Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 595

Som @Ryder nevner: De 15 første mot Arsenal, samt målet til Antony der samtlige 11 spillere slår pasninger fram til målet, er helt ny kost. Kan ikke huske lignende fotball under Mourinho, Solskjær eller Rangnick. Da spilte vi tidvis Ajax-fotball, selv om vi samtidig sleit mot et godt organisert Arsenal. Selv McTominay spilte langt mer direkte, og hadde vel null feilpasninger for første gang på år og dag.

Forhåpentligvis så vi glimt der om hva som ligger i vente, enn hvor langt frem i tid det er. Det pragmatiske fungerer godt mot topplagenr så langt, så er jeg spent på hvordan vi takler Palace på søndag!
post liked by: RedTrafford, Ryder, Buchan
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Jeg skal si meg enig i at det var elementer av ballbesittende fotball, spesielt 1-0 målet var fantastisk. Fra å gå fra å bli tvingt hjemover så slår Eriksen en litt uventet ball opp på Bruno som får Arsenal rett ut av balanse. En herlig scoring etter min mening.

De to andre målene bar mer preg av det "tradisjonelle" United hvor vi kontret Arsenal i senk. Samtidig så er det bra at vi evner å spille av press og true motstandere som står høyt. Bortsett fra det så har defensive blitt betraktelig bedre de siste ukene. Og man kan fint se hvor gode vi var de siste 10-15 minuttene hvor vi rett og slett kontrollerte seieren inn med en kanonsterk midtbane.

Jeg er også spent på hvordan dette kommer til å bli mot mer lavtliggende lag. Nå i åpningen så har mange tenkt at United er litt enkle å få ut av balanse rent mentalt og derfor har selv lag som vi på papiret skal være bedre enn presset høyt. Men om vi plutselig evner å spille av det presset og samtidig straffer motstandere så vil vi på et tidspunkt møte mer lavtliggende lag. Det er nok litt da utfordringen for Ten Hag virkelig begynner, nemlig når vi må bryte ned lavtliggende mostandere. For det er en øvelse vi har slitt med i mange år, noe som i og for seg er vanskelig siden det er noe av det vanskeligste å gjøre sånn rent fotballmessig.
post liked by: Buchan
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Å "lage" taktiske frispark når det er fare for brudd i mot er nok også en del av EtH-skolen, endelig.
De klubbene som vinner div. titler årlig er alle gode på det. Skal man vinne noe må kynismen være på topp, dessverre vil noen si.

Forsåvidt ikke noe nytt, ref. Dirty Leeds blant motstander-fans/Super Leeds blant egne fans, forskjellen er at på den tiden ble det ikke dømt frispark før det var virkelig ille...Men man sparket spillere ut av kampen.

Italia 70/80-tall med Claudio Gentile etc.

United.no-artikkelen om ant. gule kort totalt på United denne sesongen, med McTominay i spissen er interessant nok den :)
post liked by: Buchan
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Vil egentlig påstå at verken 1-0 eller 3-1 er typiske kontringsmål. På 1-0 spiller vi rett og slett ut Arsenal, og mener jeg leste at ballen var innom alle på hele laget før den til slutt endte opp i nota. På 3-1 står Arsenal latterlig høyt, prøver sikkert å presse oss tilbake (redusere banens lengde), og så kommer Eriksen på et overraskende løp gjennom. Arsenal sto nesten på midtstreken med forsvaret.

Absolutt enig i at vi har scoret en del kontringsmål, men ser heller ikke hvorfor det skal være negativt? Blir ofte omtalt i negative termer, noe jeg ikke helt forstår. Alle lag kontrer, for det er en veldig effektiv måte å utnytte overgangsspill på, når motstander er ute av balanse etter å nettopp hatt ballen. En stolt United-tradisjon også. Når det er sagt, er jeg 99% sikker på at over tid ønsker Ten Hag å få mer kontroll på kampen gjennom høyere ballinnehav, og det snakker han allerede en del om. Jeg var neppe alene om å "føle" at Arsenal hadde overtaket i andre omgang inntil vi fikk 2-1, for presset vårt var dårlig og Arsenal spilte seg ganske lett gjennom midtbanen. Likevel håper jeg vi fortsatt får sett raskt overgangsspill ettersom vi har raske og smarte spillere offensivt.
post liked by: Ryder, Pink Final, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

@Pangaea Jeg reagerer også veldig på analyser som nedvurderer kontringer og nærmest ser på det som en mindreverdig måte å spille på. For min del er det nesten tvert om, god kontringsfotball er en kunst og jeg synes en god kontring nærmer seg fotball på sitt vakreste og mest effektive. Om det er så enkelt og primitivt, hvorfor lykkes ikke flere med det - og hvorfor klarer ikke lag som Liverpool og Arsenal å forsvare seg mot det?

Det er derfor helt nydelig at United kan å kontre godt - vi kunne det under Fergie, og ofte under Solskjær. Ikke under LvG og knapt nok under Mourinho. Det viktige er at vi har flere strenger å spille på, etter motstander og kampbilde. Vi må kunne beherske begge deler.

"Tactical fouling" er vi heldigvis blitt bedre på ja, @Blodfink. Driter i hvor etisk det er, alle de beste lagene har det som en suksessfaktor så da kan ikke vi sitte igjen med fair play-pris og 6. plass i ligaen.
Apropos 70-tallet - har dere lagt merke til at Martinez ofte legger inn det de på 70-tallet kalte en "reducer" på motstanderens spiss? Det vil si gå inn knallhardt og halvgrisete i aller første takling for å demoralisere og vise hvem som er sjef. La merke til at han gjorde det både mot Salah og Gabriel Jesus. 😈
post liked by: Pangaea, Pancho P, RedTrafford, Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ryder wrote: 06 Sep 2022, 14:17 Apropos 70-tallet - har dere lagt merke til at Martinez ofte legger inn det de på 70-tallet kalte en "reducer" på motstanderens spiss? Det vil si gå inn knallhardt og halvgrisete i aller første takling for å demoralisere og vise hvem som er sjef. La merke til at han gjorde det både mot Salah og Gabriel Jesus. 😈
Lagt merke til det ja. Setter seg raskt i respekt :) Husker dette var noe gamle United-stopperkjemper kunne gjøre også, særlig i toppkampene. Rio, Vidic, Stam osv. Og litt mer generelt i de "gamle" kampene mot Arsenal.

Liker at vi har fått noen "bastards" i laget. Det trengs rett og slett. Vi har jo sett på City felle folk på overganger i årevis, ofte uten at de engang får gult kort (heisann Fernandinho). Liker ikke nødvendigvis det McTominay og Maguire gjorde der og da, men det er jo smart spilt på den måten. Unngår potensielt farlige overganger der vi er i mindretall, og så får man heller bare ta det gule kortet.

Men jeg måtte bare le når McTominay utøvde fribryting :rofl:
post liked by: Ryder, Pancho P, Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Pangaea wrote: 06 Sep 2022, 14:23 Men jeg måtte bare le når McTominay utøvde fribryting :rofl:
McTominay har tydeligvis vært innom NRKTV og sett på "Hodet i klemme".

Men ellers så er jeg helt enig, dette laget har trengt noen sikkelige rassehøl i lang tid nå. Nemanja Matic kunne være litt sånn til tider, men det er en soleklar oppgradering med Antony mot Mata/Lingard for eksempel.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Pink Final, Buchan, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Nydelig video som viser noen av prinsippene til Ten Hag. Legg også merke til Dalot som raskt rygger ut til krittet idet United begynner å skifte side fra venstre til høyre. Sikkert krevende spill for hodene til spillerne, men når alt sitter så blir det veldig bra tror jeg :love:

På slutten ser vi første målet vårt etter flott lagspill (ikke kontring).
post liked by: Ryder, Pink Final, RedTrafford, Buchan, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

@Pangaea og @Ryder.
Så hjertens enig med dere.
Når man ser på United mål helt tilbake til 1940 tallet er det enormt mange som har kommet etter fart langs siden, og flate innlegg der 3,4,5 mann kommer i en bølge og laget scorer.
Fart i lengderetning er god United tradisjon.

Ferguson skrev vel i boka si at å ha ball er religion i United.
Ergo vi har sett på det som svært viktig å ha ballen.
Men vi har jammen hatt mange fantastiske kontringer også de siste 70 år.
Jeg personlig er kjempestolt over slike mål og sjanser.
Før i tiden kunne man høre brølet fra Stretford End når ballen ble slått til vingen som satte fart - the United way ❤️
Oh, me lads, You should have seen us coming…
Fastest team in the league, Just to see us running
All the lads and lasses, with smiles upon their faces…
Walking down the Warwick Road, To see Matt Busby’s Aces!
post liked by: Pangaea, RedTrafford, Buchan, Ryder, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Vi setter alle pris på kontringsmålene United scorer. Kontringsfotball i seg selv er ikke negativt.

Det mange har påpekt, er at vi de siste 6 årene har gjort oss ganske avhengige av den type fotball, noe som utvilsomt har gått på bekostning av evnen til å bryte ned lag. Det tror jeg du og er enig i, @Pink Final? 😄 Snakker hovedsakelig om Mourinho/Solskjær-æraen, og ikke ten Hag.

Så tror ingen mener at vi skal forkaste kontringsfotballen. Den har virkelig både sin vakkerhet og bruksområde! Men det er samtidig på tide å utvikle spillet, og nettopp derfor har vi ønsket ten Hag så hjertelig velkommen, blant mange andre grunner. Ingen skam å kunne kontre lag i senk, tvert imot! Men det blir fint å i fremtiden kunne spille oss gjennom lave blokker i PL, i tillegg til å kunne kontre. More strings to play on!

For øvrig, en herlig post der, Pink 👏
post liked by: RedTrafford, messilingard, Pink Final, Buchan
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Helt enig det du sier @GBailey
:thumb_up:
post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Strålende video, @Pink Final. Varmet hjertet. Og helt i starten der, får den yngre garde et lite innblikk i for en gudbenådet spiller Ryan Giggs var. Sangen hans lyver ikke, for å si det sånn.
post liked by: Pink Final, Buchan, Can2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

Helt enig i det @GBailey.
Vi kan ikke basere oss på kontringer, vi må ha et dominant grunnspill.
Men enig med @Ryder og @Pangaea i at det er leit kontringer blir nærmest latterliggjort.
Da snakker jeg ikke om her inne.
Noe av det vakreste jeg ser er lynraske kontringer.

Husker vi hadde en på Anfield i 07/08.
Rooney og Ronaldo, det ble riktignok ikke mål.
Kontringen ble vist i reprise fra fugleperspektiv.
Den begynte med Evra, og deretter spilte Ron og Roon vegg seg imellom mens de løp i fra Liverpool gutta.
Det var så utrolig vakkert å se ballen gå mellom spillerne deres mens våre to stjerner sprintet i fra dem ❤️😍
post liked by: Pangaea, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Selvfølgelig så bør United utvikle eget spill etter hvert. Slik som første målet mot Arsenal, 18 ballberøringer før Antony satte ballen i mål. Alle 11 United spillere var innom ballen. Der spilte de ut Arsenal. Men jeg har alltid likt kontrings målene til United gjennom årene.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Ryder

Deleted User 595

Husker så godt nøyaktig den kampen og den kontringen mot Liverpool, @Pink Final ❤️ Selv om de kanskje ikke var bestevenner utfor banen, var det en fryd å se de sammen.

Fant dessverre ikke video av den, men denne er minst like vakker 😍 Tidenes villeste målgivende pasning, og Rooney reagerer lynraskt:

post liked by: Buchan, Pink Final
Post Reply