Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Video som belyser mye av det jeg etterlyser - mer bevegelse, mer fart i laget.@Jan Erik.
post liked by: Pwint, Jan Erik, Blodfink, Rød Pølse, RedTrafford, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@Pink Final, ja, og jeg syns det var spesielt interessant å se hvor store avstander vi har i press. Både i lengderetning, og bredde. Den siste overrasket meg litt.
post liked by: Pwint, Pink Final, Blodfink, Rød Pølse, RedTrafford, Belfastboy
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2895
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13469
Liker mottatt: 8635

Veldig interessant. Men så tenker jeg at ten Hag og analytikerne hans må se det samme, så litt merkelig at vi ikke klarer å endre på disse tingene.
post liked by: Blodfink, Jan Erik, Pink Final, Rød Pølse, RedTrafford, Belfastboy
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@Pwint, det spørs jo om dette skjer hver gang og i hver kamp. Det er jo svakheten med såpass korte videoer, du får aldri hele bildet. Så er det jo et spørsmål hva ten Hag egentlig vil, og hvor kompakt han vil være i press. Han hinter jo til tider til at han ikke er fornøyd.
post liked by: Blodfink, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Analysen til Eide på Unitedno forteller om varierende hell, men det startet bra mot Luton. Men svakhetene er fortsatt til stede. Det jobbes vel med. Ser for meg langsom forbedring :yikes:
post liked by: Jan Erik, Pwint, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Å klare å opptre mer samlet og kompakt bør vel ikke akkurat være rocket science for spillerne heller, så jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor vi opptrer med så store avstander. Er det fysisk kapasitet, disiplin, fotballintelligens eller riktige/forståelige instruksjoner de mangler?
post liked by: Pwint, Jan Erik, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Synes artikkelen med Øyvind Eide på United.no er forklarende.
Det som er bra med Eide er at han ikke peker ut syndebukker.
Han trekker i stedet fram at Maguire er god på å gå opp i press, men det blir enklere når leddet foran også presser.
Maguire har noen svakheter, men det er så forfriskende å slippe å lese om dem hver gang.
Tydelig at Eide er en fagmann, og ikke en tabloid type.

De første ti mot Luton er nok sånn Erik ten Hag ønsker vi skal framstå.
Kompakte i presspill og gjenvinning.
For så å kjøre hurtige overganger.
De 10 første minuttene mot Luton er de som best illustrerer hvordan jeg håper Manchester United skal spille fotball.

Så faller vi fra hverandre.
Hvorfor er 1000 kr spørsmålet.
Er det spillerne som ikke klarer mer enn ti min?
Eller er det faktisk et bevisst valg fra E ten Hag?
Med ei lavere linje der vi får mer bakrom å angripe i?
Jeg ser ikke bort fra det.
Vi skaper en hel haug med målsjanser mot Luton på det viset.

Ideelt sett håper jeg å få se laget vårt slik vi åpnet mot Luton.
Da må spillerne jobbe hardere, de må ha mer saft og fart i beina sine.
Vi må ikke ha så store avstander mellom midtbanen og forsvaret vårt.

Når man leser Eide styrkes alltid inntrykket av at vår manager har en god taktisk plan.
Jeg tenker at han nå har 3 av 4 frontspillere som kan presse bra.
Højlund, Fernandes og Garnacho.
De må dog bli flinkere til å presse samlet.
Så har vi Rashford som ikke er noen god presspiller.
Han har nok også ordre om å hele tiden være parat til å kunne gå på de offensive løpene, med sin enorme fart og sitt fantastiske rykk.

Dypere på midten er Mainoo en åpenbaring synes jeg.
Men har ennå ikke helt klart å danne meg et godt bilde av ham som presspiller.
Casemiro har dessverre blitt for langsom, dessuten selger han seg for ofte.

Av stopperne er selvsagt Martinez i en egen klasse både hva pasninger og press angår.
Maguire er bedre enn sitt rykte som presspiller, men er sen i vendingen om/når han blir passert.
Varane synes jeg har tapt seg.
Og Evans har ikke fart til å presse, men han har vært god til å rydde opp i feltet vårt.
På høyrebacken har Wan-Bissaka farta til å potensielt kunne gå hurtig i press.
Men Dalot ser ut til å ha passert ham hva fotball forståelse og plasseringsevne angår.
Selv om han også plasserer seg feil og etterlater rom for ofte.
Shaw er god på motsatt, men kanskje mest med ball, og hva fart angår.

Ps! Likte begrepet oppholdende pasning som Eide bruker.
Den skal jeg huske, et godt uttrykk.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, RedTrafford, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

For mye hurtighet i lengderetning når vi har ball.
Alt for lite hurtighet i presspillet.
Noe sånt kan det kanskje være?

Ten Hag sa i 2023: It is not possible to play the possession style I had at Ajax, because I have different players here. I want to us to be the best transitional team.

Det tolker jeg som om at Ten Hag helt bevisst har valgt å ofre kontroll, og spille på hva våre spillere først og fremst er gode på; overganger.

Så tror jeg han har rett i det, samtidig som at dette ikke vil gi oss nok kontroll til å kunne bygge et nytt ligavinnende dynasti, uavhengig hvor godt presspillet blir. Men med godt presspill, kan det kanskje bli ganske bra. Hvem vet?

Liverpool spiller på overganger, men er og forutsigbare fordi de har ballen klart mer enn motstander i perioder de velger å roe ned. Den biten synes jeg er nesten helt fraværende hos oss, og tenker er like viktig som et fungerende presspill. Kanskje hakket viktigere, til og med. Begge ting må nok uansett sitte før vi friskmeldes helt.
post liked by: Pwint, RedTrafford
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Erik ten Hag sa at vi skulle bli best på overgangsspillet slik du siterer ham.
Det gir mening med de spillerne vi har.
Vi slår veldig mye på første berøring og noen gang slår vi tilsynelatende blindt i lengderetning.
Vi kunne nok ha brukt flere oppholdende pasninger for å bruke Eides vokabular.

Om vi skal bli et Manchester City ☹️ lignende lag med tyngdepunktet på possesion eller et mer Liverpool ☹️ aktig lag som spiller mer på risiko gjenstår å se.
Med dagens stall passer trolig sistnevnte oss best.
Men nå snakker jeg spill med ball.
Uten ball må vi bli bedre i det kollektive presset.

Selv foretrekker jeg stilen til Klopp foran stilen til Pep.
Minner mer om tradisjonell United fotball.
Last edited by Pink Final on 20 Feb 2024, 16:40, edited 1 time in total.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, RedTrafford, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Satt btw å så Manchester United - Anderlecht (3-0) i europacupen 1968 på YouTube i helgen.
Spillet for 55-56 år siden kan ikke sammenlignes med i dag.
Men jeg la merke til to ting.
Vi slo veldig mye direkte på angriperne og vingene.
Gjerne etter at Bobby Charlton først hadde løst opp spillet med en genial kort eller lang pasning til den spilleren som så slår den direkte pasningen.

Enda mer interessant er hvor ofte vi vinner ballen på deres halvdel/tredjedel etter å ha presset.
Men den gang presset spillerne en og en, maks to og to.

Anderlecht hadde respekt for angrepsspillet vårt, og kommentator sier «Anderlecht ligger hele tiden med minst 8 mann tilbake når United angriper».
Lærerikt å se disse matchene som ligger på YouTube.
Lærer hva som er tradisjonen vår.

(United hadde Foulkes, Morgan og Best ute.
Sadler, Ryan og Sartori fylte inn.
Vingene ble brukt mye tross fravær av de to førstevalgene.

Stepney
Brennan - Sadler - Stiles - Dunne
Ryan - Crerand - Charlton - Sartori
Kidd - Law)
post liked by: RedTrafford, Pwint, Rød Pølse, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2747
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3930
Liker mottatt: 5069

Ryder wrote: 20 Feb 2024, 13:35 Å klare å opptre mer samlet og kompakt bør vel ikke akkurat være rocket science for spillerne heller, så jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor vi opptrer med så store avstander. Er det fysisk kapasitet, disiplin, fotballintelligens eller riktige/forståelige instruksjoner de mangler?
Dette er hva jeg ikke klarer å forstå heller. Fikk med meg at @Pink Final nylig skrev om legendelaget med Charlton osv, at de gjerne presset motstander, men ofte bare én spiller i gangen.
[Edit: ser det innlegget står rett over her... haha *blush* )

Sånn synes jeg vi holder på enda, og jeg klarer ikke å fatte at det kan være så forbanna klink umulig å få fotballspillere på det aller ypperste proffnivå til å presse som et LAG -- som en organisme. Hjelper ikke om Bruno løper rævhårene av seg om de andre står med hoftefeste, for å si det litt brutalt.

Frustrerende at det fortsatt er såpass enkelt å spille oss ut, dra oss ut av posisjon, og så utnytte autostrada her og der. joda, vi har mange skadeproblemer, men det er ikke bare 11 stk på trening. De må vel trene på det her hele tiden? Nå spiller vi knapt en kamp i uka, så det er ikke slik at spillerne bare tåler massasje og lett trening for å holde seg freshe. Vi vet at Ten Hag er en god taktisk trener, for han har fått til dette før. Jeg har derfor store problemer med å forstå hvorfor vi ikke framstår som et skikkelig lag. Uansett om vi har en del spillere ut eller ei.

Feck it. Snart ønsker jeg Drillo inn i managerstolen. Send Maguire i angrep, i tospann med Höylund, og DÆNG ballen opp mot ham, med Bruno og McTominay på løp og støtte. Hahaha. "Route 1" fotball kan fungere.

Vel vel, folkens. Tvi tvi. Vi som går gjennom dette som United-fans, er vertfall blodfans, og det blir helt konge når vi en eller annen gang kommer ut av dette her og vinner ligaen igjen. Det kommer til å smake så borti satans godt! :heart: :strong: :øl:
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Pwint, Pink Final
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8344

Dette er vel ikke særlig overraskende for noen...



Har vi en slags Wenger 2.0 som manager? En som ikke evner å få på plass en defensiv struktur? Det kan se sånn ut. Forskjellen er at Wenger i sin tid arvet en av de beste forsvarsfirerne i engelsk fotball. Det tror jeg vi kan være enige om at EtH ikke har gjort... Vi husker vel alle hvordan det gikk med Arsenal da Adams, Keown, Winterburn og Dixon i tur og orden la fotballskoene på hylla.

Har egentlig vært litt undrende til måten man har forsøkt å bygge laget. Her kunne jeg gått helt tilbake til SAF sluttet, men det gjelder i høyeste grad også etter at den yngste av våre nederlandske managere fikk hovedansvaret for stallen. Joda, fotballen har utviklet seg, jeg mener likevel at det fortsatt er smartest å bygge et lag bakfra.

Håpet er at de som skal lede prosjektet videre starter i riktig ende. Ja, vi trenger en spiss til, men vi trenger definitivt også et par moderne stoppere og noen på midten med både motor og frekvens. Jeg gidder ikke flere svindyre vinger før vi har fått på plass selve ryggraden i laget.

Jeg bommet muligens litt på tråden, men føkk it! Jeg har drukket 😆
post liked by: Pwint, Blodfink, Ryder, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

Men vi slipper jo ikke til så mange skudd fordi backrekka vår gjør tabber eller er helt på bærtur?

Forsvaret begynner i frontrekka med presset, og med en midtbane som presser i neste ledd.

Backrekka vår burde kunne stå høyere, dog. Men det er vanskelig å stå høyt når man får overganger i mot hele tiden.

Kan hende jeg tar feil. Synes bare det virker som problemet med at vi slipper til motstander starter i front, med vinger som ikke er aktive forsvarere, og en Bruno som presser alene, som gjør det enkelt å spille seg inn i en midtbane bestående av kun 2 menn.

Uansett enig i at vi trenger nye stoppere, og at det generelt er best å bygge lag bakfra. Synes bare mye av probleme våre kommer fra frontrekka og en tom midtbane. Forsvarsrekka i seg selv synes jeg stort sett har levert greit. Selvfølgelig bedre når Shaw og Martinez spiller, men de er jo dessverre laget av krepp og rugsprø knekkebrød.

(Kun tanker, tar kanskje feil 😬)
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Rød Pølse, Pwint, Ryder
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8344

Jeg er helt enig i at det gjelder hele laget, @10Hag. Defensiv struktur handler selvsagt ikke bare om de fire bakerste. Hvis planen er å presse høyt, så må jo forsvaret stå høyere slik at vi er en mer kompakt enhet. Da kan vi ikke satse på forsvarsspillere som passer best til å spille Mourinho-fotball.

Martinez og Shaw skiller seg ut, men de har ikke spilt mange kamper det siste året. Problemene er sikkert sammensatte, men det har aldri vært en god idé å ha stor strekk i laget.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

@Rød Pølse: Det skal være snickers og twist! Vi får håpe vi har råd til 3-4 forsterkninger i sommer som hever nivået betraktelig.
post liked by: Rød Pølse, Pwint
Post Reply