Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 744

Enig med deg Belfastboy i at både Garnacho og pellestri er best når de kommer inn når motstander er trette . Men syns det blir feil og spille Garnacho fra start på venstre og Rashford fra start på høyre.
Personlig mener jeg at Rashford skal starte på venstre kant, og når han er sliten skal han byttes med Garnacho.

Man kan si mye om Antony , men en ting skal han ha og det er at han jobber godt hjemover. Dette gjør ikke Rashford og derfor blir høyre siden mye dårligere defensivt også når Rashford spiller på høyre kant.
Og Garnacho er vel ikke så veldig god defensivt heller, så hvis de spiller samtidig blir vi mye dårligere defensivt som lag.
Last edited by Deleted User 744 on 10 Sep 2023, 21:11, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17257
Liker mottatt: 11012

Som nevnt er det flere alternativer, mest redd for det beste ikke kommer til å bli valgt.
post liked by: Pink Final

Mr H
Posts: 467
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Interessante betraktninger. Skulle vi spilt en livsviktig kamp her og nå (sett bortifra skader) ville det mest logiske vært Casemiro og Amrabat på midten og Mount i en litt falsk kantrolle, muligens med litt rotasjon mellom han og Bruno underveis.
Ellers håper jeg egentlig at det blir en siste mulighet for Sancho. Får vi han til å funke hadde nok det vært det beste både på kort og lang sikt. Men jeg skjønner meg ikke helt på den situasjonen og hva som har skjedd, så jeg vet ikke hva jeg kan forvente.
Håper uansett at det blir mange minutter på Pellistri og etter hvert Amad. Det må det vel nesten bli? I beste fall betyr det at nye nøkkelspillere slår igjennom, i værste fall får vi i det minste avklart hva de er.
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14624
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19269

Det blir Bruno der ute, om Eth gjør som han pleier, litt feig som blir nevnt.

Hvordan skal Pellistri og Amad utvikle seg om de aldri får spille, og ikke blir utlånt? Amad hadde vel blitt utlånt uten skaden da. Men nå er begge i klubben, la de få spille for svingende...

Godt poeng det med den defensive delen av kant-rollen. Der er vel Pellistri eller Bruno de som løser det best kanskje.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14624
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19269

Angående Sancho så er jeg ganske klar for at han forsvinner i januar. Ser ikke for meg at han får sjansen igjen. Håper det heller ikke. Når du har din egen spesielle tidssone så er du ikke på laget vøtt... Selv lagkameratene er jo drittlei dette rapporteres det om.
Last edited by Blodfink on 11 Sep 2023, 08:46, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Cola2, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17257
Liker mottatt: 11012

Det i tillegg til fraværende prestasjoner så støttes det👍
post liked by: Blodfink, Rød Pølse
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10681

Som mange andre ønsker jeg at Pellistri i det minste får sjansen i noen kamper - men føler meg ikke sikker på at det skjer. Eventuelt at Sancho og ETH skværer opp, og at Sancho får et strekk kamper i posisjonen vi tross alt kjøpte ham til å spille.
Om Sancho skal ha noen framtid i United, er det som høyrekant. På venstre er han nr 3 i køa, som tier er han bak Bruno og antagelig også Mount. Og Antony har ikke vært bedre enn at det er fullt mulig å komme foran ham i køen selv om/når han kommer tilbake.

Den verste løsningen i mitt hode er å flytte Rashford til høyre, den nest verste å ha Bruno til høyre.
Da vil jeg heller prøve Mount til høyre, han vil kunne bidra med mye av det samme som Bruno i den posisjonen samt defensiv trygghet, uten at vi mister Brunos kreative output sentralt.
post liked by: red, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Ganske lenge ble det påstått at David de Gea var en hemsko for spillet vårt.
Ikke minst under Ten Hag.
Fikk vi bytta ut ham, kunne vi stå høyere - tettere avstand mellom linjene.
Det ville løse problemet med press både offensivt, vi ville presse bedre.
Og defensivt, vi ville ikke presses.
Ikke minst ville det gi oss mer ifht eget pasningspill.

Nei, dette er ikke et angrep på Onana.
Han har gitt oss det De Gea ikke hadde.
Men dette er et forsøk på å si at å bytte ut en eller to spillere ikke nødvendigvis er løsningen på at spillet plutselig skal sitte.

Nå er det Rashford og Fernandes.
Ja, de burde hatt mer ro, tatt seg mer tid.
Kanskje ville vi som enhet sett bedre ut med to andre?
Men hvem i dagens stall?
For penger til kjøp har vi ikke.
Og hvem og hvordan skulle vi da skapt sjanser og scoret mål?

Jeg vet ikke helt hvor skoen trykker, som nevnt i en annen tråd.
Men jeg tror det er mer komplekst enn å bytte ut våre spillere med ekstremferdigheter.

Vi ser jo nå med Onana.
Vi har fått gode pasninger fra ham, vi er tryggere under press.
Men vi har ikke blitt et tettere lag som står mer samlet eller står høyere i banen.
Og vi slipper inn ganske billige mål.

Kan skoen trykke andre steder/flere steder enn i posisjonene til våre spillere med ekstremferdigheter?
Eksemplifisert ved De Gea, Wan-Bissaka, Fernandes og Rashford.

Dette er et forsøk på å se på helheten i laget vårt.
Hva vi realistisk bør gjøre.
Er ikke ute etter å ta noen.
Men for å kunne diskutere, tråkker man uvilkårlig noen med andre meninger på tærne.
Prøver i hvert fall å skrive høflig og åpent.
Målet er saklig diskusjon.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Cola2, 10Hag, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17257
Liker mottatt: 11012

Onana har gitt oss en helt ny dimensjon å spille oss ut bakfra. Litt artig å se. I stedet med hjertet i halsen tidligere.

Men vi har også mistet en skuddstopper på strek.

Jeg mener vi har fått noe og mistet noe.
Skal ikke legge det på vekta helt enda😬
post liked by: Pwint, Cola2, Pink Final, Blodfink, Rød Pølse

Deleted User 661

Og så sparker vi Ten Hag @RedTrafford og henter en manager som spiller annen fotball og Onana blir solgt...... vært typisk dagens United ihvertfall.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Pwint, Rød Pølse
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

Flyttet denne fra ETH-tråden...passer kanskje bedre her...

Jeg bare lurer på hvor mange av våre spillere som har fotballinteligens? Eriksen, Bruno, til dels Casemiro? Og Martinez helt bakerst...der stopper det for meg...se så til City og sammenlign. Hele Brightonlaget også...vi mangler en rød tråd når vi henter spillere...det er nesten som vi henter individuelle spillere og prøver å fase de inn i et kollektiv...hittil har vi ikke lykkes. Uniteds største problem etter min mening. W-Bissaka ville aldri fått plass på andre topplag, bare et eksempel og ikke kritikk av han...men vi er litt der!
post liked by: Ryder, Pancho P, RedTrafford, 10Hag, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2590
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13432
Liker mottatt: 8646

Trur du er inne på noko vesentleg, @Vidar Dale Fjeld, men eg er ikkje heilt sikker på at Wan-Bissaka er den verste. I begynnelsen av denne sesongen har det sett ut som om alle spelarane akkurat har vore med på bli-kjent-fest.
Last edited by Pancho P on 17 Sep 2023, 12:36, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, Rød Pølse
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Problemene er nok langt større enn kun spillermaterialet, ja.

Tror prestasjonskulturen i klubben er så og si død, og den kommer ovenfra. Vi var best i verden på nesten alt før; det sportsvitenskapelige, medisinske, rekruttering, speiding, fasiliteter, osv osv.

Nå har klubber som lille Brighton begynt å bli bedre i oss på det meste. For ikke å nevne de andre "store" klubbene. City har blitt et evighetsmaskineri som snart går av seg selv. Og vi står igjen på perrongen.

Det blir så mye å analysere at man får hodeverk og tannpine 😅 Så for min del er det enklest å fokusere på det jeg ser av spillerprestasjoner og uttalelser fra manager. Og der ser jeg mye som er urovekkende...

•Ser store profiler som spiller for seg selv og ikke tar valg med ballen som gagner laget (Rashford, Sancho?)
•Og enkelte fantastiske spillere som kanskje dessverre begynner å bli litt gamle (Eriksen, Casemiro, Varane?)
•Noen spillere som er teknisk briljant, men mangler disiplin (Bruno, og igjen Casemiro?)
•Gode spillere som er ekstremt avhengig av flyt og form (Shaw, og igjen Rashford?)
•Spillere som har rett holdning og er profesjonelle, men dessverre ikke har nivået vi trenger (Antony, Wan-Bissaka, McTominay, Malacia, Maguire, Evans?)
•Spillere som bor på behandlingsbenken men aldri forsvinner (Martial)

Setter spørsmålstegn bak de for jeg er ikke sikker, men jeg tolker og analyserer det subjektivt slik. Så tar høyde for at jeg tar feil.

Savner vel et sammensveiset lag med lik profil som passer og er skreddersydd for en taktisk tilnærming. Og synes vi er veldig langt unna det per nå. Naturlig nok, da stallen er et produkt av hyppige managerskifter, alle med ulike ideologier.

Jeg synes det er vanskelig å bli glad i denne spillergruppa. Jeg vil like Rashford, fordi jeg ser de ekstreme ferdighetene hans, og hvordan vi kan bruke ham på en effektiv måte. Men det jeg ser når han spiller er en lat spiller med oppblåst ego, som spiller for seg selv og når det passer ham. Kan kanskje sees gjennom fingrene på når man scorer 30 mål. Men det er -- for å bruke Ten Hags egne ord -- uakseptabelt. Vi kan ikke være bekjent med at vår største stjerne holder på slik som i går: Dribler vekk ballen når han har pasningsalternativ. Lar vær å presse og jobbe defensivt, og faktisk skyter selv når Højlund står på blank kasse og vi trenger utligningen. Det er utilgivelig, fordi det er ikke engangstilfeller fra Rashford. Han gjør disse valgene gang på gang.

Og i Bruno ser jeg en av potensielt beste spillerne i verden, som ikke har skjønt at fotball er et spill som også handler om kontroll, beherskelse og disiplin.

Og da blir jeg oppgitt. For disse to er våre stjernespillere, våre største profiler. Hele laget er bygd rundt disse to, og de spiller absolutt hele tiden. De kan spille dårlig to måneder i strekk, men blir allikevel ikke byttet ut for å gi andre sjansen i deres posisjon.

Det er ekstremt frustrerende å se...
post liked by: RedTrafford, Vidar Dale Fjeld, Pancho P, Ryder, Cola2, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17257
Liker mottatt: 11012

10Hag wrote: 17 Sep 2023, 11:17 Vi kan ikke være bekjent med at vår største stjerne holder på slik som i går: Dribler vekk ballen når han har pasningsalternativ
Det var ved to anledninger i går jeg holdt på rive av meg håret over at han ikke spilte Højlund som var et mye bedre alternativ.
Tviler på at det er på ordre fra Hag, at Rash skal avslutte, uansett om det er mye bedre valg/alternativer.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Rød Pølse
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14624
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19269

Vidar Dale Fjeld wrote: 17 Sep 2023, 09:57 Flyttet denne fra ETH-tråden...passer kanskje bedre her...

Jeg bare lurer på hvor mange av våre spillere som har fotballinteligens? Eriksen, Bruno, til dels Casemiro? Og Martinez helt bakerst...der stopper det for meg...se så til City og sammenlign. Hele Brightonlaget også...vi mangler en rød tråd når vi henter spillere...det er nesten som vi henter individuelle spillere og prøver å fase de inn i et kollektiv...hittil har vi ikke lykkes. Uniteds største problem etter min mening. W-Bissaka ville aldri fått plass på andre topplag, bare et eksempel og ikke kritikk av han...men vi er litt der!
Det med intelligens er et viktig tema, og det har vært en fanesak for min del i årevis nå...Vi mangler dette i laget, fotball-smartheten må økes. Jeg mener seriøst at det har vært VM i feil valg i årevis nå...Nesten så jeg tror det er noe som ikke prioriteres i United. Men det kan jo ikke stemme. Mount og Amrabat virker å ha litt av det, Højlund også. Så der er det rekruttert bra mtp tema her (tror jeg).

Nå er jo jeg av den oppfatning at AWB er en av de som faktisk har tatt til seg informasjon fra EtH, ja, han har mangler, og du skriver jo at du ikke kritiserer ham. Men uavhengig av det så er jeg faktisk fornøyd med det han har levert i 2023, fra å være helt ute i fjor høst.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Rød Pølse, Cola2, Pancho P
LUHG!
Post Reply