Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

10Hag
Posts: 1550
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3682
Liker mottatt: 5080

Bare å se, nyte og lære, egentlig. Illustreres med gode eksempler fra United-kampen:

User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14777
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23713
Liker mottatt: 19839

Vidar Dale Fjeld wrote: 17 Sep 2023, 18:51 men blir aldri noen med et godt overblikk.
AWB har tatt steg der også synes jeg altså. For 12 mnd siden var jeg veldig enig. Men det har gradvis kommet seg på det området. Kan bli bedre da.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7681
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27690
Liker mottatt: 18215

Vi har jo diskutert i Hva bør gjøres tråden.
Etter en følelsesmessig herlig seier i ettermiddag, fikk laget eller rettere sagt noen enkelt spillere kritikk underveis i kamptråden.

Jeg velger å tenke laget som en helhet.
Kan ikke tenke meg det finnes en eneste United fan som ikke savner mer presisjon.
Vi slår på første touch og spiller på første bevegelse konsekvent.
Litt mer ro, mer overblikk, mer bevegelse - tipper vi alle savner det.

De av oss (eller jeg kan bare snakke for meg selv) som liker tradisjonell United fotball - hurtig, teknisk angrepsfotball - liker ikke at:
Ballen blir slått bort ofte.
At vi ikke har samtidige bevegelser i flere retninger rundt ball fører.
At vi ikke strekker motstander mer, bruker banens fulle bredde - og noen ganger fulle lengde.

Jeg liker heller ikke endeløs trilling på egen halvdel, der bein og ball går i slow motion.
Se Palace PL matchen igjen som et eksempel.

Men jeg liker:

Spillere med raske bein og hoder.
Vinger som løper i fra motstander, geniale pasninger forbi ledd og inn i rom.
Spillvendinger og overtalls spill.
Mange spillere med i angrep, gjerne i to bølger, slik at om første bølge mislykkes fanger neste rekke opp ballen.
Og trøkker motstander bakover.

Bare et forsøk på å forklare hva jeg som sofa fan ønsker og ikke ønsker.

Så overlater jeg til andre å peke ut hvilke spillere som gjør hva feil.
Orker ikke den akkurat nå.
post liked by: Pwint, Ryder, Rød Pølse, Belfastboy, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Alf banan
Posts: 341
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 27
Liker mottatt: 696

Syns vi handler feil spillere. Skal absolutt ha spillere som løper og presser, men som ikke vet hva de skal gjøre med ballen når de får den. Vi mangler spillere som greier å orientere seg før de får ballen og som greier å slå enkle presise pasninger. Bruno er en spiller som kan slå de vanskelige geniale pasningene, men som bommer på 2-3 meters pasninger. Vi har også spillere som istedfor å gjøre andre spillere bedre, heller spiller for seg selv. Les Rashford, Martial, Antony, Sancho. Rashford er en ekspert på å skulle drible minst 2-3 mann i hver eneste situasjon, og Amtony gjør det samme 99 av 100 ganger.
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Pwint, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7681
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27690
Liker mottatt: 18215

Taktikk og å lese spillet er interessant synes jeg.
Når det skrives objektivt og forklarende - det er den type poster jeg har lært mest av her på forumet.
Rett og slett gøy å lese (om ikke enkelt spillere skal tas).
Jeg har mye å lære på den taktiske biten (også 😂).

Ø. Eide på United dott no er likeledes lærerik lesning.
Den siste nå mot Forest, så gjør han seg noen betraktninger om hhv press og å skape rom.

Vi presser ikke som et lag, og har sjeldent gjort det.
Hvorfor?
Å presse kun med ett og ett ledd, eller verre, kun enkeltvis fungerer ikke i moderne fotball.
(1980´´s style press).
Er det virkelig sånn at spillerne våre ikke klarer å lese hva de må gjøre for å bidra kollektivt?
Eller er det instrukser fra manager?

Det er press, så er det å skape sjanser.
I gamle dager handla det stort sett om å få ballen opp for engelske lag.
Mange slo opp på en svær center, som skulle vinne duellen, også kom 9’rn eller en annen å plukka med seg nedfallsfrukten.

United var mer sofistikert, med våre spektakulære høyrisiko pasninger der vi brukte banens fulle lengde og bredde og strakk motstander.
Og ikke minst vårt herlige vingspill, som ofte endte med flate legg mot en skog av spillere som kom stormende inn i feltet.
Det mest effektive, men litt mer kjedelige var Liverpool.
Med sitt pass and move.

Dessverre forut for sin tid.
For det er pass and move det egentlig dreier seg om.

