Donny van de Beek

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror det er et enkelt svar på dette: Blir Poch neste manager er han ferdig, blir det Ten Hag vil han bli en nyttig brikke.
Handler om spillestil, men under ETH kan han i beste fall til og med bli en slags mentor.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Jeg viser bare til hva Jamie Carragher sier.
Han er ikke imponert.
Og i Everton har han fått spille fra start i kamp etter kamp.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Van de Beek har spilt 6 kamper for Everton som riktignok må sies å være i svært dårlig form som et lag. Vært syk den siste uken og derfor gått glipp av et par kamper. Van de Beek spilte noen gode kamper i februar, så at Carragher ikke er imponert får stå for hans kappe. Man kan heller ta en oppsummering etter sesongen, da vil nok prestasjonene være mer representative.

Ingen som sier at Van de Beek har imponert etter overgangen fra Ajax, men der må Solskjærs for dårlige bruk av hele troppen stå for noe av forklaringen. Hvordan ting blir videre avhenger av utlånet nå.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Må vel kunne si at det virker ganske tydelig at Donny ikke passer inn om det skal spilles høyoktan-fotball med voldsomt tempo og intensitet. Han mangler løpskraft, trøkk og dynamikk i spillet sitt. Derfor var han helt feil både for Ole og Rangnick - og vil være feil også for Poch (om han kommer).

Men han er smart og teknisk kompetent, og kjenner selvsagt Ajax-systemet inn og ut. Kan være en læremester på banen, i stedet for som til nå, der han stadig løper i rom som ingen medspillere har tenkt på å bruke. Blir derfor ekstremt overrasket om han blir solgt dersom Ten Hag får jobben, selv om han skulle floppe fullstendig også i Everton. Hvorfor skulle ikke Ten Hag ønske å ha med seg det som var en av hans mest betrodde nøkkelspillere?

Deleted User 595

Han mangler ikke dynamikk, trøkk, eller løpskraft i spillet sitt, slik jeg ser det. Dynamikk kjennetegner vel mer spillet hans, om noe annet. Trøkk og løpskraft har han vist mindre av i England, men det er der på film og, om man vil se.

Han er en kreativ spiller, som på sitt beste spiller raske avleveringer før han raskt frigir seg i åpne, offensive rom. Slik jeg forstår dynamikk, er han altså dynamisk.

At han løper i feil rom eller mangler trøkk, stemmer ikke, noe videoen under viser tydelig.

Tror jeg skjønner hva du mener. Han, i likhet med andre Ajax-profiler, er begrenset mtp spillestil. Men at han vil passe i et høyintensitets-press, og etablert angrepsmønster er allerede beviselig. Er jo den skolen han har gått og prestert i hos Ajax.

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Se bort fra idiotiske lydeffekter i videoen, men den illustrerer veldig godt hvordan VDB sine få sjanser har blitt spolert av elendige avgjørelser blant de mer etablerte på laget. Videoen viser og etterhvert hvor bra han spiller når hele laget fungerer. Han er en spiller som jeg tror ville fått mye spilletid på midten hos et lag som Liverpool, men i United har mangelen på dynamikk hos medspillere, effektivt hindret han i å bidra på det han er god på:

post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mulig jeg uttrykte meg uklart, men mener ikke at han går i feil rom - men han går i rom United enten ikke vil, skal eller forstår å bruke. For meg har det vært helt åpenbart at han spiller en annen type for fotball enn det laget forøvrig er satt opp for å gjøre. Derfor kunne han heller aldri alternere med Bruno som 10-er: Bruno er en aksellerator, han driver opp tempoet og er framoverrettet 90 prosent av tida - og det vet medspillerne. Donny løser rollen på en helt annen måte, han er en kombinasjonsspiller, og det krasjer med helheten i laget. Sier ikke at det er Donnys feil eller det gjør ham til en dårlig spiller - det gjør ham bare til en spiller som ikke passer inn, og som nå ikke har passet inn under tre managere.

At Ajax kan presse høyt er sant, men det er likevel et stykke unna den mest intensive "tyske skolen" med Klopp, Rangnick, Nagelsmann osv. Kilder rundt laget både under Ole og Rangnick har uttalt at han sliter med å "cover enough ground" og at det fysiske har vært en utfordring.
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Bra forklart, nå er jeg med 😊
post liked by: Ryder
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Jeg er av de som mener van de Beek fikk plenty av sjanser. Men han må faktisk ta de også. Sammenlign med Mason Greenwood og Anthony Elanga for eksempel. De kom inn som et friskt pust, og tok de få sjansene de fikk i starten. Greenwood ble fast inventar før you-know-what, og Elanga er halvveis inne i førstelaget nå. Generelt så får man ikke tid i United til å "spille seg god".

Men, jeg er helt med på at det kan være et tilfelle av "riktig spiller til feil tid". Han er ikke en dårlig spiller, bare feil på en måte. Kanskje det blir annerledes hvis ten Hag kommer inn. Men bortsett fra det er det vanskelig å se han har en framtid i klubben. Synes ikke han har satt fyr på Everton heller akkurat. Men så skal det sies at de (også) sliter, så ikke så enkelt å spille bra der heller.

Helt fra dag 1 synes jeg det var et merkelig kjøp. Det eneste som ga litt mening var som en slags backup til når Pogba dro. Men synes ikke han har spilt veldig bra som 8-er, og heller ikke som 10-når han har fått sjansen i stedet for Fernandes. Det blir på en måte "feil" uansett.

Mulig vi kan se det litt på samme måte som at Rangnick fikk trøbbel med å implementere et ordentlig press-spill. Virker som mange av spillerne våre spiller mer på instinkt, ikke så mye "lese spillet, være foran det som vil skje om ett sekund, osv". Som sagt, kanskje riktig spiller til feil tid (feil spillergruppe).
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Hva skjer med Donny van de Beek?
Ser flere spådde han som en viktig brikke om Ten Hag ble manager.
Men har måttet nøye seg med tre innhopp så langt.

Sesongen er ennå ung, så mye kan endres selvsagt.
Virker imidlertid ikke som han blir ordentlig involvert i spillet når han er utpå.
Blir løpende mye i mellom og klikker ikke helt med de andre spillerne.
Om jeg velger å være den litt slemme meg 😉, ser det ut som han verken klarer å lese spillet eller har de fysiske forutsetningene til å kunne forsvare en plass fra start.
post liked by: Cola2, Pancho P, Can2, pixma
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8252

@Pink Final Det er klart han kunne ha gjort ein jobb i eit velfungerande United, men akkurat no slit eg med å sjå kva han kan tilføre laget. Han kan aldri danke ut Christian Eriksen, som har vore éin av dei beste spelarane i Premier League i haust. Rolla til Bruno hadde kanskje passa han best, men for å vere ærleg har ikkje den godaste Donny vist noko som minner om førstelagskvalitet enno.
post liked by: Can2, Pink Final, pixma
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Nå har vel Donny vært skadet størsteparten av sesongen så langt - uten at det nødvendigvis diskvalifiserer argumentene som presenteres her.

Tror også at så lenge vi spiller slik vi gjør nå, er han overflødig. Men tror han kan fungere godt i visse typer lag - for eksempel tipper jeg han hadde vært en bedre spiller for City enn for oss.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Vet det er upopulært, men spillere som van de Beek og Henderson for den saks skyld er bare ikke gode nok for et topplag.
Eller min egen favoritt, Wan-Bissaka - han er ikke god nok, bare å innse det.

Har skrevet det før, van de Beek minner meg mye om en annen av mine favoritter, Jesse Lingard.
En medløpsspiller, flink til å løpe i posisjon, motta ball, finne medspiller (gjerne samme mann som ga ham ball) og slå ballen tilbake.
En kontringsspiller slik som Jesse Lingard.
Van de Beek kan nok være en farlig mann for motstander når han kommer på løp inn i boksen.
Ellers har jeg ikke sett så mange styrker.
Løper mye selvsagt, men ikke alltid de mest meningsfulle løpene.
Taklet gjorde han, da han ble brukt litt lenger bak, men bortsett fra det ble han løpt rett igjennom.
Mangler fysikk og mangler evnen til å slå kreative pasninger på et nivå som hever oss.
Ser faktisk ut som han mangler spilleforståelse også, han blir jo ikke involvert i spillet.

Beklager litt krass post, men noen ganger må en spade kalles en spade.
Tror han var et plaster på såret kjøp sommeren 2020.
post liked by: RedTrafford, Cola2, Can2, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16324
Liker mottatt: 10526

Jeg synes det er litt vanskelig å bedømme han enda.
Har ikke fått spille nok til å se om det er noe der.
Men det er det helt sikkert en grunn til, han frelste ikke Everton i fjor heller da.
Jeg liker fyren, men hadde kanskje vært like greit og prøvd og fått inn noe cash for han i stedet for han ødelegger karrieren sin i United.
Innimellom så glømmer jeg at han faktisk er en United spiller.
post liked by: Pink Final, Can2, Pancho P
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

RedTrafford wrote: 24 Sep 2022, 09:17 Men det er det helt sikkert en grunn til, han frelste ikke Everton i fjor heller da.
Ikke så rart, han var skadet mesteparten av utlånet sitt.

Men ja, jeg er enig i at klokken for alvor begynner å tikke ut for Donny sin del. Det er likevel en spiller som jeg gjerne skulle sett at hadde lyktes i United, for han var fantastisk i Ajax for noen år siden. Spørsmålet er kanskje om han ikke skal dra tilbake til Ajax for å få karrieren på rett kjøl igjen, eventuelt kanskje en tysk klubb? Det er en fotballspiller der, men fysikken og tempoet i PL passer han ikke.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16324
Liker mottatt: 10526

Det jeg har sett av han i Ajax og det lille i United så er jeg enig at Bundesliga er muligens den beste ligaen han kan få ut det som bor i han.
Men tenker som du sier at kanskje det beste er å begynne på nytt i Ajax, hadde vært det beste for alle parter.

Ellers hadde det vært en fin tanke på en byttehandel med PSV at Gakpo går motsatt vei. 8-)
Har ikke satt meg inn i det om det er "moralsk lov" for spillere gå mellom PSV og Ajax, selv med en omvei ?
post liked by: Pancho P, Pink Final
Post Reply