var noe jeg selv ikke tenkte over når jeg leste saken. Jeg reagerte nok ganske automatisk med at det hørtes tåpelig ut, men det er som du sier: Vi har en tropp fra store deler av Europa og deler av verden, og jeg ser helt klart nytten i å ha et medisinsk apparat med litt utvidet kulturell bakgrunn. Språkproblemer/kulturforskjeller kan fort skape misforståelser og trøbbel.
post liked by: Beta 2.0
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Eksemplene dine er ikke nødvendigvis feile, men de er ekstremt hypotetiske og ufullstendige.

Du utelukker det faktum at det kan sitte en lege i Japan som faktisk kan mer om eksplosiv muskulatur, enn noen fra Jamaica. Eller som du hele tiden sier: en hvit lege fra Texas kan sitte med mer kompetanse på hetebølger enn noen fra Marokko. Og omvendt, naturligvis!

All kompetanse er ikke etnokulturelt betinget.

Og etnisk kvotering utelukker implisitt en fullstendig matrise der all kompetanse settes opp mot all kompetanse, på tvers av etnisitet. Det er statistisk umulig å kvotere på noe som helst annet vis.
post liked by: Blodfink, Tringe
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13502
Liker mottatt: 8674

@10Hag: Det er ikke feil det du sier heller, men eksemplene dine er kanskje også litt hypotetiske? :) Det er nok fullt mulig å kombinere det kulturelle aspektet med høy kunnskap og kompetanse, og det er vel det som er ønskelig her.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Det er absolutt mulig å kombinere kompetanse med kulturelt mangfold.

Problemet er at Beta antyder at jeg noen gang har ment noe annet, når han først henviser til min første post.

For å si det rett ut: Dette er ikke første gang Beta tar en stilling som hentyder til relativ rasisme fra andre brukere.

De eksemplene bruker jeg ikke isolert som noe argument. De er satt opp for å illustrere hvor ufullstendig det blir å forsvare etnisk kvotering med hypotetiske eksempler som umulig kan være mer korrekt enn en fullstendig sammenligning av kompetanse på tvers av kulturer.
Last edited by 10Hag on 15 Dec 2023, 15:52, edited 1 time in total.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Blodfink, Tringe

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Et poeng til: hvis man ikke aktivt søker kompetanse fra utenfor sin egen livs-sfære, hvordan vil man da vite hvilken kompetanse man kanskje mangler?
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13502
Liker mottatt: 8674

Ja, okay @10Hag. Det skal ikke jeg blande meg inn i, eller mene noe om. :) Men jeg fikk selv en liten aha opplevelse med eksemplene. Ikke at det nødvendigvis løser problemene våre i seg selv, for mange av våre skadde er jo engelske, men når vi likevel skal røske opp i det medisinske apparatet, så kan det sikkert være nyttig å se på totalen, og se om vi kanskje kan gjøre andre grep som kan hjelpe oss. Men da har ikke jeg mer å komme med i denne saken. :D
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

10Hag wrote: 15 Dec 2023, 15:48 Det er absolutt mulig å kombinere kompetanse med kulturelt mangfold.

Problemet er at Beta antyder at jeg noen gang har ment noe annet, når han først henviser til min første post.
Det jeg sier er at det å si at man automatisk mister kompetanse så snart man går inn for mangfold i ansettelsene sine er, ja, rasistisk. Men slapp helt av, vi er alle rasistiske på et eller annet vis fordi vi lever og har blitt oppdratt i en rasistisk verden.

Jeg bruker forøvrig «hen»-pronomen.
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Beta 2.0 wrote: 15 Dec 2023, 15:51 Et poeng til: hvis man ikke aktivt søker kompetanse fra utenfor sin egen livs-sfære, hvordan vil man da vite hvilken kompetanse man kanskje mangler?
Sure. Men hvem her inne har sagt noe annet? Er jo det som er hele poenget. Hvem søren krangler du med? Og hvorfor henviser du til meg med en tone som mer enn antyder noe du ikke bør.

Er jo ingen her inne som har sagt noe som helst som motsier den største selvfølgeligheten du presenterer her.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Blodfink, Tringe

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Hva blr jeg ikke hentyde?

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

Personlig mener jeg jo at den best egnede personen som søker på en jobb skal ansettes uavhengig av kjønn/etnisitet. Jeg er i mot kvotering. Så skal det sies at det ikke automatisk er den flinkeste på papiret, da det er andre kriterier som også slår inn som for eksempel kjemien man oppnår i en intervjurunde.

En person kan være så flink den bare vil, men mangler den for eksempel sosiale antenner og kjemi med kollegaer så kan en som er 10 av 10 på "flinkhetsskalen" ende opp som en 7 av 10 totalt, fordi personen ikke klarer å formidle det en ønsker. Samtidig kan en som er 7 av 10 på samme skala ende opp som en 9 av 10 totalt, for den personen scorer så bra på andre ting.

Skulle jeg vært for noen form for kvotering så måtte det vært å fått fordelt de ansatte godt utover i alle aldre. Slik at man kan dra nytte fra de unge på ny teknologiske ting og erfaring fra de eldre på andre ting, for eksempel.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Pwint, Blodfink, Tringe
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Beta 2.0 wrote: 15 Dec 2023, 15:55
10Hag wrote: 15 Dec 2023, 15:48 Det er absolutt mulig å kombinere kompetanse med kulturelt mangfold.

Problemet er at Beta antyder at jeg noen gang har ment noe annet, når han først henviser til min første post.
Det jeg sier er at det å si at man automatisk mister kompetanse så snart man går inn for mangfold i ansettelsene sine er, ja, rasistisk. Men slapp helt av, vi er alle rasistiske på et eller annet vis fordi vi lever og har blitt oppdratt i en rasistisk verden.

Jeg bruker forøvrig «hen»-pronomen.
Nettopp, det var det jeg visste. Si det heller rett ut.

Man skal være rimelig forsiktig med å slenge ut slike beskyldninger mot folk.

Og din verdensoppfatning må du stå for selv. Det finnes mange som ikke deler den, og synes den er helt feil. Selv om du anser deg selv som rasist, har du ingen moralsk rett eller plikt til å slenge disse hentydningene mot andre.

Så må jeg igjen presisere:

"Det jeg sier er at det å si at man automatisk mister kompetanse så snart man går inn for mangfold i ansettelsene sine er, ja, rasistisk."

1. Har aldri sagt disse ordene du legger i munnen min her.
2. Det er også beviselig en logisk feilslutning, uansett.
Last edited by 10Hag on 15 Dec 2023, 16:04, edited 2 times in total.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Blodfink, Tringe
Post Reply