Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Blodfink wrote: 04 Oct 2023, 09:31 Onana har gjort bra ting, men det holder ikke det han har levert. At han kan være god og stabil er jeg ikke i tvil om. Men vi har andre keepere i klubben som bør få sjansen nå. De sekundene jeg har sett Heaton på en bane har han vært strålende. Og tyrkeren vil man jo også få sjekka ut.
Jeg var ikke noen stor fan av DDG, men jeg savner han ekstremt mye etter de siste kampene.
Han var ikke bra med ballen i beina, og hadde noen dårlige pasninger.

Liker Onana at han går ut i feltet og utenfor 16 meteren, og har stort sett bra med lang pasninger.
Synes i går at han var feil plasser ett par ganger, hadde en redning som han slår rett ut til motstander i feltet, men en forsvarer fikk stoppet opp forsøket.
Når han ble med opp til motstander målet og vi mistet ballen, trodde jeg han skulle sprinte det han kunne for å komme hjem. Men så ut som han jogget, alle med og motspillere løp fra han.

Han har vel snart mere tabber enn DDG hadde til sammen i forrige sesong
Ja, det har vært ett stort press på han, og en målvakt er heller ikke bedre uten ett godt forsvar foran seg.

Kanskje ETH skulle prøve Altay Bayindir i neste kamp.
Når Onana skal til Afrika mesterskapet, da blir det Altay Bayindir som kommer inn.
Hvorfor ikke la han få en sjanse i neste kamp?
Last edited by Cola2 on 04 Oct 2023, 17:19, edited 1 time in total.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14634
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23325
Liker mottatt: 19299

Ja, det er mange som ikke kan glemme DDG, og jeg forstår dere, men jeg savner ham ikke, han svikta når det gjaldt den godeste spanjolen, både på klubb og landslag. Det var jævlig irriterende, akkurat som Onana er jævlig irriterende nå. DDG kom vel ikke inn med brask og bram i sin første sesong han heller. Men vi har 3 keepere i stallen, bruk dem da EtH...
post liked by: Jan Erik, 10Hag
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Savner heller ikke DDG i det hele tatt. Var og er meget gode grunner for at han ikke var og er aktuell for Spania, ble frigitt i sommer, og fortsatt står klubbløs. Nostalgi og korttidshukommelse til side; vi trenger en bedre og mer komplett keeper enn De Gea.

Men jeg er ikke fornøyd med Onana så langt. Han fremstår reservert og usikker i mange situasjoner. Det er urovekkende at han så og si har sluttet å stå høyt og sweepe. Han selger seg ekstremt tidlig i 1v1-situasjoner. Og han er selvfølgelig ikke noen eminent skuddstopper. Det siste er jeg uansett minst bekymret for. Ederson og mange andre moderne toppkeepere er heller ikke utpregede skuddstoppere. Men Onana er langt nede nå, og absolutt alle aspekt må forbedres.

Ikke umulig at han ikke er den rette erstatteren for DDG. Kan godt hende han blir vårt svar på Claudio Bravo. Får håpe det ikke blir slik, men det er en mulighet.
post liked by: Ryder, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2941
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13643
Liker mottatt: 8783

Jeg skal ikke si at jeg savner DeGea i den forstand, men han er en langt bedre keeper enn Onana, så langt. Men så tror jeg at potensialet til Onana er mye større og med tiden kommer han nok til å vise seg frem. Jeg tror rett og slett han har selvtillit issues, som store deler av laget.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27342
Liker mottatt: 17827

Onana bør få tid, tabber gjør alle.
Men han har ikke forbedret oss så langt.
Et argument var at fordi de Gea sto inne i feltet kunne vi ikke stå høyt med laget.
Ergo ble vi mindre kompakte.

Bortsett fra katastrofe halvåret under Rangnick, har vi vært mindre kompakte enn nå i moderne tid?
Motstander løper rett gjennom midten, rett forbi på begge backene.
Laget henger ikke sammen.
Bare ett eksempel på at å gi én enkelt spiller for mye skyld ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Ellers savnes David de Gea.
Både av nostalgiske og kvalitetsmessige grunner.
Korttidshukommelse bør ikke hindre I å huske hvordan han storspilte i fjor høst.
Gå inn i kamptrådene fra da å les.
Sesongen før der, 21/22 var han eneste mann på laget som kunne gå med hevet hode.
Greit å ikke like David de Gea, men gjengi i det minste virkeligheten.

André Onana skal få tid.
Men han er en av mange som ikke lever opp til forventningene denne høsten.

Jeg ønsker meg mindre kjæling og trilling med ball på egen halvdel.
Er med på at vi må ta oss tid til å skaffe overblikk på siste 1/3 del.
Vi må gjøre hverandre gode.
Presse i flokk, deg skjer ikke nå.
Og gi ballfører flere alternativer å spille på.
Mann med ball må også begynne å orientere seg å tenke 2-3 trekk fram.

Håper Erik fokuserer på dette på Carrington.
Beklager, men begynner å lure hva de trener på slik matchene har utspilt seg i høst.
post liked by: Cola2, Jan Erik, RedTrafford, Belfastboy, Pwint, Buchan, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Mr H
Posts: 467
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Kommer vel litt an på hva man legger i begrepet 'savne'. Kan personlig si at jeg savner prime DDG. Mannen hadde flere magiske øyeblikk som jeg gjerne kunne opplevd på nytt. Liverpool 14-15 og Arsenal 17-18 er bare to av hans ikoniske opptredener, for å nevne noe. Men jeg savner dette mer på en nostalgisk måte, på samme måte som jeg f.eks savner Wayne Rooney. Det betyr ikke at jeg gjerne ville hatt dagens versjon av Rooney inn i laget.

Jeg er temmelig sikker på at DDG ut var riktig (selv om selve prosessen var et kapittel for seg) og jeg tror også at Onana er rett mann, selv om Onana-aksjene mine ikke står alt for høyt i kurs om dagen.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Pwint, Buchan
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Selvtillit er det viktigste for en målvakt.
Og som du skriver @Pink Final tabber gjør alle.
Det er 5 personer på banen som får mest oppmerksomhet når de gjør en tappe,
målvaktene til begge lag pluss dommer trioen.

Og som ETH sa når han fikk spørsmål ang Onana, at han har jo stor spilt i tidligere sesonger,
men det har ikke vært i PL. Og presset er vel større på alle som spiller for MU.

Nytt land, ny klubb som er større enn han har spilt for, nye medspillere og ny kultur og trykket fra tribunen både når han gjør det bra, og når han gjør det dårlig.
Tror nok at han kommer sterkere tilbake, og den tøffeste metoden er å lære av egne feil.

Men det jeg satt ett spørsmål ved, var når han skulle tilbake til egen 16 meter,
etter at han hadde vært med på frisparket vi hadde på slutten
Ser faktisk ut som han jogger tilbake, alle andre med/motspillere har høyere frekvens i løpingen sin tilbake til egen 16 meter

Av og til er det bra for en målvakt og se backup målvakten spille, det kan tenne en gnist som sier:
"Jeg skal F***n ha den plassen tilbake! Jeg skal vise Manageren at jeg skal vokte målet vårt"
post liked by: Pink Final, Pwint, Belfastboy, Buchan, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

I sesongen 21/22 var han ikke eneste som kunne gå med hevet hode. Det kunne Ronaldo og, noe man så klart ikke kan si om hans siste sesong. Så her må man jo være grundig og fair om man først skal oppsummere.

Og at DDG storspilte på høsten er en høyst subjektiv vurdering, ikke noen gitt sannhet. Ellers ville ikke så mange ha helt motsatt oppfatning i løpet av de 5 siste årene.

Jeg synes DDG var dårlig i fjor. Han vant allikevel Golden Glove, og produserte mange gode redninger. Så det sier noe om min subjektive vurdering av både Golden Glove som en indikator på individuell suksess, og hva jeg mener utgjør en god keeper utover skuddstopping. Har altså ingenting med noen absolutt sannhet å gjøre. Det er en legitim, overveid og argumentert subjektiv vurdering.

Produserte han gode redninger helt til det siste? Absolutt.
Men det er så mye mer som utgjør en keeperrolle enn skuddstopping.

Hvis De Gea var en så god keeper som det presenteres som (utover skuddstopping), ville vi aldri entret markedet i sommer for en ny målvakt. Og han ville minst blitt målt som god nok for benken for Spania. Og her kan man backe subjektiviteten med så mange harde tall, at det overgår både tilfeldigheter og tolkning.

Hva som står i kamptråder og i diverse børser, er ikke nødvendigvis harde fakta eller sannhet det heller.

Så om man oppfordrer til å gjengi sannhet, bør man jo selv ta høyde for subjektiv vurdering.

Også bør man vel ikke pålegge andre en mening de ikke har. Skal ikke snakke på vegne av andre, men personlig misliker jeg aldeles ikke DDG. Jeg bare syns ikke han er spesielt god keeper. Og for å være tydelig: Skuddstopping er bare ett aspekt ved keeperrollen.
post liked by: Blodfink, Mr H
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27342
Liker mottatt: 17827

Ja Ronaldo scoret mye mål i 21/22.
Riktignok færre enn Rashford i 22/23.
Og han bidro enda mindre i det oppbyggende spillet.

Ronaldo scoret mål, ellers bidro han svært lite i 21/22.
Men ok, han og D de Gea var de to som presterte.
At du ikke synes de Gea presterte i fjor høst er din mening.
Selv synes jeg han var en av våre aller beste spillere i fjor høst.
Ledet spillerbørsen gjorde han vel også?

Uansett.
Poenget i denne tråden er HVA BØR GJØRES?
For hundrede gang gjentar jeg at å bytte ut enkelt spillere - de Gea, Bruno, Rashford - jeg har ingen tro på at det er enkelt spillere med ekstrem ferdigheter som stopper oss.
Har heller ingen tro på å tillegge enkeltspillere for stor betydning i negativ forstand.
Eksemplet med de Gea og Onana var nærliggende for for å belyse.
post liked by: Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Må da kunne svare på det du skriver uten at man trenger påminnelse om å forbli på tema.

Uenig ang. din vurdering av Ronaldo i 21/22 og sammenligningen med Rashford. Fokuset mitt er ikke nødvendigvis så mye på målpoeng Snakker vi Ronaldo 22/23, blir det noe helt annet.

Du har ingen tro på at enkeltspillere er et problem?
Kunne vel ikke vært mer uenig. Er det hovedproblemet? Der er jeg mindre sikker.

Å peke til ekstremferdigheter som forsvar for nevnte spillere, åpner på andre siden like fullt for legitim kritikk hos samme spillere på manglende ferdigheter utenfor ekstremaspektet.

Så det går an å nyansere diskusjonen mer, fremfor å skyte ned de som er uenige.

Hva bør gjøres? Ingen vet. Derfor vi diskuterer rundt ulike ting, som f. eks dette. Mitt forslag: Fokuser først og fremst på ballinnehav og trygghet, med de spillerne som passer best til den type fotball. Altså de som er press resistant og rolig med ball.

Så må vi ta det der fra. Sikkert ikke noe god fasit, men det ser jeg som det beste og mest kritiske første steg å ta.

La merke til fra første minutt mot Galatasaray at dette ble en kaotisk kveld. Selv om vi skapte en del og spilte hurtig (for hurtig i mine øyne), så var vi superstresset med ball. Så jeg ble overrasket over hvor mange som synes vi starter bra. Skjønner optimismen siden det skapes en del, men man ser på ballbehandling og tempo allerede fra avspark at det er ingen nivåjustering. Og da blir det slik at selv om vi skaper, har vi null kontroll på midtbanen og er vidåpen for kontringer mot. Enten går det for raskt, eller for sakte.

Vi starter kamper som en bil fastlåst i 6. gir, og avslutter fastlåst i 2. gir.

Det funker dårlig når en fotballkamp spilles både på "hovedveien" og "landeveier", samt i rundkjøringer og kryss.

Nøkkelen: En "clutch" i form av ballinnehav og en "girstang" i form av temposettere.
Last edited by 10Hag on 04 Oct 2023, 16:37, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2941
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13643
Liker mottatt: 8783

Jeg tror at vi har havnet dithen at spillerne mangler selvtillit. Gode spillere kommer til oss og blir fort mindre gode spillere. Hvorfor det? Er presset for høyt hos oss? Er det noe galt med måten klubben drives?Skulle hatt sportspsykologen fra Ted Lasso. 😂
post liked by: Jan Erik, Blodfink, Buchan, Cola2, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2497
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7746
Liker mottatt: 8131

Det er klart at presset er høyere i United enn noen andre steder, er vel bare Real, Bayern og Barca som har det trøkket på seg. Men jeg syns likevel det er rart at 'karakterer' som Varane, Casemiro, Eriksen, Onana og til og med Bruno ser ut til å preges av det. De burde jo være de som holder laget samlet, f eks når vi tok ledelsen igjen i går. Men det virker ikke som de er så store på akkurat det der, uansett hva de har vært med på før.
post liked by: Blodfink, Pwint, Buchan, 10Hag, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27342
Liker mottatt: 17827

Var Rashford grufull i 22/23 @10Hag?

Jeg gir meg i denne diskusjonen.
Dette er ikke seriøst, sorry.
post liked by: RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 402

Hva må gjøres er spørsmålet.
Noen tanker og meninger fra meg.
1. Nye eiere med hjerte for klubben og med andre motiver enn å berike seg.
2. En ledelse, inkludert sportslig ledelse med autoritet og midler til å gjøre de endringer som trengs for å få klubben på rett kjøl. Lag, stadion, treningsanlegg, organisasjon, osv, osv
3. En tydelig visjon og plan for hvor klubben vil. Mulig de har det nå, men jeg ser den ikke.
4. Enda mer fokus på supporterkultur. En del er gjort, men mye gjenstår.
5. En tydelig, overordnet plan for kjøp og salg av spillere.

Først når det er på plass gidder jeg å diskutere managere.

Mine kontakter i England, som jeg stoler på, forteller om stor frustrasjon innad i klubben. Ingen vet hva som skjer med salget og det er mye utrygghet.

Vi må han en klubb som drives på en måte som gjør det mulig for alle, inkludert spillere og managere, å lykkes.

Da først kan vi, etter min mening, lykkes med å komme oss dit vi vil være.

Bytte spillere og managere i øst og vest har vi forsøkt i 10 år. Med blandet hell. Jeg har dessverre ingen tro på at en ny manager og et par nye spillere løser floken. Kanskje på kort sikt, men ikke over tid.

Uenig? Flott! Leser med glede andres tanker og meninger:-)
post liked by: Buchan, Jan Erik, Blodfink, Cola2, Belfastboy, Pwint, Ryder, Can2
User avatar

Jan Erik
Posts: 2497
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7746
Liker mottatt: 8131

@Jan Anders , det er vel ikke mulig å være uenig i det du skriver? Men....hva om vi ikke får nye eiere, eller evt nye eiere er like 'ille' som Joel & co? Hva kan vi da gjøre? Hvordan kan vi gjøre fotballaget bedre med de eierne og Arnold, Murtough og andre fortsatt på plass? Er det beste å gi ten Hag 'Klopp og Arteta-tid'? Arteta har jo forøvrig bare vunnet en FA cup, men likevel, laget ser vesentlig bedre ut nå enn for 4 år siden.
post liked by: Blodfink, Pwint
Post Reply