Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

Jeg foretrekker et lag som tar litt risiko med ball @10Hag.
Mulig det er taktisk mindre klokt, men det er min preferanse.
Nå er det jo ingen lag som har ballen hele tiden i PL.
Selv City ligger vel på ‘bare’ 65%.
Ja, fin diskusjon nå.

@Pangaea.
Hehe, jeg var 100% bestemt på å slutte her.
Og hadde jeg sluttet å lese her ville jeg vært borte nå.
Begynte å lese, og ble fristet til å delta.
Har vel redegjort for hvorfor jeg mista gløden.
Så såvidt en post fra @StretfordEnd her tidligere i kveld.
Men var opptatt da, så fikk ikke fulgt med videre.
Skjønte han var frustrert, og har vært det jeg også.
Tenker ofte ganske likt som ham.
Nok om det, lar den ballen ligge død.

Tilbake til måte å spille på, så føler jeg vår tradisjon er fart i lengderetning og vilje til å angripe.
Så må man vel innse at fotballen har endret seg etter at tiki taka ble funnet opp.
Og man kan ikke ignorere fotballens utvikling om man vil oppnå noe.
post liked by: Rød Pølse, Buchan, Belfastboy, Cola2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1906
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13426
Liker mottatt: 5122

Pangaea wrote: 03 Jan 2024, 18:55 . Det Barcelona og Spania drev på med for 10-15 år siden var dørgelig kjedelig for min del.
Tiki-taka fotballen som Pep hadde i Barcelona er jeg helt enig var rett og slett søvndyssende. Snakk om å drepe fotballinteressen til å se de i aksjon. Et par hundre pasninger til hverandre før de gjorde noe særlig mer var like interessant å se på som maling tørke.
post liked by: Pink Final, Buchan, Rød Pølse, Spirograf1, Tringe, 28FPellistri
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

The beautiful game, futebol-arte, jogo bonito.
Betegnelser på vakker fotball.
Vi som holder med Manchester United er så bortskjemt med fin fotball at vi har vårt eget uttrykk, vår egen betegnelse.
The theatre of dreams kalles vår arena.
Pga alle våre fantastiske spillere og vår tradisjon for vakker angrepsfotball.

Vi har ikke funnet opp noen egen stil, selv om Jimmy Murphy mente vi spilte totalfotball 20 år før Rinus Michels.

Hva man foretrekker av fotballstil er individuelt.
Jeg vil ikke ha et United som ligger bakpå, jeg vil stå høyt, være modige, ha mange mann med opp.
Men jeg vil helst ikke ha endeløse småpasninger hvor vi kun bruker små deler av banen.

Jeg vil ha fart, lengde, bredde - åpen fotball og action.
Og jeg vil gjerne ha noe spektekulært, litt risiko i spillet.
Litt risiko, det er Manchester United.
Jeg vet ikke hva man kaller den fotballen?

Er redd gegenpress er det som kommer nærmest.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Belfastboy, Blodfink, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Ja det høres veldig likt ut som den type fotballen Rangnick utviklet og som Klopp har modernisert, altså gegenpress. Rock 'n Roll-fotball som både Klopp og Rangnick har kalt det.

Klopps Liverpool er vel det laget som har perfeksjonert den spillestilen, eller i det minste tatt den til et nytt nivå. Den største forandringen fra Rangnick til Klopp er å fokusere mer på possession. Altså innføre mer kontroll i en ellers litt kaotisk spillestil.

I Klopp sine første sesonger i Liverpool var det jo klampen i bånn hele tiden. Mange mål, og mange innslupne. Det var gøy, men lite stabilt og ganske utmattende for spillerne. Utover at fansen ble underholdt, gav det lite gevinst i form av suksess. Nå er de ganske velsmurt og underholdende, men ikke like stabile som City har vært. Men om man ser på Liverpools gjennomsnittlige prestasjoner og troféer de 5 siste årene, så er det unektelig imponerende. Og tross våre andreplasser og cuptriumfer, er det jo ingen tvil om hvilke av klubbene som har vært best, og som har spilt best fotball.

