Manchester City

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum

Deleted User 595

Ser at Henry Winter gjennom VG er ute og forventer at Haaland vil fortsette med ca. 1 mål pr. kamp i snitt for City...

Kan jo hende det skjer, men det vil i så tilfelle være sensasjonelt. Over 38 kamper, havner toppscorerne som regel rundt 20+ mål.

Her er de som har scoret over 30 mål i en PL-sesong:
34 mål - Andy Cole (Newcastle United; 1993/94 - 22 lag/42 kamper)
34 mål - Alan Shearer (Blackburn Rovers; 1994/95 - 22 lag/42 kamper)
32 mål - Mohamed Salah (Liverpool; 2017/18 - 38 kamper)
31 mål - Alan Shearer (Newcastle United; 1995/96 - 38 kamper)
31 mål - Cristiano Ronaldo (Manchester United; 2007/08 - 38 kamper)
31 mål - Luis Suarez (Liverpool; 2013/14 - 38 kamper)
30 mål - Kevin Phillips (Sunderland; 1999/00 - 38 kamper)
30 mål - Thierry Henry (Arsenal; 2003/04 - 38 kamper)
30 mål - Robin van Persie (Manchester United; 2011/12 - 38 kamper)

Da blir det helt vilt om nærmere 40 mål blir den nye standarden. Ser ikke det som realistisk å forvente, selv fra City og Haaland.
Last edited by Deleted User 595 on 11 May 2022, 13:05, edited 4 times in total.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er jo litt sånn - hvor mye bedre kan de egentlig bli og hvor mange mål kan de egentlig score?
City kommer til å ende opp med nærmere 100 mål på 38 kamper, jeg vil ikke påstå at det å få ballen i mål er problemet deres. Kanskje mangler de litt av trøkket i boks, men noe av styrken deres er jo at målene er så jevnt fordelt utover.

Av alle storklubber der ute er vel samtidig City det laget jeg ville sagt passer dårligst til spillertypen Haaland er. Hadde han gått til Liverpool, med den direkte og tempobaserte spillestilen deres, hadde jeg vært livredd. Citys spill handler mer om kombinasjoner rundt boksen, og det småspillet uten bakrom er vel ikke Haalands styrke. Han kommer selvfølgelig til å score mange, han beveger seg intelligent i feltet, men tror vel kanskje de kunne gjort det minst like bra med en annen type spiss.

Peps erfaring med å spille med en "big frontman" begrenser seg vel ellers til Zlatan, og det ble jo full skjærings. Ikke at de to er identiske, men noen fellestrekk er det jo.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Pangaea

Deleted User 595

Tror Haaland vil score mye, men poenget var at forventningene ikke virker realistiske.

I følge Winter, vil Haaland sprenge skalaen og sette målrekord sesong etter sesong.

Mistenker at man ikke har sett på statistikken.
Å score 30 mål i dagens PL er vilt.
For ikke å snakke om 40, som Winter spår.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Tipper at den første sesongen så vil han bare starte en 20-25 av 38 Premier League kamper. Han har slitt med skadeproblemer, men City har nettopp muligheten til å ikke trenge å bruke han hver eneste kamp, så da velger de nok å være litt på den konservative siden for å holde han skadefri. I tillegg så tar det for mange endel tid å få til å spille slik Pep ønsker, samt venne seg til hvor fysisk PL er.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 430

Pep begynner ihvertfall å gå tom for argumentasjon i forsvaret sitt av eierne.. 😂

post liked by: Pink Final, messilingard, Pangaea, Pancho P, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Mitt problem er ikke med Pep når det gjelder City. Han har solgt sjela si til drapsmenn for blodpenger med den hensikt å oppnå sportslig suksess.

Men når vi ser samtlige norske journalister hylle Haaland for at han valgte City uten å i det hele tatt nevne eierne så beviser vel samtlige norske sportsjournalister hva slags gjeng de virkelig er. De skal kritisere Newcastle for å ha bli kjøpt av Saudi-Arabia, men hylle City den neste dagen. Som om City sine eiere er noe bedre enn Newcastle sine. Og journalister lurer på hvorfor vanlige folk ikke har tillit til de lenger?
post liked by: Pangaea, Pancho P, Schmeichel
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Godt sagt, @messilingard. Det er ikke bare i storklubbene eller storspillerne det utvises moralsk forfall, det gjelder også journalister, både innen sport og vanlige nyheter. De blir en heiagjeng, og objektivitet, rett til motsvar osv forsvinner ut vinduet når det passer dem. Ang. Haaland så blir det ekstremt vanskelig å like han nå. Eplet falt ikke langt fra treet. Både far og sønn er motbydelige. Blir jo spennende å se om Haaland er keen på å fronte "human rights for all" framover.......

Har fint lite sansen for slike utsagn fra Pep også. Han MÅ ikke forsvare eierne på den måten der, det hadde vært mer forståelig om han pratet ting bort eller ikke ville kommentere. Men han har aktivt forsvart dem et utall ganger. Noe annet trist er at om denne utviklingen får fortsette, med null regulering og fritt slipp av finansdoping, så vil det fort bli en kamp mellom Man City og Newcastle om noen år, mens resten får kjempe om bitene. City (og Red Bull) har allerede opparbeidet et konglomerat av klubber, og jeg antar Newcastles sheiker ønsker noe lignende. Vi er i ferd med å se døden til fotballen. Vertfall slik vi har kjent den. Det har allerede gått langt, og verre blir det ettersom FIFA og UEFA er i lommene til kapitalen og sheiker og oligarker, samt dritten som utnytter vår klubb på det groveste. Klubber har blitt verktøy. For City og Newcastle handler det om sportsvasking, bl.a., mens for våre eiere er vi bare et finansielt instrument for personlig beriking, for Chelsea en blanding av sportsvasking og beskyttelse. Men i motsetning til oss, så er vertfall eierne til disse klubbene interessert i sportslig suksess. Det gjør det sikkert lettere for supportere å svelge hele opplegget. De får heller lukke øynene til den moralske biten, og nyte at det investeres i laget. Jeg kan på en måte forstå det, selv om jeg heller ikke ønsker hodekappere eller andre brutale drapsmenn som eiere. For så vidt interessant i seg selv det, at det ble slikt rabalder når Russland gikk til krig, men at Saudi-Arabia (blant andre) fortsatt kjører en ekstremt brutal krig mot diverse naboland, jo det er helt greit. "Fit and proper owners" :joy: :rofl: Og vi trenger kanskje ikke gå inn på Israels krigføring og okkupasjon gjennom 70+ år, samtidig som deres lag absurd nok spiller i europeiske turneringer, uten et hint av snakk om å kaste dem ut. Verden er ikke et rettferdig sted, det er vertfall helt brennsikkert.

Vel, får gå tilbake til Haaland og det opprinnelige innlegget. Tror heller ikke han scorer opp mot 40 mål, vertfall i første sesongen, men skal heller ikke se helt bort fra det. Pep har jo diverse mirakeldoktorer så kanskje blir han kvitt alle skader framover, haha. Og hvis de legger opp spillet mer mot at Haaland skal bøtte inn mål, så vil han nok gjøre det, for sjanser skaper de nok av. Da vil det nok gå litt utover resten, og de vil score litt mindre. For City vil ikke gå fra å score ~100 mål til ~140.

Jaja, krysse fortsatt fingrene for at United vinner CL igjen før City gjør det. Ser ikke spesielt lyst ut akkurat nå, men det er lov å håpe. Det var utrolig morsomt med denne 'klokka' på Old Trafford før, om hvor lenge det hadde gått uten at Liverpool vant ligaen. Synd vi måtte pensjonere den :D
post liked by: messilingard, Pancho P, Ryder, Schmeichel
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Våre naboer møter West Ham i London i morgen.
Med seier for The Hammers legger de press på oss om 6 plassen 😢.
City på sin side fester et grep om gullet med seier.
Mtp at det er Liverpool de slåss om gullet mot, vil jeg ha City seier.
Av to onder velger jeg Man City.

West Ham - Manchester City.
Det er et bånd der, og det strekker seg 35 år bakover i tid.
9 mai 1987 reiser våre lyseblå nedrykkskandidater av noen naboer til Boleyn Ground.
Tross myten om at City ikke har noen fans (hvor kommer den myten fra?) reiser noen tusen til London.
Datidens fotball har allikevel lite folk på matchene.
Arbeidsledighet, hooliganisme og det at fotball ikke var spesielt hipt gjør utslag.

18,413 betaler inngang.
Flesteparten på ståplassene, tett sammenpakket.
West Hams harde kjerne på North Bank, og Citys ditto på 1/2 South Bank, den siden som vendte mot gamle Chicken run siden.
City trenger flere mirakler for å klare kvallik plassen (Det var kvallik for fjerde siste klubb i 86/87 og 87/88 sesongen.
Fordi gamle 1 divisjon ble redusert fra 22 til 20 lag).
De må vinne og håpe at både Charlton og Leicester taper sine matcher.
The irons vinner 2-0 og sender City ned.
West Ham fansen løper ut på gresset og hyller sine egne.
Så skjer det!
West Ham fansen beveger seg mot den søndre kortsiden, mot de tilreisende Manc’s som blir holdt igjen etter vanlig prosedyre.
Nå blir det bråk!
Men hva skjer?
Datidens hard core visste å verdsette Loyal support.
West Ham fansen stilte seg opp foran South Bank og ropte taktfast Loyal supporters, You’ll be back, You’ll be back.
City følget svarte med å klappe, og å synge I’m Forever blowing bubbles.
God gammal arbeiderklasse stil.
Ingen sjikane av sine egne og sånt ræl.
Mindre bra var det selvsagt når de to supporter gruppene forente seg om We only hate Man United 🫠
United var og er og blir et stort fokus for disse to.
(Som vi er det for Bolton, Everton, Leeds, Liverpool, Stoke m.fl).

Siden har det vært et bånd mellom de to klubbene.
Tviler dog på at Alsaker og hans kompanjonger i Tv2 vet det eller nevner det i morgen.
(Der er fokuset Liverpool, måtte i tilfelle være Trevor Morley som spilte for begge).
Jeg tror ingen av klubbene gjør hverandre en tjeneste i morgen.
Men Man City kan altså vinne ligaen i øst London nesten på dagen 35 år etter at de rykket ned samme sted.
post liked by: Ryder, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Artig å høre om @Pink Final. Interessant historie, og ukjent fra før for meg, ihvertfall. Veldig bra at fotball-familien viser slike sider også! Så får vi leve med at alle hater oss. Det er jo gjerne oss mot "Røkla". 🙂
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Liker sånne sider ved fotballen @Canto.
Husker det ble nevnt i norske aviser også den gang om den episoden.
Paul Ince spilte btw back for London klubben i den matchen.

Ja påfallende hvor mange som hater United.
Har selvsagt sammenheng med all suksess vi har hatt.
Men også fordi vi er størst.
West Ham rivaliseringen skriver seg helt tilbake til 6 mai 1967.
Da United sikret ligagullet på Upton Park, og overtok hele deres kjære North Bank.
West Ham mobben var vant med å kunne gjøre som de ville på alle arenaer i London.
Men her ble de utestengt fra sin egen home end.
Den svei, og startet rivaliseringen.

Har som sagt vært et gjensidig respekt forhold mellom Manchester City og West Ham.
Har vel avtatt noe fra West Hams side fra City ble pengedopet?
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Manchester City vant ligaen 2021/22.
Ille, men bedre enn at Liverpool vant.

Banestorming på Eastlands også.
Populært blitt.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Alvorlig triggerwarning her. Men jeg klarer ikke å la være.

Zinchenko legger det ukrainske flagget på PL troféet og gråter sine tårer. Han har riktignok ikke uttalt seg om Citys eiere som flytter russiske penger forbi vestlige sanksjoner ned til emiratene. Oligiarker med sterke bånd til Kremlin er blant de som får pengene sine flyttet ved hjelp av nettopp Sheikh Mansour. Nå kan jeg kun prate for meg selv, men hadde jeg vært i samme situasjon som Zinchenko så hadde jeg uttalt meg om dette. Selv om at det ikke direkte finansierer invasjonen i Ukraina så bidrar det ikke til å svekke den russiske økonomien heller. Ikke at jeg betviler Zinchenkos følelser for sitt hjemland, men det virker for min del som at lommeboka blir prioritert også.

Her er Bloomberg sin artikkel om nettopp dette.
post liked by: Pancho P, Schmeichel
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

Julián Álvarez putta seks mål for River Plate i natt. Lurer på om han angrar på karrierevalget no🤔
post liked by: Pink Final, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

De to Manchester City trådene er omsider slått sammen til én.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

I mange år har interessen for engelsk fotball vært enorm.
Å få tak i kampbillett er ikke bare bare.
Opprettelsen av Premier League hevet status og popularitet ENORMT.
Men, det var ikke alltid slik.
Spesielt utover i 1980 åra sank tilskuerantallene.
Elendige fasiliteter, hooliganisme, arbeidsløshet m.m bidro til at fotball mistet publikum.
Fotball var ikke så populært.

Sesongen 1985/86 var det absolutte bunnivå.
Ikke så rart kanskje.
Våren 85 var det opptøyene fra Millwall fansen i FA cupen på Kenilworth Road i Luton.
Opptøyene gjorde at Luton bestemte seg for å nekte bortefans adgang.
Det i sin tur gjorde at Luton ble nektet adgang i ligacupen av The Football League.

Det var regelrett krig mellom United og Liverpool i Stanley Park og på Moss Side ifbm de to FA cup semifinalene.
Det var opptøyer mellom Birmingham og Leeds der politiet måtte inn på gresset med hester på St.Andrews.
Og en supporter mistet livet.
Så var det brannen i Bradford der 56 mennesker omkom.
Og kulminasjonen med Heysel.

Fotball var rett og slett ikke stuerent i mange kretser.
Grunnen til at jeg tar dette opp i City tråden?
I 1985/86 var det kun 4 klubber som aldri hadde under 20,000 på minst én hjemmekamp i 1 div.
Selvsagt publikumsmagnet United som trakk nesten 46,500 i snitt med 32,000 som laveste tall.
Dernest var det topp klubbene Everton og Liverpool som ikke hadde noen ligamatcher hjemme med under 20,000.
Liverpool snittet 35,000 med 26,000 som laveste.
Everton snittet 32,000 med 24,000 som laveste.
Fjerde og siste var ikke Arsenal, ikke Newcastle og ikke Spurs.
Nei, det var Man City.
Ofte tredje eller fjerde mest sette klubb på den tiden.
De snittet 24,000 med 20,000 som laveste.
Husker Pink Final gjorde et poeng av det med 20,000 på sesongens dårligst besøkte på Maine Road.
20,099 v Oxford..
Det faktaet brant seg fast 🤓😅

Edit dagen derpå:
Hele posten faller i fisk for City’s del.
Jeg husket artikkelen i Pink og den stemte til og med Oxford i mars måned.
Men etter den trakk City under 20,000 på 3 av de 5 siste.
18 mot Watford og 19 mot hhv Arsenal og Nottingham Forest.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Can2, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply