VAR

Diskusjon om engelsk fotball

Deleted User 430

Eller så kan PL bare gjøre som alle andre og følge instruksene til Collina/UEFA 100%?
Slutte å finne på egne tolkninger og insistere på at det skal være en "higher bar" i PL enn i CL, EM, VM osv, osv.. Funker jo, mer eller mindre, knall alle andre steder om dagen..

Er jo ganske sykt at Attwell anses som en av de absolutt beste VAR-dommerne i FIFA og UEFA, men får pepper hver eneste helg i PL...
post liked by: Pink Final, Pangaea, Cola2, RedTrafford
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Leser at PL nå skal tillatte 5 innbyttere i kampene (usikker om jeg er enig eller ikke) blir det neste at de kan ha "flyvende bytte" som i ishockey.? Og at spillet går så fort for én dommer, så dermed blir det som i ishockey, 2 Hoveddommere...... (ironi)
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Liker ikke 5 bytter i det hele tatt, er for gammaldags til å mene det er godt for noe...
post liked by: Cola2
LUHG!

Deleted User 595

Ser virkelig det helsemessige poenget med 5 bytter, men er og enig i at det er unødvendig. Det forringer og fort kvaliteten på andreomgangen, når man spiller med et halvt nytt lag de siste 20-30 minuttene.
post liked by: Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

RedTrafford wrote: 21 Mar 2022, 20:49 Ser det blir diskutert om dommere/VAR så jeg prøver å være flink gutt å ta det i VAR tråden :D

Jeg synes ideen med VAR er en bra ting i utgangspunktet. Bare at det er gått langt over styr.
Det som er idag er jo ikke ett regelverk som er likt for alle lag i alle runder i samme sesong.

Slutte med flisespikkeri.

Fjerne de fancy linjene som går bortover, oppover, nedover og innover. Hvis man ikke greier å se en spiller er i offside på en kjapp reprise så får de la være å blåse offside. på den måten blir blir vi kvitt millimeter/nesehår offside. Sjarmen blir ikke borte, men vi får vekk halvmeter og lenger offsiden.
Angående straffe situasjoner tenker jeg at VAR kan brukes til noe bra. Filming, rene taklinger som blir dømt straffe i mot eller stygge taklinger som dommer "trodde" var en ren takling osv.
Situasjoner utenfor dommers synsvinklel som går på slag i tryne osv er jo greit at VAR tar seg av.
At keepere beveger seg seg ett millisekund før, er dommers hele ansvar.

Åsså de regler hva VAR kan og ikke kan hvis det var ditt og datt.

Skjønner jo at det blir jevelig kjedelig på VAR rommet hvis de ikke skal ta tak i mer enn det. MEN det ødelegger fotballen totalt hvis det fortsetter som idag...

Det er bare min mening da, som itte betyr en dritt :O
100% enig.
Som jeg skulle skrevet det selv.

Jeg trodde VAR skulle ta juks som dommer ikke så.
Eller åpenbare dommerfeil.

Et øyebryn i offside, også skal de bruke 2 minutter på å finsikte om det er offside.
HORRIBELT.
Tar bort all sjarm og glede i fotball.
Hvem er det som BEVISST går 2 millimeter i offside?
Er så dumt og tullete…noen ganger assa..så lengter jeg tilbake til den gang fotball var et enkelt spill.
Uten VAR.
Uten fancy linjer oppover og bortover og hitover og ditover.
Uten mobbing av egne spillere.
Uten korrupsjon i øst og vest.
Uten sportsvaskere og pengemelkere.

Ideen bak VAR er god.
Om de bare kunne brukt det med litt fornuft.
Slik at fotballen kunne være den folkesporten det var, som tiltalte oss enkle sjeler.
Vi som digget at fotballen var litt menneskelig, med rom for småfeil som ei skolisse i offside,

I stedet har vi fått petimeter regime på offside.
Mens det som virkelig ødelegger fotballen, slik som korrupte ledere og mobbere av fotballspillere herjer fotballen som aldri før.
post liked by: Pangaea, RedTrafford, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 429

Offside-delen har da blitt mye bedre denne sesongen etter at de innførte en liten "feilmargin" i bedømmingen. Kunne fortsatt gått litt raskere, men det skjer neppe før datateknologien blir god nok til å "se" hvor alle kroppsdeler befinner seg til enhver tid.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Nå skjønnerne jeg at flere og flere spillere byttet fotball sko uten lisser
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote:31 Mar 2022, 20:28 Jeg trodde VAR skulle ta juks som dommer ikke så.
Eller åpenbare dommerfeil.
Først og fremst dette jeg håpte vi skulle få med VAR. Strengere mot filming, og rette opp diverse feil dommere og linjemenn gjør. Selvsagt er ikke alt grusomt, men jeg hadde mye større forhåpninger til VAR når det kom. Kan være ille med feil offside-mål også, vi husker alle Chelsea og Drogba, men det er ikke akkurat der skoen trykker verst synes jeg.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Etter CL finalen igår så dukket det jaggu opp en ny regel for meg i hvertfall.
Eller, har den regelen med at Fabinho ikke spilte ballen med vilje vært der hele tiden ??
Eller var det derfor de brukte så lang tid før konklusjon, nemlig for å lage regelen først. Eller hadde VAR bestemt seg for å ikke dømme mål uansett, men usikker på hva grunnen skulle være.