Er enig i at det er underholdende fotball. Hadde ikke hatt noe imot å spille slik Klopp gjør på sitt beste. Liker at de har mye ball og verdsetter kontroll, samtidig som de spiller hurtig i både bredde- og lengderetning.

Å bare spille hurtig uten kontroll appellerer nok ikke til meg. Men å kombinere de to, gjerne. Høres litt vanskelig ut å få til da, men heller prøve det enn det planløse vi driver med nå.
Last edited by 10Hag on 04 Jan 2024, 19:26, edited 2 times in total.
post liked by: 28FPellistri, Rød Pølse, Blodfink, Pink Final, messilingard, Tringe

28FPellistri
Posts: 459
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 485
Liker mottatt: 1586

Post Fergie, så hersker det i alle fall ingen tvil om at vi spilte vår beste fotball under Ole Gunnar Solskjær etter min mening. Da gjorde vi mye av det du påpeker @Pink Final , selv om mange sitter med inntrykket av at vi kun spilte kontringsfotball da, men det var stort sett kun i de største kampene, og å hive alle frem i angrep da er bare naivt uansett og man vil tape 9 av 10 ganger med mindre man har de helt klart beste spillerne.

Om jeg husker rett så var vi det laget med 7 eller 8. mest ballbesittelse. Hvilken sesong vi hadde mest i er jeg usikker, men tror vi var ganske likt begge hans fulle sesonger.

Da hugget vi til når vi vant ballen og stormet i angrep med mye fart. Stikk i mot av sånt vi spiller nå. Nå vinner vi ball og så tar vi kanskje en pasning bak i banen, flytter laget sent oppover og står og slår pasninger på tvers til vi omtrent mister ballen, med selvsagt noen hederlige unntak her og der, da ofte anført av Garnacho/Rashford, mest førstnevnte i år og sistnevnte i fjor.

Kjenner jeg fortsatt er bitter over at Fergie måtte blande seg inn i Solskjær-prosjektet for å hente Ronaldo hjem i ren nostalgi/bekymring for at han skulle gå til City. Skulle så gjerne sett hvordan det endte uten han. Ingen hemmelighet at United hadde trent svært mye på å presse høyt foran den sesongen, men måtte legge om det når Ronaldo kom inn i hu og hast, og var lite villig på å være det pressleddet på topp, ikke at han er spillertypen til det uansett.

Savner virkelig den tiden da vi hadde Rooney, Tevez, Ronaldo der fremme. Det var nesten en uslåelig trio. Teknikk, fart, målteft, og 2/3 som jobbet som de var besatte, mens sistemann hadde finesser i spillet sitt som de fleste andre bare kunne drømme om.
post liked by: Rød Pølse, messilingard, Belfastboy, Blodfink, Pink Final, Buchan, Cola2, RedTrafford, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

Til ditt helt siste avsnitt @10Hag.
Er det den fotballen som kalles Sarri ball?
En slags mellomting mellom tiki taka og gegenpress?

@28FPellistri enig i alt du skriver her.
Jeg skrev noe som lignet om Solskjær for en eller to dager siden et annet sted her (husker ikke hvor).
Applaus til deg for at du skriver det du gjør 👏.
Husker også det med Ronaldo/Rooney/Tevez.
—————————-

Jeg liker å fotball romantisere.
Så her kommer noen ord og sitater:

Matt Busby ble manager i 1945, og i 1945/46 spilte vi i krigsligaen avd nord.
I 1946/47 startet den ordinære ligaen opp.
Allerede 3-4 matcher ut i sesongen begynte avisene å skrive om angriperne våre.
De bytter hele tiden posisjoner seg i mellom. Plutselig er center’n 25 meter unna midten, og motstanders centerhalf trekkes ut av posisjon .
Dette var innovativt i 1946, vi skaffet oss enorme rom.
Jeg synes det var så gøy da Ronaldo/Rooney/Tevez gjorde det samme 60 år senere.
Vi rullerer framme, det har vi ofte gjort.
Sjelden har vi kun hatt en spydspiss som scorer ‘alt’ av mål.
Vi fordeler på hele rekka.

Neste: Jimmy Murphy «De sa Nederland fant opp total fotball. Vi spilte sånn fra slutten av 1940 tallet. Vi hadde bare ikke noe navn på det. Backene var med opp, og da falt den ene halfen ned. Angriperne våre rullerte hele tiden posisjon»

Tredje; Matt Busby «Ingen har lov å stoppe ballen, bortsett fra goalkeeper».
Og «Vi må ha kraft og fart på begge vingene til enhver tid».

Fjerde; Tidlig 70 tall. Spurs skal møte United, og en pur ung Glenn Hoddle sier til Spurs’ manager legende Bill Nicholson. ‘United er gode i angrep, men dårlige i forsvar’. Bill Nic svarer «Hvordan vet du det? Har du noen gang sett et Manchester United som forsvarer seg?».
«Jeg tok det som et kompliment» sa vår manager Tommy Doc.

Femte; Når man så United på tv eller hørte på radio på 80 og 90 tallet, og ballen ble slått ut på vingen hørte man alltid et forventningens brøl fra Stretford End.

Jeg er så stolt av historien vår, og hvor modige og angrepsvillige vi har rykte på oss for å ha vært.
Vil helst ikke forlate det for en omstendelig stil som handler like mye om å lukke matchen som å åpne den opp.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.

57 år siden, og ikke sammenlignbart med 2024.
Allikevel, Charity Shield 1967 på Old Trafford.
(Den gang gikk CS på banen til regjerende ligamester).
Vi slipper inn to svake mål, Spurs keeper Jennings scorer bl.a på utspark!
Men sjekk 2-2.målet vårt.
Og det forspillet med flatt legg foran boksen og der kommer Charlton.
Det er så vakkert, klassisk United!❤️

Dunne nede ved eget hjørneflagg, til Law som stormer fram, kroppsfinte og bort med Spurs spiller’n. Til Kidd som avanserer videre og triller perfekt til Charlton som hamrer 2-2 i Stretty garnet.

“Et mål bra nok til å vinne Ligaen, FA cupen, Charity Shield, VM og selv Grand national” (hesteveddeløp samme helg) 😂. - Kenneth Wolstenhulme.
post liked by: Rød Pølse, Spirograf1, Ryder, Belfastboy, messilingard, Buchan, Blodfink, 10Hag, Cola2, Tringe, RedTrafford, 28FPellistri, Pangaea, Pwint, alfen74
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2757
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3952
Liker mottatt: 5108

Kult klipp over, @Pink Final. Kan tenke meg hva som går gjennom hodet til keeper, forsvarerne og for så vidt folket bak nettet når Charlton kommer på skullhold på 20-25 meter.

"nei, nei, neiiiii FAAAAAAAAAAAAAEN!!!" :hah: :hah:

Det andre målet var litt av en "thunderbolt" som man sier. En helt fantastisk spiller, og det er trist at han ikke lenger er blant oss. Egentlig sykt å skrive ned noe slikt, men en enda mer målfarlig Paul Scholes.....
post liked by: Pwint, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

Synes det er gøy å se gamle klipp av Manchester United @Pangaea.
Har likt det helt siden den første VHS videoen kom ut i 1982.
Den første VHS om noen engelsk klubb btw.