Jeg mener vi er bedre i frispiliingsfasen på egen halvdel nå enn under Solskjær.
Så her klarer vi å skape overtall, og komme oss ut uten altfor mange brudd i mot.
Men offensivt da?
Her er vi svakere enn jeg kan huske.
Under Solskjær var vi ekstreme på å utnytte rom i lengderetning,
Selv Pep og «smilet fra Anfield» 🤢, altså Klopp hadde respekt for oss.
Der Bruno gjorde seg fri i mellomrommet, og slo på de raske frontspillerne våre.
Av og til klarte vi også å skape rom.

Nå er det nærmest helt dødt.
Hvorfor?
Er det virkelig sånn at spillerne våre ikke klarer å lese hva de må gjøre for å bidra kollektivt?
Eller er det instrukser fra manager?

En annen meget viktig del av offensiv samhandling er å skape overtall, såkalte trekanter,
Det har blitt helt borte for vår del.

Vending av spillet er enda et våpen.
Her var Scholes god, Pogba også i sine beste stunder.
Og Bruno.
Men da må vi jo ha motsatte bevegelser rundt ballfører.
Hvor er det blitt av dem?
post liked by: Belfastboy, Pwint, Blodfink, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7681
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27690
Liker mottatt: 18215

Fra ETH tråden og hit;
@Buchan skrev
Jeg ble mettet med Ajax fotball på 70/80 tallet når de viste Europa cup kamper mellom Ajax og Bayern München på hoved kanalen 😊.
Nei, jeg savner kontrings fotballen under SAF.
@Pwint skrev
I’d describe myself as someone who likes to have the ball. I’m there in the dugout suffering if my team doesn’t have the ball. It was the same when I played: I loved being on the ball. What I want is for my team to have control and I think you have that when you have the ball.

“That’s my philosophy: to have possession high up the pitch – not just sitting and waiting – and to go on the attack, because the more chances you create, the more chances you have to win.”
^Xavi Quote^

@10Hag skrev
Det blir jo da et langt, motsatt skrik fra kontringsfotball. Man skal selvfølgelig utnytte kontringssituasjoner om de oppstår uansett system, men å bruke det som hovedvåpen er "kaos" i følge Pep og Xavi.
Tok det hit som sagt fra Erik ten Hag tråden.

Interessant diskusjon.
Jeg vil anta de aller fleste ikke ønsker et Manchester United som ligger bakpå og lar motstander styre.
Manchester United bør være et lag som er gode med ball.

Tipper det mer er et definisjonsspørsmål om hvilken type ballinnehav vi ønsker oss.
Et Barcelona på sitt beste under Pep, og et Manchester City på sitt beste er en fryd for øyet.

Men når disse lagene hviler med ball i laget er det kjedelig fotball synes jeg.
Mistenker kanskje @Buchan tenker i samme gata?
Å hvile med ball i laget er taktisk lurt, man hindrer motstander i å ha ball.

Å argumentere for å ikke være så possesion orientert gir mindre mening rent taktisk.
Vi risikerer mer.
Men så er det underholdningen.
Ikke alle synes balltrilling er underholdning.
Det vi feks drev på med under L van Gaal.
Ja, vi hadde kanskje mer kontroll enn vi har nå.
Kontroll messig nå ligner vi et takras.
Men du så über kjedelig det var å se på Manchester United fra 2014-2016.
#sepåmalingtørke fotball.

Manchester United har ikke samme tradisjon for et bestemt spillemønster, slik feks Ajax og Barca har hatt i mange tiår.
Men vi har hatt tradisjon for å spille underholdende fotball.
Være modige, angripe.

Vil vi ha passion fotball koste hva det koste vil?
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1550
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3682
Liker mottatt: 5080

Alt det er helt sant.

Å bruke Van Gaal som eksempel på hva de som argumenterer for mer possession blir jo ikke fair. Er vel så og si ingen som synes Van Gaal var noe ideal for hva vi burde gjøre nå.

Det Xavi snakker om her, som jeg har nevnt før, har lite med Van Gaal å gjøre. Det er snakk om Pep sin type fotball. Fellesnevneren er mye ballinnehav, men som Xavi sier her, man må jo faktisk angripe og. Og den fotballen til Pep er ikke kjedelig. Ja, man må selvfølgelig trille litt for å diktere tempo og skaffe seg lukene til å angripe effektivt. Man kan ikke frese i angrep hvert sekund om det betyr at man bare forærer motstanderen ballen.

Men det handler om å spille motstander helt ute av kampen. City har scoret rundt 90-100 mål i flere sesonger, og sluppet inn svært få. Det er vel ikke mye kjedelig over det.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Tringe
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7681
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27690
Liker mottatt: 18215

Tar den, ikke helt fair å bruke van Gaal ball.
Ment som et eksempel på hvor kjedelig possesion kan være.

