Akademiet

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Veldig hyggelig å se Bjarte Valen lyse opp når han omtalte Kobbie Mainoo. Takk for den. Et meget spennende talent, og det er litt vanskelig å ta inn over seg at han bare er 16 år. Jeg skulle egentlig skrevet mer om våre yngre talenter. Vi skulle egentlig hatt tråder på alle sammen, men det ble bare noen få da jeg drev med det for en stund tilbake. Men for dere som ikke er så opptatt av akademiet, akkurat det navnet kan det være verdt å legge i minnebanken. Slett ikke umulig han blir å finne i førstelaget vårt om noen år.

Videre, hvis det nå stemmer at Ten Hag kommer inn på senvåren, så blir det spennende å se om det åpner seg flere sjanser for Shola Shoretire, Hannibal Mejbri og andre. Og ikke minst hva som skjer med James Garner til neste sesong. Han er sikkert den som er mest klar til å ta steget opp, siden han allerede utmerker seg i Championship.
post liked by: Pink Final, Ryder

Deleted User 595

Har stor tro på Garner. Fester oppmerksomheten til Kobbie nå, takket være deg og Bjarte 👍

Har vært skeptisk til Hannibal en stund, pga disiplinære utfordringer. Virker umoden, men med et stort talent.

Blir spennende. Tror nok at de fleste av FA Youth Cup-laget har fremtid i andre klubber, da det rent statistisk er overveldende slik det går. Forhåpentligvis er dette unntaket. 😄
post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Jeg er også litt skeptisk til Mejbris disiplinære utfordringer og mange "dumme" gule kort. Det hører riktignok med til historien at dømmingen på dette nivået er helt på trynet, og at han blir utsatt for idiot-taklinger i hver eneste kamp, stort sett uten å få frispark, så det skjer ikke i et vakuum. Men det er noe han må takle hvis han skal spille profesjonell fotball, enten for United eller andre. Godt mulig dette er grunnen til han ikke har fått sjansen enda, men det blir jo bare spekulasjoner. Han har uansett blitt mye bedre på området enn før, så slik sett en positiv utvikling.

Endelig blitt spilt en kamp til for U18-laget, og de vant 1-0 mot Sunderland. Dermed spratt vi opp fra 11. plass til 5. plass på tabellen. Om laget kommer mer i flytsonen de siste par månedene, så er det slett ikke umulig å havne på 3. plass. Wolves har også spilt veldig få kamper, men 3-4. plass burde absolutt være mulig. Betyr ingenting egentlig, det handler om utvikling her, men hyggeligere å havne langt oppe enn langt nede.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
GBailey wrote:23 Mar 2022, 07:20 Blir spennende. Tror nok at de fleste av FA Youth Cup-laget har fremtid i andre klubber, da det rent statistisk er overveldende slik det går. Forhåpentligvis er dette unntaket.
Helt enig. Det skal ekstremt mye til for at én person tar steget opp, så at mange skal gjøre det omtrent samtidig er lite sannsynlig. Tror ikke vi får se noe lignende Class of 92 igjen. Likevel, det er mange veldig talentfulle spillere på vei opp nå, og jeg synes det er spennende å følge med på dem, og håpe at noen av dem klarer det. Mye som spiller inn selvsagt, men det at laget er i en slags overgangsfase nå, kan gjøre at flere får muligheten hvis de gjør det bra nok på reservelaget og på trening med seniorene.

Hvis ten Hag kommer inn, vil jeg tro Wan-Bissaka ligger tynt an. Så har vi sentralt på midten. Det burde kunne by på muligheter for spillere som Laird, Mejbri og Garner. Og bak dem kommer Shoretire, Hansen-Aarøen og Mainoo. Samt Garnacho (m.fl.), som det har vært skrevet ganske mye om i det siste ettersom Argentina prøver å "sikre" seg mange yngre talenter om dagen.