Skal dem slutte å blåse offside på spillere som ikke står i offside med vilje også da eller ?
Det har vært ganske mange situasjoner rundt omkring siste året. Merkelig nok så forstå jeg regelverket bedre for 40 år siden. I dag henger jeg ikke med.

Hvor skal det ende lurer jeg på :O
post liked by: Buchan, Pancho P, Pink Final, Cola2

Deleted User 480

Godt spørsmål @RedTrafford. Synes fotballen er på ville veier når man bruker laser og skyvlære for å avgjøre en situasjon. Når regelverket er blitt så intrikat at man må være ingeniør eller landmåler for å sitte i VAR-rommet er det ganske håpløst.

Kanskje vi må tiibake på "løkka" for å bli underholdt hvis dette fortsetter.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2, RedTrafford

Deleted User 595

Det kan du si, @RedTrafford.😅 Skrev ett innlegg om det i CL-tråden i går. Satt igjen som ett spørsmålstegn, selv om jeg "forstår" regelen som ble anvendt.

Sånn rent praktisk og teoretisk, forstår jeg ikke hvordan man skal anvende dette konsekvent.

Hvis man spiller ballen til en offsideposisjonert motspiller, må man altså ta høyde for om det er en (bevisst) pasning eller ikke?

Vet ikke med dere, men ser sjeldent noen slå en (bevisst) pasning til motspiller. Det er jo nesten utelukkende snakk om feilpasninger, eller feilklareringer.

Hypotetisk tenkt tilfelle: En spiller gjør en takling på ball, mot eget mål. Taklingen er hard, og fører til at ballen havner hos offsideplassert motspiller. Det er da altså offside i følge reglementet?

Vanskelig å forstå, og unødvendig komplisert.

Når vi var 12 år, forstod vi offsideregelen. Nå er vi voksne folk over hele verden, som ikke forstår den. Samme kan sies om handsregelen. Den gamle "ball søker hånd eller omvendt", er ikke nok. Det er fullt av mindre kvalifikasjoner under, som unødig kompliserer.

Det vakre med fotballen før, var at "alle" kunne lære seg reglene og anvende de mer eller mindre likt. Nå er det blitt så komplisert at man trenger byråkrati/jus-utdanning for å analysere riktig. Selv dommere sliter jo, med sin utdanning.
post liked by: Pink Final, Cola2, RedTrafford

Deleted User 430

Ang situasjonen i går, så er avstand til mål tydeligvis det avgjørende her. Forsøk på takling/blokkering nærme mål/ved avslutning tolkes ikke som "deliberate play" og opphever ikke offside.



Sammenlignet med denne situasjonen, utenfor 16m, hvor Garcia bevisst forsøker å blokkere en pasning..



Rom for å bli forvirret😂
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Eneste trøsten må være at vi ikke er de eneste som ikke skjønner så mye av nevnt regel.
At regel ble fulgt i går, dvs at hvis det hadde vært noen andre i VAR rommet så hadde utfallet blitt det samme :D Ikke så sikker på det nei.
Og at det finnes nå en regel på alt dette, da står det vel skrevet ett sted også da med en formulering.
Og til syvende og sist kan alle idiot regler defineres. Og da igjen, med ett annet personell i bua, kunne utfallet i går blitt annerledes.
Alle disse regler må jo stå ett sted, skulle likt å lest alt sammen. For min del hadde det gått under kategori " Artig lesestoff" :hah:
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Jeg ventet på noe fra deg @Steinar Stenseth

Ja nå skjønner jeg det :D
Så ikke værre det altså :D

Deleted User 430

RedTrafford wrote:29 May 2022, 17:05 med ett annet personell i bua, kunne utfallet i går blitt annerledes.
Tenkt samme tanke selv, men virker som de fleste "eksperter" på området der ute, som jeg har lest, er ganske unisone i akkurat dette tilfellet.
Jeg er overhodet ikke enig i tolkningen av at blokkering/takling nærme målet ikke er et bevisst spill på ball, samtidig som det er det utenfor 16 meteren, men det er en annen sak😁
post liked by: Pancho P
Post Reply