Dean Henderson

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Ryder
Posts: 4664
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2598
Liker mottatt: 10536

Arsenal brukte 30 millioner på Aaron Ramsdale, og han kom fra en svakere sesong i Sheffield United enn det Henderson hadde før ham.

Så jeg ville jo trodd at det skulle være et marked, samtidig er den typen summer ikke noe alle klubber har mulighet til å betale.
post liked by: Pancho P

Deleted User 595

Det er ikke godt å si. Men det trenger ikke nødvendigvis å være så alvorlig.

Kan være så enkelt som at United ikke ønsker å selge. Og da at klubbene som evt. ønsker han, ikke vil ha en låneavtale, da det er en dårlig permanent løsning. Da må man ut på markedet igjen når sesongen er over, og det er alltid vanskelig å finne ny målvakt.

Hvis ingen klubber har bruk for en ny førstekeeper, forklarer det og en god del. Nivået på keeperne i PL er jo generelt høyt.

Prisen på 30 millioner pund er i alle fall ikke spesielt høy med tanke ferdigheter, alder og nasjonalitet. Så det er nok ingen hindring sånn sett. Ramsdale gikk fra Sheffield United til Arsenal for ca. samme summen, og var ikke bedre enn Henderson da.

Hvis man kikker gjennom stallene til lagene i PL, så er det ikke mye marked for å ta målvakter på lån som skal være førstekeeper. Opprykkslagene er reelle kandidater, men det kan bli en dyr og tungvint affære med tanke på at det ikke er en permanent løsning.

Eller det kan være worst case scenario: at Henderson er persona non grata overalt. Men rapportene de siste ukene har gått på at United ikke ønsker å selge han, så det virker ikke sannsynlig. Hvis Henderson ikke var ønsket av United, hadde han blitt transfer-lista, og vært tilgjengelig for hele verden. Aaron Wan-Bissaka virker f.eks å ha lidd den skjebnen.

Tipper vi finner ut av dette i løpet av sesongen. Kanskje til og med i sommer.

Den landslagsplassen til VM ryker nok uansett. Skal godt gjøres å spille seg inn fra nr. 4 til først i køen på så kort tid i løpet av høsten. Spesielt på England under Southgate, der man sitter rimelig trygt om man først har spilt seg inn.
post liked by: Pancho P, Pangaea

Deleted User 480

Der ville vært fantastisk å beholde en såpass god keeper som Henderson, som andre keeper, om det endte med det.

Samtidig lurer det i bakhodet alt snakket om at Henderson var en kilde til både uro og lekkasjer fra garderoben. Hvis det medfører riktighet bør han rett og slett ut av klubben. Hvis det ikke er riktig bør han få sjansen videre via utlån e.l.

Dette blir ren spekulasjon, men kan han ha fått et rykte som vanskelig-gjør et utlån? (Det er kanskje det du sier også @GBailey ).
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4414
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2832
Liker mottatt: 9373

Problemet med å ha en spiller som Henderson som andrekeeper er at han åpenbart ikke er OK med det selv. Han vil, forståelig nok spille fotball, og han er i egne øyne for god til å spille rollen som reserve. Og jeg er enig i at Henderson er for god til å være en reserve.

Selv om at jeg hadde foretrukket et salg for å finansiere spillerkjøp så kan det gå med et utlån også. Skal Henderson gå på et utlån så må United mest sannsynlig finansiere deler av lønnen hans og det blir selvsagt dumt å finansiere keeperplassen til en "konkurrent". I følge Spotrac så er Henderson den 6. best betalte keeperen i PL (delt med Pickford).
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

@Canto: Jeg sier egentlig det motsatte, altså at jeg ikke mener at det virker sannsynlig. Men tar og høyde for at jeg tar feil.

Hvis det stemmer at Henderson er uønsket i klubben pga lekkasjer og diverse, synes jeg det samstemmer dårlig med følgende:

1. Lån vs salg. Alt tyder på at Henderson ikke skal selges, men lånes ut. Hvis det var tilfelle at han var uønsket, ville klubben åpnet for salg.

2. Rapportene de siste ukene sier at United ikke ønsker å selge Henderson, og ser på han som fremtidig arvtaker på keeperplassen.

At han har et rykte som vanskeliggjør utlån virker heller ikke særlig sannsynlig. Han har glimrende skussmål fra alle sine år på utlån, i flere lag, på tvers av hele ligasystemet. Det mer sannsynlige er at det er ingen marked i PL for å hente en høytlønnet målvakt på lån som er tiltenkt en midlertidig førsteplass. Toucher innom dette i innleggene over, og hvorfor det er de nyopprykkede lagene som er de mest reelle alternativene. Problemet der er fortsatt det økonomiske, samt at å hente en førstekeeper på lån er lite praktisk. Forklarer hvorfor mer i dybden i de tidligere innleggene.

Så må vi bare vente og se hva som skjer. Henderson kan uansett ikke sitte på benken fremover, uavhengig om det er i United eller en annen klubb. Det vil hindre utviklingen hans i en alder hvor han trenger å spille fast. Det vil verken United eller Henderson være tjent med, både sportslig og økonomisk. Da har United effektivt kastet bort 11 år og enorme summer i lønn og spillerutvikling på ingenting, samt at markedsverdien vil synke. Ville vært svært dårlig forvaltning av et akademiprodukt i den klassen.
Last edited by Deleted User 595 on 09 Jun 2022, 20:35, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P, Pangaea

Deleted User 480

Det er gode poenger @GBailey.
post liked by: Pancho P

Deleted User 595

@messilingard: Godt poeng om det å finansiere keeperplassen til potensielle konkurrenter.

For fem år siden ville man kanskje ikke tenkt i de baner. Men så kompetitiv PL har blitt de siste sesongene, er det nesten risikosport å sende gode spillere på lån.

Det forekommer fortsatt, og vi har jo nylig sendt spillere som Lingard, van de Beek og Williams på lån i PL. I en annerledes sesong, kunne spesielt Lingard rent hypotetisk fort vært tungen på vektskålen som gav West Ham en 4. plass og CL, foran United. Det er litt "risky" business.

Samtidig er det viktig at de matches i verdens beste liga. Så det er en vrien nøtt å avgjøre hvor det er mest gunstig å sende noen på lån.

Beklager off-topic, men det var noe relevant i det minste 😄
post liked by: Pancho P, messilingard, Pink Final

Deleted User 430

Selv om klubben ikke skulle ønske å selge så skjønner jeg ikke hvorfor f.eks et lag som Newcastle ikke er interessert i et lån. Ja, de må eventuelt på keeperjakt igjen neste sommer, men hvis han er god nok til å bli førstekeeper hos oss om et år eller to burde han være god nok til å hjelpe et lag til å kvalifisere for Conference League, i det minste...?
Det frigjør jo penger for lag å forsterke andre plasser i år, som igjen kan sikre bedre spillere, og keeper, igjen neste sommer enn hva de kanskje får uten noen form for e-cup... Trodde jeg🙄

Er derfor jeg blir litt småbekymret over det hele. Lite logikk ute å går basert på hva antatt kvalitet og tidigere prestasjoner skulle tilsi. Enten overvurderer United-supportere, og Southgate, han ekstremt, eller så er det andre ting som gjør at situasjonen er som den er.
Syns det bare er merkelig, men.. Kommer sikkert frem at klubben krevde 150 mill, pluss full dekning av lønn, for å låne han ut eller noe..
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

United har dessverre lang historie med å gjøre tåpelige valg angående spillere på vei ut. Vi kunne fått en rimelig svær slant med penger for Lingard og Pogba om vi solgte for 1 år siden, og nå går begge for null og nada. Pereira har vi 'holdt' på i årevis. Joda, vi ønsker å få en skikkelig pris for han, men det koster jo en grann å betale lønn i årevis også, når han ikke er i laget, og vi sikkert betaler en god del av lønnen hans i Flamengo eller hvor han nå er for tiden. Listen er lang med slike saker.

Hvis det er slik at både United og ikke minst England ser på Henderson som potensiell førstekeeper, synes jeg det er merkelig at han ikke er med i England-troppen. Han har spilt lite og de andre mye, så jeg forstår det fra et slags rettferdighetsperspektiv, men England har ikke særlig imponerende keepere synes jeg, så det burde være god sjanse for Henderson. Og hvis Southgate tenkte slik også, burde han vært med som tredjekeeper. Men kanskje de ikke ser slik på det? Ikke godt å vite, men hadde jeg vært i hans sko, så ville jeg jo tatt med folk som var lovende og talentfulle (selv om han nå er litt eldre). Lignende har egentlig skjedd med Bellingham, pluss mange andre om vi går litt tilbake i tid. Men kanskje Southgate kjører en annen linje nå, og vil bare ha med spillere som er mer-eller-mindre førstelagsspillere.
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Jeg er enig i at keeperne til England ikke er de beste. Men de er langt fra dårlige, og har gjort det bra for England. Virker som Southgate oppriktig synes de er gode nok, og statistikken tilsier ikke noe annet. England har gjort det bra de siste årene, rent resultatmessig, og har ikke kommet til kort i noen turneringer pga svakt keeperspill. De har vunnet de fleste kampene de har spilt de siste årene, og slipper inn få mål. Keeperne fungerer altså bra for England, og det har vært liten grunn til å bytte de ut med en målvakt som ikke spiller fast per nå. Så tror ikke Southgate ser på som Henderson som potensiell førstekeeper per nå, og det ville ikke engang jeg - som synes Henderson er bedre enn Pickford - heller gjort. Henderson har jo knapt spilt fotball på ett år, og Southgate virker for tiden konsekvent på å ta ut spillere som spiller ellers. Noe som er fornuftig. Den eneste United-spilleren som nyter Southgates fulle tillit per nå er jo Maguire, så det sier litt. Ikke engang Sancho eller Shaw er helt inne i varmen og bankers i førsteelleveren per nå. Spilletid og form ser ut til å veie tungt, og det er forståelig. Maguire har hatt en svak sesong, men er gjerne stabilt god på England, samt en lederskikkelse der, så den er forståelig.

Vi har jo ellers og en del av landslagsspillere på United som ikke lenger er med i sine respektive landslagstropper, av ulike årsaker. Mest pga. laber form eller lite spilletid, men og fordi de ikke passer managers ønskede profil. Martial, van de Beek, Rashford og de Gea er alle gode spillere, men er ikke inne i landslagsvarmen per nå.

Ville vært merkelig og lite fair å vrake en av de andre keeperne, for å ta med Henderson som ikke spiller fotball for tiden.

At Southgate overvurderer Henderson har man vel sett lite tegn på. Han har tross alt kun én kamp for landet, i en vennskapskamp. At United overvurderer Henderson er heller ikke sannsynlig, all den tid han fortsatt er andrekeeper. En overvurdering ville kanskje vært at han skulle bli valgt foran de Gea, til tross for at de Gea fortjener å spille. Virker som det vurderes ganske fornuftig: de Gea spiller fordi han er i form og best nå. Og Henderson er relativt ung til keeper å være, med en potensiell fremtid i klubben.

Martin Dubravka ser ut til å bli i Newcastle. Da vil det være lite gunstig å hente Henderson på lån, både sportslig og økonomisk. Utenom de nyopprykkede lagene er det vanskelig å finne ett lag som behøver ny førstekeeper. Kan og hende at målvaktene til Forest, Fulham og Bournemouth er gode nok for PL.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7576
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27078
Liker mottatt: 17638

Kunne vært interessant å se Dean Henderson lånt ut til en klubb som styrer matchene sine i PL.
Slik United forventes å gjøre under ten Hag.

Tror Deano dog må til utlandet for å få spille for en slik klubb.
Men da må vi fort betale halve ukelønna hans.
Som ligger på £120k i uka i følge avisene.
post liked by: Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Hvis Manchester United vil satse på Henderson i framtiden er det på tide nå. De Gea er respektert og vi vil få inn en god slump penger på han. Unødvendig å vente på at også han skal gå gratis. Henderson må spille for Manchester United for at vi skal finne ut om han er god nok for Manchester United. De Gea er nok best av de to akkurat nå, men synes ikke klubben har noe å tape på å tenke framtid. Ny manager, ny æra. Digger De Gea. Digger Henderson.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4414
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2832
Liker mottatt: 9373

De Gea har også en lønn som kun få klubber i verden har råd til å betale, på rundt 375 000 pund i uken fra hva jeg klarer å finne. Av de klubbene som har råd til den lønnen så trenger ingen av de en keeper. City har Ederson, Chelsea har Mendy, PSG har Donnarumma, Bayern München har Neuer og Real Madrid har Courtois. Alternativet blir i så fall å selge de Gea for mer eller mindre ingenting i tillegg til at vi måtte ha finansiert store deler av lønnen til de Gea. Spørsmålet er vel også om de Gea ville vært villig til å forlate klubben også. Kontrakten til de Gea utløper 2023 med opsjon på et år til. (2024)

Kort oppsummert så tror jeg det vil være betraktelig lettere å selge/låne ut Henderson neste sesong enn de Gea.
post liked by: Ryder, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7576
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27078
Liker mottatt: 17638

Få salgsalternativer både for de Gea og Henderson.
Begge har høy lønn, og ingen av dem er komplette keepere på øverste hylle.
De Gea har sine ekstrem ferdigheter, men sine mangler.
Henderson har bedre all round egenskaper, men er nok noe hypet i endel supporteres øyne.
Ikke god nok for en toppklubb i PL.

Ser egentlig kun Newcastle som alternativ for begge.
Virker imidlertid ikke som de er spesielt interessert i Henderson.
Tror han enten må ned i Championship (Sheff United/Sunderland etc) eller til en liga på kontinentet.
Tviler på at han vil ned i Championship igjen.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Pink Final wrote: 11 Jun 2022, 06:25 Få salgsalternativer både for de Gea og Henderson.
Begge har høy lønn, og ingen av dem er komplette keepere på øverste hylle.
De Gea har sine ekstrem ferdigheter, men sine mangler.
Henderson har bedre all round egenskaper, men er nok noe hypet i endel supporteres øyne.
Ikke god nok for en toppklubb i PL.

Ser egentlig kun Newcastle som alternativ for begge.
Virker imidlertid ikke som de er spesielt interessert i Henderson.
Tror han enten må ned i Championship (Sheff United/Sunderland etc) eller til en liga på kontinentet.
Tviler på at han vil ned i Championship igjen.
Å du gir deg ikke med å snakke ned henderson!

Dette går på at du liker De Gea bedre. Å det skal du få lov til. Men å snakke ned Henderson ned slik du gjør blir bare useriøst!
Dette synes jeg er trist å se fordi du holder deg som regel saklig og kommer med mye info fra gamle dager osv.

Henderson er en topp keeper! Det har han bevist både på utlån og hos oss i perioden han sto når han tok plassen fra De Gea og gjorde den til hans egen.

Henderson er god nok for en toppklubb! Å si han må ned til Championship er bare latterlig å si!!

Min mening i alle fall!
Glory Glory Manchester United!!!!
Post Reply