Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Synes også han vekslet mye taktisk. Prøvde vel å finne noe som fungerte bra, men litt rart at han ikke landet på 4-3-3 tidligere, som vi vel på en måte har landet på nå (selv om Fernandes er ganske fri, for å si det slik).

Får litt mer håp om at han og spillerne vet hva de driver med når jeg har lest de siste par taktiske analysene til Eide. Håper vi fortsetter å utvikle spillet ut sesongen, slik at ting forhåpentligvis ligger bedre til rette for Ten Hag, Pochettino eller hvem nå som kommer inn. Men det blir veldig spennende (gisp) å se hvordan vi gjør det i de vanskeligere kampene som kommer opp. Både mot Atletico, som sikkert kan løfte seg til de kampene, og ikke minst City, Liverpool et al. Blir vi blåst av banen der, så er det klart at stemningen blir galge-preget igjen.

Det som er litt (?!) skremmende er at vi virker så sårbare defensivt, og det vertfall føles som vi henger i tauene til tider. Til tross for at vi objektivt ikke har sluppet inn så mye i det siste, så gjør vi ofte brølere likevel, og roter dermed bort poeng når vi trenger 10 skudd per mål. Kanskje litt feil å skylde på forsvaret i slike kamper, men det er jo engang slik det er. Det er å mye mer synlig når f.eks. Maguire går i pølsebua, enn når Ronaldo eller Fernandes brenner kjempesjanser.
post liked by: Pancho P

Deleted User 430

Har samme syn som deg mtp det defensive, @Pangaea.
Vi slipper til flere store målsjanser og tosifret antall avslutninger mot mål i nesten hver kamp og dette er bekymringen min når jeg ser på motstanden de neste 5-6 ukene, når vi møter bedre offensive lag.
Som du sier så er det mer synlig om det gjøres én enkelt feil i forsvarsrekka enn om de på topp brenner 3-4 sjanser og mot bedre motstand er sannsynligheten for at vi straffes hardere for begge deler større enn hva tilfellet har vært de siste par mnd.

Krysser alt jeg har for at skepsisen min gjøres til skamme, og at det løsner i begge ender, men selv uten store tabber i forsvarsrekka har vi vært overraskende åpne bakover til tider og det syns jeg er verre enn at enkeltspillere gjør en bommert i ny og ne..

(Edit; skrivefeil)
Last edited by Deleted User 430 on 18 Feb 2022, 17:04, edited 1 time in total.
post liked by: Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er jo et problem vi har hatt i flere sesonger: Vi evner ikke å finne balansen mellom et trygt forsvarsspill og dominerende angrepsspill. Begge deler på en gang virker bortimot umulig. De største øyeblikkene under Solskjær kom da vi hadde ryggen mot veggen, hadde en forsiktig oppstilling og spilte godt på kontra. Også da slet vi med å styre kamper mot svakere lag og ble åpne så snart vi skulle dominere.

Selv i sølvsesongen hadde vi et snitt på 11 avslutninger og over 1 xG mot (nesten identisk med tallene under RR).

Kanskje er svaret en DM av defensiv toppklasse, samtidig har vi forbedringspotensial i alle faser av å forsvare oss som lag. Rashfords og andre kantspilleres defensive juksing (enten det er selvvalgt eller etter instruks) er én årsak. Generelt svak førsteforsvarerjobb er en annen; vi blir altfor ofte tatt på kontringer.

Deleted User 430

En ordentlig DM forblir nok avgjørende for denne type fotball, som både OGS og RR ønsker å spille, ja, @Ryder. Problemet slik jeg ser det nå er at når det offensive lugger så blir det desto viktigere å stramme igjen bakover. Spesielt når RR i tillegg har sagt at det har vært fokuset. Stabiliserer defensivt og kontrollere kamper. Når dette uteblir mot antatt svakere motstand enn de vi møter de neste ukene så kommer skepsisen min til det som skjer.

Jeg har lenge ment at det som har hindret oss i å vinne ting har vært det offensive, og manglende mål, og ikke det defensive. Det er selvfølgelig utenfor RR sitt ansvarsområde at spillerne faktisk bommer på store sjanser, men da må det likefullt justeres enda kraftigere defensivt inntil det problemet er løst.

Siden det nå er en uttalt målsetting om å karre til seg 4. plassen tenker jeg at kynisme ala Mourinho er veien å gå. Forsøk på å implementere en ny "fancy" spillestil får vente helt og holdent, ikke sånn halvveis.

Det sagt så kan samtidig mye løsne med en ny seier og god opplevelse til helgen. Jeg vil riktignok ikke automatisk føle meg noe tryggere med en seier, men gode opplevelser for spillerne skaper selvtillit og, ikke minst, tillit til instruksene.
Det positive oppi alt dette er, tross alt, at vi skaper sjanser og til slutt må det jo løsne på et vis. Uavhengig av om vi har kontroll på selve kampen eller ikke..
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Det har mildt sagt vært en berg og dalbane som United supporter i det siste.
Men det snur også raskt enkelte ganger. Vil si denne artikkelen på United.no er positiv.
La oss håpe det fortsetter fremover.
https://www.united.no/nyhetsarkiv/na-er ... ue/#header
post liked by: Pancho P

Deleted User 480

United.no har tidvis en spalte som heter "Svensk stemme". Jeg må innrømme at dette ikke er den første saken jeg iler til der inne. Ikke sånn å forstå at han ikke av og til har et poeng eller to. Han gir ros til gode prestasjoner og av og til rettmessig kritikk. Så er det vel også et poeng for dem å belyse ting fra forskjellige vinkler og ha forskjellige "stemmer".

Jeg mener at han tenderer mot å være altfor kategorisk -og tabloid.

I den saken som ligger ute nå sier han for eksempel om Marcus Rashford:

"Men nu är det dags att antingen 1) Fundera på att sälja grabben eller 2) Bänka honom resten av säsongen för att se om det kan hjälpa honom på något sätt. I Madrid var han fullkomligt bedrövlig på alla plan och att han fick 75 minuter är den största gåtan jag upplevt under 2022. Rashford är så dålig att man inte tror sina ögon och borde egentligen inte ens platsa på bänken."

For å si det først; Rashford var ikke god mot AM, og er et stykke unna toppform. Det er jo ikke noen hemmelighet. Samtidig vet vi hvilket toppnivå han har og at han ganske sikkert trenger støtte og oppmuntring. Kanskje er han en av dem som trenger litt ekstra tid for å få Rangnick stilen inn i blodet. Kanskje er det helt andre utenomsportslige ting som gnager.

Det kan sikkert være riktig å benke han noe fremover. Jeg synes imidlertid det blir innmari kategorisk å konkludere med at han enten må selges eller benkes ut sesongen. Synes han er frekk inn mot det ubehagelige mot slutten der han sier "han er så dårlig at han egentlig ikke burde være på benken." Rashford er "Manch born and bread" og er jo en veldig fin fyr. Mulig han må ha noe tid på sidelinja, men da med mål om å finne tilbake til den glimrende spilleren vi vet han kan være. Så får eventuelt andre konklusjoner komme senere - og med respekt.

"Den svenske stemmen" sier også: "Varför har motståndarna, oavsett om det är Morecambe, Vålerenga eller Atlético Madrid alltid bättre mittfältare? I går kväll var det Kondogbia som käkade upp allt centralt, men det är liksom standard när United spelar match."

Jeg synes dette nesten blir useriøst. At midtbanen vår alltid er dårligere enn motstaderne. Mot Leeds så vi f.eks Pogba og Fernandes i god form. Fernandes får tidvis mye kritikk, men selv "den dårlige" kampen mot AM resulterte i målgivende. -Og som Buchan siterer over her, så er det andre i United.no som ser at vi er blitt tydelig bedre offensivt - og at "RR-tabellen" er ganske så bra.

Så skjønner jeg at lakmus-testen blir mot City, Pool og Spurs i PL. Jeg er bare ikke så fan av den svenske stemmens svart/hvitt-syn.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Pangaea
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Enig i mye her @Canto.
For egen del leser jeg sjeldent artikler av Svensken.
Blir for polarisert.
Men det er dessverre i den retningen media beveger seg.

Angående midtbanen har vi nok behov for et anker.
Det er mulig å formulere slike behov uten å overdrive så voldsomt - slik Svensken tydeligvis er eksponent for.
Han er vel bare en vanlig supporter?
Hvorfor er han utvalgt til spalteplass der inne?

Synes Bjarte Valen driver god journalistikk.
Hans artikler leser jeg alltid.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Du har nok rett I at det er den retningen media beveger seg, @Pink Final. -Også enig i at det er dessverre.

Ser også den at vi trenger et midtbaneanker. 👍
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Rashfords form er bekymringsfull og noen må sette seg ned med ham og ta en veldig lang prat om livet.
Men selges? Å se Rashford lykkes i en annen klubb ville seriøst knust hjertet mitt. Alt må prøves før det i det hele tatt vurderes.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy, Pangaea

Deleted User 108

Enig om svenskeMats @Canto. Han er den type supporter som skriver på kommentarfeltet der inne. Ingenting er bra nok. Vinner vi med 3 burde vi vunnet med 5 osv. Kommer ikke med noe konstuktivt og det med Rashford er jo meningsløst. Selge, eller ut av troppen resten av sesongen blir håpløst å mene. Synes dessverre United.no har blitt mye mer tabloid de siste to årene. Ingen tvil om at de ønsker å imøtekomme de som kun skal være negative, og det er en trist utvikling. Heldigvis holder supporter bladet høy klasse takket være Lars Morten Olsen og Bjarte.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Pancho P, Pangaea

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Det blir spennande og vanskeleg for United i sommar. Spesielt uten CL. Vi MÅ ha defensiv midt helst to, to stk spiss, to indreløperne og en midtstopper. Tviler på at United klarer å få tak i høg nok klasse på so mange spillere.

Deleted User 480

Mulig vi i større grad enn tenkt, blir avhengig av å hente opp talenter fra U-lagene, til førstelaget.
post liked by: Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Sånn bortsett ifra toppledelse og eigere so synest eg Uniteds største problem er at spillere blir dårligere hos United, post SAF. Kor mange talent og etablerte stjerner har sunket i jorden siste 10 åra. Kven har blitt betre? Sikker nokon, men få. Våres to svensker? McTominay? Eg veit ikkje kvifor og følgelig ikkje korleis dette kan ordnes. Er det kompetanse på trening? Er det sjølvtillit?

Og ein ting til. Om RR ønsker managerjobben i United, noko han muligens gjer, korleis kan han da være ein del av de som skal ta ut evt ny manager? Her trur eg lett United kan rote det til.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror egentlig ikke at RR har så lyst til å være manager på heltid, de siste ti årene tyder på det.
Ser for meg to scenarioer det det likevel kan være aktuelt:
1) At alt klikker på plass på slutten av sesongen, og vi framstår utrolig gode. Neppe sannsynlig.
2) Vi klarer ikke å få tak i noen av de 2-3 øverste navnene på ønskelista. Da er det bedre å fortsette med RR i stedet for å gå for et navn vi egentlig ikke ønsker. Ganske sannsynlig.
post liked by: Otac
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Vi ser mer akterutseilt ut enn jeg kan huske.
Må bare håpe at Erik ten Hag klarer å gi oss en identitet.
Vi trenger ikke bli best.
Men vi må ha et eget spill.
Det er det minste vi kan forvente.

Hvordan i all verden har klubben klart bruke så mye penger og få så lite igjen?
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply