Dean Henderson

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.

Deleted User 595

@Buchan Tror og du treffer særdeles godt med det resonnementet. Forståelig at de Gea foretrekkes, spesielt med tanke på denne sesongens stabilitet. Det gjør det i større grad urimelig at Deano ble nektet utlån i januarvinduet.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Pink Final

Godt innlegg, jeg er enig i mye. Kritikken rundt de Gea som strafferedder er unyansert. Han selger seg sjeldent, og går fort riktig vei. Det viste han og i går på straffen fra Kane.

Angående Hendersons overivrighet i boksen, så var jeg litt innom det mentale i min første post. Han var definitivt preget av overtenning i rekken med kamper for United. Det må han jobbe med. Han hadde ikke de problemene i Sheffield, og gikk en hel PL-sesong der han rent statistisk - og subjektivt, i mine øyne - var den beste keeperen i ligaen, i tospann med Allison.

Hans statistikk under United-rekka er og tilsidesatt av våre fans. Han var i den perioden, den målvakten som reddet flest forventede målpoeng. Altså, bedre enn Allison og Ederson.

Når det det gjelder de Geas svakheter, og da spesielt 1v1 og posisjonering, gav jeg tidligere i dag en grundigere utredning på dette, i tandem med statistikk som viser hvordan og hvorfor de Gea er en risiko og betydelig svakhet. Hans manglende involvering i oppbygningsfasen bakfra, gjør det markant lettere for motstander å bryte ballbaner og kontre høyt i banen. Dette gjør seg enda mer tydelig, når Wan Bissaka spiller i tillegg. Da vil motstander overkjøre press på venstresiden når vi har ballen i bakre ledd, for å la Wan Bissaka være uforstyrret på høyresiden. Altså øker sannsynligheten for at ballen blir spilt til AWB, og presset fra motstander settes så umiddelbart inn mot AWB og de Gea, for å fremtvinge defensive pasninger, eller feilpasninger. Det samme gjøres rundt midten når de Gea eller Fred har ball i fot. Vi har ikke samme problem på venstresiden, grunnet ballsikre spillere i Shaw/Telles/Sancho, samt midtstoppere som er generelt god med ball.

For å si det svært enkelt: Mange av de fantastiske redningene de Gea ender opp med å gjøre, oppstår som følge av at vi ikke har en moderne, "spillende" keeper i utgangspunktet. Dette påpekes og i den analytiske artikkelen jeg oppgav, der alle keeperne i PL gjennomgåes for inneværende sesong,

Til sist, og dette er sentralt:
Du medgir at det er et godt poeng angående posisjonering, og at de Geas "sweeper-mangler", gir United utfordringer og begrensninger på resten av banen. Dette er beviselig, og ikke kun synsing. Derav merkelappen "gammeldags", som er litt krass, men likefullt korrekt.

Nettopp dette er hovedproblemet med de Gea. Vi har som uttalt mål å dominere kamper, og bli stor i presspillet. Vi vil, i følge Solskjær, og Rangnick, utfordre Liverpool og City. Liverpool spiller til og med slik fotball Rangnick er kjent for, og har implementert i sine klubber. Det gjør Ten Hag i Ajax og, men med mye Guardiola-innflytelse jf. hurtige bevegelser og intrikate pasningsmønster/link-up play. Det var derfor vi kjøpte Donny. Han er en slik spiller.

Om vi skal noen gang makte å prestere slik, må vi adoptere en spillestil der laget står høyt, og etablerer presspill rundt motstanders banehalvdel, samt etablerer oppbygningsspill rundt motstanders 16-meter. Det er slik alle de beste lagene spiller. Og det er slik vi ønsker og har som mål å spille. Da fordrer det at man har en moderne keeper som er offensiv, og generelt svært ulik de Gea. Dette vil til og med hans største tilhengere kunne medgi.

Presspillet og tetthet mellom ledd begynner og slutter i to ledd: Hos keeper, og på topp.

Vi mangler begynnelsen med de Gea, og trenger etter hvert en ny spiss for å slutte dette av.
post liked by: Pink Final, Buchan, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27242
Liker mottatt: 17760

@Buchan.
Kan det ligge bakenforliggende årsaker?
Rykter går på at Dean Henderson løper til media.
Om det stemmer forklarer det Rangnicks prioritering i går.

@GBailey.
Du skriver meget godt, og bruker gode faglige argumenter.
Egentlig enig i alt du skriver.
To innspill.
Jeg har merket meg at de Gea nesten alltid treffer medspiller når han slår pasning mot høyre på egen banehalvdel.
Han er ikke like treffsikker mot venstre.
Jeg har ingen stats å underbygge med, bare synsing fra hva jeg husker under matchene.
Kanskje har du et poeng i at motstander presser oss på venstre, slik at ballen skal ut mot høyre til Wan-B.
(Jeg er btw en ‘forsvarer’ av ham også, men det får bli i hans egen tråd).

Med sweeper som uttrykk så tillegger jeg den rollen slik den var under catenaccio stilen innført av Helenio Herrera, Inter Milan.
‘Sikringsbolten’ som lå bak stopperduoen og sopet opp hva som kom igjennom.
Jeg mener de Gea gjør den jobben i større grad enn han krediteres.
Men, om det med sweeper menes spilleoppbygger så er jeg 100% enig.
De Gea er ikke der.
Han har ikke pasningsfoten til Mendy, Emerson eller Allison.

Nå skrev du egentlig mest om de Gea her i Henderson tråden, og mitt svar blir da også de Gea.

Det du skriver om Deano her i siste post deler jeg.

Da han spilte for Sheff United i PL 19/20 slo han veldig mye langt.
Selv om Sheffield United snuste på EL plassering spilte de langt i fra den type fotball som eksempelvis Brighton nå spiller.
Så jeg kan ikke si å ha sett at Dean Henderson er en keeper som bidrar veldig i det oppbyggende pasningsspillet bakfra.
post liked by: Buchan, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2040
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7547
Liker mottatt: 4313

@Pink Final skrev.
Kan det ligge bakenforliggende årsaker?
Rykter går på at Dean Henderson løper til media.
Om det stemmer forklarer det Rangnicks prioritering i går.

@Pink Final, tenker i grunnen samme tanken
post liked by: Pink Final, Pancho P

Deleted User 595

@Pink Final @Buchan
Kan hende at Deano er en av de som løper til mediene. Om det noen gang kommer frem, er det ingen unnskyldning. Men jeg tør ikke spekulere for mye i slikt. Rashford og Maguire ble jo og nevnt i samme greia, selv om Rashford kategorisk benektet dette. Christian Falck repliserte og stod på sitt, at jo, det gjorde Rashford. Pogba vet vi jo lekker, gjennom broren og agenten sin. Kamptroppen ble jo og lekket klokka 2 i går, hele 4,5 timer før avspark. Så at det er lekkasjer i troppen og/eller apparatet rundt spillergruppa, det er det ingen tvil om. Det er uansett en ukultur i garderoben som må forsvinne. Vi ser sjeldent slike lekkasjer fra våre konkurrenter.

Jeg har lagt merke til det samme som du beskriver der. DDG har gjerne og ofte langt friere ballbaner mot høyre. Det ender opp med at ballen ofte ender der, før den må spilles tilbake og enten gjennom midten eller mot venstre. Bruddene kommer ofte når DDG, Fred og AWB er på banen samtidig. Spesielt mot lag som liker å presse - altså mer enn halve PL. Påpekte tidligere at selv om de Gea ikke er en ballsikker keeper, har han allikevel forbedret dette aspektet i år. Han får tross alt min stemme som årets spiller, såfremst ikke Ronaldo scorer 15 flere mål og vinner CL egenhendig.

Kort om AWB: Mener han er det største feilkjøpet de siste årene, med tanke på pris og bruksområde. Har og mye positivt å si om han! Men ja, vi kjører den i egen tråd.

Om sweeper-betegnelsen: Helt enig. Som keeper selv, burde jeg vært mer nøyaktig. Når vi vokste opp, var sweeper en sweeper. Altså en som "sweepet/ryddet" opp bakfra. Nesten som en midststopper bak midststopperne.

I senere tid har dette gått over til å i tillegg omfavne det offensive spillet og. Er kanskje Neuer sin storhetstid anno 2005-2015 som har mye av den æren?

Tilbake til Dean:
I PL-sesongen slo Sheffield mye langt, som du sier, og Deano var gjerne den som måket ballen opp. Naturlig nok var det lite oppbygningsspill å satse på mot langt bedre motstand. De spilte imidlertid i større grad seg ut bak fra foregående sesong, i Championship, og da var Deano meget god med ball i fot. Han viste og takter til dette i United-rekka i fjor, selv om det og gikk skeis et par ganger, som vi allerede har vært innom. Det var nok det mentale, for evnene er der og lagret på video.

Som en ren og skjær kuriositet kan nevnes: Deano er kjent for å ha en av de beste tilslagene på balløya. Må uansett se seg slått av Ederson, som utrolig innehar en Guinness-verdensrekord for lengste utspark fra en målvakt. Dette er ikke et argument pro-Dean, kun en morsom liten tidbit. :D

Btw, liker brukernavnet @Buchan
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

Fersk, interessant, og relevant artikkel om keepersituasjonen: https://www.theunitedstand.com/articles ... his-summer

Deleted User 108

Nei, det er jo ikke akkurat unaturlig at klubben som står uten en fast manager venter med å ta slike avgjørelser før til sommeren nå. Tror det kommer inn en mollefunken manager hvis klubben har solgt og lånt ut spillere i øst og vest når han tar over.
Synes faktisk klubben bør ta en skikkelig stilling til keeperplassen i sommer. Fortsetter vi med De Gea tror jeg Henderson krever en fast overgang til en annen klubb. Skal Henderson noen gang bli vår førstekeeper tror jeg at det må skje nå ved et manager bytte.

Deleted User 595

Carryover fra keepertråden:
Det er vanskelig å forklare til de som ikke så alle kampene til Sheffield United i perioden 2018/19/20, men det Henderson leverte, er altså noe av det gjennomgående sterkeste jeg har sett av en ung keeper. Noensinne.

2019/20-sesongen er benchmark for Henderson. Eneste sesongen der han stod alle kampene i PL, utenom 2 mot United. Her finner man det største og beste grunnlaget for vurdering, på øverste nivå gjennom en hel sesong, uten skader.

Det finnes mye forskjellig statistikk fra denne sesongen, som viser forskjellige ting. Her er en analyse som er verdt å lese. Den vil overraske mange som er skeptisk til Henderson:
https://onefootball.com/en/news/dean-he ... t-30269171

Denne er og grei, men mangler expected saves som er svært viktig, hvorpå Henderson var fjerde best i 2019/20: Image

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Så er det en liten myte om at Henderson ikke er en god skuddstopper. Statistikken viser at han er en skikkelig god skuddstopper, men personlig foretrekker jeg å se det i aksjon. Synes ikke det er vanskelig å føle på stolthet av et slikt akademiprodukt som det her:
post liked by: Pink Final

Deleted User 480

Rykter om at Newcastle kan tenke seg å by 15 m. £ for Henderson. Håper en ev. kjøper må grave adskillig dypere i lommene enn som så. Det ville jo vært et røverkjøp for en nyrik klubb.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Deleted User 595

https://www.telegraph.co.uk/football/20 ... -transfer/

Egentlig ikke ny info, men greit å se at Luke Edwards gjentar det samme nå; Newcastle er ikke i ferd med å hente Henderson.
Hvis Deano ikke skal på lån til Newcastle, er det interessant å se hva som skjer.
Slik situasjonen er nå, må han enten lånes ut eller spille. Solgt blir han neppe.

Lån til en annen klubb virker mest sannsynlig, men vanskelig å se hvem det skulle bli akkurat nå.
Det meste tilsier at de Gea starter neste sesong, noe som er vanskelig å argumentere mot.

Blir uansett interessant å følge utviklingen her.
post liked by: Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2747
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3930
Liker mottatt: 5069

Hvis han går på lån i stedet for å bli solgt, så hadde det vært interessant å se han i et lag som er mer ballbesittende, eller vertfall ønsker å spille ut bakfra og stå litt høyere. Da blir det enklere å se hvordan han takler den type fotball enn i en klubb slik som Sheffield United (når han var der).
post liked by: Pancho P

Deleted User 429

Kanskje Forest vil prøve seg? De er ute etter en keeper i sommer. Rykter går om at de har lyst til å bruke mye mer enn Henderson koster på Pope, men vil tro at Henderson også er ett eller annet sted på listen deres.
post liked by: Pancho P

Deleted User 595

Da har Tottenham hentet Southamptons målvakt, Fraser Forster. 34-åringen er en forholdsvis dyktig målvakt, og vil være en grei back-up til Lloris.

Spurs har lenge vært en av klubbene som har vært mest linket til Henderson, med Newcastle.
Nå ser det ut til at det blir verken Spurs eller Newcastle.

I motsetning til Forster, er Henderson i en alder der han må brukes som førstekeeper dit han går på lån, for å sikre utvikling.
Da begynner det å bli litt tynt i rekkene av potensielle PL-klubber som har behov for å hente en førstekeeper på lån.
Nottingham Forest er nok fort en kandidat, slik @Beta og nevner. Kanskje Fulham også?
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2747
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3930
Liker mottatt: 5069

Har ikke like god oversikt over hva de ulike PL-klubbene (ikke) mangler, men da kan kanskje Nottingham Forest være en passende klubb. Eller så kan han prøve seg i utlandet. Men muligens større risiko for å havne på benken der. Regner ikke med han er særlig stødig i italiensk, fransk, tysk eller spansk, og kommunikasjon fra keeper er viktig.
post liked by: Pancho P

Deleted User 595

Ja, det er jo ikke lenger så vanlig at unge, engelske målvakter havner på utlån i utlandet. Sikkert mye pga språk og viktigheten av kommunikasjon på keeperplassen, som du nevner. Det vanligste er utlån i lavere divisjoner. Men der har jo Deano allerede gått gradene gjennom "hele" ligasystemet, helt opp til PL.

En rask titt over troppene i PL gir et bilde av at de fleste klubbene er godt dekt med habile keepere i førsteelleveren. De nyopprykkede klubbene er de mest usikre, og da de mest sannsynlige målene, all den tid han må spille fast. Hvis han skal sitte på benken i en annen klubb, er det bedre å trene under ten Hag og bli opplært i systemet han potensielt en gang skal spille i. Men ikke heller det er holdbart for han, gitt alder og ferdighetsnivå. Klubben vil nesten garantert ikke låne han ut til en klubb der han ikke er sikret fast plass. Man kan gjøre slikt med utespillere, men målvakter er en langt mer begrenset ressurs, og forvaltes derfor med større forsiktighet.

Klubben har og vært ganske klar på at han ikke er til salgs, og at han fortsatt ansees som en fremtidig arvtager på keeperplassen. Både gjennom uttalelser i media, og gjennom den kontrakten han sist signerte, hvorpå han har en lønn som er høy, samt lang kontraktslengde.

Om vi ikke da hører noe mer om utlån før vi nærmer oss sesongen, blir det derfor nærliggende å tro at keeperplassen er mer enn åpen enn det man har tenkt. Men, vanskelig å se det for seg og, da de Gea har vist god form og fortjener muligheten.

Litt off-topic: Liverpool har samme dilemma nå med Caomhin Kelleher. En fantastisk, ung keeper, som naturligvis ikke får mye spilletid.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Pancho P

Deleted User 430

Kjenner jeg blir litt småbekymret over den, tydeligvis, manglene interessen for Henderson. Om så bare for et potensielt 1+1 lån.
Sier det noe om kvaliteten hans? Omdømmet/personlighet? Lønn? Pris? Eller er det noe helt annet?

Skulle tro at en ung keeper som var ansett, av bla. landslagssjefen, som den 3. beste engelske keeperen før EM i fjor sommer hadde et par beilere. Samtidig kan ikke konkurransen på keeperplass i England være den største all den tid Pickford enn så lenge er bankers.

Ikke lett å bli klok på overgangsmarkedet om dagen, rett og slett..
post liked by: Pancho P
Post Reply