Så vil det helt sikkert komme skuffelser også. Store talenter som plutselig stopper den positive utviklingen, eller det viser seg de har usunne holdninger eller arbeidsmoral. Eller langtidsskader. Flere spillere de senere årene har blitt "ødelagt" av skader. Redd Kambwala blir en til i rekken, men vi får se. Nå er han vertfall tilbake og spiller fotball :thumb_up:
post liked by: Pink Final, Blodfink

Deleted User 108

Nottingham Forest slo Chelsea og blir dermed Uniteds motstander i Fa Youth cup finalen.
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ble overrasket når jeg så det resultatet, 3-1 til Nottingham Forest. United er nok favoritter i finalen nå, men begge lag er veldig ustabile.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pangaea wrote: 24 Mar 2022, 17:02 Helt enig. Det skal ekstremt mye til for at én person tar steget opp, så at mange skal gjøre det omtrent samtidig er lite sannsynlig. Tror ikke vi får se noe lignende Class of 92 igjen. Likevel, det er mange veldig talentfulle spillere på vei opp nå, og jeg synes det er spennende å følge med på dem, og håpe at noen av dem klarer det. Mye som spiller inn selvsagt, men det at laget er i en slags overgangsfase nå, kan gjøre at flere får muligheten hvis de gjør det bra nok på reservelaget og på trening med seniorene.
Ja, tror nok mange har et litt for naivt syn på dette, og ikke innser hvor enormt steg det er fra ungdomsfotball til Premier League.

Jeg er ikke trent på å se etter tegn på hvem som vil klare overgangen, og selvsagt er den mentale dimensjonen (psykisk styrke, gode holdninger og arbeidsmoral) utrolig viktig. Men tenker likevel at det er lett å undervurdere den rent fysiske dimensjonen - altså hvor sterk, rask og eksplosiv du har potensial til å bli.
Du kan dominere som liten, teknisk tass i U18, skal du gjøre det som senior kreves det at du har tilleggskvaliteter gode nok til å skjule fysiske "mangler" (her er Paul Scholes et godt eksempel).
For eksempel spillere som Angel Gomes, som rett og slett ble for lett (sikkert i tillegg til andre mangler). Har lignende tvil om spillere som Pellistri og Amad Diallo - de er veldig spede og små. Kan de vokse seg sterke nok? Trodde lenge at Martin Ødegaard skulle falle i den gjørma, at han skulle være typisk "juniorspiller" hele karrieren, men nå har han endelig begynt å spille voksenfotball.

Skal spillere som Mejbri, Aarøen og Shoretire ta steget, tror jeg også de må ha den rette fysiske utviklingen. Sånn sett er jeg kanskje minst usikker på Mainoo - han virker råsterk selv om han fortsatt er liten.
post liked by: Pangaea, Pink Final

Deleted User 595

Absolutt, flere gode poeng og eksempler @Ryder.

Class of '92 hadde helt unike forutsetninger for å lykkes, som vi kanskje ikke vil se igjen på lenge:

1. De ble gradvis faset inn i en etablert stall flust av noen av de beste lederne, forbilder og spillere de kunne se opp til: Robson, Pallister, Bruce, Ince, Cantona, Irwin, Keane, Schmeichel. De ble behandlet knalltøft på trening, samtidig som de ble passet på og tatt under vingene av disse.

2. United var i en stadig oppadgående kurve, både før, under, og etter Class of '92.
Å komme inn i et slikt lag og prestere er noe helt annet enn det vi ser i dag.

3. Sir Alex Ferguson og Eric Harrison. Trenger vel ikke si stort mer på den 😄

4. Class of '92 var mentalt knallsterke spillere, som i tillegg var fysisk tøffe og jevnt over teknisk gode. Ja, Scholes var lav. Men han var ingen pushover. Han var knalltøff i duellspillet. Ja, Gary Neville var ikke driblesterk, men han hadde bunnsolide basisferdigheter. Han gjorde rette valg, gikk på rette løp i rette rom, og evnet å slå de rette pasningene. Samme kan sies om Phil Neville og Butt.

Så er det sikkert flere faktorer jeg har glemt å nevne.

