Supporter oppførsel

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

28FPellistri
Posts: 449
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 474
Liker mottatt: 1571

Tror mye av det med mangel på respekt for spillere og medsupportere bunner ut i at man er en uendelig stor klubb med fans i alle aldre, fra alle verdenshjørner. Det er vel ingen tvil om at negativitet mot egne spillerne osv. har økt betraktelig i takt med Sosiale Medier. Det er vel til og med store "fans-kontoer" som lever av nettopp dette. Man var kritiske før også til enkelte spillere, men da ble det ikke spydd ut dag ut og dag inn på SoMe og det var i alle fall ikke sjanse for at egne spillere ble singlet ut og buet på, på egen hjemmebane. Det er noe av det flaueste jeg har opplevd (heldigvis kun gjennom TV). Har sett "oss" gjøre det mot både Fellaini og Maguire. Hvem den neste er kan man bare spekulere i, men at det skjer det er rimelig sikkert.

Personlig kan jeg være meget kritisk mot enkelte spillere, men hadde aldri komt på tanken å bue eller være negativ mot egen spiller på en kamp. Da er man der for å heie på eget lag og løfte de frem, at man burer mot hele laget syns jeg er innenfor om prestasjonene er helt ræva, men aldri mot enkeltspiller.

Føler det er litt annerledes på et forum, men forstår samtidig at det er gift å slenge dritt hver dag mot enkeltspillere, men så sant kritikken er konstruktiv så syns jeg det er helt innafor. Og så mener i alle fall jeg at det må være innafor å ha litt utblåsinger i frustrasjon midt i en kamp.

Men man må selvfølgelig behandle andre forumbrukere med respekt. Det er vanlig folkeskikk og det står vel også i reglementet til forumet.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, messilingard, Ryder, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

@28FPellistri ikke uenig i noe av det du skriver.
Men jeg tenkte ikke SoMe ute i den store verden, tenkte ikke Red Cafe , X og sånt.
Jeg tenkte Unitedforum.
Her er vi en ganske liten gjeng.
Når Norges største forum, Kopforum 😩 - får det til å funke, de som er så mange.
Så burde jo vi få det til.

Tar man lærdom av kommentarfeltet til United dott no - så ser man hva som ikke bør tillates.
post liked by: Belfastboy, M.r. Brownstone
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1945
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 818
Liker mottatt: 2570

Det er mulig L-pool fansen får det til på sitt eget forum, men dæven dem tar det igjen på blant annet FB, større fotball mobbere fins det ikke, ser ikke noe mobbing fra verken City fans eller Arsenal fans eller Spurs fans, men når L-pool vinner en kamp uasett lag så kommer dem med nedsettende greier om laget dem har vunnet mot. Det er 1 av grunnene av at jeg tar City gull i PL en at L-pool skal vinne PL. Men er enig at man må kunne oppføre seg som normale folk på United forum og personlige krangling er jo bare noe tull.
post liked by: Pink Final, Pwint, Rød Pølse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Enig @pixma - Liverpool fansen er en egen rase ifht til omtale av sine motstandere.
Men en ting skal de ha, innad er de er utrolig stolte av klubben sin og spillerne sine.
De snakker spillerne og laget sitt opp.
Everton fansen er også sånn.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

28FPellistri
Posts: 449
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 474
Liker mottatt: 1571

Det burde man definitivt ta lærdom av. Ingen tvil om det. Kan man holde seg unna et så forgiftet miljø så er det vinn-vinn for alle.

Tror selv at det allikevel bunner ut i SoMe, i alle fall mye av det. Det er mange som får med seg "møkka" mange store konter skriver og gjenforteller det.

Man kan i alle fall se at mange av skjellsordene som ble brukt mot for eksempel Maguire var beskrivelser som man ofte så hos for eksempel Mark Gol*bridge og andre lignende store kontoer på X. Og man kan knapt bla en side på FB uten å få opp surt oppstøt av "United-kontoer" med noe negativt om United.

Håper det kan være denne plassen, at man slipper alt det der.
post liked by: Pink Final, Jan Erik, Ryder, Rød Pølse
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4435
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2864
Liker mottatt: 9451

Skal ærlig innrømme at jeg ikke bryr meg om hvordan de har det på KOP-forum. Det er et lukket forum så jeg har ingen anelse om hva som skjer der. Situasjonen er også helt annerledes og ikke spesielt sammenlignbart hverken i størrelse eller struktur.

Så lenge jeg er moderator så vil det være rom for å være kritisk mot egne spillere. Punktum. Dersom vi skal endre på dette så vil det i så fall bli uten meg. Uten takhøyde så får man heller ingen gode diskusjoner etter min mening. Så kan man samtidig være litt rause med hverandre, man kan akseptere at folk har ulike meninger og at alt som blir skrevet i ens retning ikke nødvendigvis må tolkes på verste måte.

Det eneste som jeg blir provosert over er dersom man skal heve seg selv opp ved å fortelle alle om at man står bak laget i tykt og tynt bare fordi noen andre har et mer kritisk syn. Da får man heller ta diskusjonen fremfor å tråkke på alle andre som er her for å diskutere United og fotball og som støtter laget på sin måte.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, 28FPellistri, Jan Erik, Pwint, Ryder, Tringe, Schmeichel
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Bra @28FPellistri - enig.
Unitedforum var lenge motstykket til feks kommentarfeltet - lenge.
Vi fikk flere brukere derfra og hit bl.a av den grunn.

Alle de kontoene som Mark Goldbridge o.l.
De lever av at negativitet selger bedre enn å skryte av det som faktisk er bra.
Ser det samme med Luckhurst i MEN.
Han leter nærmest opp feil, og når folk påpeker det - så inntar han offerrollen og mener seg mobbet.
Den oppskriften blir dessverre mer og mer vanlig å følge.

Edit; @messilingard - Et forum som har eksistert i 25 år, med et tusen talls brukere, der tror jeg man har noe å lære av hvordan de har administrert det.
Helt uavhengig av klubben de støtter.
Jeg tenker struktur, kultur, regler osv.
post liked by: Belfastboy, 28FPellistri, Ryder, M.r. Brownstone
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17258
Liker mottatt: 11013

Høres fornuftig. :thumb_up:
I motsetning til den generelle dommerstanden, syns jeg det blir kjørt en konsekvent linje her.
:clap: for det og jobben du gjør @messilingard
post liked by: 10Hag, 28FPellistri, messilingard, Jan Erik, Pwint, M.r. Brownstone
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4435
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2864
Liker mottatt: 9451

@Pink Final
De har også helt andre ressurser i tillegg til et lukket system. Med andre ord så har de kontroll på hvem som har tilgang. At de velger sin policy er helt i orden for min del, men jeg vet faktisk ikke hvordan de tolker ulike situasjoner ei heller hva slags reaksjoner de eventuelt kommer med ved regelbrudd.

Jeg står uansett for min linje. 100%. Kan vel forøvrig nevne at jeg egentlig syntes det er en ganske bra tone her inne. Det eneste jeg har reagert på den siste uken var en unødvendig kommentar som kom 3. juledag i Villa tråden.
post liked by: Pwint, Ryder, red, RedTrafford, 10Hag, Tringe, Schmeichel, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4703
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2627
Liker mottatt: 10704

For min del hadde det blitt et kjedelig forum (og fanbase) dersom alle bare skulle heiet fram alle spillere og alle prestasjoner. Kritikk mot eget lag og klubb er ikke styggedom, det er tvert imot en essensiell del av en levende supporterkultur. Kritiske supportere driver fram forandring. Andre land har nok en enda mer aktivistisk supporterkultur, med ultras som beleirer treningsanlegg etter tap osv. Prøv å fortell til dem at de ikke bryr seg nok eller ikke er glade i klubben sin.

Jeg er 100 prosent motstander av buing av enkeltspillere under kamp, og mobbing av enkeltspillere i sosiale medier spillerne har tilgang til. Rett og slett fordi det gjør det vanskeligere for spillerne å prestere så godt som vi ønsker. Hva som skjer i lukkede fora her og der, er jeg mye mindre bekymret for.

Såklart har sosiale medier og økonomien der - hvor drøye takes selger bedre enn balanserte - mye av skylda for en hardere tone. Samtidig har det alltid vært elementer av det. Det er bare å finne fram noen fanzine-årganger fra langt tilbake - der skal jeg love dere det var mye respektløs og drøy kritikk mot spillerne, men samtidig som regel pakket inn i en slags grovkornet humor (tegneserieformat o.l).

For min del er graden av kritikk eller ros egentlig uvesentlig, vi vil alle det beste for Manchester United selv om vi er uenige om hvordan det skal oppnås. MEN: Det er mye mer interessant å lese poster og brukere som begrunner og underbygger meningene sine på en skikkelig måte. Og jeg liker at diskusjonen holdes til sak og ikke person. Tror vel kanskje det siste er det som utløser mest trøbbel her inne. Selv er jeg ikke her for å få verken venner (no offense) eller uvenner, så jeg lar meg sjelden hisse opp når det renner over hos noen i kampens hete. At vi har ulike sympatier og antipatier overfor ulike spillere er også helt naturlig, så kan vi alle sikkert bli flinkere til å anerkjenne våre egne soft spots og blindsoner...
post liked by: 28FPellistri, messilingard, RedTrafford, 10Hag, Pwint, Tringe, Schmeichel, M.r. Brownstone
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Tror ingen mener det ikke er lov med berettiget kritikk @Ryder.
Jeg har lyst å skrive mye mer her, men tror jeg legger ballen død.
post liked by: JørgenT, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Man er selvsagt ikke noe mindre fan selv om man kommer med litt krass og overdreven kritikk av enkeltspillere. I sommer kunne jeg f.eks funnet på å skrive om Maguire på et forum som dette: "Nå er jeg så drittlei det dumme trynet der" En litt usaklig kommentar i seg selv, men som kunne underbygges av vedkommendes prestasjoner og innsats på banen. Da også ekstra irritert på gjeldende tidspunkt over at Maguire ikke bare kunne godta å dra dit peppern gror og at vi kunne få inn midler til å hente bedre erstattere. Men i senere tid har han jo plutselig tatt seg sammen og motbevist kritikerne. Ingenting er jo bedre enn det, og jeg har aldri hatt noe personlig i mot han og hatt mye sympati for det han har gått gjennom av hets. Når det er sagt mener jeg det er noe helt annet å være negativ mot spillere på et mer lukket norsk forum, enn å skrive regelrett hets i sosiale medier som spillerne kan få med seg. Enda verre er det selvfølgelig å bue på egne spillere, det synes jeg er totalt uakseptabelt og også meningsløst. Da hjelper man hvertfall ikke laget og spillerne, men det stikk motsatte ved å gjøre dem mer usikre.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Tringe, 10Hag
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Hvem på Unitedforum har skrevet at man ER MINDRE FAN om man kommer MED LITT KRASS OG OVERDREVEN KRITIKK @Schmeichel?
Hvem på Unitedforum hever seg over andre @messilingard?
Har ikke sett noe til noen av delene.

Det JEG har skrevet er at jeg MISTER forum GLEDEN når spillerne våre omtales respektløst.
Ord som uintelligente spillere feks.
Ikke en gang, ikke to - men gang på gang på gang.
Neida, de leser ikke her inne, men for meg har det noe med respekt å gjøre.
Respekt for at den type utsagn er ødeleggende for et forum - for man vet veldig godt innerst inne at det provoserer.
Eller hvordan spillere som Fernandes og Rashford får stemplet ‘Flere dårlige kamper enn gode’ for United gjennom hele karrieren.
To av de viktigste bidragsyterne våre omtales slik, mens feks Weghorst hylles for sitt bidrag.
Jeg tror de fleste forstår at når sånt blir gjentatt, så vil en del folk miste interessen for diskusjon,
Eller hvordan nettopp Maguire blir omtalt.

Det er lov å mene at redningene de Gea gjorde kun var tv redninger eller ‘jeg har sett 12 åringer gjøre samme redning som det’ (fantom redningen mot Wolves).
Samtidig som Deano eller Onana hylles for enkle redninger som nettopp en 12 åring hadde tatt.
Det er lov å mene at Fernandes sjeldent har spilt en god match for oss.
Det er lov å skive ‘typisk Harry’ når han bommet på én sjanse etter nok en strålende kamp i midtforsvaret vårt.
Som sagt i andre innlegg, humor og at man blir usaklig av og til godtar nok de fleste.

Men for ganske mange av oss (10-12 stk) ble slike utsagn i kamptråd etter kamptråd usaklig gnåling.
Virker nesten som bevisst provokasjon, og det ødela forumet for mange,
Så tar jeg til etterretning at majoriteten her inne nå er uenig med meg, og mener den sjargongen er innafor.

Dette trenger du ikke å endre teksten på @messilingard.
Det må være lov å fortelle hvordan en god del av oss har følt forumet har endret seg det siste halvåret.
Om ytringfriheten skal gjelde alle.

Jeg stopper med dette ene innlegget å prøve å forklare hvorfor 10-12 stykker mer eller mindre har blitt borte herfra.
Bl.a noen av de beste skribentene i dette forumets historie, trist synes jeg.

Registrerer at sjargongen på forumet har endret seg.
Og at vi som tenker slik jeg beskriver over nå er i kraftig mindretall.
For bare ett år siden var det motsatt.

Som nevnt, stopper her fra min side om dette temaet.
Forstår at jeg også kan virke provoserende nå.
Bare litt frustrerende at flere tillegger meg meninger jeg ikke har.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2916
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13539
Liker mottatt: 8710

Syns ikke personlig at det du beskriver gjennomsyrer forumet, eller en gang er vanlig her inne, men det har sikkert skjedd. For min del syns jeg tonen stort sett er god her inne, men vi har vel alle et forbedringspotensial. Kommentarer om fotballintelligens, altså fotballforståelsen må være innafor mens å kommentere spilleres generelle intelligens er lite konstruktivt, og også irrelevant. 😆

Jeg har ikke det forholdet til alle dagens spillere som jeg hadde med tidligere helter. Flere er bare leiesoldater og de blir godt betalt for å representere klubben vår. Da mener jeg det må være lov å kreve noe tilbake. Innsats, blø for drakten etc. må man kunne forvente, mens å gjøre feil, tabbe seg ut osv. er menneskelig og kan selvsagt skje. Så har vi også de som står på og kjemper. Gir alt alltid og likevel mottar det jeg oppfatter som urimelig kritikk. Det kan jeg synes er unødvendig, men som oftest syns jeg det skjer (i allefall i større grad) på andre plattformer.

Så, noen spillere gir alt i kampene. Kjemper med nebb og klør, mens andre virker fornøyd med å motta lønn og være stjerner. Det er vel ingen stor hemmelighet at jeg er en stor fan av Bruno for eksempel. Men så har vi den motsatte enden av skalaen. Sancho for eksempel. Det er rimelig åpenbart at han setter seg over klubben og vil heller surmule og trene med juniorene enn å gjøre noe så enkelt som å unnskylde (om han mener det eller ei) for å kjempe for laget. I mellomtiden har han kostet enormt mye og tjener enormt mye. Rett og slett en byrde for oss.

Men ... Poenget er at jeg ikke tar det personlig om noen kommer med en flåsete kommentar om en spiller. Jeg kan gjerne komme med min mening og så er jeg stort sett ferdig med saken. Men det er klart at jeg syns det kan komme urimelig kritikk til tider, og i kampens hete kan jeg også komme med urimelig kritikk, men det mener jeg er følelser. Og det henger jo tett sammen med fotball for min del. 😆

Jeg kan bare gjenta at jeg setter stor pris på mange av innleggene dine, og at jeg alltid leser de historisk fornøyelige med iver. Om du bestemmer deg for å delta som før så syns jeg det er en berikelse for forumet.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Respekterer at du mener det @Pwint, og takk for ros.
Men flere har altså hatt en annen oppfatning og har gitt seg.
Setter btw pris på din humor her inne @Pwint.
Det er mye fin humor her på forumet.
Jeg har vel skrevet nok nå, dere blir garantert lut lei om jeg fortsetter 😅, hehe.
Vil igjen bare understreke at jeg aldri har ment berettighet kritikk er feil.
Kan ikke huske jeg noengang har skrevet at jeg er bedre fan enn andre.
Tenker bare annerledes, og har blitt i mindretall her.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Belfastboy, Rød Pølse, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply