Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ser fornuften med tre stoppere ettersom vi har et drøss med toppspillere der nå (selv om alle var på jordet i fjor), men jeg tror vi vil se fire bak fra Ten Hag. Om jeg skal tippe, og det gjør vi alle mann her, så er hovedtanken Martinez på venstre stopperplass, mens Varane og Maguire kjemper om høyre stopperplass. Tror faktisk det hadde passet bedre for Maguire enn på venstre der han ofte har spilt for oss. Varane har dessverre vært mye skadet, så med Martinez inn, så har vi minst tre meget gode spillere der, med (foreløpig) både Bailly og Lindelø som veldig habile backups. Tipper Bailly ønsker seg bort da. Han ser skriften på veggen han også når vi signerer enda en midtstopper, og han fikk allerede svært lite spilletid. Og selv om han var veldig god mot Liverpool, så vet vi hva han er kapabel til, for å si det på den måten...

Som dere diskuterer over, så tipper jeg også vi får se en ganske flytende formasjon, basert på kampsituasjoner. Fikk et lite hint om det gjennom den litt merkelig mannsmarkeringskommentaren fra Klopp, og svaret fra Ten Hag på PK i dag. Der sa Ten Hag at han ikke så på det som mannsmarkering, men at de gjorde det i visse situasjoner. Jeg tror vi får se mye mer av slikt, altså en "tenkende" fotball, som krever mye av alle spillerne taktisk og kollektivt. Slik sett kan det godt være Martinez er den som blir mest offensiv i tankegangen av de to bak, og stepper opp litt slik som Carrick gikk ned i sin tid.

Ten Hag tar mye taktisk fra Guardiola fra det jeg har forstått, han var tross alt hans undersått på en måte i Bayern Munchen. Mye av filosofien går nok derfor på høyt press, godt pasningsspill, og å skape overtall. Ten Hag liker også å bruke backene på innsiden, og synes vi så noe til det mot Liverpool. Vi sto mer kompakt bakover, og holdt ikke krittet slik som Liverpool gjør for eksempel, der backene ofte står nær sagt som vinger. Dette for å skape soliditet bakover, og sikkert også flere pasningsalternativer når vi bygger opp bakfra.

Blir spennende og se hvordan vi klarer å ta til oss alt sammen, og hvordan det går når PL sparkes i gang. For vi må jo ha breddeholdere også, ellers blir det lett å presse oss bak.

Det hadde vært seriøst interessant å få skikkelig innblikk i hva Ten Hag forteller spillerne, eller mer generelt hva som skjer på dette nivået taktisk. Flyr sikkert over hodet mitt/oss uansett, men for læring hadde det vært kjempeinteressant. Hva skal de ulike spillerne gjøre i ulike situasjoner, hvorfor X og ikke Y, hva er den kollektive tanken, osv osv osv. Er sikkert et eget lille univers for profesjonelle spillere og trenere, sammenlignet med hva vi sofa-"eksperter" tenker :yikes:
post liked by: Cola2, Pink Final, Pancho P, Can2

Deleted User 595

Tror det fins noen gode videoer av Pep som instruerer spillerne sine i detalj! Mener jeg har sett det. Vil tro at det er en god plass å starte, om man vil forstå ten Hag. Som du sier, er prinsippene veldig like. Man merket på Ajax at ten Hag har jobbet med Pep.

Så er likhetene til Klopp der og, spesielt med tanke på hvordan backene er instrumental i angrepsspillet, og for å skape overtall.

Ralf Rangnick snakket mye om denne typen fotballen og. Proaktiv, pressende fotball. Han fikk det ikke ut i praksis for United. Men ideologisk, og på det nederste plan, er de og meget like. Så er nok ten Hag mer moderne og dynamisk.

Ten Hags fotball handler om å ha kontroll og være proaktiv, hele veien. Det sier han og selv, senest på forrige pressekonferanse.

Man skaper overtall og triangler i alle ledd.
Man opprettholder presset hele tiden, så fremst man ikke falle ned.
Ballen spilles raskt, men ikke overilt.
Færrest mulig håpløse langballer, og færrest mulig støttepasninger eller tilbakespill.

Vi har en lang vei å gå, som vi så i Liverpool-kampen.
Det beste var intensiteten i presset, duell- og løpsviljen.
Det var det vi vant på, og hittil har synlig forbedret.
Hele laget løpte, hele tiden. Veldig god start, men også "the bare minimum".
Tror ten Hag ser mye rom for forbedring, noe han selv sa etterpå. Og dét, det er virkelig spennende! 😁
post liked by: Pangaea, Pink Final, Pancho P, Blodfink, Can2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Øyvind Eide analyser fra United mot Crystal P og Aston V.
https://www.united.no/nyhetsarkiv/ten-h ... nited-lag/

Lite vits i at jeg gir noe resymé, da dere nok har lest selv.
Men om jeg skal plukke ut en ting, så er det hvor flytende/fleksible/roterende vi er i oppbyggingsfasen.

Legger feks merke til at han beskriver hvordan Malacia ikke nødvendigvis går på ytter’n hver gang.
Men at han også trekker inn i banen, slik at Rashford kan bruke farta si ned langs linja.
Et annet eksempel er hvordan Martial også faller dypere i banen, trekker med seg stopperne, og frigjør bakrom for lynraske Rashford og Sancho.

Dette liker jeg å lese.
Har mistenkt at Martial er en glimrende spiss i oppbygningfasen.
At han har fysisk styrke og er teknisk god på små flater er velkjent.
Men han er også en intelligent spiller, som kan bevege seg slik at vi utnytter andre spilleres styrker.
Ikke ulikt Firmino i Liverpool.
(Rykter om både Martial og Firmino til samme klubb i går, skjønner hvorfor).

Noe annet er Rashford.
Man har vel vært litt bekymret for hans evne til å bidra i et mer oppbyggende spill.
Det ser dog ut til at Ten Hag ønsker å gjøre ham god ved å utnytte hans fremste egenskap, farta og rykket.
Da fyller feks Malacia og Martial inn for å slippe Rash fri.

…ble visst ganske langt allikevel dette 😅
post liked by: Pancho P, Can2, RedTrafford, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Helt fantastisk taktisk analyse av Cam på YT-kanalen United View. Usikker på hvor interessant resten av innholdet er der, ser ut som mye av det samme vanlige ville spekulasjoner og premature konklusjoner om transfers, men disse taktiske analysene er utrolig gode. Analyse av den katastrofale kampen mot Brentford, med særlig fokus på når vi prøver å spille oss ut bakfra. Og så går de inn på 'preview' til kampen mot Liverpool. Cam er mildt sagt kritisk til DDG også, og man kan jo ikke akkurat være uenig heller gitt hvordan ting har gått i åpningskampene. Litt mer generelt, tror jeg er enig med Cam i at det er bedre å prøve og holde seg til Ten Hag sin taktiske filosofi, og innarbeide en Plan A skikkelig, selv om vi får oss noen smeller. Pep Guardiola hadde selvsagt et helt annet utgangspunkt pga bunnløs lommebok og en klubb- og sportslig ledelse som visste hva de drev på med, men han gjorde det samme når han kom til City, selv om det ikke alltid gikk fantastisk i starten.

Anbefaler å ta en titt, og jeg kommer vertfall til å følge med på de taktiske analysene på den kanalen framover. Grundig og faglig.



PS: De nevner Nunez, men han kan vel ikke spille mot United, så antar programmet ble spilt inn før den kampen.
post liked by: Ryder
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Interessante kommentarer fra proffe spillere når de så på United-Liverpool. Her kommer de innom taktiske elementer i løpet av kampene:

Spiers: How much has analysis at a club changed over the years?

Vokes: It’s so easy now because you’ve got an app, you get an email through.

Aluko: You get the game, your own clips from the game and through the week you’ll get the changes the coach wants to make. I’ll have an individual 15 minutes with one of the coaches on our clips and what he wants to go through. Then the team will have meetings on playing out, defending, set pieces… so you could have five meetings. You can’t say you don’t know!

Vokes: The analyst was never in the manager’s office years ago, they’re so close to each other now. The analyst will run down to the changing room at half-time with a laptop. They’re all mic’d up as well so the manager can say what he wants a clip of during a game.

Aluko: At half-time, it’ll be clips of what he wants to do, maybe on the press there’s a free man so keep looking for him, things like that.


Har endret seg litt fra "just give the ball to Duncan" :D
post liked by: Blodfink, red

Deleted User 595

Med Antony inn, har vi nå kjøpt 5 spillere. 3 av de har allerede fått sentrale roller, og ser ut til å ha delvis befestet en mer eller mindre "fast" plass på laget.

Martinez er bankers. Han spiller mest mulig fremover.

Casemiro likeså. Tror vi ser han i de fleste kamper fremover.

Antony tror jeg og kan sementere høyrevingen, med sunn konkurranse fra Rashford og/eller Sancho.

Eriksen har spilt mye til nå. Kan få konkurranse fra både Fred og McTominay, og må nok matches litt forsiktig mtp alder og hjerte.

Malacia ser ut til å være foretrukket foran Shaw. Han virker langt bedre defensivt, men vi har sett lite offensivt fra ham til nå. Der kan Shaw ha et konkurransefortrinn, altså rent offensivt.

Det betyr at hvis alle 5 gjør det bra, har vi allerede "byttet ut" halve lagoppstillingen blant utespillere, og det i kun ett vindu. Må ta forbehold om at det blir økt konkurranse på plassene fremover, men om man ser grovt på det, er det en betydelig endring over kort tid.

Rent statistisk er det nesten uhørt i fotball å oppnå suksess med 5/5 nye spillere, så det må man og ha i bakhodet. Men det er tydelig at vi har satt i gang en prosess med å transformere startelleveren, til noe som er markant annerledes fra det vi har blitt vant til. Personlig mener jeg det er til det beste, om vi skal utvikle en ny spillestil. Ser til og med rom for 2-3 nye spillere inn i neste sommervindu, for å ytterligere endre laget.

Jeg tror ikke vi kjenner igjen dette United-laget om ett år, etter neste sommervindu. Da tenker jeg vi fort har 7-8 spillere i førsteelleveren som ikke spilte under Solskjær og Rangnick. Tror vi vil se endringer f.o.m. neste sesong på keeperplass, midtbanen, og spissplass. Kanskje til og med på høyreback, selv om Dalot har vært veldig god til nå.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Can2, DonKvalheim, Belfastboy
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Enig i det aller meste som @GBailey sier. Det er en ting jeg er litt uenig i, og som jeg har sett andre også har sagt; at Malacia ikke bidrar offensivt, eller for lite. Jeg har tenkt at han er med like mye mye frem, som Shaw og Telles på sitt beste. Han har riktignok en liten annen "stil" enn en offensiv back ofte har. Den tradisjonelle metoden er å være i en ving posisjon/overlappende ving, helt på kanten og legge innlegg.

Malacia har jeg lagt merke til går mer inn i banen mot hjørnet av sekstenmeteren, heller enn opp mot cornerflagget. Han har dermed vært med på å holde trykket oppe fra den posisjonen, og stoppet et par overganger/mulige kontringer.

Han har vært både god og mindre god hittil, men summa sumarum synes jeg han har vært på pluss-siden, og har tro på at det kan bli enda bedre.
Last edited by Can2 on 28 Aug 2022, 23:21, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, DonKvalheim, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Can2 wrote: 28 Aug 2022, 22:13

Malacia har jeg lagt merke til går mer inn i banen mot hjørnet av sekstenmeteren, heller enn opp mot cornerflagget. Han har dermed vært med på å holde trykket oppe fra den posisjonen, og stoppet et par overganger/mulige kontringer.
Synes det samme.
Skrev det ifbm med en av treningskampene i sommer, men finner det ikke igjen.
Når Malacia går inn i banen, er det viktig at venstre kant bruker bredden og dybden i banen.
post liked by: Pancho P, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Gode poenger @Can2! Det har du nok rett i. Er imponert av det vi har sett fra Malacia så langt. Han virker aggressiv på en smart måte, og god på posisjonering, samt venn med ballen.

Hvis man ser bort fra at overgangene har tatt alt for lang tid, at Antony er svindyr, og at vi mangler en spiss, i tillegg til en spiller som de Jong, så er det et sterkt overgangsvindu. Hadde vi fått inn de Jong, samt en god spiss, ville det vært potensielt vårt beste vindu i moderne tid, uten overdrivelse.

Men, det skulle bare mangle at vi brakte inn den rette type kvalitetsspillere etter fjorårssesongen. Så ikke les det som noen slags hyllest til eiere og sportslig ledelse. 😜 Her er det nok ten Hag som har stilt harde krav.

Veldig synd at det ikke blir de Jong... det hadde gjort enorm forskjell for både førsteelleveren og muligheter på benk.
Akkurat nå er vi en skade eller to fra å ha en svak midtbane igjen. Med de Jong og Casemiro inn, er vi plutselig en av de mer dynamiske midtbanene i ligaen, med flust av alternativ på benken for ulike formål.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pink Final wrote: 28 Aug 2022, 22:31
Can2 wrote: 28 Aug 2022, 22:13

Malacia har jeg lagt merke til går mer inn i banen mot hjørnet av sekstenmeteren, heller enn opp mot cornerflagget. Han har dermed vært med på å holde trykket oppe fra den posisjonen, og stoppet et par overganger/mulige kontringer.
Synes det samme.
Skrev det ifbm med en av treningskampene i sommer, men finner det ikke igjen.
Når Malacia går inn i banen, er det viktig at venstre kant bruker bredden og dybden i banen.
Stemmer! Husker du nevnte nettopp dette i en kamptråd(?) i pre-season.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Can2, Belfastboy
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Can2 wrote: 28 Aug 2022, 22:13 Malacia har jeg lagt merke til går mer inn i banen mot hjørnet av sekstenmeteren, heller enn opp mot cornerflagget. Han har dermed vært med på å holde trykket oppe fra den posisjonen, og stoppet et par overganger/mulige kontringer.
Tror det er bevisst ja, og Dalot har vel gjort det samme en del ganger. Mener også å ha lest at Ten Hag ønsker det på akkurat den måten taktisk, altså innovervendte backer, eller "underlappende" blir det vel kalt også. Mens vingene dermed blir breddeholdere nærmere krittlinja. Sikkert akkurat derfor det er viktig å ha inverterte vinger også, altså venstrebeint høyreving og omvendt. Dermed blir vinklene annerledes og deres naturlige fot er vendt inn mot banen, der spillet foregår. Enklere å ta imot og slå pasninger.

Så selv om jeg synes prisen på Antony er bortimot dobbelt så mye som den burde ha vært (mer reell verdi), så er jeg likevel veldig spent på hvordan dette blir på litt sikt. Fortsatt noen svakheter i laget, kanskje nå særlig på høyreback, på topp, evt i mål, samt kanskje en makker til Casemiro. Men vi stiller mye sterkere nå enn for 2 mnd siden, og det er jo bra. Men skal jaggu bare mangle også etter å ha brent av bortimot 2,5 milliarder kroner. Football, bloody hell indeed!!
post liked by: red, DonKvalheim, Can2, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Pink Final wrote: 28 Aug 2022, 22:31 Når Malacia går inn i banen, er det viktig at venstre kant bruker bredden og dybden i banen.
Det er nok planen, ja. Tror litt av tanken er at man ønsker å gi mer kreative spillere mer plass, og da er det sånn sett logisk at en ving får rommene bredt, istedenfor en back. Da kan det bli veldig skummelt hver gang man klarer å vri spillet over til denne vingen. Dette bidrar også til å gjøre banen mye større, og strekke motstanderens forsvar.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Belfastboy
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Nok en interessant taktisk analyse av Cam her:


De er egentlig ikke innom rollen til backene våre, som "inverted fullbacks", men prater om Ten Hags fokus på "minimum width". I tillegg kommer altså tidvis Malacia eller Dalot opp som støtte til midtbanen, nesten som en ekstra midtbanespiller. På papiret vertfall, så høres det ut som det blir fryktelig mange folk sentralt i banen og lite bredde, men i praksis så får vi litt bredde fra vingene våre, selv om de ikke akkurat er limt på krittlinja slik som i tidligere tider.

Håper vi kjemper oss til 3 poeng mot Leicester også, og så blir det spennende å se hvordan vi setter opp mot Arsenal, og om vi klarer å få overtaket der. De har startet sesongen meget bra, så blir helt sikkert en tøff kamp. Håper Martial er tilbake da, og kanskje at Casemiro har spilt seg inn. Blir viktig å nøytralisere Ødegaard.
post liked by: Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

De viktigste taktiske grepene manageren har gjort er å benke Shaw og Maguire, jeg har venta i flere år på det. Og det er så flott å se at laget fremstår solid etter disse grepene. Benkingen av Ronaldo har også gitt positive resultater. Fred har også mista plassen.

Mot Brentford spilte disse 4 fra start, sier ikke at vi hadde vunnet med de på benken. Men klarer ikke fri meg helt fra tanken om at resultatet kunne vært annerledes.

Spent på laget mot Sociedad, håper på full rullering, samtidig vil man jo helst vinne kampen...Torsdagen blir viktig for disse 4 om de får sjansen. De kan enten bevise at de er med i kampen om en plass på laget, eller de kan falle på rankingen.
post liked by: Ryder, Pangaea, Tringe
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Den nye forsvarsfireren har et mye høyere konsentrasjons- og skjerpingsnivå. Mye mer på hugget, både med og uten ball.

Maguire prøvde seg på en sånn fistpump han også da han lyktes med en involvering, og det så bare... rart ut. Uten å bli helt sånn Doktor Kropsspråk: Det kan jo bli litt teater av de greiene etter hvert, men vet selv fra mine dager som spiller at sånt gir energi og adrenalin. Maguire er ikke en type som tilfører energi til andre ut fra hvordan han fører seg, heller tvert imot. Han har fått en veldig lang vei tilbake til startoppstillingen, kan ikke se for meg at det er annet enn skade på Varane/Martinez som kan rydde plass - og selv da tror jeg Lindelöf passer bedre inn.

Litt mer positiv til Shaws sjanser, han har vist før at han kan heve seg når han får et spark bak. Men Malacia har imponert meg. Han slet tidvis mot Saka i går, men syntes han fikk justert seg og fikk bedre og bedre tak på ham utover i kampen. Endte med at Saka sparket ham ned i frustrasjon. Han virker disiplinert i posisjoneringen og for meg ser det ut til at han følger instruksene offensivt gjennom å bidra mye innover i banen (så tør han ikke utfordre så mye ennå, men det kommer).
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Enig i analysen av Maguire @Ryder , jeg må innrømme at jeg synes bittelitt synd på ham, fra kaptein og klippekort til dette. Men det er ikke plass til sentimentalitet i topp 4-kampen. Håper på en transfer for ham i januar eller seinest til sommeren. Leicester må jo være den naturlige overgangen. De trenger hjelp, og kanskje finner han seg selv der.

Et annet grep som er gjort er jo Eriksen inn. Sommerens beste overgang verden over, om man ser litt isolert på det, og litt røde briller i tillegg.
LUHG!
Post Reply