Class of '92 var en "perfect storm" av alt dette, pluss sannsynligvis mer til. Ser ikke at noe lignende er på gang per nå, FA Youth Cup-finale og mulig seier til tross.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Ryder
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Sikkert ikke en veldig god kamp av U18-laget i dag mot bunnplasserte Stoke. Lå under 2-0 tidlig, men ser nå at vi kom tilbake og vant helt på slutten. Mål av Ennis og Oydele (matchvinner), samt et selvmål. Herlig. En del bytter ser jeg, og det blir sikkert litt varierende resultater framover, siden vi har et helt drøss med kamper å spille før FA Youth cup finalen. Som vanlig et kaos av dimensjoner i ligaene på disse nivåene. Fatter ikke hva de driver med. Nær sagt null kamper på 3 måneder, så 10 på en måned. Vilt.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

2-0 i dag over Wolves, som også har spilt ganske få kamper. Mål av Ennis og Hugill. Mainoo ikke del av laget, da han visstnok er sammen med U16-troppen i en turnering i USA. Kanskje som en konsekvens av det, hadde vi nesten ingen på benken i dag.
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Pangaea wrote: 30 Apr 2022, 13:42
messilingard wrote:30 Apr 2022, 11:20 Angående akademiet så skrev jeg selv at det har produsert mer kvantitet enn kvalitet, noe som sikkert vil være provoserende hos noen.
Synes det var litt provoserende for å være helt ærlig, selv om jeg ikke skrev noe da. Ikke pga uttalelsen i seg selv, men fordi jeg mener det ikke er korrekt. Vi har tross alt produsert en haug av landslagsspillere, også til noen av de beste nasjonene på planeten. Spillere som Scholes og Beckham vokser ikke på trær, og vil alltid være ekstremt sjeldne. Men Uniteds akademi har vist over veeeeldig lang tid at vi klarer å produsere topp, topp spillere. Ikke alltid på det astronomiske nivået, men det kan vi heller ikke forvente, og særlig ikke hvert år. Og hadde ikke det skjedd med/av Greenwood, hadde han vært en spiller (nesten) i den kategorien. Så ja, jeg er rett og slett ikke enig i den framstillingen av akademiet.

For en stund siden linket jeg til en slags kåring av de beste akademiene i England, og der kom United suverent på topp. Og de så bare på engelske spillere, så vi hadde gjort det enda bedre om folk som Pogba også ble inkludert i tallmaterialet.
https://trainingground.guru/articles/ma ... y-rankings
Siterer deg inn her @Pangaea.

Med min kommentar om akademiet så tenkte jeg egentlig siden SAF ga seg. Litt dårlig av meg og ikke presisere det. Det er klart at Class of 92 var av høy klasse det er det ingen tvil om. Det er bare å se på merittlista til Neville, Scholes og Giggs. De er rett og slett milevis foran spillere som Gerrard, Lampard, Shearer som de spilte sammen med på landslaget. Og du har helt korrekt, vi kan ikke forvente å få frem så mange gode spillere samtidig. Det sagt så mener jeg at vi de siste årene har produsert mer kvantitet enn kvalitet. Ikke at det nødvendigvis ikke har kommet opp gode spillere, for eksempel Rashford var fantastisk i fjor og i forfjor. Men skal man sammenligne de med våre tidligere helter så er de dessverre ikke i nærheten. Rashford har en lang vei opp til Giggs. McTominay er den etter Rashford som har spilt flest kamper av de som har vært i akademiet, eksludert Pogba. Og selv om at McTominay er en av mine favoritter så er han langt unna de beste spillerne i PL, Scholes derimot var kanskje den beste sentrale midtbanespilleren i verden på et tidspunkt. Greenwood hadde talentet, men selv han var langt unna. Hva som skjer videre med han er et godt spørsmål. Andre talenter som har kommet opp de siste årene er Tuanzebe, som ikke er i nærheten. Henderson som har tapt kampen mot de Gea, Williams som har måttet kjempe hardt for plassen i Norwich. Lingard som egentlig kun har hatt en god sesong i United og tre gode mnd i West Ham. Garner ser lovende ut, Levitt er litt så som så. Chong har vært mye skadet og Angel Gomes ville ikke signere ny kontrakt. Av andre spillere som så lovende ut så falt Adnan Januzai helt igjennom selv om at han fått en grei karriere han også etterhvert.

Også er det mange grunner til at spillere ikke lykkes, de færreste blir verdensklasse tross alt. Det å komme opp i Uniteds A-stall hvor miljøet er pil råttent er neppe en enkel overgang for en tenåring. Men skal vi se på hvilke engelske klubber som har levert kvalitet foran kvantitet så har Liverpool Arnold, Chelsea har Mount og City har Foden. Alle tre hadde marsjert rett inn i vår førsteellever.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Å trekke fram enkeltspillere på andre klubber blir litt cherry picking, all den tid det ikke ses en tendens over en lengre periode. At nevnte klubber aldri skal klare å få fram en eneste førstelagsspiller hadde vært rart.
Synes ikke vi, selv de siste åra, har noe å skamme oss over sammenlignet med de du nevner. Hvem bortsett fra Foden har City fostret opp? Iheanacho? (kan til nød få noe av ære for Sancho) Liverpool har Trent, Curtis Jones og Harvey Elliott. Hadde vi sittet for ett år siden og nevnt Rashford og Greenwood i dette selskapet, hadde det sett bra ut. Knapt akademiets skyld at det har gått på tverke for de to i år.

Chelseas akademi er vel for så vidt en egen historie om en egen forretningsmodell.
post liked by: Pangaea, Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Av vår nåværende stall er dette akademispillere med minst 1 A kamp.

Debut under van Gaal
Lingard
Pereira
Rashford

Debut under Mourinho
Pogba
McTominay
Tuanzebe
Gomes

Debut under Solskjær
Garner
Chong
Greenwood
Laird
Mellor
Williams
Galbraith
Bernard
Ramazani
Levitt
Mengi
Henderson
Mejbri
Fish
Elanga
Shoretire

Debut under Rangnick
Heaton
Savage
Iqbal
Garnacho

Å kalle en spiller som Tom Heaton et akademiprodukt er veldig teoretisk av meg.
Så lista over er av det akademiske slaget.
post liked by: Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@Ryder
Når det går på det med kvalitet foran kvantitet så er det vel det man må se på. Det er klart at Rashford ville vært en viktig spiller for City, Chelsea, Liverpool eller Spurs i fjor. I år har han falt helt igjennom. Greenwood så veldig lovende ut, men jeg står innenfor at han ikke hatt tatt det siste steget før han havnet i trøbbel.

Jeg mener absolutt at det er grunn til å være stolt av akademiet sin stolte histore, og jeg sier ikke at det nødvendigvis er akademiet sin skyld at mange spillere ikke klarer å etablere seg på absolutt toppnivå. Men faktum er at City, Liverpool, Chelsea og Spurs (Harry Kane) har alle levert minimum én spiller med et høyere nivå enn hva United har klart.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Noe av poenget mitt var at vi ikke kan forvente spillere på nivået til Scholes, Giggs og Beckham. De er "outliers". Det samme er Foden for City, som hittil er det eneste eksempel som er mulig å trekke fram der. Samme med Liverpool egentlig. Chelsea er litt bedre, men få av dem har fått sjansen i Chelsea. Arsenal har noen også. Selv i de siste årene synes jeg faktisk United har mye å være stolte av. Bare i løpet av relativt få år har vi fått opp spillere som: Rashford, Greenwood, McTominay, Williams, Garner, Mejbri, Elanga. Alle disse er meget gode spillere, selv om de ikke er i nærheten av å nå nivået til de berømte fra class of 92. Nå er det på mange måter en ny generasjon på vei opp, etter at United fikk bedre stell på akademiet igjen. Til tross for det, noen litt dårlige år, så har vi altså fått opp flere PL-spillere og landslagsspillere. Derfor synes jeg det blir veldig strengt å si at vi har produsert kvantitet heller enn kvalitet. Da skulle man tro vi produserte spillere for League Two eller noe slikt, som rett og slett ikke (hovedsakelig) er tilfellet.
post liked by: Pink Final, Ryder
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@Pink Final

Av de spillerne som du nevner der så er det vel kun Pogba og Rashford som kan kalles for verdensklasse på et tidspunkt. Juventus bør vel også få sin del kred for Pogba. Rashford var selvfølgelig fantastisk på et tidspunkt, men har falt helt igjennom i år. Skal man virkelig være en spiller i verdensklasse så må man også opprettholde det nivået over flere sesonger. Sånn sett kan man være skeptisk til Mount og Foden. Harry Kane og Arnold har levert bra en god stund nå.

Selv om at det blir feil å skylde på juniortrenere og lederne i akademiet, problemet er større rundt førstelaget. Men akademiet vårt er ikke det soleklart beste i England per dags dato, det er bare å se på landslagene og der leverer City, Chelsea, Liverpool, Arsenal og Spurs vel så mange spillere som United.
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply