Donny van de Beek

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8345

Jeg ser at det er flere enn en som nevner Donny van de Beek som et alternativ til Bruno i ryktetråden. Det klarer jeg ikke å forstå.

Da Donny kom til United var jeg sikker på at han kom til å bli en meget god spiller for klubben. Jeg har sett omtrent alle Unitedkamper siden nederlenderen kom til klubben, og jeg har sett en del Evertonkamper i perioden han var på utlån til de blå scouserne. Mitt inntrykk er at han er et gigantisk bomkjøp. En flopp som ikke har vist noe som helst som tilsier at han er god nok for PL, og i alle fall ikke for United.

Hva er det jeg ikke har fått med meg?? Kan noen forklare meg hva de har sett av Donny van de Beek de siste tre og et halvt årene som tilsier at lysluggen er en diamant som ikke har fått mulighet til å skinne i United.
post liked by: Tringe, Andtho01, Pink Final, Jan Erik, Belfastboy
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Skulle gjerne forklart det grundig igjen, men har gjort det i lengre detalj før, og vet ikke hvor på forumet de postene nå ligger.

Men det handler i stor grad om posisjonering, taktisk forståelse, pasninger og teknikk.

Han leser spillet på et særdeles høyt nivå, og tar smarte bevegelser som frigjør rom for de rundt seg.

Jeg har i alle fall sjeldent sett en så god spiller bli så feilbrukt og underbrukt i en tropp, som Donny i United.

Har knapt hatt en rekke med starter og 90 minutt for United. De fleste minuttene hans er enten korte innhopp, eller i kamper der vi har stilt med b-preget lag.

I Everton startet han faktisk veldig bra, for de som har glemt det. Før Everton kollapset totalt, og han ble langtiddsskadet.

Hva som skjer i Eintracht Frankfurt vet jeg ikke. Men ser de ligger rundt 50% avg. possession, altså ganske likt som United. Donny er en possession-spiller, og ikke en lynrask kontringsspiller. Var jo 10er i Ajax, så det er naturlig. For øvrig Ballon D'Or-nominert da, som var fortjent. Herjet jo både i serie og Champions League, og var blant Europas beste 10ere.

Min mening er at det er en seiglivet myte at Donny ikke har spilt gode kamper for United. Han har både hatt noen MotM-forestillinger, og dårlige kamper. Men oppsummert har han jo nesten ikke spilt, da han har vært for mye skadet, og konkurrerer i en posisjon der vi så og si aldri bytter.

Denne videoen viser litt av hva han gjør veldig bra, både med og uten ball, og hvordan han tar løp som vi har vært dårlig på å utnytte:


Og så en video som viser mange gode involveringer i United-drakt:


Regner ikke med at dette vinner noen som helst over, altså. Men siden du spør @Rød Pølse, så forsøker jeg å svare. Er i alle fall fint at man kan spørre rett ut, fremfor å latterliggjøre de som måtte mene noe annet, som har vært litt modus operandi tidligere. Fint med positive diskusjoner!
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pwint, Tringe, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8345

Jeg har kjennskap til spillertypen, @10Hag. Det er også mye av grunnen til at jeg hadde trua på Donny da han kom. Skader er selvsagt aldri positivt for en spiller, men jeg har fortsatt til gode å se en imponerende forestilling av nederlenderen etter at han kom til United. Nå har ikke jeg verdens aller beste hukommelse, men inntrykket av spilleren etter over tre år i klubben er ikke spesielt godt. At han ikke har gjort seg bort i enkelte kamper er tross alt noe annet enn å imponere.

Det største problemet er jo at man knapt har sett han spille. Under flere managere. Da er det vanskelig å beholde trua på at han er en spiller som kan utgjøre en forskjell for Manchester United. Av det lille jeg har sett har han virket for veik til å spille i PL. Litt for ordinær på mange områder.

Latterliggjøring av meninger, eller spillere for den saks skyld, har jeg ikke veldig sansen for. En og annen spissformulering med et lite glimt i øyet er noe annet. Jeg håper Donny leverer bra i Bundesliga, men tanken på at han blir en god Unitedspiller har jeg gitt opp.
post liked by: Pink Final, Tringe, Jan Erik, 10Hag, RedTrafford, Belfastboy, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Jeg kan huske 3 kamper der han var blant våre aller beste, om ikke den aller beste. Så høres 3 kamper ut som lite, men igjen, det er snakk om en spiller som knapt har fått sjansen fra start i 3 ligakamper på rad, i et toppet lag rundt seg. Men klarer ikke huske motstander eller dato. Vet at jeg har skrevet det i de relevante kamptrådene, og at flere var enige. Men det blir nåla i høystakken å finne de. Skal prøve å grave de frem når jeg har en lengre ferie og kjeder meg 😅 Poenget er at jeg vet at han har hatt United-kamper der man så hva som bor i ham. Og vi har vært flere som har påpekt det samme, det har ikke vært utelukkende slakt fra absolutt alle her inne.

