Manchester United’s nåværende og tidligere managerer

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 595

Innlegget var ment mer som en felles kritikk av samtlige managere post-Fergie.

Er ingen stor fan av Mourinho, men synes det er litt påfallende å hylle diverse andre som ikke engang har troféer å vise til, samtidig som man bare latterliggjør den ene som faktisk klarte å ta hjem flere troféer, og samtidig har høyest vinnprosent av samtlige. Skal man dele ut hyllest til LvG og Solskjær, blir det uærlig og ubalansert å samtidig bare avskrive og latterliggjøre Mourinhos sportslige resultat. Da må det og tas med i beregningen, og gis honnør. På samme måte som man kan gi honnør til LvG og Solskjær for de gode tingene de har oppnådd. Så kan man fint samtidig kritisere Mourinho for all eder og galle i siste sesong. På samme måte som man kan kritisere negative aspekter ved LvG, Solskjær, Moyes, og Rangnick.
Balanse.

Personlig synes jeg ingen av managerne har gjort en god nok jobb post-Fergie. Kun Mourinho og Solskjær har vært i nærheten å prestere akseptabelt, men igjen, langt fra godt nok. Et tredje år med LvG kunne blitt en suksess, men det er umulig å vite.

Så tenker jeg at det til syvende og sist er spillergruppa og klubbens ledelse/eiere som har sviktet mest, og bærer hovedansvaret for alle disse årene med forfall. Det er de som har gjort jobben tilnærmet umulig for samtlige managere post-Fergie.
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18049

jepp @GBailey , jeg støtter det med balanse og objektivitet, men det er ofte mangelvare innen fotballfans-kulturen. Det er jo diskusjoner her et godt bevis på. Man har sine favoritter og de man ikke liker. Diskusjonene går jo i evige sirkler vel og merke. Hehe
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Jeg fikk lyst til å gjenta meg selv ang. managere post SAF:

Moyes- Jeg støttet ham og trodde det kunne bli noe. Men han ble skviset ut av klubben og spillerne. Gjorde det ok i CL, elendig i serien.

LvG- Var veldig positiv til han, den beste vi har hatt siden SAF mener jeg. Elendig behandlet av klubben han også. Fikk ikke spissen han ønsket seg, og sparken dagen etter FA-triumfen...

JM- Ønsket ikke ham, regnet med et scenario omtrent slik det ble. Men jeg likte at han var frittalende om problemene i klubben. Og han gjorde noen bra ting også.

OGS- Et sjokk, men han gjorde det han kunne, det var morro så lenge det varte. Men jeg forstår fortsatt ikke ansettelsen av ham fra et fotball-faglig perspektiv.

RR- Også litt rart, men planen her virker å ha vært en total omveltning av struktur og filosofi.

EtH - Forståelig og spennende ansettelse.

Problemet for alle disse er at vi sitter stucked med samme eiere...
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Hvis ikke det var åpenbart, @GBailey, så handler mine kommentarer om Mourinho om mer enn bare sportslige resultater. Det var feil type fotball, feil type personlighet, feil type signeringer, feil nesten alt. Den måte å behandle folk på som Mourinho sto for ønsket jeg ikke å se i United. Alt handlet om HAM og ikke om klubben. Det gikk på en måte tålelig bra når resultatene var der, men med en gang det gikk dårlig på banen, så gikk det også veldig dårlig i garderoben, og på hele Old Trafford og Carrington for den del. Ikke bare spillerne som sterkt mislikte ham, om bare halvparten av det vi leste stemte.

Av og til kan det være greit å være litt "contrarian", men ikke nødvendigvis hele tiden, og vertfall ikke når man de facto tar en så motbydelig person i forsvar. Det er vertfall mitt ståsted. Jeg har mislikt den mannen helt siden han kom til PL (okay, litt før også... ;)), og det er ikke pga resultatene, men pga personligheten og det han står for, som er milevis langt unna det United sto for da jeg ble glad i klubben. Det var rett og slett kulturkræsj på alle mulige plan, og det kunne bare gå slik det gjorde -- rett til helvete. Mourinho gravde sin egen grav.
post liked by: Pancho P, Blodfink

Deleted User 595

Skjønner hva du mener, og deler mye av de samme tankene. Det var ikke ment som noe krass kritikk, og det er helt innafor å kritisere Mourinho. Mener bare og at det er like fullt innafor å gjøre en rent objektiv, sportslig vurdering av resultatene, som er bedre enn øvrige. Aldri vunnet flere kamper eller troféer post-Fergie, enn da. Måten vi spilte på var ikke ålreit, men det er flere som mente vi spilte dårlig fotball under Solskjær og, selv om det var lettere å like den fotballen for mange.

Skjønner og "contrarian"-kommentaren. Prøver ikke å være det, ei liker jeg å være det, såfremst det ikke føles moralsk riktig. Å være kontrær for moro skyld ville ikke gitt meg noe glede. Det hadde jeg ikke orket.

Jeg tok Mourinho i forsvar når de møtte Bodø/Glimt, fordi jeg synes norsk media vinklet saken på en motbydelig og skjev måte. Knutsen sto igjen som en en uskyldig engel, og man satt igjen med inntrykket av at Mourinho hadde overfalt mannen. Ja, det var mind games, og smålige kommentarer. Men det driver da vitterlig Knutsen med på hjemmebane i Tippeligaen. Mange motstandere oppfatter han som en cocky type. Så pendelen svinger begge veier, og han må tåle litt mind games og dirty talk i Europa, uten at han skal påta seg noe offerrolle i media.

Tar gjerne van Gaal, Solskjær, Mourinho, Moyes, Rangnick, og egentlig hvem som helst, i forsvar, om jeg synes man blir behandlet urettmessig. På samme måte som jeg gjerne kritiserer samtlige, der det er fortjent.
post liked by: Pangaea, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Har vært svært krevende å være manager i Manchester United de siste 9 år.
Én mann kan ikke ordne og fikse alt, slik Fergie tilsynelatende gjorde.
Ferguson hadde opparbeidet seg så mye autoritet og makt gjennom 26 år.
Ingen kunne klart å gjøre det samme som ham, så dårlig som Mufc blir driftet av Glazer’s og deres vasaller i UK.

Vi har manglet struktur og en helhetlig plan.
Og må bare håpe dette bedres nå.
Jeg tror vi påbegynte en viktig prosess med den såkalte cultural reboot.
Selv om det begrepet blir latterliggjort av mange United fans i ‘god’ SoMe ånd.

Jeg trodde Moyes kunne være riktig mann.
Med lignede bakgrunn og grunnverdier som Ferguson.
Må innrømme at jeg ikke hadde samme tro på van Gaal.
Men jeg liker når supportere som @Blodfink skriver pent om ham.
Liker den type fokus MYE bedre enn motsatt.
Jeg er så lut lei Red Cafe og United.no komm felt sjargongen.
Er ‘livredd’ for at det skal bli slik her inne - om det blir er jeg ute herfra.
Vi spilte i en kort periode våren 2015 den beste United fotball jeg kan huske post Fergie under van Gaal.
Da vi lekte med Man City og Spurs, slo Liverpool og Aston Villa.
De 4 matchene var en fryd for United øyet.
Men ellers var det dessverre for lite dynamikk i spillet vårt.

Mourinho, jeg brukte mye tid på forrige forum på hvorfor han ville lykkes 😁.
Og jeg må si at hjemme kampene i 16/17 er noe av det bedre vi har sett av United de siste 8-10 åra.
Direkte fotball, skapte sjanser og scoret mål.
Begynte å miste trua da han feiger ut fra start på Anfield høsten 2017.
Den skulle vi tatt grepet om, for vi hadde vunnet den om vi ville.
Derfra og ut ble han stadig mer defensiv.
Personen Mourinho er noe for seg selv.
Jeg tror dog han spiller et spill, han er ikke så ille privat.
Men han forsuret alt sommeren 2018 og utover.
Måtte jo bare fjernes.

Solskjær, ja jeg hadde ståltro på ham.
Ikke fordi han var så fotball faglig sterk, men på grunn av det mennesket han er.
Jeg trodde virkelig han skulle klare å samle alle til å dra lasset sammen.
Å gjenskape noe av kulturen under Fergie. - vi er United - vi står sammen utad.
Feidene tas på bakrommet.
Jeg er naiv nok til at jeg trodde han ville lære seg den taktiske delen i så stor grad at vi kunne nærme oss.
Og jeg mener Solskjær hadde et poeng da han sa at vi var så nære.
Det tror jeg også.
Men vet jo at hans utsagn vil bli latterliggjort i årene som kommer.
Slik har det blitt.

Rangnick, jeg vet ikke.
Han snakker mye - og setter vel fingeren på flere ømme punkter.
Får trolig løst opp i noen ‘muskelknuter ‘ i Mufc.

Nå håper jeg ten Hag får den støtten han behøver.
Og som alle de fire foregående ikke fikk fullt ut.
Vi kommer ingen vei uten samhold.
Kanskje en erfaren Ferguson ville klart det?
Men ikke en ung Ferguson.

Ønsker meg at United blir United igjen.
post liked by: Pangaea, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18049

Leserbrevet på United.no er interessant. Hadde glemt at Ferguson snakket om benkingen av Ronaldo under OGS-perioden...Ronaldo er på godt og vondt, vi får se hvordan dette utvikler seg med EtH inn.
Last edited by Blodfink on 16 May 2022, 10:02, edited 1 time in total.
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Fullt mulig at skribenten har rett, men for min del så blir det for mye spekulasjon om fakta fremfor presentasjon av fakta. Han får det til å fremstå som at det er Ronaldo som er problemet og det er derfor United har gjort det dårlig sportslig uten å egentlig ha dekning for det gjennom reelle fakta. Han skriver at garderoben begynte å skrante på grunn av Ronaldo for eksempel, hvordan i all verden vet han det uten å faktisk ha vært i den garderoben? For å komme med en spekulasjon så tror jeg spillere som Pogba, Lingard, Henderson, Bailly kan være like store problemer i garderoben på grunn av manglende spilletid. Jeg ser ikke bort i fra at Ronaldos mentalitet har vært et sjokk for denne troppen, men er det Ronaldo som er problemet eller er det mulig at standarden på Carrington ikke var god nok?

Jeg sier ikke at skribenten tar feil, og poenget med Ferguson var et bra poeng. Men vi vet veldig lite hva som har skjedd, det er mye rykter og spekulasjoner og lite konkrete fakta. Skribenten foreslår vel også å hente inn én ny sentral midtbanespiller og mener at vi heller skal satse på talenter, og at vi skal spille med et talent på topp også? Mener skribenten at man skal spille med McNeill eller Hughill på topp? Er ikke meningen å diskreditere skribenten her, men for min del så fremstår hele innlegget som renspikket spekulasjon uten noe rot i virkeligheten.
post liked by: Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

@Pink Final: Interessant å lese gjennomgangen din av managerne. Tror du treffer godt.
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18049

Enig @messilingard, det har jo kommet på trykk for å generere aktivitet, jeg burde understreket at SAF/Ronaldo/syvende far i huset var det jeg bet meg merke i. Mye spekulasjoner ellers.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Takk @GBailey
Tror vel ingen av dem var helt gode nok når Guardiola og Klopp er i ligaen.
Men det vanskeligste er at hver av dem måtte begynne helt på nytt hver gang.
Fordi ledelsen ikke har noen tanker om å fortsette på den veien vi går på.
Hver manager vil ha andre spillertyper enn forrige mann.
Minst like ille er det når manager mister autoritet i spillergruppa.
Det har hendt med alle post Fergie.
Ei skute kan kun ha en skipper, og mannskapet må følge ordre fra skipperen.
Så lenge han ikke styrer rett på grunn, slik Mou gjorde på slutten.

Jeg blir bare mer og mer overbevist om Erik ten Hags fotballs filosofi og kunnskap.
Men akkurat som jeg ikke er så glad i å snakke ned de som er i klubben, liker jeg ikke å ta seieren på forskudd.
Jeg vil se hvordan han takler det rent mellommenneskelige før jeg tør tro vi kan komme tilbake.

Det leserbrevet på United.no peker også på det.
Problemer innad i gruppa.
Om det skyldes Ronaldo, Pogba eller Lingard har jeg ikke peiling på.
Vi spekulerer alle mann.
Uansett hvem eller hva det er.
Vi kan ikke ha en sånn klubb om vi skal kjempe om gullet.
Jeg tror forresten ikke det er enkelt individer som ødelegger.
Tror ikke det vil hjelpe å fjerne feks Pogba og Lingard.
Det må endres i hele måten å tenke på kollektivt.
Det vil nemlig bestandig finnes motsetninger og ulike synspunkter i en så stor og sammensatt gruppe.
Det vil hele tiden dukke opp potensielle konflikter og motsetninger.
Det vi trenger er en ledelse som kan takle det.
Slik Ferguson gjorde.
En som kan skape samhold på tross av alle forskjeller i personlighet i spillergruppa.
Jeg mener Solskjær er det nærmeste vi har vært.
Men han ble nok for veik og eller snill.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Pink Final wrote:16 May 2022, 10:31 En som kan skape samhold på tross av alle forskjeller i personlighet i spillergruppa.
Jeg mener Solskjær er det nærmeste vi har vært.
Men han ble nok for veik og eller snill.
For min del så koker hele Solskjærs periode ned til en ting. Solskjær hadde ikke den taktiske kompetansen til å bli en manager i topp topp klasse. Skal du lykkes på dette nivået så holder det ikke med å være en god mann som klarer å samle en gruppe. Uten den fotballfaglige kompetansen i bunn så vil du ikke lykkes. Ikke at Solskjær ikke kan fotball eller er en forferdelig trener rent fotballfaglig, men han har ikke grunnfilosofien til Klopp eller en ekstremt iver som Guardiola har til taktikk. Til syvende og sist klarte ikke Solskjær å overtale spillerstallen om at han var god nok som trener, og da er du ferdig. Erik ten Hag fremstår som en bedre fotballfaglig trener enn Solskjær, spørsmålet er om hans menneskelige sider er like gode?

Skal du lykkes som trener skal du helst være et taktisk geni med en doktorgrad innen psykologi, kommunikasjon, ledelse og Sports Science. Den personen eksisterer selvsagt ikke, men skal du være verdensklasse som trener i dag så kan du ikke falle igjennom på noen av disse områdene. Marginene er rett og slett så små at selv de nest beste ikke har muligheten lenger.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mye enig i det, @messilingard, men vil heller påstå at du må ha disse egenskapene samlet i teamet, ikke nødvendigvis i et allmektig opphøyd supermenneske av en manager.

Det krever først og fremst en manager som kjenner seg selv og vet hvor han kommer til kort, og som evner å finne medspillere som utfyller ham på de viktigste områdene. Å være manager for en toppklubb er en altfor stor oppgave til at én person kan klare å styre alt, selv innenfor det rent sportslige.

Jeg har kanskje en mistanke om at dette var en av Solskjærs største feil. Han rekrutterte mange gamle kjenninger, og selv om det har verdi å omgi seg med folk du stoler på, har jeg en bestemt følelse av at for få av dem var toppfolk innen sine områder.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Helt klart at det taktiske blir stadig viktigere.
Fotball blir mer og mer et sjakk spill med levende brikker.
Skape matematiske overtall og trekanter på banen.

Min lille brannfakkel er at United ikke har hatt så mange managerer med hovedfokus på det taktiske.
Busby var ingen revolusjonær taktiker.
Men han innførte to ting.
Den innbyrdes rulleringen mellom fire av de fem angriperne den gang,
(Delaney på ytre høyre lå fast).
Samt det lynhurtige vingspillet som har kjennetegnet United i alle år siden, kanskje minus under van Gaal.
Ikke den erkebritiske høye ballen inn på en svær target mann, men flatt inn i feltet der bølger av United spillere kommer stormende.
Se på you tube klipp fra 40 tallet til nå.
Det er utrolig mange United mål som har kommet på den måten.

Ferguson var ingen utvikler av noen spillestil.
Men han hang godt med i tiår etter tiår.
Og var tidlig ute med 4-4-1-1 i Aberdeen og senere i United.

De gamle manager kjempene.
Busby, Shankly med flere, selv Clough - de var ikke taktiske genier.
De var motivatorerer, riktignok på veldig ulikt vis.
Ferguson også, mer motivator enn taktisk geni.

Det holder nok ikke lenger.
Samtidig holder det heller ikke å bare være fotball flink.
Du må ha personligheten også.
Jeg håper ten Hag besitter begge deler.
Og kompletterer seg selv der han har mangler, slik @Ryder skriver.
post liked by: Ryder, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror selve manager-rollen kom med mer innebygd respekt tidligere, du hørte på "the gaffer", sånn var det bare. I dag er det mer komplisert, med mer spillermakt, og managerne må gjøre seg fortjent til respekten på en annen måte (så kan vi være uenige i det, men tror nok det er sånn).

Så tror jeg det er mange typer personligheter som kan oppnå den respekten. Noen har en fear factor, folk du bare ikke kødder med. Noen er gode motivatorer, folk du løper gjennom veggen for. Noen er menneskekjennere og "kompiser", folk du ikke vil skuffe. Andre igjen har autoritet gjennom uangripelig fotballfaglig kompetanse, spillerne merker at systemet og instruksjonene funker. De beste har nok litt av alt dette.

Ten Hag har ikke rykte på seg som noen karismatisk fyr overfor media osv., men ut fra det jeg hører føler spillerne seg sett, ivaretatt og verdsatt av ham.

Har lurt en del på hvilket førsteinntrykk han ønsker å gi spillerne. Vil han gå inn, all guns blazing, være knallhard og kommunisere at nå er det andre boller - eller vil han være litt sånn "jeg vet dere kan bedre, dette skal vi klare sammen, gutter"?
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

messilingard wrote:16 May 2022, 09:56 Fullt mulig at skribenten har rett, men for min del så blir det for mye spekulasjon om fakta fremfor presentasjon av fakta.
Veldig enig, og jeg satt med samme tanker når jeg leste det leserinnlegget. Spekulasjoner blir framstilt som fakta, uten noe reelt grunnlag for det. Kan selvsagt være riktig, vertfall noe av det, men synes det blir litt for enkelt å trekke to streker under "svaret" om at Ronaldo er grunnen til at ting gikk til helvete. Vertfall nå i ettertid, så virker det som ting hadde begynt å skjære seg på slutten av forrige sesong.

Merker uansett at jeg gler meg til neste sesong. Det kan på en måte ikke bli verre enn det her. Joda, resultatmessig kan det bli enda verre, men med nesten et helt lag som kollektivt gir faen? En hel sesong? Det er litt vanskelig å se for seg enda en gang, særlig med ny manager. Jeg har sett så mange innlegg i løpet av de siste månedene av folk som har vært supporter i 30 - 40 - 50 år, og selv de som har opplevd tøffe tider på 70- og 80-tallet, sier at selv om de lagene manglet kvalitet eller slike ting, så manglet de aldri "fight". Men med fare for å komme innpå litt offtopic for tråden, så får jeg bare avslutte der.

Ser fram til ten Hag får satt sitt preg på dette laget, og da med en god del av dagens giddaløse spillere sendt på dør. ten Hag vet virkelig sin fotball, og det er noe vi trenger tror jeg. Kanskje trengte vi å nå bunnen for å forstå det skikkelig, og da mener jeg både oss supportere og klubbens ledelse. Blir det for mye ugress i beddet er det vel best å redde de(t) man kan og starte på nytt. Det jeg håper er i ferd med å skje nå. Ny gartner og nye blomster :joy:
post liked by: Pancho P
Post Reply