Bobby Charlton er jo bare nødt til å være tidenes beste engelske spiller.
Selv Paul Scholes kommer bak.
post liked by: Belfastboy, Pangaea, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2757
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3952
Liker mottatt: 5108

Absolutt, Pink. Nå hadde riktignok the Ginger Prince mange kanoner som testet nettmaskenes styrke også, men det er litt mer sånn "husker du Scholes mot X?", Ronaldo mot Porto, Rooney mot Newcastle, osv. Mens hver gang jeg ser klipp fra gamle kamper med United, så er Charlton der med an kanonkule, gang på gang. Og han var like god med begge bein. Først nå, 60 år seinere, er det begynt å bli litt mer vanlig. Rett og slett en helt makeløs spiller.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

Ikke sant @Pangaea, han må ha vært helt eksepsjonell.
Og allikevel, før München slåss han med Dennis Violett og Liam Whelan om to av tre indreløper plasser!
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

Tar denne fra @Blodfink hit fra Marcus Rashford tråden.
Bare lurte på om noen savner noen tall rundt Rashford? :hah:
I see what you did there 😉, samma det.

Føler den passer bedre her mtp hva jeg vil skrive om.

Ja, masse tall som savnes.
Ikke bare rundt Rashford, men rundt hele laget vårt.
En stats jeg er nyskjerrig på er en heatmap på hvor mange spillere vi angriper med i snitt?
Sitter litt med en følelse av at vi ikke akkurat stormer fram med mange mann ifht under Solskjær.
Det snakkes om at Højlund ikke får nok service, noe som stemmer.
Men hva med resten av de offensive spillerne våre?
Hvor mange valgmuligheter har de?
Ser sjeldent til aldri en back som overlapper.
Lite folk i boksen.
Er vi rett og slett litt baktunge?
post liked by: Pwint, Blodfink, Belfastboy, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Hehe, klarte ikke å dy meg ang. tall og Rashford, jeg la jo inn tall selv jeg altså, men i kamptråden til Spurs før det tok av i Rashford-tråden. Men samma det.
Pink Final wrote: 18 Jan 2024, 08:27 Ser sjeldent til aldri en back som overlapper.
Ser innimellom at de prøver, men det er ikke ofte synes jeg heller. Har sett at de løper i korridorer på andre siden, altså en "overlapp" der kanten er ytterst og backen går på innsiden. Et inntrykk jeg ofte sitter med er at de tilfellene av overlapp på både inn og utside ikke lykkes, enten er pasningen vekta for dårlig, eller motstanderne demmer greit opp, bryter eller skjermer til utspark.
post liked by: 10Hag, Pink Final, RedTrafford, Pwint
LUHG!

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

@Blodfink en såkalt underlapp.

Virker som om den lappende part ofte skjønner at pasningen ikke kommer og kvalitet på løp blir litt sånn halvhjerta.
Ofte pga en kant som vil inn å skyte selv.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Pwint, RedTrafford
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27317
Liker mottatt: 17819

Hvis noen vil se 59 år gammel United fotball.

Vi spiller Arsenal av banen på Highbury 28-11-64.
Se hvordan spillerne våre spiller total fotball.
Alle er med hjem og forsvarer.
Vi bytter posisjoner.
Vi lar ballen gå fort langs bakken.
Og vi går rett fram hver eneste gang vi har ballen.

Ikke moderne fotball anno 2024.
Dette er lenge før moderne taktisk forståelse, lenge før banene var stuegulv.
Og fotballstøvler samt ball var tunge.
Men se hvor vakkert vi spiller.
Og se på kontrasten til Arsenal, som jo er og var en stor klubb de også.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Joda, tidvis er det fint å se på. Men mye kick'n'run :D
Hektisk og en del på lykke og fromme. Men Trinity-gutta viser jo at de hadde noen egenskaper.

Det var nok moro for fansen å se den dødsforakten og gutsen alle utpå der har. Det er den jeg savner mest i dagens fotball. Viljen til å sprinte i posisjoner og ville noe liksom.
post liked by: Pink Final, Pwint
LUHG!
Post Reply