Scott McTominay

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Etter en kamp som mot Brentford, er det lett å glemme at McTominay var skikkelig dårlig både mot Burnley, Brighton og da han kom inn mot Bayern.

Men jeg tror vi er i ferd med å lære at han er en spiller som må brukes framme i banen, gammel spiss som han er. Han er sterk, rask og en svært god avslutter - og der blir heller ikke begrensningene hans like tydelige (for svak pasningsspiller, tvilsom posisjonering, "gjemmer seg") som på midtbanen.

Mener fortsatt om McTominay at han er en nyttig og viktig spiller å ha i stallen og garderoben, ikke minst som "kulturbærer" og som våpen i kampbilder a la det vi så på lørdag. Samtidig mener jeg også at han neppe har det som trengs for å være fast på et lag som skal kjempe i toppen.
post liked by: Rød Pølse, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8343

Enig med deg, @Ryder. Har ikke glemt de svake prestasjonene i kampene du nevner og ønsker han, som nevnt, høyere i banen. Det er jo bemerkelsesverdig at han har en slik statistikk det siste halvåret når det også inkluderer disse kampene.

Ser heller ikke for meg at McTominay blir en fast starter når vi har en tilnærmet skadefri tropp, men jeg mener at han har egenskaper som kan være svært nyttig i en tropp når kampene kommer tett. Slik skadesituasjonen, og prestasjonene til laget, er for øyeblikket ser jeg ingen grunn til å fortsette i samme gate og bare håpe at det løsner. Det må være mulig å ha en litt mer pragmatisk tilnærming som gir større sjanse for både flere mål riktig vei og flere poeng.
post liked by: Ryder, Pwint
Football, bloody hell!

Mr H
Posts: 467
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Apropos McTominay og at han var en spiss som ble omskolert til midtbane, så stemmer faktisk, interessant nok, ikke dette helt. Demitri Mitchell, som spilte på u-lag med mctominay opp igjennom, meldte på Twitter at han alltid har vært en boks til boks midtbanespiller, med unntak av en sesong, hvor han måtte spille spiss, grunnet dårlig dekning på topp.
post liked by: red, 10Hag, Blodfink, Rød Pølse, Cola2, Pwint, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

@Mr H: Stemmer! McTominay har aldri vært spiss, utenom deler av den ene sesongen pga skader på U-19.

Vet ikke helt hvordan dette ryktet har befestet seg som en sannhet.

Dét sagt, så virker det som at flere er enige i at han er bedre lenger frem i banen enn på selve midtbanen.
post liked by: Blodfink, Rød Pølse, Cola2, Pwint, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

McTominay i dag:

"People always say, 'You played as a striker when you were young'. That's not true. I played two games with Warren Joyce because we didn't have a striker. Every time I score a goal, people say that, but I've never been a striker. I've always been a midfielder, a No.8, so it's funny to hear that kind of thing."

Når man snakker om sola.
post liked by: red, Rød Pølse, Pink Final, Jan Erik, Pwint, Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9442

united.no wrote:Aller best blir det på lesernes spillerbørs illustrert av karakterene til Scott McTominay. Mot Chelsea satte han sesongbeste i United-sammenheng med 8,44 i gjennomsnittskarakter fra leserne, mens mot Bournemouth var han nest verstemann med 3,81 i gjennomsnittskarakter.
Fra børsen på united.no. Det her er et godt bilde på McTominay, det blir for ustabilt og han er ikke en spiller som bør spille uke inn og uke ut. Dette er ikke for å skulle ta McTominay som har vært god i høst, men jeg syntes det er fair å stille spørsmål om McTominay passer bedre som en slags rollespiller enn av de som skal styre kamper på midtbanen.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Rød Pølse, Pwint
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19253

Det er akkurat sånn det er med McTominay, enig i at han kan ha en rolle, og roteres jevnlig.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Jan Erik, messilingard, Pwint
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8343

Helt enig, @messilingard. Jeg liker McTominay, men synes han først og fremst er en type spiller som er god å ha i stallen. Det er mer naturlig å kaste inn Scott siste 30 når det lugger enn å starte med han som en av tre midtbanespillere som primært skal styre kampen og kontrollere tempo.
post liked by: RedTrafford, messilingard, Blodfink, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

McTominay er, dessverre, ikke en god spiller. Er for begrenset både med ball, i posisjonering og spilleforståelse. Som en slags 'impact-player' kan han være nyttig.

Ellers er de børsene på united.no boss...enten de er skrevet av Langerød eller noen av de andre, eller det er lesernes karakterer. De blir veldig ofte gitt i affekt....
post liked by: RedTrafford, Pwint
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17234
Liker mottatt: 11012

Det er vanskelig og ikke like McT.
Er enig at han ikke er god nok for å starte hver kamp for et topplag, ( hvis vi skal bli det da)

Kan være målfarlig til tider, men har generelt begrensninger i stort sett alt.
post liked by: Blodfink, Rød Pølse, Jan Erik, Pwint
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9442

@Jan Erik
Tja, vil påstå at McTominay har noen gode kvaliteter. Spørsmålet for min del er om han skal ha en så stor rolle som han har per dags dato eller om han skal brukes i en mer begrenset og spesifikk rolle.

Angående leserbørsene så syntes jeg selv at over 1500 stemmer mest sannsynlig vil gi et ganske bra bilde på hvordan noen har prestert. Hva de enkelte journalistene på united.no mener der er jeg enig i at er mindre interessant.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Jan Erik
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@messilingard, ja, formuleringen min kunne vært bedre...jeg mener ikke at han er en ubrukelig spiller eller unyttig å ha i troppen. Jeg mener bare han ikke har nok av det en moderne midtbanespiller trenger.

Angående børsen, så var vel ikke McT i nærheten av 8,4 mot Chelsea selv om han scoret to mål, og ikke 3,4 mot Bournemouth. Det blir for høye daler og lave fjell...
post liked by: RedTrafford, messilingard, Rød Pølse, Pwint, Blodfink

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

Syns McTominay har vært en av de viktigste og beste spillerne til nå denne sesongen, men det er ikke overraskende at han er den som blir slaktet. Slik har det alltid vært, ironisk nok så må egenproduserte spillere levere langt bedre for å få annerkjennelse enn andre spillere. McTominay har også vært mange fans sin favoritt hakkekylling i årevis.

Han er langt fra perfekt, men også langt bedre enn hva mange skal ha det til. Han er ingen playmaker, men han er ekstremt god til å komme inn i feltet og få avslutte og er også kanskje vår mest målfarlige spiller per nå. Han var meget svak mot Bournemouth, kanskje hans svakeste kamp på lang tid, men der var han langt i fra alene, han ble alt for dyp i den kampen og vi fikk heller ikke utnyttet de offensive styrkene hans i boksen. Han er også en viktig spiller på både offensive og defensive dødballer, i tillegg så får man nesten bestandig en solid innsats hver kamp.

Fansen vil nok alltid være delt i synet på McTominay, på samme måte som fansen var delt i synet på hvor god Darren Fletcher var, selv om sistnevnte har fått litt mer annerkjennelse etter han la opp. Syns McTominay nesten bestandig får dårligere karakterer på United.no sin spillerbørs enn hva andre gjør får lignende prestasjoner, han må liksom ha målpoeng for å få en ok børskarakter.
post liked by: Rød Pølse, messilingard, RedTrafford, Pwint, Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9442

Jeg er enig i at McTominay har vært god denne sesongen. Spesielt siden at våre antatt beste har mislykket med å være like gode som fjoråret så er det gledelig at McTominay tar ansvar. Men, selv om at McTominay har gode egenskaper og ferdigheter til å være god i begge bokser, så er spørsmålet mitt om det han bidrar med mellom boksene er godt nok til å forsvare en plass på banen. Han er mindre involvert i kampene målt etter antall pasningsforsøk pr 90 enn hva samtlige av våre midtbanespillere er. Nå er ikke jeg nødvendigvis der at det er om å gjøre og slå flest pasninger, men McTominay har i snitt rundt 30 pasningsforsøk hver kamp (tall hentet fra fbref.com) denne sesongen. Det er fryktelig lite. Når man i tillegg legger til grunn hvordan oppstillingen har betydning for den defensive organiseringen i 4-3-3 så er det i mine øyne liten tvil om at det eksisterer en bedre løsning enn den nåværende.

Det sagt så er jeg ikke der at McTominay bør bli solgt eller at han ikke har fortjent spilletiden han har fått. Spørsmålet som jeg forsøker å finne et svar på er om vi blir et bedre lag med en annen midtbanekonstellasjon, gjerne en som er mer balansert og designet for å gi Bruno frihet sentralt. For min del så ser jeg gjerne Casemiro-Mainoo i en toer bak Bruno, når førstnevnte er klar til å spille kamper igjen.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, 28FPellistri, Pwint
LoveUnitedHateGlazers

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

Det at han er lite involvert på pasninger, skulle en jo tro var positivt når nesten alle mener det er en egenskap han ikke behersker? Kanskje han rett og slett ser sine begrensninger der?

Det finnes definitivt mer komplette spillere enn skotten, og vi har nok av ballspillere på laget. Viktigste med McTominay er å få han inn i motstanderens boks når vi angriper. Og komme på disse tunge løpene fra midtbanen og inn i boks, der er han en av de beste i Premier League på, etter min mening.
post liked by: Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
Post Reply