Bruno Fernandes

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Mistet kanskje styringa når han veivet med armene? :thinking:

Nei, seriøst, det er godt han kom skadefri (?) fra det. Vi trenger virkelig ikke enda flere frafall nå. Og puns skriver jo seg selv nå foran Liverpool-kampen :( Bra han ikke tok tog vertfall...
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Jeg har primært sett på Bruno som en slags playmakertype med sine killer-balls og langskudd, men det siste året har jeg egentlig endret mening rundt han som spiller ganske radikalt.

For å ta det jeg ikke liker med Bruno først:
- Han er ikke god til å diktere tempo i kampene
- han mister ballen fryktelig mye
- han fremstår altfor ofte ukonsentrert og usikker når man bygger opp angrep
- han er svak i nærdueller, både i presspillet og i fifty-fifty-dueller
- pasningsspillet hans er rett og slett for ambisiøst og til tider er det egentlig bare dumme valg som gjøres, som frustrerer lagkamerater og publikum

Med andre ord: jeg ser ikke på Bruno som en playmakertype i det hele tatt. Ballen behøver på ingen måte å være innom han når United bygger angrep bakfra.

Det er derimot en del andre ferdigheter i Bruno som etter mitt syn gjør han til et effektivt angrepsvåpen for United:
- nærteknikk
- avslutteregenskaper
- bevegelse inn i rom

Disse tre ferdighetene, sammen med en ekstrem vilje til å levere målpoeng, gjør at han bør få en helt ny rolle under Ten Hag. Vi vet fra EtH's Ajax-lag at han liker at en av de tre midtbanespillerne pusher opp mot offsidelinja når de nærmer seg siste tredel. For de som husker 18/19-sesongen så scoret Van de Beek i hvert fall to sånne mål i Champions League-sluttspillet:
1) (mot Juventus)
2) (mot Spurs)

DETTE er rollen Bruno bør få kommende sesong. Det gjør at United kan få bedre spillere i det oppbyggende spillet, og samtidig vil det frigjøre Bruno til å gjøre det han kan aller best: score mål. At han i tillegg trekkes tilbake som midtbanespiller når motstanderen har ballen er en fordel, for jeg tror han har et presspill som kan forbedres kraftig.

For å bygge litt opp under denne argumentasjonsrekken min så vedlegger jeg en samlevideo av Brunos scoringer i 21/22, t.o.m februar. Legg så til hvordan scoringen hans mot Brentford i går kom, så skjønner dere sikkert hvor jeg vil hen.
post liked by: Blodfink, Pangaea

Deleted User 595

Har gjort meg opp samme mening om Bruno. Han er ikke noen effektiv playmaker, men mer enn falsk nier/angripende midtbanespiller.

Han har mange målgivende, hvilket er en stor styrke. Men samtidig mister han ballen fryktelig mye. Det så vi senest i førsteomgangen mot Brentford. En kamp han ellers spilte bra i.

For øvrig helt enig angående både svakheter og styrker. En av mine favorittspillere, men tror han må benyttes annerledes fremover, slik du beskriver.
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vi så en litt annerledes Bruno i går, roligere og mer "konservativ" i valgene. En treffprosent på 88 er et godt hopp opp fra hans vanlige 70-75. Fordelen var at det bidro sterkt til at vi kontrollerte kampen mye bedre enn vi pleier. Ulempen var at han ikke hadde en eneste "chance created", noe som er veldig sjelden til ham å være.

Tror heller ikke han bør være den spilleren som skal være innom alt og styre spillet, til det spiller han rett og slett på for små marginer og med en fysikk som gjør at kan tas ut. Men tror ikke vi skal ønske å vingeklippe ham helt, risikoen han tar er selve forutsetningen for alt han skaper.
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Det målet etter ca 2 minutter i den siste videoen er det ikke mange som gjør etter ham ;)

Må også si meg ganske enig, men kanskje ikke helt. Synes egentlig han er bra som playmaker også, i betydningen flink til å skape sjanser for andre. Han tar derimot for store sjanser, spiller på for små marginer, og da betyr det ofte balltap. Hvis vi blir flinkere til å gjenvinne ballen raskt i slike situasjoner, trenger ikke det være altfor negativt, men slik laget spiller nå, så blir det det.

Ønsker egentlig ikke å vingeklippa Bruno for mye heller, for han er utrolig god på de ballene, men samtidig håper jeg egentlig at han blir flinkere til å velge når han tar den type risiko. Slike 10% baller er ikke "on" hver eneste gang, han må bli litt flinkere til å velge når det er verdt det, og når vi skal sirkulere ballen og vente på nye åpninger, ta nye løp, osv. Forhåpentligvis klarer ETH å innprente det i både Bruno og resten av gruppen. Det største spørsmålet blir om han får "buy-in" og nok tid, eller om spillerne velger å kaste ham under bussen / legge ned verktøyene. Skjer det siste enda en gang, så vet jeg ikke hva vi skal gjøre altså...
post liked by: Pink Final

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Det har kanskje gått litt under radaren i forhold til visse andre hendelser, men ser at Bruno hadde noen utalelser om problemene rundt Qatar i går. Man burde kanskje forvente såpass, men det var mer rett på sak enn jeg har hørt andre spillere si. Bruno fremstår som hel ved.
post liked by: messilingard, Can2, Pink Final, RedTrafford, Pancho P, JørgenT
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

For å sitere en film-klassisker; "Oh. Captain My Captain!" Helt enig @Mr H Bruno er hel ved! Viktig og veldig bra. Er ikke mange aktive som tør dette! 👍
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P
Kong Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Den engelske oversettelsen av Brunos svar til engelsk medias spørsmål om Ronaldos kritikk av United ble mutet gitt, tror ikke svaret var kontroversielt i grunn, Bruno svarte greit på portugisisk medias spørsmål om Ronaldos exit. Elegant:

"Respekterer Ronaldos ønske, han har inspirert meg, og det var en drøm som gikk i oppfyllelse å spille med ham i klubb og landslag. Nå har han tatt en avgjørelse for sin karriere og familie".

Edit: Han sa også at han ikke har diskutert dette med Ronaldo
post liked by: Can2, red, Pink Final
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Bruno med en fin tweet i dag: 😀👍

Vamos sonhar,
Vamos sonhar muito,
Vamos sonhar JUNTOS
Sonhar vai ser o primeiro passo para conquistarmos o que nos propusermos

La oss drømme,
La oss drømme stort
La oss drømme sammen
Å drømme vil være det første skrittet mot å oppnå det vi har satt oss fore å gjøre.

https://twitter.com/B_Fernandes8/status ... q_RX19iA
post liked by: RedTrafford, Blodfink, red, Rød Pølse, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Synes Bruno bør få fri på tirsdag, han var sliten etter match i dag. United må prøve å prestere uten ham på banen også.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1796
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7508
Liker mottatt: 7090

Enig med deg, @Blodfink, i hvert fall hvis Mount er tilbake fra skade og tåler 60 min+
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16749

@Jan Erik skrev i Erik ten Hag tråden
En annen ting, og dette er ikke en kritikk av deg....men jeg skjønner ikke kritikken av Bruno. Han produserer sjanser hele tiden, 4 nå sist kamp. Men gutta rundt ham scorer ikke. Da er det blytungt. Men han får skylden, mest fordi statistikken ikke er der på samme måte som da vi scoret mer mål. Under en tidligere manager.
Jeg flytter denne hit.
Nei jeg forstår heller ikke den massive kritikken av Bruno.
Jeg forstår at han møter skepsis fordi han er så direkte.
Og vi mister mye ball med ham.
Vil vi spille som City og Brighton måtte Bruno blitt mindre involvert kanskje.
Men vil vi spille som dem?
Vi er tross alt Manchester United.
Laget som alltid angriper og spiller spektakulært og med risiko (ok, romantisk framstilling).

Bruno spilte slik i Sporting Club også, der hadde han rundt 70% pasningssikkerhet.
Han er ikke en balltriller, han er en sjanseskapende, kreativ og aggressiv type.
Det finnes få av hans kaliber.
post liked by: Jan Erik, Ryder, RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2184
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 6597
Liker mottatt: 6960

@Pink Final Bruno har såvidt jeg har sett, nesten 80% treff på pasninger. For en som spiller på marginer, er det bra. De Bruyne har ca 84%, men det er jo også litt forskjell på medspillere...
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pink Final, Belfastboy, Pwint
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16749

Ikke merket meg at tallet er såpass høyt, og så likt K De Bruyne @Jan Erik.
Gjør ikke kritikken av ham enklere å forstå.
Men jeg tror han er en svært viktig mann for Erik ten Hag.
Noe kapteinsbindet indikerer.
Vårt beste kjøp siden David de Gea i min bok.
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, Jan Erik, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bruno og De Bruyne hadde nesten eksakt samme treffprosent på pasningene i fjorårssesongen (rundt 75 prosent, mener jeg å huske). De er også klart i toppen på de samme statistikkene. Så det har mye med rollen å gjøre, og ikke så ille som mange skal ha det til.

Når det er sagt, synes jeg Bruno har vært blek så langt i år, kanskje hans tyngste periode for oss. Kampbelastningen hans er jo ekstrem, og uansett hva han sier selv vil det nok merkes med tiden. Misliker også at han flyttes rundt hele tiden, selv om ikke det forklarer alt.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
Post Reply