Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17826

En løsreven bit av hva Eide skriver:
De ønsket å flytte Middlesbroughs midtbanespillere over til en side, for så å vende via midtbanen,….
Fælt å innrømme, men lillebror Manchester City har en stor styrke her.
Pep Guardiola har tydelig innprentet dette i laget sitt, flytt motstanders tyngdepunkt av folk mot ball og vend så spillet motsatt.
Det er flott fotball å se på, og det skaper store rom.

United og i særdeleshet Paul Scholes var også gode på dette før.
Vri spillet motsatt for å utnytte rom hos motstander.
Scholes var genial, og vi bør vel ikke utelukke at sir Alex hadde en finger med i det spillet heller.

Paul Pogba og Bruno Fernandes kan også være gode på dette.
Men det blir jo så mye mer effektivt når man først klarer å flytte motstanders tyngdepunkt ut mot ballsiden.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Buchan, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13437
Liker mottatt: 8670

Heilt sant, @Pink Final. I tillegg ville nok RR strekke midtbanetrearen til Boro slik at det blei skapt store rom mellom forsvaret og midtbana deira. Eg synest ofte kantspelarane våre var feilvendte under Solskjær og altfor ofte måtte vende opp og slå støttepasningar. På den måten måtte dei begynne angrepa på nytt og utfordre etablert forsvar.

Fortsatt er det slik at vi ser for mange safe valg. Spelarar slår ein unødvendig støttepasning heller enn å finne spelarar på løp. Både Rashford, Sancho, Ronaldo og Bruno tok mange fine initiativ utan å få ballen. Altså det motsatte av Rangnick-ball. Dette kjem det nok til å bli jobba godt med framover.

McTominay har fungert godt i det siste, men eg held fram med å mase om ein defensivt kompetent spelar med "Scholes-fot". Desse veks ikkje på tre, men vi kan håpe at han blir identifisert før sommaren.
post liked by: Blodfink, Buchan, Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5136

Pink Final wrote:06 Feb 2022, 15:28 United og i særdeleshet Paul Scholes var også gode på dette før.
Det første navnet jeg alltid tenker på når det handler om å snu spillet, er Paul Scholes. De harde "skuddene" tvers over banen til lissen til Nani osv var helt utrolig å se på. Wayne Rooney ble også veldig god til det, men Scholes var mesteren. En helt utrolig fotballspiller. Savnet er stort.

I mer positive stunder, tenker jeg at vi ikke er så langt unna et veldig konkurransedyktig lag. Okay, vi har sikkert litt mangler på backene også, vertfall når Shaw ikke er helt seg selv lenger, men bortsett fra det så er det to posisjoner: 1) en spydspiss, 2) defensiv midtbane

Begge to bør egentlig på plass, særlig hvis Greenwood aldri spiller for oss igjen, men den viktigste er en stabilisator og arbeidsjern sentralt på banen. Så kan McTominay frigjøres litt mer. Midtbanen er og blir hjertet til et lag, så når vi er litt svake der, så blir resten svakt også. Eller svakere enn det kunne ha vært.

Rent taktisk synes vi har tatt en del steg i riktig retning denne sesongen etter at Rangnick kom inn, selv om resultatene eller spillet ikke alltid har vært der. Det har gått tregere enn både vi og Rangnick skulle ønske. Men jeg ser likevel tydelige forbedringer. "Gegenpress" kommer kanskje mer etter hvert. Tror trenerteamet rett og slett ble nødt å skalere ned ambisjonene der litt, fordi vi falt sammen pga manglende kollektiv forståelse og press. En slik spillestil krever veldig mye av gruppen. Det tok tross alt Liverpool ca 3 år før de ble stabile helt i toppen.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17826

Paul Scholes kaller United et lag med individualister.
På langt vei enig.
Vi har masse kvalitet i form av ferdigheter og evner med ball.
Men det mangler struktur.
Også nå under Rangnick (som skulle løse dette ble det påstått).
«Litt gravide»…..

Ronaldo orker ikke presse.
Fernandes løper som en greyhound.
Jobber knallhardt men det er mye all over the place defensivt.
Rashford er hele tiden på hugget framover (noe jeg liker).
Ikke like pliktoppfyllende hjemover.
Og man skjønner hvilken misjon James hadde for dette laget.
Pogba er den soleklart beste BALLSPILLEREN på hele balløya imo.
Men han lunter ofte hjem.
Vagger i cowboygange.

Dette er bare fire av spillerne våre.
Men fire av de presumptivt beste spillerne.
Og ingen av dem klikker inn i systemet til Rangnick.
De fungerer ikke defensivt.
post liked by: Otac
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

@Pink Final, ikkje framover heller.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17826

Scorer i hvertfall mye mindre mål.
Har vel ikke scoret så lite siden van Gaal sto til rors.
Offensivt mangler det også struktur.
Men der har jo de individuelle ferdighetene reddet oss mang en gang.

Allikevel, vi må ta med oss de to gode første omgangene mot Boro og Burnley.
Selv om jeg ikke er noen stor Rangnick beundrer må vi gi ham kreditt der han fortjener.

Ser bare ut som United ikke har spillere som kan innordne seg et spillemønster.
post liked by: RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Jeg har lurt litt på det at Bruno og noen andre tidvis er ute av posisjon. Er det fordi de har fått uklare roller, eller bare "blindt" jager ball. -Eller kan det være de føler de må bistå på plasser hvor andre spillere ikke er aktive nok/presser nok/har for mange ballmiss?

Det kan jo hende at Scott rusher bak fordi Maguire ikke er trygg nok? Og kanskje Bruno "hjelper" backene eller skal tette det rommet McTominay etterlater når han er hjelpemann som midtstopper, eller ta førstepressleddet da de som er der oppe er for dårlig på det?

Jeg er uenig med Scholes i hans kritikk mot Fernandes. Han jobber i både sin og andres jobb. Da kan man ikke gjøre alle jobbene 100%. Jeg er enig med Scholes i at det er for mange indivualister, og at man ikke jobber godt nok som et lag. F.eks er det ofte spillere avslutter selv fra kant, når de med fordel kunne passet innover i banen. Akkurat det fungerte jo med Rashford og Sancho i dag.
post liked by: Pink Final, Pangaea

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Eg meiner problemet er minst like stor framover som bakover. 10 mål på de siste 8 kampene? Mot dårlig motstand.

Og sjølvsagt midtbana.

Men å adressere problemet som bakover meiner eg ikkje stemmer.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17826

Canto wrote:12 Feb 2022, 17:59 Jeg er uenig med Scholes i hans kritikk mot Fernandes. Han jobber i både sin og andres jobb.
Skjønner trolig hva du mener.
Fernandes jobber og løper non stop.
Greia er vel mest det at det ikke presses i flokk.
Når da én mann kjører solo press etterlater han seg rom og hull.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Otac wrote:12 Feb 2022, 17:59 Men å adressere problemet som bakover meiner eg ikkje stemmer.
Det er vel problemer begge veier.
Enig i at United ser tryggere ut bakover enn under Solskjær.
Og framover virker United mindre farlige.

Problemet er struktur.
Mangel på sådan…litt gravide.
post liked by: RedTrafford, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 430

Canto wrote:12 Feb 2022, 17:59 Jeg er uenig med Scholes i hans kritikk mot Fernandes. Han jobber i både sin og andres jobb. Da kan man ikke gjøre alle jobbene 100%.
Problemet er vel at Bruno ikke skal gjøre andre sin jobb og dermed havner han "all over the place".
Nå kan jeg null og niks om instrukser og rollefordeling som blir gitt opp feltet, men jeg kan ikke se for meg at Bruno har fått i instruks at han skal styre presshøyden over alt på banen.
Flere ganger syns jeg det blir store rom bak han når han går i press. Kommer da rommene som en følge av at andre spillere ikke gjør jobben sin, og faller inn i rommet han forlater, eller går han i press uten at resten av laget er klare for å dekke opp for han?
Skal han gå ut av formasjon/ramma for å sette inn press om det er en annen spiller som er nærmere ballfører?

Det er ikke alltid den som løper, eller jobber, mest er den som løper, eller jobber, best, men det eneste som er sikkert er de 11 som er utpå der til enhver tid fortsatt ikke er et lag. De er individualister som av og til fremstår som en enhet, men så fort de møter litt motgang overlater de hverandre til seg selv..
post liked by: messilingard, Blodfink, Pink Final

Deleted User 480

@Steinar Stenseth Det høres fornuftig ut det du sier.

Det kan hende instruksene bør være tydeligere, og at enkeltindivider bør jobbe hardere. Lag-samarbeidet burde vært sterkere.

Jeg har likevel på følelsen at Bruno kunne gjort SIN jobb enda bedre, hvis andre gjorde sin godt nok. Til det må vi kanskje ha Declan Rice og M'bappe. (Jeg vet ikke så mye jeg bare synser... ☺ )
post liked by: Pink Final

Deleted User 430

Om det er instruksene må bli tydeligere eller om det er spillerne begynner å fokusere på å følge instruksene de alt har blitt gitt i 90 min, før de ev. tenker på egenhånd, er ikke godt å si, @Canto, men noe må skje. Utfordringen til både spillere og manager er at sånne mentale endringer alltid tar tid og varig endring kun skjer som følge av gode opplevelser over tid. Når de da stadig møter motgang så blir det vanskelig for sårede egoer.

For meg virker det rett og slett ikke som det er stor nok forskjell for spillerne mellom hva OGS forsøkte å gjennomføre til hva RR prøver på og at dette gjør det den forventede energiutløsningen med byttet har uteblitt, som igjen gjør at de har lettere for å falle tilbake til sine respektive gamle synder.
Ikke vet jeg, men bare en tanke som har bygget seg opp over tid hos meg.

Når det gjelder dette med Bruno sin utførelse av selve jobben så blir det litt dominoeffekt. Løper han ekstra fordi andre ikke gjør jobben sin bra nok eller ser det ut som de andre ikke gjør jobben sin bra nok fordi Bruno ikke gjør jobben sin riktig? 😏
Feil blir det uansett og frem til spillerne får litt mer automatikk inn i det de driver med og, ikke minst, begynner å spille som en samlet enhet, så blir det ikke siste gang vi kan stille dette spørsmålet.
post liked by: Pink Final

Deleted User 480

Kloke ord @Steinar Stenseth 👍 Synes det låter fornuftig.
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Steinar Stenseth wrote: 12 Feb 2022, 20:16 Når det gjelder dette med Bruno sin utførelse av selve jobben så blir det litt dominoeffekt. Løper han ekstra fordi andre ikke gjør jobben sin bra nok eller ser det ut som de andre ikke gjør jobben sin bra nok fordi Bruno ikke gjør jobben sin riktig? 😏
Feil blir det uansett og frem til spillerne får litt mer automatikk inn i det de driver med og, ikke minst, begynner å spille som en samlet enhet, så blir det ikke siste gang vi kan stille dette spørsmålet.
Har tenkt på det samme. Hva er det som skjer hver gang Bruno solopresser (for det er ofte)? Er det han som gjør det han skal og de andre ikke, eller er det omvendt? Uansett hva svaret er, bør en av partene få beskjed om å endre spillet sitt.

Bruno Fernandes er antagelig den spilleren på dagens lag jeg liker best. Ikke bare pga ren kvalitet, men også fordi han er så vanvittig oppsatt på å vinne, jobber så jævlig hardt, aldri gir seg og aldri skyr unna ansvar (til forskjell fra veldig mange på dette laget). Dette er likevel egenskaper som kan tippe over, som kan få ham til å ta «loven i egne hender» i litt for stor grad. Husker jo at Rooney typisk gikk ned og hentet ball på egen defensiv midtbane når laget ellers ikke fungerte. Det er forståelig, men det tjener ikke laget når en spiller begynner å ta på seg alle andres jobb.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5136

På lengre sikt er jeg mer optimistisk. Pendelen må svinge snart, slik at vi får normal uttelling. Forsvaret er mye bedre, selv om Maguire nær sagt som vanlig gjør en del rart. Vi slipper ikke inn mange mål, og dominerer sjansestatistikken. Og det er uten skikkelig press-spill, la oss ikke glemme det. Tror jeg skal fortsette tankerekka et annet sted...
Fortsetter her :blush:

Med analytisk hatt på, så har Rangnick måttet skru ned ambisjonsnivået på press-spill. Spillerne klarte det ikke, og strukturen ble for lett revet opp. I stedet har han nå fokusert på strukturen i laget, prøve å holde oss samlet når vi trenger de, ta ut pressledd og "connecting players" i transisjonsfasene. Så får vi problemer når særlig Pogba og Fernandes flyr overalt og langt ut fra deres sone eller ansvarsområde sentralt i banen. Men det underliggende spillet har blitt mye bedre den siste måneden. Så får vi heller tåle at f.eks. Henderson lekker mye piss til media. For å bli bedre på struktur i hele laget må man spille 11 v 11, ikke 4 v 4 eller spille Candy Crush.

Vi har fortsatt noen utfordringer, det er klart, men jeg klarer ikke helt å være så kritisk som en del andre har vært i det siste, vertfall når hodet er rolig og skuffelsen lagt seg. Det er fortsatt et stykke å gå på kollektiv forståelse, det virker ikke som vi er på bølgelengde. Og det er naturligvis alfa og omega for et godt aggressivt press-spill, så ikke rart Rangnick måtte legge det på "to do"-lista foreløpig.

Akkurat nå skulle jeg nesten ønske Rangnick fortsetter neste sesong også, for å bygge videre på det han har startet på. Samtidig er jeg svak for Ten Hag, og håper han kan komme inn, og fortsette det samme arbeidet. Tror ærlig talt at det Rangnick har startet på gjør oss mer interessante for den type manager, ettersom en del av spilleforståelsen og -mønsteret er på plass (får vi håpe, til senvåren/sommeren).

Jeg også er bekymret for hva som skjer om vi ikke kommer til CL, og nå ser det mørkt ut, men når jeg analyserer det mer underliggende, så synes jeg mye ser bra ut -- eller vertfall bedre ut.
post liked by: Ryder
Post Reply