Everton

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ja, var ein av klubbane eg såg for meg kunne kjempe om å stabiliesre seg på topp 6 i år. Litt i same bås som West ham og Leicester, men Everton har, som du seier svikta stort mtp. forventningane.

Deleted User 429

Lampard blir ny manager. Den så jeg ikke helt komme.
post liked by: Blodfink, Pink Final

Deleted User 108

Everton skal i følge rykter stå i fare for å bli fratatt poeng pga finansielle problemer.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Oi. Da er de virkelig i trøbbel.

"Godt" PL ikke gir slik straff til andre klubber med kunstig økonomi....
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Bare for å understreke hvor alvorlig og uvanlig situasjonen er for dem:
Everton last suffered relegation in 1950-51, but the Toffees jumped back up a few years later, with a second-place finish in the 1953-54 Second Division earning them promotion to the top flight the following season.

That makes Everton the second-longest tenured team in the English top flight, with only Arsenal maintaining its top-flight status longer. Arsenal have been a top-tier club in every season since the 1919-20 campaign.

Everton have been a top flight club longer than Liverpool (since 1962-63), Manchester United (1975-76), Tottenham (1978-79), and Chelsea (1989-90).
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Ja Everton har spilt 118 av de 122 sesongene ligaen har eksistert i toppdivisjonen.
Aston Villa følger nærmest med 107 sesonger.
Everton - Villa er derfor mest spilte match i engelsk liga.
Everton - Liverpool og United - Arsenal har møttes 2x mindre.
Om Everton rykker ned, vil United vs Arsenal tangere rekorden for flest ligamøter i historien.

Everton er tradisjonsrike, har fjerde flest ligagull og er vel historisk den fjerde største klubben.
Etter Man United, Liverpool og Arsenal.

Ting har jo endret seg med rike eiere i moderne tid.
Så skal det sies at Everton hadde familien Moores i ryggen i gamle dager.
Moores var styrtrike og hadde bl.a slått seg opp på betting.
post liked by: Pangaea, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Litt trist hvis Everton rykker ned. Bedre å ha lag som Everton og Leeds i premier league med flotte historiske stadioner og masse fans enn mindre klubber som har rundt 10000 tilskuere.
Premier League lag har lov til å ha et max underskudd på 105 mill pund i en treårs periode. Everton skal ha et underskudd på 260 mill pund mellom 2017-2020.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Mcilroy wrote:09 Mar 2022, 16:38 Bedre å ha lag som Everton og Leeds i premier league med flotte historiske stadioner og masse fans enn mindre klubber som har rundt 10000 tilskuere.
Enig med det, kanskje med unntak av Leeds. Men tror kanskje det er litt urealistisk å forvente nedrykk på City... :P
post liked by: Pink Final, Buchan, Pancho P, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Jeg penset innpå Everton i Hvem blir 1-8 i PL 22/23 tråden.
Tar det hit.

Swiss Ramble skriver altså at Efc brukte 92% av omsetning på lønn i 2021/22.
Mulig det bedres i 22/23, med Richarlison og noen til ut.
Jeg siterer @Pangaea
@Pink Final skrev: ↑I går, 19:40
92% av omsetning gikk til lønn i 21/22.

@Pangaea
Oi! Herre min jemini, er det så ille? Det var jeg ikke klar over. Ikke rart de måtte selge sin eneste stjerne da. Og ser ikke ut til å ha gjort særlig mye på markedet hittil, ikke som styrker dem nevneverdig vertfall. Og rykker de ned og mister pengebingen fra PL, da kan det se virkelig skummelt ut på litt lengre sikt. De kjøpte jo som fulle sjømenn en stund, og antar det er derfor de nå har havnet i alvorlige problemer økonomisk.
Everton har ikke mye å kjøpe for, om FFP gjelder.
Men den gjelder kanskje bare for klubber på størrelse med Derby County?
Må ikke finne på å røre storklubber som Everton.

Overlever de i PL?
De har fremdeles Pickford i mål, Keane som stopper og Tarkowski er ny.
Midtbanen ser svak ut.
Fremme har de talentet Gordon og litt oppskrytte Calvert-Lewin.

Jeg tror de blå scouserne går en tøff sesong i møte.
Tipper Lampard er første manager som får fyken.
Og at de henter inn kapital til januar vinduet, omgår FFP på finurlig vis.
Kjøper inn mere middelmådighet og er involvert i nedrykksstriden til siste spilledag.
post liked by: Can2, Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 631

Inn med Dwight Mcneil i dag. 0 mål, 1 målgivende på 38 kamper for Burnley sist sesong.
post liked by: Pink Final, Can2, Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Av og til får eg inntrykk av at det berre er Everton som må forholde seg til FFP i Premier League. Dei har éin av dei rikaste eigarane, men får ikkje handle spelarar. Det har sjølvsagt samanheng med at dei har kasta bort pengar som fulle sjømenn på overprisa spelarar som har fått altfor høge lønner. Likevel må det vere bittert å sjå at City snik seg unna FFP pga kreativ bokføring og dodgy sponsoravtalar.
post liked by: Can2, Pink Final, Blodfink, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Pancho P wrote: 28 Jul 2022, 20:32 Av og til får eg inntrykk av at det berre er Everton som må forholde seg til FFP i Premier League. …. må det vere bittert å sjå at City snik seg unna FFP pga kreativ bokføring og dodgy sponsoravtalar.
Det stemmer nok.
Ting er ikke rettferdig.

Allikevel har jo Everton kjøpt veldig mye, brukt mer penger enn de fleste.
Og kun Arsenal, Chelsea, Liverpool, Man City og Man United bruker mer penger på lønn.

Mulig de ikke blir likt behandlet som City.
Men de slipper vel ‘billig’ 😏 unna kontra Derby County m.fl ?
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Can2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Heilt klart, @Pink Final. Og dersom det stemmer at dei brukar 92% av omsetninga på lønn, fortener dei ein smekk på lanken. No er eg ikkje ekspert på verken jus eller økonomi, men blei ikkje Derby sendt i administrasjon pga reknskapsrot, utbetalte rekningar etc? Eg trudde dei hadde levd over evne og berre gjekk under fordi Morris gjekk tom for cash. Moshiri er stinn av pengar, men får ikkje bruke så mykje som han vil på spelarkjøp, noko som må kjennes urettferdig når enkelte andre klubbar omgår regelverket på utspekulerte måtar.

Eg har inntrykk av at FFP først kjem inn og sanksjonerer klubbar når dei allereie har hamna i uføret, mens dei lar klubbar som City pøse på. Så kanskje burde ein i større grad gjort som i Spania no, der dei legg strenge føringar på klubbane før dei hamnar i ulukka.
post liked by: Can2, Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tok et raskt søk. Her er linken om andre vil dobbeltsjekke: https://www.evertonfc.com/club/sharehol ... f-accounts

Skal sies at mye her helt sikkert endret seg i løpet av forrige sesong, og disse 'bøkene' gjelder for 2020/21 sesongen, som nesten 100% gikk uten publikum på tribunen. Derfor hadde Everton, som de fleste andre klubber, så godt som 0 i inntekt på kampdager / gate receipts. Det påvirker selvsagt økonomien i stor grad. Men det er likevel ikke særlig lystig lesing.

Turnover 2021: £193,1m (derav Broadcasting £146,4m - en ekstremt høy andel)
Staff costs 2021: £182,6m (eller 94,5% av inntektene!!)
Operating expenses 2021: £215,0m
---
Operating loss 2021: £29,1m

I regnskapet viser de også til "Combined COVID-19 Impact" med et tap på £14,8m. Det dekker dermed bare ca halve tapet.

Når jeg ser tilbake på regnskapene for 2019 og 2018, så har de billettinntekter på hhv £14,2m og £16,3m. Andelen der er med andre ord veldig lav, og har relativt lite å si for driften av klubben, opp mot kommersielle inntekter fra bl.a. PL. Et nedrykk fra PL kan dermed gi dem helt katastrofale konsekvenser, og fallet kan bli stort.

Med dette i bakhodet, er det nok tvilsomt om de re-investerer pengene fra bl.a. Richarlison.

Dassen er overtent! :megaphone:
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Forskjell på folk.. err.. klubbers eierskap ja..... :angry: :angry:
Post year end, the Majority Shareholder has made a further £242m
of financial support available for drawdown and use by the Club via
an extension to the interest free Shareholder Loan.
post liked by: Can2, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

En ren utopi, men i en ideel verden burde alle de øverste ligaene i de største fotballnasjonene halvert (minst) lønningene. Slik det drives nå, vil det neppe være bærekraftig i lengden.

Men, det trekket Everton gjør mtp shareholders er bra. (Hvis jeg tolket det riktig. Har null peiling på aksjer. 🤭 ).
post liked by: Pink Final, Pangaea
Kong Eric Cantona
Post Reply