TV2 Sport/TV2 Sumo

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Å være allmennkringkaster betyr mer enn å være en gratis nyhetskanal i krisesituasjoner, det betyr også å skulle produsere innhold for minoriteter, bevare/fremme kultur og styrke demokratiet.

Så vet vel verken du eller jeg hva som koster penger og hvor mye. NRKs underholdningssatsinger (feks Maskorama) er neppe billig tv. Det er hundretalls mennesker som deltar og lønnes i mange uker i en sånn produksjon.

Nyheter er ikke billig. Ikke dokumentarer heller. Vil du se hva som er billig, se på hva de gjør på rent kommersielle kanaler som TVNorge, TV3 osv. Knapt et egenprodusert program, nesten utelukkende innkjøpt stoff.

Veldig lettvint å si at de burde produsert samme innhold på halve budsjettet. Hva legger du i det? At de som jobber med produksjonene er ineffektive eller til og med late?
Det finnes sikkert flere nisser på Marienlyst som ikke gjør jobben sin, men at det skulle utgjøre 3-4 milliarder har jeg vanskelig for å tro…
post liked by: Pink Final, Cola2, Pwint, Pangaea

Deleted User 595

@Ryder: Jeg sa ikke det første du sier. Der legger du ord i min munn.

Sa at det skulle være en nyhets- og kulturformidler, i tillegg til kommunikasjonskanal i krisesituasjoner. Så her sakser du meg godt og svekker utsagnet mitt.

Ang. formidling for minoriteter: Ja, det er en betydelig funksjon i dag. Men ikke per definisjon en opprinnelig, kritisk oppgave til en statskanal, ei heller NRK. Det er en nyere og politisert funksjon.
Andre politiske parti kunne like gjerne minimert denne funksjonen, og fortsatt oppfylt allmennkringkastingens funksjon. Har ingen formening om dette, men det er et beviselig poeng. Avhenger bare av hvem som sitter i parlament.
Uansett, alt dette går under nyhet- og kulturformidling, som jeg allerede nevnte.

Det blir en forskjell å diskutere hva allmennkringkasting faktisk betyr, og hva NRK nødvendigvis prioriterer.

Demokratiforsterker: Det stemmer at NRK jobber under et slikt prinsipp. Og det gjør de via nyhets- og kulturformidling. Kunnskapsformidling kan man heller kalle det, om man vil ha et dekkende begrep.

Ang. budsjett og produksjonskostnader kan vi ta en grundig diskusjon om det. Opprett en tråd, så tar vi det der. Kort oppsummert, så er jeg overbevist om at NRK kan oppfylle sin funksjon på et mindre budsjett. Og så har du nok gode poeng ved at nyheter og dokumentarer kan være dyre å produsere. Det kan og gjøres på lavere budsjett, uten at det nødvendigvis betyr lav kvalitet.

Skulle bare ønske at du kunne vedgi meg noen poeng. Føles ikke ut som vi har en likestilt debatt her, selv om jeg vet at vi begge har poenger. Selv om jeg er uenig med deg, gir jeg deg tilbakemelding på gode poeng. Og jeg fremstiller ikke eller klipper dine utsagn for å svekke de, slik du gjør i det første avsnittet.

Virker som du har bestemt deg for at det er helt på jordet å mene at NRK skulle bruke penger på engelsk fotball, og derfor bare overkjører du på samtlige punkt og argument. Selv om du er uenig, ser du ingen poeng som er legitime? Ikke de om presedens og mesterskap engang?
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

En ting er at NRK produserer nyheter og produserer diverse dokumentarer. At de har lokale nyheter er også greit for min del. Og prisen for dette er sikkert ikke billig. Men, er det statens oppgave å underholde folket? Skal man produserer underholdning på skattebetalernes regning? Etter min mening så blir det nei. Staten har absolutt viktigere oppgaver å utføre enn og produsere underholdning som sjeldent vil være interessant for en majoritet av befolkningen. Dersom NRK blir tatt ut av statsbudsjettet og finansierer egen drift gjennom egen kommersiell aktivitet så skulle de selvfølgelig fått lov å holde slik de ville.

For å komme med en hypotese så tror jeg NRK måtte ha gjennomført store sparetiltak dersom de ikke lenger skulle bli finansiert av staten, jeg sliter rett og slett med å se at en så stor mediebedrift skulle klart å opprettholde all aktivitet når etterspørselen ikke ligger der. I alle fall for underholdning, I følge en undersøkelse fra medienorge så er det nyheter som er mest interessant med rundt 30% av befolkningen og 60% av seerne. Dersom man slår sammen all underholdning (TV-serier, filmer, reality, sport og annen underholdning) så er det stor interesse i befolkningen, men deler man disse opp så er det generell liten interesse for hver enkel kategori. NRK hadde i følge en annen undersøkelse fra medienorge rundt 36,5% av befolkningen som seere. Mitt forslag er heller at staten finansierer nyhetsdelen av NRK også får heller underholdningsavdelingen finansiere seg selv. De mest populære produksjonene som MGP og maskorama ville sikkert klart å dra inn kommersielle midler i form av reklame, mange av sportsproduksjonene også.

Så er det sikkert ikke mange som er enig med meg på dette området her. NRK er sikkert populært blant mange i Norge, spesielt blant den eldre garde. Men i en tid hvor vi står ovenfor svært stor økonomisk usikkerhet, og med svært høye inflasjonstall så bør også staten verne om sine viktigst oppgaver, og der faller ikke underholdning i mine øyne.
post liked by: Cola2
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

@messilingard: Jeg er enig i alt du skriver der. Premisset utgikk på at NRK ikke kunne kommersialiseres.

Denne posten var ment som et tilsvar til Ryders siste post, og ikke messilingard:

Liker ikke å si det, men av og til skjønner jeg hvorfor det er få aktive brukere her inne.

På den lille tiden jeg har vært her, har flere brukere hatt utbrudd og forlatt forumet. Ja, det er litt barnslig. Men jeg forstår det og. De har og hatt noen poenger i sine utbrudd.

Dere er en liten klikk, som på litt skjult vis rotter dere sammen mot folk som er uenige med dere. Gir hverandre likes, og fremstiller de som er uenige som idioter. Noen harselerer, før de setter deg på ignore. Hvis man prøver å gå i sømmene på enkelte ting som er ganske kjipt sagt, får man ikke svar.

Kan knapt skrive i en tråd uten å få beskjed om at noe er off-topic, eller i feil tråd. Jeg diskuterer jo ikke alene. Om noen snakker om kapteinsbindet i de Gea-tråden, skal man da ikke kunne nevne andre spillere der så lenge man fortsetter å snakke om kapteinsbindet?

Er mange rare og skjulte regler og normer her som jeg ikke klarer å forstå. Og den tydeligste er: Ikke kritiser det vi liker, og ikke ha en mening ingen andre deler. Er ikke rart det ikke blir stort mer enn de samme 20 som klapper hverandre på ryggen da.

Ikke del noe fra en YouTube-kanal eller journalist vi ikke har godkjent.

Koselig er det sikkert, for de som er velkomne og stort sett helt enig i ekkokammeret.

@RaoulDuke: Kan du tilbakebetale beløpet jeg har donert? Var ikke store summen, men det føles ikke rett å bidra til et sted man ikke er særlig velkommen.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Var det mitt innlegg som utløste denne voldsomme overreaksjonen? Ja ja… 🤷‍♂️

Jeg mener jeg svarte noenlunde saklig i en helt uskyldig diskusjon om allmennkringkasting. Ingen personangrep. At du velger å tolke dette konspiratorisk, får stå for din regning.

I denne diskusjonen er det åpenbart jeg som er i mindretall, så dette blir underlig.
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Handler om teknikkene du bruker, ikke innholdet i diskusjonen. At vi er uenige er helt innafor, og egentlig veldig greit da det gir grobunn for interessant diskusjon.

Men det er ikke en diskusjon når du gjør stråmann av argumentene, og imøtekommer absolutt ingen.

Det er kun: Du tar feil, og her er hvorfor. Og i denne hvorfor, har du og fremstilt meg feil.

Jeg er uenig, men prøver å forstå deg, og vise hvor du har gode poeng. Er ikke interessert i å vinne en diskusjon. Vil lære av hva andre mener, og selv vite hvor jeg kan tenke annerledes, eller hvor jeg har noen poeng.

Men her er det: Nei. Det er sånn. Du tar feil. Ferdig. Pluss litt lyving i fremstilling av hva jeg sa.

Det er bare en kjip måte å snakke med folk på. Og det er flere som gjør det. Så det var ikke kun ditt innlegg som fikk meg til å reagere (eller overreagere, som du sier). Enda ett eksempel på hersketeknikker.

Det er nøyaktig det samme andre her har reagert på, som nå ikke skriver lenger. Og ja, noen av de var selv usaklige. Men de hadde ett poeng.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

GBailey wrote:26 May 2022, 00:36 Sa at det skulle være en nyhets- og kulturformidler, i tillegg til kommunikasjonskanal i krisesituasjoner. Så her sakser du meg godt og svekker utsagnet mitt.
For ett par å siden ble de som kjøpte TV at de måtte registreres, var man "vanlig mann i gata" da kunne men ha så mange TVér man ville, men var var du en bedrift måtte du betale pr TV du hadde.
Satt som innkjøps ansvarlig i en del av Forsvaret, tok dette opp mot Lisensavd i NRK, at jeg var dritt lei og forbannet å fp en etter en faktura på lisen, kunne de ikke samle der til én?
Etter ett år med mail frem og tilbake så kom de opp at "jo det kan vi få til" men vi må vite hvor hver TV er plassert.
Dette sa jeg at ville spare oss for dette faktura pr stk. Men ihht Sikkerhetsloven kunne jeg ikke oppgi hvor hver TV var plassert.
Og etter en noen mail frem og tilbake, så holdt det å oppgi at i det og det fylket hadde vi X antall TV´er

messilingard wrote:26 May 2022, 01:07 En ting er at NRK produserer nyheter og produserer diverse dokumentarer. At de har lokale nyheter er også greit for min del. Og prisen for dette er sikkert ikke billig. Men, er det statens oppgave å underholde folket? Skal man produserer underholdning på skattebetalernes regning? Etter min mening så blir det nei. Staten har absolutt viktigere oppgaver å utføre enn og produsere underholdning som sjeldent vil være interessant for en majoritet av befolkningen. Dersom NRK blir tatt ut av statsbudsjettet og finansierer egen drift gjennom egen kommersiell aktivitet så skulle de selvfølgelig fått lov å holde slik de ville.
NRK og TV2 nyhetene har fått sin sending som allmenn kringkasting grunnet krise og krig.
Før betale vi NRK lisens når vi hadde TV i boligen, uansett hvor mange TV´er vi hadde (samme som før, da gikk det på adresse og skatteseddel, så var din sønn/datter innehaver av en TV, og de betalte skatt, selv om de bodde under ditt tak, måtte de betale NRK lisensen)

I dag blir jo dette tatt direkte fra skatteseddelen din, er det riktig?
Vi har mange fremmedarbeidere (Polen/Litauere) som også blir skattet for det og mulig ikke har TV !

Så har vi enkelte arrangementer , sport/konserter (NRK)ter etc, hvor det kommer opp i samhold til (firma etc), jeg ser dette som "snik" reklame hos NRK, som skal være reklamefri.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Når vi først er inne på NRK

Boligen de skal filmes fra er på 200 kvadratmeter og ligger på Ljan i Nordstrand bydel i Oslo – en arkitekttegnet villa som NRK kjøpte for 16 millioner forrige sommer.

Siden den gang har statskanalen brukt cirka 3,5 millioner på oppussing, opplyser Harald Haugerud i NRK eiendom til VG.

To vannskader har i tillegg ført til en kostnad på ytterligere 1,1 millioner kroner, ifølge Haugerud. Nå har NRK fremmet en sak mot eierskifteforsikringsselskapet til tidligere eier for å kreve tilbake samme beløp.

https://www.vg.no/rampelys/i/66GdwQ/mil ... lity-villa


Hva sier man: "I Rest My Case". :bigcry:
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

@GBailey Med all respekt, jeg mener du tar dette altfor alvorlig og legger altfor mye i det. Jeg skrev et innlegg (fra mobil) seint på natta og hadde verken tid eller behov for å gå inn i en detaljert diskusjon med alle slags forbehold.

Setter strek her for min del.
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

@GBailey Send meg en mail med kvittering så ordner vi opp i det. Mail adressen finner du på siden her.

Deleted User 595

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/wOWVAo/ ... nger-igjen

TV2 sliter økonomisk, og krever 80 % økning av pris gjennom distributører som Altibox.

Mon tro hvorfor de sliter såpass, at de må kompensere tap med en så voldsom prisøkning? Kan vel ikke ha noe med de gigantiske summene de la på bordet for PL og CL-rettighetene? 🤣 Det forklarer og den enorme prisøkningen ut til forbrukerne, som de introduserte på denne fotballpakka de siste årene.

Nok et bevis på at prismodellen ikke er bærekraftig.
Viaplay er del av et internasjonalt konsern, og har kanskje mer å rutte med. Men prisene er så og si uforandret siden TV2, og kommer til å bli langt høyere etter hvert.

Skummel utvikling. Det rammer både forbruker og TV2/Viaplay, samt distributører som Altibox. Blir spennende å se hvordan Viaplay sitter økonomisk om noen år. Prisøkning på abonnement gir jo en tydelig pekepinn på at man trenger økte inntekter, for å kompensere for enorme utgifter. Og ingen utgifter er større enn å lisensiere PL/CL-fotball.

Lurer på hva endestasjonen blir? Innser man galskapen før det er for sent, og forbrukerne ikke lenger har råd til å se på engelsk fotball gjennom lovlige kanaler?
post liked by: Can2, Pangaea

Deleted User 631

Engelsk fotball er jo mye dyrere i Norge enn andre skandinaviske land. Det er jo fordi interessen i Norge er større og de vet at i Norge kjøper man abbonementet selv om prisen er dyrere enn andre land.
Og når vi kjøper abonnenent kan premier league fortsette å ta sine priser og klubbene, eller Glazer, for Uniteds del, tar inn to milliarder pund i TV penger.
post liked by: Can2, Pangaea

Deleted User 595

Jepp.

Viaplay subsidierer kostnadene gjennom langt høyere priser i Norge, for nøyaktig samme pakke de tilbyr i resten av Norden, samt Nederland. I Nederland er prisen på samme pakke nesten fem ganger lavere. I de øvrige nordiske landene er det små variasjoner, som jevnt over ligger på rundt eller under halvparten av den norske prisen.

Betalingsvilligheten, lønningene, og etterspørselen er klart størst i Norge. Men hvor er smertepunktet? Selv Norge går en økonomisk usikker tid i møte, med skyhøye utgifter, renteøkninger, og energiavgift. Den gjennomsnittlige nordmann må vel på et eller annet tidspunkt ikke lenger ha råd til å prioritere fotballen, foran livsviktige behov. Vi er ikke helt der ennå, men det hadde vært interessant å se statistikk på antall norske abonnenter, og om modellen er bærekraftig 5-10 år frem i tid, med ytterlige utgiftsøkninger.

Det funket jo tydeligvis ikke for TV2, og nå sliter de.

Viaplay har flere strenger å spille på, da de er større og lisensierer i flere land. Er bare spent på hvor langt det kan gå, før hele modellen faller sammen.
post liked by: Can2, Cola2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Noen som vet hva TV2 Premium koster nå uten PL? Sa opp på forsommeren. Ser at det er eneste måten å få sett en del landskamper, bl.a England - Italia. Det er ikke sikkert det er superspennende landskamper uansett. Mulig jeg ender opp med "Unge Morse" eller noe når det kommer til stykket. 😬
post liked by: Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

@Can2 Dei har eit abonnement som heiter Play Total til 399 kr pr mnd og eit som dei kallar Familie og Sport til 229. Tippar dei sender godbitane på førstnemnde.

Elles ville eg nok ha valt unge herr Morse sjølv. Ikkje heilt i klasse med senior, men blant alle som har hoppa etter Wirkola, gjer han ein anstendig figur😉
post liked by: Can2, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply