Arsenal FC

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Merkelige kjøp de har gjort i sommer. Greie, lovende spillere for all del, men de har betalt dyrt. Brukt mer penger enn vi har gjort på verdensklasse med Varane, Sancho og Ronaldo, på spillere som ikke engang åpenbart forsterker laget. Rar business.
post liked by: Pink Final, Buchan, Pancho P

Deleted User 430

Pink Final wrote:02 Sep 2021, 19:40 Har virkelig Arsenal tatt tredje flest poeng siden boxing day?
Kun bak City og United?
Liten rettelse. De tok 3. flest poeng fra boxing day og ut sesongen. Starten på denne sesongen var visst ikke iberegnet. Vi kommer ikke akkurat heldig ut med den poengsummen der, men noe av grunnen til det var jo pga. det deilige kampoppsettet vårt mot slutten..
https://talksport.com/football/880295/a ... el-arteta/

Ellers enig med deg i at det kan være at Arteta gjør en fremragende jobb med å bygge opp klubben igjen, og støtten han har fått i sommer tyder jo på at de har trua på han, men utenifra ser det ut som fullstendig kaos og null plan. Kan være at de gir han en hel sesong til for å bygge laget han ønsker seg, og la talentene modnes, før de heller ser an frem mot jul neste sesong, men tviler på at styret der er kompetente nok til det.
Så lenge de ikke kvitter seg med Edu så vil det jo bare fortsette med overforbruk for middels kvalitet og da spiller det ingen rolle hva manageren heter. De har kjøpt spillere for €412 mill siden han tok over som sportsdirektør, ca €40mill mindre enn United har gjort under Solskjær. La det synke litt inn......

Uansett så er det herlig, som du sier, å kunne humre litt over disse ekspertene som sammenlignet Arteta med både Pep og Messias han selv. De har blitt merkverdig stille, gitt. :D

Du er nok inne på noe der, @Pancho P, når det gjelder det økonomiske, men samme hvilken fantastisk jobb Wenger gjorde de første årene med Arsenal så kommer man ikke unna at han ble sittende i 14 år etter at han vant sitt siste ligagull. Flere ganger i den perioden gikk tidligere medeier Usmanov ut og sa at penger var tilgjengelig, men Wenger insisterte jo på å gjøre det på "hans måte". Ser man på spillerne han kjøpte så var det ikke mye kvalitet. Det var han som brukte over €50mill på Lacazette, over €40mill hver seg på Xhaka og Mustafi. Han brukte €70mill til sammen på Chambers, Wellbeck, Debuchy og Gabriel Paulista..

Mannen var, dessverre, mange år på overtid allerede da SAF ga seg.

SAF bommet mye på slutten han også, ja, og det eneste jeg er skuffet over med SAF er uttalelsen om at han etterlot seg et lag som kunne kjempe om tittelen i mange år fremover. Han etterlot seg et lag han kunne kjempet om tittelen med, men ingen andre. Wenger etterlot seg ikke noe annet enn et lag i full oppløsning. Et lag som gikk fra tittelambisjoner til mål om topp 4 før det til slutt handlet om å prøve å komme med i Europa.

Litt stygt sagt, Wenger gikk fra å være ganske lik SAF til å ligne på en kombo av Moyes, LvG og Mourinho..
post liked by: Pink Final, Buchan, Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

@Steinar Stenseth Eg meiner fortsatt at det siste ligagullet til Sir Alex er éin av hans aller største prestasjonar, særleg om ein tenker på spelarstallen, poengsummen og seiersmarginen. Du har heilt rett i at stallen vår ikkje var i den beste forfatninga då Moyes tok over og sjølv om han gjorde mange feil og ikkje var rett mann for jobben, var ikkje forutsetningane hans dei beste.

Den store forskjellen mellom Wenger og Ferguson var at sistnemnde var eit unikum som kunne lage gull av det meste. Han bygde opp fleire storlag frå botnen og fekk maksimalt ut av spelarane han hadde. Han vart dessutan meir pragmatisk og var i stand til å endre og fornye seg. Wenger gjekk seg vill i prinsippa sine og stagnerte voldsomt dei siste åra. Å sidestille meritta deira er ein absurd øvelse. Eg trur likevel det finst nokre likheiter i transferpolicyen deira dei siste åra.
post liked by: Buchan, Pink Final, red
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 430

Pancho P wrote:02 Sep 2021, 22:09 Eg meiner fortsatt at det siste ligagullet til Sir Alex er éin av hans aller største prestasjonar
Det er jeg helt enig i og derfor er også den nevnte uttalelsen hans skuffende å se tilbake på. Man kan si hva man vil om Moyes, men tropp og arbeidsvilkårene han kom til var rett og slett en umulig oppgave å løse.

Det jeg mente med at Wenger lignet på SAF var nettopp det med å bygge opp storlag, men der SAF fortsatte med dette gikk Wenger, som du sier, seg fast i egen stahet og prinsipper. Han evnet ikke å fornye seg og kjøpte strengt tatt spillere i 2014 som ville passet inn i laget han vant med 10 år tidligere. Da er du langt på overtid, i mine øyne.
De hadde ikke like mye penger til rådighet som de har i dag, nei, ei heller som Chelsea på samme tid, men for meg er det tydelig at Wenger verken klarte å finne kvalitet når han først bestemte seg for å bruke penger eller forandre seg nok til at han fikk noe ut av dem.
SAF bommet, som sagt, mye han også, men evnet likevel å få noe ut av mange av dem siden han evnet å forandre seg. Problemet for United var at det kun var SAF som ville klare å få noe ut av dem. For Arsenal sin del så klarte ikke Wenger å få noe ut av de han kjøpte, engang, og da endte det opp med å "kjempe om en plass i en eller annen europacup".
post liked by: Pink Final, Buchan, Pancho P, red
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Veldig godt beskrevet, og godt skrevet om Wenger og Ferguson @Pancho P.
Uniteds problemer begynte jo flere år før Moyes ble ansatt.
Glazer’s overtagelse av klubben i 2005 betød at Fergie hadde én hånd på ryggen økonomisk i flere år.
Den stallen han etterlot hadde flere mangler, ikke minst på midtbanen.

Noe lignede må sies om Arsenal, Wenger fikk mindre midler da de bygget ny stadion i Ashburton Grove.

Wenger klarte ikke å tilpasse seg slik sir Alex gjorde.
Ingen tvil om at sir Alex ble mer pragmatisk de siste årene han var manager.
Fra å dominere majoriteten av matchene 06/07-08/09 til å legge seg dypere de siste årene.
Husker bl.a et nyopprykket Southampton ha mye ball på Uniteds halvdel i 12/13.
United hadde imidlertid fantastiske matchvinnere i begge ender av banen.

Arsenal på sin side spilte jo tidvis pen fotball, men det ble for puslete.

Når det gjelder gjenoppbygging ser det ut som Solskjær har en tydeligere plan.
post liked by: Buchan, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 429

Pancho P wrote:02 Sep 2021, 22:09 Han vart dessutan meir pragmatisk og var i stand til å endre og fornye seg. Wenger gjekk seg vill i prinsippa sine og stagnerte voldsomt dei siste åra.
Som supporter av et annet lag enn Arsenal må jeg bare si at akkurat dette gjorde meg rimelig glad i Wenger og hans Arsenal. Veldig sjelden at det var kjedelige kamper mens han enda var manager. Hvis Wenger enda hadde vært manager og holdt seg til stilen sin, men både tropp og prestasjoner hadde vært den samme som i dag, ville jeg egentlig synes at det var ganske trist. Under Arteta? Kan ikke si at det plager meg noe som helst å se Arsenal der de er nå.
post liked by: Buchan, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Steinar Stenseth wrote:02 Sep 2021, 21:41 iten rettelse. De tok 3. flest poeng fra boxing day og ut sesongen. Starten på denne sesongen var visst ikke iberegnet.
Det er korrekt, og Arteta bør jo uansett få litt skryt, for det er en bragd med det materialet han har hatt i grunn. Han har også tatt en tittel. Ikke så galt det.
post liked by: Pink Final
LUHG!

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Trur Arteta har mange gode idear og kan jo sjå for meg at den unge stallen deira sug til seg gode erfaringar og idear.
Smith Rowe, Ødegaard, Martinelli, Saka. Veldig talentfulle og potensielt store spelarar. Partey jobbar godt på midten.

Veit ikkje om det er riktig seie, men føler Arsenal i PL eraen har vore ein "verdig" rival til United, og ser gjerne at det held fram.
post liked by: Pink Final, Blodfink

Deleted User 430

Blodfink wrote:03 Sep 2021, 22:28 Arteta bør jo uansett få litt skryt, for det er en bragd med det materialet han har hatt i grunn. Han har også tatt en tittel. Ikke så galt det.
Han fortjener litt skryt for starten, ja, og statistikken hans viser vel en seiersprosent på rundt 51 totalt sett, men jeg sliter med å se den store fremgangen sammenlignet med resten av lagene de kjemper mot. Sammenligner dem ikke med CL-lagene her, men de rundt dem på tabellen. Det blir for mye "jo-jo" og alt for lite stabilitet. Cup-tittelen var bra, så absolutt, men spørsmålet er om den faktisk kom litt for "tidlig"?

Spillermateriellet er, som du er inne på, ikke akkurat av ypperste kvalitet, men da må han vel tilpasse stilen deretter? Liga-tallene hans er ikke veldig imponerende og spillerstallen hans er jo strengt tatt ikke dårligere enn f.eks. West Ham?

På de første 21 kampene, altså ut 19/20-sesongen, hvor han av "eksperter" ble hyllet som en "messias" tok han 1,61p pr. kamp og vant en tittel. De siste 41 ligakampene viser 1,48p pr. kamp.
West Ham har, til sammenligning, 1,75p i snitt på de siste 41 ligakampene.
For øyeblikket er jo Arsenal, som @Pink Final skriver, "det materialiserte eksemplet på hva Solskjær har snakket om. En pokal i seg selv er ikke så mye verdt, om det ikke er progresjon i klubben."


Misforstå meg rett, jeg mener helt klart at han burde få mer tid da jeg er stor tilhenger av nettopp det, spesielt om han har iverksatt en endring "bak lukkede dører" og pga. covid-sesongen nå sist, men utviklingen peker i feil retning p.d.d. og da spørs det om styret der tør å la han fortsette etter alle pengene de har brukt.
Spør du meg burde Edu ryke lenge før han, men samtidig må Arteta vise fremgang snart også..
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Ja, Arteta ryker jo garantert om de ikke klatrer litt på tabellen i nærmeste fremtid. Enig i at transferpolitikken virker litt merkelig. Også enig i at Arteta bør få tid, det er jo så og si et nytt lag igjen denne sesongen.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Arsenal topp 4, en solid match mot Moyes` menn. Tror det var lurt å ta noen grep ift. Aubameyang.
LUHG!
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

En får litt inntrykk av at Aubameyang kanskje ikke er den mest disiplinerte spilleren mtp kosthold/trening, hvilket straffer seg når en kommer litt uti 30-årene.

Men mye annet positivt for Arsenal den siste tiden.

Xhaka tilbake fra skade. Thomas Partey gradvis på vei til å spille seg opp på det nivået de trodde de kjøpte. Tross straffebom i går så gjorde Lacazette en av sine beste kamper for de på veldig lenge. Martinelli (fylte 20 i sommer) begynner å se veldig bra ut. ESR er klasse. Saka ikke like god form denne sesongen, men vil nok bli en veldig god spiller over tid. Backrekka deres har begynt å sette seg. Ramsdale ser ut til å ha vært et veldig bra kjøp. Snittalderen er vel den laveste i Premier League denne sesongen. Osv.

Spent på hvor gode Arteta kan få de. Foreløpig er det litt for mange pasninger som går sidelengs og bakover, og de har en tendens til å bli litt vel forsiktige med en gang de går opp i ledelsen.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Virkelig flyt over Arsenal, 4 strake seiere nå. De er mer aggressive enn før og har virkelig fått en kaptein som går foran i Lacazette. Ødegaard imponerer også.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

@Ryder nevnte sangboka til Arsenal i går.
Fra Premier League 2021/22 tråden:
Men seriøst, kan Arsenal- publikum noen andre sanger enn den der superdølle «we’re by far the greatest team the world has ever seen»? Alt jeg hører i hver eneste kamp de siste 30 åra.
Enig, stort sett den eneste de synger.
Gørr kjedelig.
En sang som var populær på tidlig 1980 tall og som alle klubber sang den gang.
“And its Man United//
Klapp klapp (alle klapper)
Man United Fc//
Klapp klapp
We’re by far the greatest team//
Klapp Klapp
The world has ever seen//

Arsenal har gjort den til sin egen.
De mener visst at 2003/04 sesongen er beviset på at de er det beste laget i historien.
Klappinga mellom versene er også borte.
Ble mer majestetisk med klapping synes jeg.

Blir så dørgende kjedelig når de kun synger den, og to-tre til.
«One nil to the Arsenal» er det lille hakket vassere.
«We’re the North Bank Highbury//
We’re the Clock End Highbury» Mulig de har byttet ut Highbury med Emirates?
Den eneste med litt humor er:
“Boring boring Arsenal”.
De var jo kjent for å lukke matchene sine under Graham, under Neill med flere managerer.
Så når de kom med den over under Wenger viste de litt humor.

Den beste de har synges vel ikke?

Good old Arsenal.
Laget av Jimmy Hill.
Ex Coventry manager og ivrig ITV fotball journalist.
Han var redd Arsenal fansen skulle bli knust av Liverpool fansen på Wembley 1971 (da Arsenal tok the double), og kom opp med sangen over til dem.
For at det skulle bli litt mer tribune match å høre på for tv seerne.
(Den gang de tenkte på tv seerne og ikke mest på å rakke ned på lagene som spiller i tv matchen).

Visste du forresten at North Bank opprinnelig het Laundry End?
Det lå et vaskeri bak tribunen.
Først på 1960 tallet, da kulturen med Home Ends våknet for alvor - endret de.
Og tok navnet til West Ham og Upton Parks North Bank.

Kopister.
Det sagt, mange tribuner heter det samme.
Og den aller første The Kop var ikke på Anfield.
Den var på Arsenals gamle Manor Ground og fikk navnet sitt tidlig på 1900 tallet.
(Boka til Simon Inglis er ei gullgruve.
Beste fotball bok utgitt noensinne?).

På midten av 1960 tallet, da hooliganismen tok form, var visstnok Arsenal en av de mest fryktede i London sammen med West Ham og Millwall.
Chelsea feks, kom på banen først noen år senere.
post liked by: Ryder, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Fin og artig lesing. 👍 Hørte en artig vri fra en av deres motstandere for litt siden; "Same Old Arsenal - always cheating!" 😁
post liked by: Belfastboy
Post Reply