Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 595

@Pangaea: Jo, jeg tror det er klippet fra samme intervjuet.

Den kom opp i feeden min i dag, og følte den var omså mer aktuell i disse dager 😬

Deleted User 480

Vi - og mange andre for den del, har diskutert hva som er galt. De færreste av oss har vel faciten. Hvis Rashford noen gang skriver memoarene sine, skal jeg lese med interesse. Ihvertfall kapittelet "Hva skjedde høsten 2021".

Flere mener at mange av spillerne må byttes ut. Det mener forsåvidt jeg også. Der jeg skiller meg litt ut (kanskje) er at jeg ikke tenker at spillerne er for dårlige. Det er åpenbart at de ikke spiller godt nok for Man.United denne sesongen spesielt.

Det som er så utrolig merkelig er at det, om ikke bråsnudde, så ihvertfall falt betraktelig i kvalitet i løpet av relativt kort tid. Hvis man går ett-to år tilbake vil man jo si at Varane, Maguire, McTominay, Fred, Fernandes, Pogba, Lingard, Sancho og Rashford var top-notch. På sitt beste verdensklasse. Ihverfall noen av dem. Flere har briljert på sine landslag, men falt igjennom på Man. United. Jeg kjøper altså ikke uten videre at de "plutselig" er blitt dårlige spillere.

Vi opplever vel en slags "Kong Midas i revers". En omvendt Bodø/Glimt-spiral der nye spillere kommer inn og ikke faller naturlig inn i en gitt rolle, der det ikke er en "vi er et lag" tanke. Der enkeltspillere blir dårligere og ikke bedre i det systemet de settes i.

Dette er etter min mening pri 1 å ta tak i. Det hjelper egentlig lite å hente nye spillere hvis det er slik at de blir korumpert når de går inn i laget.

Så kan det hende at det er noen "råtne egg" i kurven som må ut. Når det er gjort/parallelt med det må man også spørre hvorfor råtner eggene. Får man ikke svar på det, er man etter min mening like langt (eller kort..)
post liked by: Pancho P, Pangaea

Deleted User 595

Det er nok vanskelig å finne noen andre enn ihuga United-fans som mener at McTominay, Fred og Lingard noen gang har vært verdensklasse. Spesielt de to førstnevnte. Og det er ikke ment som kritikk mot de eller noen.

De øvrige spillerne har utvilsomt enten vist verdensklasse over lang tid (Varane spesielt, sjekk meritter og kamper spilt), eller glimter av det til tider (Øvrige). Pogba har vært top notch tidvis, men aldri jevnt over lang tid. Bruno og Rashford kan man argumentere begge veier, men de fleste er vel enige i at det er potensielle klassespillere på sitt beste.

Landslagsfotball er ikke en spesielt god parallel til klubbnivå på toppnivå, altså PL. Landslagsfotball er langt treigere, og de fleste lag i verden er regelrett svake, sammenlignet med lag i de beste ligaene. Når England gruser Andorra, spiller de effektivt mot Non-League.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Fred kom med et sitat nylig, som var ganske poetisk: "Jeg bærer pianoet, så de beste kan spille på det". Jeg parafraserer, men det var betydningen.

Har fundert på det, og kommet fram til at jeg ikke kjøper analogien helt og holdent.

Ja, Fred bærer pianoet. Men han mister jaggu pianoet i bakken titt og ofte. Han jobber knallhardt, og jeg digger fyren, men han er ikke verdensklasse, eller top-notch. Han er teknisk svak, og gjør alt for mye feil. Ikke bare denne sesongen, men hver sesong. Allikevel, vi savner ham, fordi han er vår mest aggressive midtbanespiller, med størst kapasitet til å dekke rom.
Last edited by Deleted User 595 on 29 Apr 2022, 16:58, edited 2 times in total.
post liked by: messilingard, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Dersom vi ser i stallen vår hvor mange som faktisk er verdensklasse så er det jammen ikke mange som tikker nok bokser i mine øyne. De Gea er grei, han er faktisk topp 10 i verden. Varane er nok det samme, selv om at pilene har pekt nedover i år. Forhåpentligvis så klarer han å spille stabilt over tid uten skader, da kan det hende at han snur utviklingen. Maguire har aldri vært verdensklasse, men han kommer til sin rett når han spiller for et lag som ligger lavt hvor Maguire kan ta duellene på egen tredjedel. England har ofte spilt med tre bak og sånn sett har Maguire blitt litt beskyttet av de to andre stopperne. Luke Shaw hadde en god sesong under Solskjær, ellers har han også vært alt for ustabil for å bli kalt verdensklasse. Denne sesongen har han tatt to steg tilbake. McTominay og Fred har aldri vært verdensklasse. McTominay spiller faktisk stopper for Skottland og Fred gjør det greit for Brasil hvor han slipper å balansere noe som helst ved siden av Fabinho eller Casemiro. Pogba er god for Frankrike, men klarer ikke motivere seg for United. Ikke noe verdensklasse spiller i mine øyne. Lingard var god 3 mnd i West Ham ellers så faller han igjennom. Rashford var på et tidspunkt fantastisk, men han har sett ut som en skygge av seg selv. Da har jeg ikke engang nevnt AWB eller Dalot.

For å gjøre det enkelt så tror jeg følgende i vår stall kan spille fast for et lag som faktisk konkurrere for en tittel. De Gea, Varane, Bruno, Sancho og Ronaldo. Og selv om vi skulle lykkes med å snu de andre spillerne og faktisk utvikle de så tror jeg mange av de har nådd sitt tak. Erik ten Hag har med andre ord en enorm jobb foran seg. Et godt system vil åpenbart hjelpe så det er hvor jeg ville startet.
post liked by: Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

GBailey wrote:29 Apr 2022, 16:53 Han jobber knallhardt, og jeg digger fyren, men han er ikke verdensklasse, eller top-notch
Dette er vel også poenget hans. Ihvertfall slik jeg tolker det. Han vet han aldri er den mest talentfulle, eller beste, på banen, men for at de beste skal få skinne må noen ha rollen med å gjøre "grovarbeidet"..

Så kan man selvfølgelig diskutere kvaliteten på jobben han utfører, men det blir litt på siden igjen av selve sitatet.
post liked by: Pangaea

Deleted User 595

@Steinar Stenseth: Jeg forstår sitatet. Poenget mitt var nettopp å diskutere kvaliteten på grovarbeidet 😄

Mener det hjelper lite å bære pianoet om man ikke engang gjør det godt nok. Det er få som skinner når Fred ofte ikke evner å slå en femmeterspasning.

Så mener jeg ikke at Fred er ubrukelig heller.
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

Da misforstod jeg det med at du ikke kjøpte analogien, @GBailey. 🙈

Det er nok med Fred som flere av de andre spillerne vi har i troppen. De er rollespillere. Sannsynligvis helt kurante rollespillere også så lenge resten av brikkene rundt er på plass og enkelte feil/mangler dekkes over av bedre struktur/system/partner. Spillere som blomstrer når de kan gjøre det de er gode på og ikke "alt annet" i tillegg, av men akkurat nå fremstår de fleste som rimelig hjelpeløse og usannsynlige tittelvinnere..

For meg er det liten tvil om at flere av spillerne i troppen kan bidra med store ting i fremtiden så lenge de riktige brikkene kommer på plass. De vil ikke nødvendigvis bli sett på som bærebjelker i et lag som vinner trofeer, men likefullt ekstremt viktige i troppen.

Deleted User 595

Ja, mente at analogien han brukte hadde passet langt bedre f. eks Park. 😄👍

Langt fra vår beste spiller, men bar virkelig pianoet på best mulig måte.
post liked by: Blodfink

Deleted User 480

Nå har jo flere av denne gjengen gjort det mye bedre før. F.eks. så var "McFred" sammen tidligere en mye bedre konseltasjon enn mange ville ha det til.

Maguire og Shaw var bra tidligere, og kvaliteten deres på landslaget var ikke bare mot Andorra. Pogba er verdensmester med Frankrike. Disse er ikke gode nok i United. Potensialet deres er jo der. Fort å glemme kvaliteten som finnes i bunn når de ikke innfrir.

Vet at ikke alle nevnte er verdensklasse, det var derfor jeg sa ihvertfall noen av dem.

Jeg vil likevel påstå at det ikke hjelper å pumpe ny luft i dekket, hvis man ikke lapper hullet/hullene. Da må "hullene" identifiseres først.
post liked by: Pangaea

Deleted User 402

https://theathletic.com/3281834/2022/04 ... er-united/
For de som har tilgang så har Andy Mitten skrevet om Rangnick og hans tid i United. Et kritisk blikk som ikke frikjenner noen egentlig.
Kort fortalt så har han lite tro på at Rangnick får noe innflytelse de neste årene.
Så får vi se om han har rett.
Mulig denne burde vært i RR tråden, men den sier oss også litt om tiden fremover og hvor klubben er på vei, så jeg la den her. MOD får flytte hvis ønskelig:-)
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Utrolig hvor mye pepper Rangnick får fra kreti og pleti. Når jeg derimot hører hva han selv sier, så er det jo som om solen plutselig kom til klubben. Stort sett alt han sier er jo rett? Mannen er fra, og har jobbet nesten hele tiden i, kanskje den nasjonen som er lengst fremme på klubbdrift og smartness innenfor fotballen. Han ser jo at dette er en klubb som lever i fortiden, som har et urgammelt klubbsystem med utdaterte, britiske metoder.

Det er noe med den engelske stoltheten som henger igjen rundt United, der Liverpool og City har sverget til kontinentale metoder for lenge siden. Kanskje det kan ha noe med at klubben rent historisk sett ble et britisk flaggskip innenfor kultur og idrett på 90- og 2000-tallet, og at man på den måten har et mye sterkere vern rundt det britiske enn f.eks hos de to største rivalene.
post liked by: messilingard, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Jan Anders wrote:30 Apr 2022, 10:44 Kort fortalt så har han lite tro på at Rangnick får noe innflytelse de neste årene.
Jeg har vært redd for det en stund, og med utnevnelsen som Østerrike-manager så tyder vel mer og mer på at han vil få en marginal rolle i United. Han vil tross alt ikke jobbe fra England lenger. Personlig synes jeg det er litt synd, men vi får først se hva som faktisk skjer. Det klubben trenger er noen som kan jobbe langsiktig og bygge stallen og klubben opp igjen. Per nå har vi ingen i en slik stilling, bortsett fra Murtough, og Rangnick har vist i et utall andre klubber at han er god på det.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror jeg skrev det i en annen tråd også: Det viktigste blir hva RR får overført av kompetanse og kunnskap til Murthough og Ten Hag, ikke nødvendigvis at han skal sitte og trekke i trådene -og ikke minst hvor mye vekt de to herrene legger på informasjonen han kommer med. Det vil uansett bli noen andre som må løse utfordringene i det daglige.

Deleted User 595

@Pink Final: Har du sett dette intervjuet med din gamle brevvenn, Martin Edwards?



Fant ikke en mer passende tråd å poste den i. Flott og koselig intervju, i Edwards' stue.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Ikke dårlig at du husket det @GBailey.
Tyder vel på at jeg har skrytt litt vel mye av det svaret han sendte meg langt tilbake i forrige årtusen.

Ser videoen varer i tre kvarter.
Må avvente med å se hele pga tid.
Men takk for at du delte 😊👍
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply