Scott McTominay

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.

Alf banan
Posts: 327
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 661

Harry Greaves wrote: 12 Dec 2023, 10:35
Alf banan wrote: 11 Dec 2023, 18:08 Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal lete etter syndebukker og hvem som gjør laget dårligere osv. Fotball er et LAG spill som handler om å spille sammen og gjøre hverandre bedre.
Vet ikke om denne posten var rettet mot meg, men jeg synes heller ikke man skal lansere McTominay som en syndebukk. Han har vunnet kamper for United i år, og på mange måter fått et oppsving.

Men når det kommer til det du sier om lagspillet fotball, så synes jeg ikke det er et forsvar for McTominay. Det at du trøkker til i duellene og har et lite ego gjør deg ikke automatisk til en god lagspiller. En lagspiller gjør laget bedre, og er en komponent i maskineriet som skal gjøre taktikken og spillet mest mulig sømløst og plettfritt. Se på Rodri, Szoboszlai, Douglas Luiz, Guimaraes eller Martin Ødegaard, så ser du hva en lagspiller tilfører.

McTominay er, som nevnt tidligere, god på sine ting: finne rom i boksen, god i duellspillet, (overraskende) habil avslutter. Men han fungerer ikke som midtbanespiller for et lag som skal dominere kampene. Han har et fryktelig dårlig blikk for spillet, kroppsstillingen hans er feil når han mottar ballen, og han mangler for mye taktisk og nærteknisk til å bli en klasse midtbanespiller for et topplag, noen sinne. Men det betyr selvsagt ikke at han ikke har en verdi, snarere tvert imot så ser jeg ikke helt at United skal kvitte seg med han med mindre man får et veldig høyt bud (typ 45-50 mill++). Dette skyldes selvsagt delvis også det at han er home grown.
Hele poenget mitt med lagspill var jo at det hjelper ikke om man heter McT eller De Breuyne hvis man ikke har lagspillere på laget. Jeg har aldri sagt at McT er en fantastisk fotballspiller på lik linje med Scholes, Xavi osv noe jeg vel også poengterte. Spillere har sine styrker og svakheter, og hvis spilleren blir brukt så må man jo bruke styrkene til spillerne. Hjelper lite å sende lange baller mot Antony eller Martial, da de vil tape 8 av 10 dueller. Hjelper lite å sende løpeballer til Amrabat i bakrom da han er altfor treig osv osv. fotball handler om lagspill. Man vinner ikke alene.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag

Alf banan
Posts: 327
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 661

Nok en gang blir McT matchvinner. Ingen tvil at han er bedre som 10er/8er enn som 6er. Han er vantvittig god til å posisjonere seg inne i boksen. Ser gjerne han får flere sjanser som 10er eller som spiss faktisk.
post liked by: Pink Final, Pwint, Belfastboy, Cola2, Blodfink, 28FPellistri
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10680

Etter at han kom inn, var McTominay spilleren som hadde gjennomsnittsposisjon høyest i banen for oss - med andre ord spilte han i praksis spiss og ikke midtbane (noe kun 4 pasninger på 20 minutter også forteller om).

Da er det desto rarere å høre en såpass oppegående fyr som Gary Neville si at ETH satte inn McTominay for å "få mer kontroll over midtbanen". Ganske åpenbart hva ETH ønsket med byttet - en ekstra målscorertrussel. Hadde vi vært fornøyd med uavgjort og ønsket å drepe og kontrollere kampen, ville han ha antagelig/forhåpentligvis ha satt inn Amrabat først.

Synes uansett at dette er den optimale bruken av Scott. Inn og lage kaos i og rundt boksen når vi jager mål på slutten.
post liked by: Andtho01, messilingard, Pwint, Pink Final, Belfastboy, Mr H, Cola2, Spirograf1, Rød Pølse, Jan Erik, RedTrafford, Tringe, 28FPellistri
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9056
Liker mottatt: 8358

Spisskompetanse og krigermentalitet 💪

post liked by: Pwint, Andtho01, RedTrafford, Belfastboy, Blodfink, Pink Final, Cola2
Football, bloody hell!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19270

Første podcast han noensinne er invitert til (High Performance)

post liked by: Andtho01, 28FPellistri, Pink Final, Rød Pølse, RedTrafford, Cola2
LUHG!

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

En av de mest undervurderte spillerne i United og Premier League. Fantastisk mentalitet og spisskompetanse. Og viser stadig hvor viktig den typen spillere er i en stall. Alle kan ikke være verdensstjerner med alle nykkene de har.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Andtho01, Tringe, Rød Pølse, RedTrafford, Cola2
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19270

Mye enig @28FPellistri Men jeg vet ikke om han er undervurdert akkurat, synes han er analysert godt, og satt pris på siden han kom opp i stallen egentlig. Han er jo en begrenset spiller, men han har et par kvaliteter som kommer veldig til syne nå. Han passer jo perfekt som innbytter og målscorer. En Solskjær uten sammenligning forøvrig.

Tidligere var jo spilleren en som splitta fansen litt. Det gikk på fotballferdighetene.
Det er nok svært få av de som ikke liker fotballen hans, som samtidig ikke liker innstillingen og typen han er. Det er jo ikke sånn at selv om du er akademiprodukt skal du hylles av fansen, selv om du kanskje ikke bidrar godt nok sett helhetlig. Han har alltid blitt hyllet for innsatsen, det er flott.

Jeg har alltid likt McTominay som type, og han har glimtet til som midtbanespiller også. Men for min del er han nå innhopper lengst frem. Helt fantastisk.

At han har arbeidsmoral og bidrar positivt i troppen er det nok liten tvil om.

Mourinho ga ham vel egen pris for innsatsen hans på trening.

Men han er til salgs under EtH, mulig det ikke blir sånn nå da. Han må jo kunne brukes som nå om dagen, så lenge han selv er komfortabel med det. Og det virker jo sånn.

Han er jo som poteten, kan spille i alle ledd. Som "krise"løsning.
post liked by: RedTrafford, Ryder, Pink Final, Cola2, Rød Pølse, 10Hag
LUHG!
Post Reply