Men om man skal vurdere United-karrieren hans som helhet, er jeg jo enig i konklusjonen til de fleste; Det har vært katastrofalt. Han har knapt spilt sammenhengende fotball over en betydelig rekke etter han forlot Ajax. Årsakene er vel mer der jeg kanskje mener noe annet enn mange andre.

Har ikke tro på at han skal imponere nevneverdig i Eintracht Frankfurt. Vet hans debut for de var god, og så var neste kamp dårlig. Nesten som forventet av en spiller som knapt har spilt fotball på ca. 4 år, utenom noen minutt her og der. Eintracht Frankfurt er ikke noe dårlig lag, men de er heller ikke spesielt gode. De er OK+, og spiller ikke friflytende tiki-taka kombinasjonsfotball med masse possession og kontroll, som jo er Donnys "meat and potatoes." Og det har jo heller ikke United gjort. Så det virker som en mismatch av spiller og klubb at vi i det hele tatt hentet ham, samt hvor han har vært på lån.

At han ikke har fått mye spilletid i United er forståelig. De få gangene han har blitt brukt, har det vært i en tilbaketrukken midtbanerolle, fremfor der han faktisk er best. Bruno er naturlig førstevalg for de aller fleste managere og fans. Og akkurat der er jo ikke det vanskelig å skjønne hvorfor. Jeg kan gjerne mene Bruno har sine mangler, men selv jeg innser hvorfor han er soleklart førstevalg for de aller fleste.

Jeg tror også Florian Wirtz hadde slitt med å spille annenfiolin for en som Bruno i sin prime alder de siste sesongene. Han hadde fått altfor få sjanser, og stort sett blitt brukt out of position for å holde Bruno i laget. Så det må man ta i betraktning. Vi kjøpte i grunn en spiller vi overhodet ikke hadde plass for i laget. Mount skal og få slite med dette vil jeg tro, uavhengig skader eller ei. Ser fint for meg at en skadefri Mount må spille i andre posisjoner enn hvor han faktisk er best; på venstrekanten og som 10er. Så tenker fort at Mount blir neste Donny, selv om jeg vet hvor god Mount egentlig er. Vi har bygd laget rundt Rashford og Bruno, og deres styrker. Da blir det taktisk helomvending å bruke spillere som Mount og Donny i deres posisjoner, som har helt andre styrker.

Det kan jo hende at Donny i dag er en dårligere fotballspiller enn når han kom som ung fra Ajax. Det virker jo ikke rart om utviklingen hans har stoppet opp, både pga skader og lite spilletid. Og hvis det er tilfelle, så er jo toget gått uansett. Problemet mitt er at vi aldri får muligheten til å bedømme ham skikkelig i United-drakt. Hva han får til på lån er mindre interessant, og ikke nødvendigvis overførbart, uavhengig om det er bra eller dårlig.

En spiller som har spilt sine fleste minutter for United som sporadisk innbytter i alternative posisjoner, eller i b-pregede cuplag, er ikke en spiller jeg med hånda på hjertet kan si har fått muligheten til å bli grundig eller fair bedømt. Og hvorfor han ikke har spilt mer, er nok fordi Bruno er bankers på laget uansett, og imponerende nok, aldri skadet.

En tragisk karriereutvikling for en så god og fotballspiller. Og ikke minst bortkastede penger for United, som ikke har klart å handle spillere basert på en taktisk filosofi.

EDIT: @Jan Erik nevner det mentale under. Det glemte jeg jo helt. Er enig, virker ikke som en som takler motgang og press altfor godt. Han virker veldig innesluttet, mutt og beskjeden. Vil ikke diagnostisere, men ansiktsuttrykket skriker "trist og nedfor" lang vei.
Last edited by 10Hag on 05 Feb 2024, 19:53, edited 3 times in total.
post liked by: Tringe, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink, Jan Erik
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

Jeg liker VIRKELIG spillertypen van de Beek. Håpet virkelig han skulle slå til. Jeg også syns han har vist smarte bevegelser og en spilleforståelse som er litt unik i United. Men det mangler fysikk og 'drive'. Ten Hag nevnte vel at han lå bak resten fysisk for en stund siden (hvis jeg ikke husker feil). For meg virker det som han mangler selvtillit og den mentale biten som skal til for å levere i PL.
Last edited by Jan Erik on 05 Feb 2024, 20:19, edited 1 time in total.
post liked by: 10Hag, Tringe, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Han ga jo nesten håp i den kampen han tok kneet. Hadde vært gøy å se utviklinga om han ikke ble skada og evt fikk en rekke med kamper.

Har "gitt opp" han personlig, men at han forstår fotball og vet kor han bør befinne sæ på banen e det ingen tvil om. Det fysiske; vel tjaaa.
Og kollektivet United i de kampene han har spilt har jo vært altfor dårlig, så når han ikke e en spiller som drar lasset alene, som f.eks Bruno kan på sine beste dager, blir det vanskelig å rive til sæ startplass.

Håpet må være at vi får inn en mer mobil og hurtig 8er/10er med god fot og forståelse til å ta over etter Bruno.
Vil ikke bli sittende med han som parogtredve åring uten salgsverdi. Vi trenger virkelig penger til å kunne fornye troppen på visse områder.

Se bare på Liverpool der Klopp blir for glad i spillerne sine og vegrer sæ for å fornye troppen. Da sitter man plutselig med aldrende spillere som "ingen" vil ha, og man må stampe de vekk til lav pris eller værre bli sittende med de og ikke ha handlingsrom til å hente inn nytt.
For uansett kvalitet på tropp så trengs det nytt inn og andre ut for å opprettholde en hvis sult/standard og ikke minst rullering i en gruppe mennesker som kan gå sæ fast i samme mønstre om man ikke får inn nye impulser.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Jan Erik, RedTrafford, Blodfink
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8345

For å spore litt av, siden Bruno blir nevnt over her, så mener jeg at han minst har et par PL-sesonger igjen på toppnivå. Sånn som toppidrettsutøvere lever nå for tiden er det kun skader og manglende motivasjon som kan ødelegge. Ingen av disse tingene virker å bli et problem når det gjelder Bruno.

En professor i fysiologi ved NTNU uttalte for en stund siden at Ronaldo kunne spille på høyt nivå til han var 50. Rent fysisk. Bruno kan nok også tilpasse seg en litt annen rolle med tiden. Ikke ulikt en viss Paul Scholes.

Donny, Donny, Donny! It's so fonny! Let's go back on track...
post liked by: Pink Final, 10Hag, Jan Erik, Tringe, RedTrafford, Belfastboy, Buchan, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

@Rød Pølse: Synes det er konge måten du legger opp til diskusjon på her. Det kan nok både jeg og andre lære av.

Donny har overraskende mange tilhengere på diverse fora, det være seg blant Ajax/Nederland/United/Everton-fans, og det som går igjen av det positive er jo hans taktiske forståelse og smarte bevegelser. Der er han litt i særklasse. En skikkelig utdannet Ajax-spiller, på samme måte som Frenkie de Jong, dog i en mer fremskutt posisjon.

Ellers veldig enig med både det @Jan Erik og @Tringe skriver. Jeg har for lengst gitt opp håpet. Det eneste jeg håper nå, er at Mount ikke lider samme skjebne. Men nå er Bruno tross alt 4 år eldre enn da Donny kom, så Mount er allerede i en bedre utgangsposisjon enn det Donny var. Selv evighetsmonsteret Bruno kan vel ikke fortsette spille 60 kamper hvert år når han bikker 31-32 år. Så da kan det hende Mount får noen sjanser om han blir her i lengre tid. Men jeg tviler litt der også.

Tror og at Bruno rent fysisk og teknisk kan holde full kok i minst 2-3 år til, om ikke lengre. Ronaldo tipper jeg når 1000 mål, og spiller et siste VM i 2026 før han gir seg. Han er ikke menneskelig. 🤣
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Tringe, RedTrafford, Cola2, Buchan, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17773

Hele forumet her (i hvert fall vi som skrev innlegg her) var så fornøyd da Donny van de Beek kom for kun £40m.
Jeg må innrømme at jeg baserte min entusiasme på hva andre skrev.
Folk som sa de hadde sett ham spille for Ajax.

Donny virker for meg som en link up spiller.
En som spiller korte pasninger og løper i ny posisjon - å spille vegg - kalte vi det før.
Å spille i trekanter er et mer fancy begrep nå.

United har jo ikke spilt mye tålmodig oppbyggende fotball.
Så man må lure på hvor gjennomtenkt var kjøpet?
Under Solskjær spilte vi veldig direkte og fremoverrettet.
Det gikk fram og det gikk fort.
Når Donny spilte syntes det ut som han ble løpende i mellom - uten å klare å involvere seg.
Vi spilte en annen type fotball.

Flere mente Solskjær burde satt ut Pogba og inn med van de Beek.

Så kom Rangnick, og van de Beek ble spådd å være blant spillerne som ville profitere på det.
Men han spilte mindre enn noensinne vel?

Så kom gamlesjefen ten Hag.
Men heller ikke han har stolt på Donny van de Beek.
Vi har spilt mye direkte under Erik ten Hag også.

Donny van de Beek innså at han måtte ha mere muskler og fysikk i PL enn i Æresdivise.
Sommeren 2021 kom han før tilbake fra ferie for å trene styrke.
Donny ble prøvd dypere i banen, men han etterlot seg enorme rom - egnet seg ikke i den rollen.
For meg ser han ut til å ha havnet på feil sted og i tillegg til feil tid.
Han har også vært veldig uheldig med skader.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, 10Hag, Belfastboy, Buchan, Blodfink, Tringe
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Ser nå at Eintracht Frankfurt har utelatt ham fra Conference League-troppen sin. Virker ikke som at han kommer til å få karrieren sin på rett kjøl i Tyskland da.

Jeg husker Donny spilte noen kamper sammen med Mata og de så ut som om de hadde telepatisk forbindelse. Men Mata var på hell når Donny kom inn og Donny fikk aldri tillit nok til å spille seg varm i trøya. Veldig synd, men når ingen av managerene våre har brukt ham fast er det nok en grunn til det.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Jan Erik, Buchan, Belfastboy, Rød Pølse, Cola2, Pink Final
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2041
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7550
Liker mottatt: 4317

Buchan wrote: 20 Sep 2020, 22:06 www.youtube.com/watch?v=rRkMYFOskts
La oss håpe det blir litt av dette etter hvert 😊
Nei det har desverre ikke blitt så mye av dette.
post liked by: Belfastboy, 10Hag, Andtho01, Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Det er mange faktorer som har jobbet mot Donny siden han kom - først og fremst skader og spillestil (både i United og i klubbene han har blitt lånt ut til). Som mange av dere skriver, vi er et lag som ikke er skreddersydd for hans spillertype.

Når det er sagt, mener jeg det blir for enkelt å skylde på måten vi spiller på. Vi er ikke akkurat Burnley under Sean Dyche, selv om vi er tidvis direkte. En knallgod, smart kombinasjonsspiller har de aller fleste lag plass til, dersom det generelle nivået hos vedkommende er tilstede. Men du klarer deg ikke på toppnivå om du er så spesialisert at du kun fungerer adekvat i én formasjon, én stil og ett kampbilde, det kreves mer både av fleksibilitet og allsidighet. Han er vel heller ikke den første fotballspilleren som blomstrer i én sesong og i ett miljø, men som finner det vanskelig å gjenskape det i andre perioder og omgivelser (spesielt om de går til en større og bedre liga). Å forsvare en underpresterende spiller gjennom å hevde at det bare er fordi "alle andre er dumme" er vel også en nokså tvilsom forklaringsmodell. Mange prøvde den med Pogba i mange sesonger, uten at det hjalp da heller.

Ellers er jeg enig i at han har fått svært få sjanser, men at det at det sannsynligvis er en god grunn til det. Fire managere har veid ham og funnet ham for lett, selv mannen som med egne øyne har sett daglig hvor god han kunne være. At ETH ikke bare benket ham men til og med utelot ham fra CL-troppen, og at det samme nå skjer i Frankfurt, kan umulig være tegn på noe annet enn at han i dag er langt unna det nivået som kreves. Dessverre.

Jeg var en av dem som hadde trua ganske lenge. Spesielt da ETH ble ansatt - nå kom det noen som "skjønte" Donny. At det har gått om mulig enda dårligere med ham siden da, sier nok dessverre ganske mye.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, 10Hag, RedTrafford, Rød Pølse, Jan Erik, Tringe, Pwint
User avatar

Andtho01
Posts: 1108
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3412
Liker mottatt: 3583

Donny kommer til å retunere til klubben i sommer. Frankfurt kommer ikke til å kjøpe han.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, Jan Erik, Pink Final, Pwint, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2900
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13487
Liker mottatt: 8648

Stakkars Donny. Jeg tror dette viser hvor mye selvtillit kan bety for en spiller. Kanskje han burde gå tilbake til røttene i Ajax. En klubb som også har mistet selvtilliten. Kanskje de kan finne den sammen.
post liked by: Andtho01, Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Jan Erik
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply