Scott McTominay

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

Flere gode poeng.

Er vel ikke helt enig i at vi har "mange" ballspillere i laget. Er jo en betydelig del av problemet, at vi mangler spillere som nettopp er trygg og god med ball i beina under press. Våre spillere blir gjerne fort stresset med ball.

Enig i det som nevnes av McTominay sine gode egenskaper.

Problemet er mer posisjon og begrensninger;
Om hovedfokuset er å få McTominay på løp inni boksen, så betyr det at han i store deler av kampen rent effektivt spiller som en falsk 9er, samtidig som han tar opp en av midtbaneplassene i 11ern.

Altså må vi ofre en sentral midtbanespiller som kunne spilt, for at vi skal spille med en svært offensivt liggende falsk 9er, i tillegg til at Bruno er så offensiv at han og i praksis fort opererer som en falsk 9er også fra sin 10er-rolle.

Da sitter vi egentlig igjen med kun én dedikert midtbanespiller i hver kamp McTominay og Bruno spiller, som blir veldig alene. Med andre ord; ikke rart vi blir fullstendig overkjørt på midtbanen i så og si hver eneste kamp.
post liked by: Pwint, Ryder, Blodfink, Jan Erik, messilingard, Rød Pølse, 28FPellistri
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677



Figuren viser Uniteds ranking i ligaen på ulike parametre til og med Brentford, og etter Brentford. Vi husker jo alle hva som skjedde i den kampen.

Sier ikke at den negative utviklingen (for den er ganske tydelig) er McTominays feil, i alle fall ikke alene. Men tror den forteller ganske mye om at det å bruke Scott som angrepsvåpen (primært), fører til problemer andre steder på banen.

Det er tydelig at ETH er veldig opptatt at "matchvinnerne" sine. Helt naturlig, av åpenbare grunner, men synes ofte det fører til at han holder spillere for lenge på banen og for lenge i laget på dager og i perioder de sliter med formen.

Nå har vi vært vidåpne bakover i kamp etter kamp (selv mot Everton og Chelsea), og jeg kan ikke begripe at vi kan fortsette slik. ETH få på plass balansen, så får vi heller stole på at andre finner fram til mål.

Personlig mener jeg Scott bør være et nyttig og godt våpen å sette inn i spesielle kampbilder, ikke en man bygger laget og taktikken rundt, slik det nesten er nå.
post liked by: Pwint, 10Hag, Blodfink, RedTrafford, Jan Erik, messilingard, Rød Pølse, Mr H
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 487

Helt enig i siste avsnitt.

Et av de største problemene med McTominay er at han gir Ten Hag et lite dilemma mtp feridghetsspekteret sitt. Han er veldig god til å time løpene sine inn i boksen og komme i riktige posisjoner, men dette er også en av Brunos store styrker. Og når begge skal spille, så blir Bruno trukket ned i en rolle han rett og slett ikke er særlig god i.

Faktum er likevel det, og jeg tror de fleste her inne er enig med meg i dette: Bruno er en mye, mye bedre fotballspiller enn Scott McTominay. Når begge disse to fungerer best som en slags second striker/10er, så bør det egentlig være liten tvil om hvem som skal starte kampen. Og mtp hvor utrolig svak McTominay er mellom boksene, så er det egentlig lite annet å gjøre enn å benke han.
post liked by: Pwint, messilingard, RedTrafford, Blodfink

Alf banan
Posts: 321
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 650

Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal lete etter syndebukker og hvem som gjør laget dårligere osv. Fotball er et LAG spill som handler om å spille sammen og gjøre hverandre bedre. Problemet i dagens lag er at man ikke hjelper hverandre eller har nok forståelse for lagspillet. Er ikke slik at hadde man hatt verdenstjerner i alle ledd så ville det automatisk fungert. Det handler om å få spillerne til å skjønne at man må dekke tom som medspillerne etterlater seg. Handler om å ta bevegelse for å gi medspillere bedre rom. Handler om å ofre seg for å hjelpe medspillerne. Handler om å skjønne å ta rintige taktiske valg for å hjelpe LAGET. Stort sett spiller mange av spillerne for seg selv, noe som er tydelig med Rashford feks.
Ferguson hadde alltid spillere som ikke var stjerne, som satt mye på benken men som visste og skjønte sine arbeidsoppgaver.
Så er det selvsagt ikke til å sparke under en stol at McT ikke er en type som Kroos eller Xavi eller Scholes. Men blir irritert over å lese stadige artikler og kommentarer over hvor dårlig han er, senest på FB hvor han påstår at han er en av de dårligste midtbanespillerne i topp 5 ligaer. En spiller som har over 220 kamper for United under så mange forskjellige managere er ikke dårlig.
post liked by: Rød Pølse, 28FPellistri, Pink Final
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@Alf banan, helt greit å ikke like det, og jeg er egentlig stor fan av McT. Men han er rett og slett ikke god nok til å spille så mye som han gjør og har gjort. Det må jo være noen av våre spillere som ikke holder mål når laget gjør det forsåvidt dårlig som vi har gjort over flere år nå? Det er jo SELVSAGT ikke McT sin feil alene, ei heller noen andre (Fred, Rashford, Martial, Maguire), men det må mer kvalitet inn. Kvalitet både når det gjelder å holde seg skadefri, ha rett innstilling og være god nok. Vi har ikke nok av det. For å si det mildt.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, 10Hag, RedTrafford, Blodfink, messilingard
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

McTominay har jo ganske sikkert fått beskjed om å ligge høyt, så det er ikke hans feil at vi blir tatt i ubalanse gang på gang. Det er managerens valg, og innebærer en risiko han har vært villig til å ta (så langt).

Rollen han har nå er nok tvert imot den som passer ham aller best. Men er uenig i at han er så god i den at det får definere måten vi spiller på og trumfer alt av defensiv soliditet.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, messilingard
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8343

Jeg liker heller ikke dette "realityshowet" man kan kalle "jakten på syndebukken". Det er likevel ingen motsetninger mellom dette og å mene at enkelte spillere ikke er gode nok for å spille en stor rolle i laget

Når det gjelder McTominay, som er både en fyr og en spillertype jeg liker godt, så er det ganske åpenbart for meg at han ikke bør være fast i elleveren til et velspillende topplag. At han er en spiller vi bør beholde og som kan spille en viktig rolle i stallen er, slik jeg ser det, akkurat like åpenbart.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Ryder, Jan Erik, messilingard
Football, bloody hell!

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

10Hag wrote: 11 Dec 2023, 08:52 Flere gode poeng.

Er vel ikke helt enig i at vi har "mange" ballspillere i laget. Er jo en betydelig del av problemet, at vi mangler spillere som nettopp er trygg og god med ball i beina under press. Våre spillere blir gjerne fort stresset med ball.

Enig i det som nevnes av McTominay sine gode egenskaper.

Problemet er mer posisjon og begrensninger;
Om hovedfokuset er å få McTominay på løp inni boksen, så betyr det at han i store deler av kampen rent effektivt spiller som en falsk 9er, samtidig som han tar opp en av midtbaneplassene i 11ern.

Altså må vi ofre en sentral midtbanespiller som kunne spilt, for at vi skal spille med en svært offensivt liggende falsk 9er, i tillegg til at Bruno er så offensiv at han og i praksis fort opererer som en falsk 9er også fra sin 10er-rolle.

Da sitter vi egentlig igjen med kun én dedikert midtbanespiller i hver kamp McTominay og Bruno spiller, som blir veldig alene. Med andre ord; ikke rart vi blir fullstendig overkjørt på midtbanen i så og si hver eneste kamp.
Her er jeg definitivt enig i mye, men en av de mest vanlige tingene i dag for å demme opp, særlig når man har ballen i laget selv er å kjøre en back inn i midtbaneleddet. Dette har vi sett både, Bayern, Liverpoool, Manchester City og flere andre klubber gjøre, ja til og med United. Det gjør at for eksempel McTominay kan få en mer offensiv rolle, men det avhenger også at spissen og angripere er bevegelig og klarer å skape det rommet for midtbanespilleren på løp inn i boksen. Dette var egenskaper Scholes, Lampard og Gerrard behersket bra, i den samme rekken kommer McTominay der på det med å ta løpene og være målfarlig fra midtbaneposisjon, så hadde de nevnte 3 også pasningsfoten, som skotten definitift ikke har, men han har andre styrker igjen som de også manglet, nemlig duellstyrken.

Det sagt, så syns jeg et annet stort problem vi har, er at vi har ikke den spilleren som kontrollerer kampen, tempoet i kampen, slik Scholes var en ekspert på og som Modric og til dels Kroos har gjort for Real Madrid i et tiår nå og som Rodri styrer midten til City nå. Jeg var så sur når vi ikke hentet Modric når han var på Tottenham, men kanskje hadde vi aldri sjansen heller når Real Madrid kom på banen. Det er uansett den typen midtbanespiller jeg savner mest, men gjerne ikke så elegant, mer enn Rodri type som kontrollerer samtidig som han er et råskinn.

Jeg er enig i at vi blir tynne på midten, og man ser lag løpe rett igjennom også, senest nå mot Bournemouth. Samtidig så mener jeg fotball er så komplekst at skal et lag fungere optimalt, så har man ikke plass til luksusspillere som ikke jobber hjem. Martial gjorde svært lite arbeid på topp i presspillet dermed får forsvaret til Bournemouth spasere rett gjennom første pressledd og dermed er de kraftig overtall på midten. I tillegg så hadde nok flere på United generelt en svak dag mot Bournemouth.

Mener også bestemt at vi sliter med "missing legs" eller hva de kaller det på balløya. Rett og slett evnen til å forflytte seg raskt nok, dekke nok rom. Bruno er god på dette, men skulle svært gjerne hatt en på midten med frekvens i bena, en spillertype som McGinn på Aston Villa. Ambrabat har tatt seg litt opp de siste kampene, men syns han stadig viser at han ikke har tempoet inne, og løper mye i mellom.

Visst noe ble for "off-topic" her så si fra.


Ikke ment til @10Hag, men bare en generell betraktning dette som kommer nå på slutten. Det har alltid vært hakkekyllinger i fotball, og det vil nok også alltid være det, er bare fryktelig synd syns jeg at det ofte går utover de lokale gutta som brenner og lever for klubben, dette har definitivt blitt verre etter inntoget til sosiale medier. McTominay er nok uten tvil ganske undervurdert, og jeg tror nok mange kunne ønsket seg han til klubben om han for eksempel var så målfarlig fra midten for en klubb som for eksempel Aston Villa.

Personlig så er jeg meget glad i McTominay, og håper vi absolutt beholder han, selv om han ikke nødvendigvis må være en starter hver kamp. Så mange kamper en klubb som United spiller, så er det alltid plass til 3-4 "faste" sentrale midtbanespillere.
post liked by: messilingard, 10Hag, Rød Pølse, Tringe
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@28FPellistri Syns ikke McTominay er en hakkelylling, i mine øyne er man da utsatt for vedvarende, usaklig drittslenging. Som Maguire var. Relativt objektiv kritikk av egne spillere må man tåle. At en spiller er lokal og oppvokst i klubben bør absolutt tas med i beregningen om de skal beholdes eller ikke, men man kan ikke skånes for kritikk for det. Jeg opplever faktisk McT som litt overvurdert, jeg syns han hadde større aksjonsradius og var mer aggressiv før. At han scorer noen mål og er nyttig i begge boksene er bra, men er det nok? For noen virker det sånn. Jeg syns ikke det, og han er faktisk en av mine favorittspillere, merkelig nok. Mest pga at han fremstår som hel ved i intervjuer, og SOM REGEL gjør en ok/bra jobb ut i fra det han har å jobbe med. Men United kan ikke være et sted der man får noe gratis pga nostalgi, affeksjon eller et ønske om at de skal lykkes. Han er 27 år nå, og burde vært en bedre spiller når man ser hvor mye han faktisk spiller. Ligasystemet i England er fullt av tidligere spillere som har vært i United, enten fra de er små gutter, eller de kom i 15-16 års alderen. Vi kan ikke være romantiske om vi skal bli best igjen. Da blir McT i beste fall et fjerdevalg på midten. Dessverre.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, messilingard, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

Enig @Jan Erik.

Maguire har vært en genuin hakkekylling, og kritikken av ham har gått langt forbi det objektive, og blitt en meme på sosiale medier.

At spillere som Rashford og McTominay får rettmessig kritikk for manglende ferdigheter, og i Rashfords tilfelle, innsats og holdning, er helt fair og rimelig. Kritikken er saklig, og går på det sportslige.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, messilingard, Pwint

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

Maguire syns jeg rett og slett var mobbing og trakassering, mildt sagt en svært ufin oppførsel, og ganske mye som han opplevde hadde nok den vanlige mann i gata anmeldt. Ble direkte flau når han til og med fikk buing mot seg fra sine egne fans på Old Trafford. Buing pga. lagets innsats er helt fair, men bue på en bestemt spiller når han har ball, det var så pinlig.

Syns allikevel McTominay også er en hakkekylling. Det finnes til og med flere store United-kontoer på sosiale medier som genuint ikke blir glad når McTominay scorer, for da øker det sjansen for at han blir i klubben. Det samme så vi på United.no også når de hadde kommentarfelt, han kunne bli matchvinner, men allikevel slaktet fans han for ting han ikke hadde gjort den kampen, men som han kanskje slet med i andre kamper eller generelt. Da blir man en hakkekylling i mine øyne.

Konstruktiv / saklig kritikk er definitivt innenfor, og alle fortjener det om de ikke leverer, uansett hvilket navn og status man har på banen.

Jeg er absolutt ikke der at han må spille fast, men at han skal være en del av troppen, det er jeg ikke 1% i tvil om en gang. Kan aldri få nok matchvinnere som har hodet på rett plass og som brenner og lever for United. Han er en klassisk game changer.
post liked by: Pink Final, Tringe, Rød Pølse, messilingard, Belfastboy, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8343

Jeg vil faktisk gi kred til McTominay for å gi jernet og sørge for at det har vært vanskelig for manageren å sette han ut av laget etter en sommer hvor han var tilgjengelig for salg.

Nå skal skader ha sin del av skylden, men jeg synes likevel at EtH har vært skuffende svak mtp laguttak, inngang til kamper og ikke minst taktiske disposisjoner underveis i kampene. "Alle" vet hvordan vi stiller opp laget og hvilke bytter og endringer som vil bli gjort. Man er heller ikke den nye Snåsamannen hvis man forutser når byttene blir gjort...

Jeg tror, i likhet med mange andre, at et managerbytte nå bare vil være en gjentakelse av samme feil som klubben har gjort i 10 lange og kjipe år. Wash, rinse, repeat 🙈 Det må uansett være lov å forvente mer av mannen som leverte rekorder på løpende bånd for seiersmaskinen Ajax.

Mistet tråden litt og havnet muligens i feil tråd til slutt 😆
post liked by: Pink Final, messilingard, Belfastboy, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Kjapp tur innom.
Spillere som Maguire, Lindelöf, Jones, de Gea, McTominay, Rashford og Fernandes har fått altfor mye kritikk.
Usaklig mye av det, dessverre også her inne.
Derfor jeg trakk meg herfra.
Fryder meg over jobben du nå gjør @Jan Erik som renvasker Fernandes, strålende 👏
post liked by: Belfastboy, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9441

Maguire har bevist seg som en mann av hel ved, ingen tvil om det. Det at han har reist seg etter den stormen som han befant seg i over så lang tid står det enorm respekt av. Jeg ser fortsatt at han erstattes på sikt da jeg ønsker mer hurtighet på stopperplass.

Angående McTominay så har diskusjonen her inne vært ganske god. Alle er stort sett enige om at McTominay isolert sett har prestert bra denne høsten, men det er åpenbart at bruken av McTominay har hatt noen taktiske implikasjoner som burde vært løst annerledes. Det er selvsagt noe som ikke McTominay kan noe for, men snarere bør denne kritikken rettes mot ten Hag.

Føler også for et behov for å forsvare debattklimaet her inne, det har stort sett vært ganske bra. Det har selvsagt eksistert unntak, men etter snart 75000 innlegg her inne så er det stort sett ordentlige innlegg som blir publisert. Til tider så er noen innlegg preget av frustrasjon og temperatur. De øyeblikkene har en tendens til å korrelere med resultatene på banen, så det er en viss naturlig forklaring der som man nesten bare må akseptere.
post liked by: Rød Pølse, 28FPellistri, Blodfink, 10Hag, Jan Erik, Tringe, RedTrafford, Pwint
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 487

Alf banan wrote: 11 Dec 2023, 18:08 Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal lete etter syndebukker og hvem som gjør laget dårligere osv. Fotball er et LAG spill som handler om å spille sammen og gjøre hverandre bedre.
Vet ikke om denne posten var rettet mot meg, men jeg synes heller ikke man skal lansere McTominay som en syndebukk. Han har vunnet kamper for United i år, og på mange måter fått et oppsving.

Men når det kommer til det du sier om lagspillet fotball, så synes jeg ikke det er et forsvar for McTominay. Det at du trøkker til i duellene og har et lite ego gjør deg ikke automatisk til en god lagspiller. En lagspiller gjør laget bedre, og er en komponent i maskineriet som skal gjøre taktikken og spillet mest mulig sømløst og plettfritt. Se på Rodri, Szoboszlai, Douglas Luiz, Guimaraes eller Martin Ødegaard, så ser du hva en lagspiller tilfører.

McTominay er, som nevnt tidligere, god på sine ting: finne rom i boksen, god i duellspillet, (overraskende) habil avslutter. Men han fungerer ikke som midtbanespiller for et lag som skal dominere kampene. Han har et fryktelig dårlig blikk for spillet, kroppsstillingen hans er feil når han mottar ballen, og han mangler for mye taktisk og nærteknisk til å bli en klasse midtbanespiller for et topplag, noen sinne. Men det betyr selvsagt ikke at han ikke har en verdi, snarere tvert imot så ser jeg ikke helt at United skal kvitte seg med han med mindre man får et veldig høyt bud (typ 45-50 mill++). Dette skyldes selvsagt delvis også det at han er home grown.
post liked by: Blodfink, Pwint, Rød Pølse, 10Hag
Post Reply