Vi supportere liker ulik fotball.
Jeg synes jo Arsenal og City på sitt beste er morsom fotball.
Når ballen går raskt mellom ledd, eller når de vender spillet og åpner opp motstander.
Det er nydelig fotball.
Men det kan også være ganske langdrygt å se på når det ikke går på skinner.
Og når de hviler med ball.

Fotball blir mer og mer matematikk og/eller sjakk.
Der man ved taktiske disponeringer åpner og lukker rom.

Det er lett å tenke at å lukke rom = å ligge bakpå å vente på motstander.
Men å trille ball på kryss og tvers er også lik å lukke rom.
Og ikke nødvendig mer kontrollert, selv om det ser sånn ut.
I min verden vel så kjedelig fotball som å ligge dypt alà Tony Pulis ball anno 2010.
Bare mine betrakninger av fotball 😄
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Tringe, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1550
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3682
Liker mottatt: 5080

@Pink Final: Henger med på den.

Men bare for å forstå:

Er det greit å periodevis trille ball for å oppnå kontroll, før man igjen angriper? Slik Pep gjerne gjør?

Eller synes du det er bedre hvis man angriper (nesten) hele tiden?

Blir det kjedelig å ha litt balanse?

Personlig så synes jeg jo de periodene City og Arsenal triller ball er helt kurant å se på, for jeg på en måte vet at det bygger til noe eksplosivt. Og hvis de ikke hadde gjort det, hadde de ikke kunne spilt så bra som de gjør.)

(Oppriktig spm, synes vi har en spennende diskusjon nå.)
post liked by: RedTrafford, Pwint, Tringe
User avatar

Pangaea
Posts: 2831
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4098
Liker mottatt: 5385

Leser bare noen innlegg her og der, men ser ut som @Pink Final ikke klarte å være borte fra forumet så veldig lenge :hah:

Ang possession-fotball, så synes jeg det er mye mer spennende med raskt overgangsspill. Det Barcelona og Spania drev på med for 10-15 år siden var dørgelig kjedelig for min del. Fotball skal (?) ha element av underholdning i seg også, og da blir den typen fotball som Simpsons parodierte sovemedisin for min del.
post liked by: Belfastboy, Buchan, Jan Erik, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3017
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14123
Liker mottatt: 9109

Kan ikke si at jeg syns barca eller city er så kjedelig å se på, men det er klart det er moro med fart og spenning. Skulle likevel ønske meg mer kontroll på ballen som Barca og city f.eks. Hvordan det best kan løses er jeg langt mer usikker på. Men som @10Hag er inne på så var LvG det kjedeligste jeg har sett oss være, og det sier litt når vi har hatt Mourinho, eller mr. park the bus himself.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Tringe
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14777
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23713
Liker mottatt: 19839

Blir så førrbainna når dere kritiserer LvG, han fikk fyken for tidlig, det har jeg fortalt dere før! :hah:
post liked by: RedTrafford, Pwint, Rød Pølse, 10Hag, Pink Final, Tringe
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4023
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17670
Liker mottatt: 11345

Hehe
Han får en stjerne for stuntet på sidelinjen når han gikk i bakken.😀
Og hvis det er det han blir husket for( for meg i hvert fall), da er det vel greit at han måtte gå.
Kan jo legge til at det ikke var lett å være sjef for et Disney League lag heller. 😬
post liked by: Pwint, Blodfink, Rød Pølse, 10Hag, Pink Final, Tringe
User avatar

Ryder
Posts: 4760
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2695
Liker mottatt: 10963

Nå har jo sjelden United vært et ekstremt possession-orientert lag, så vanskelig å si hvor godt jeg hadde likt det dersom det ga oss pokal etter pokal.

Men det jeg VET, er at jeg synes det er stort sett er veldig kjedelig å se på fotballkamper det ett lag har 70+ prosent ball. Søvndyssende. End to end med høyt tempo og intensitet, derimot.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14777
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23713
Liker mottatt: 19839

Ønsker vel en fin blanding jeg i grunn, liker lag som kan trille litt ball, må innrømme det. Og så hogger de til når det trengs liksom.

Man kan jo ta kontringer selv om man i utg.pkt. har mye ball.

Alle mann i angrep fra begge lag er jo morro det au.

For mye trilling kan bli kjedelig, men det kan jaggu frenetisk fotball med en haug balltap også. En gyllen middelvei er det man ønsker kanskje.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, 10Hag, Pink Final, Buchan, Tringe, Ryder
LUHG!
Post Reply