Ex-spillere

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19262

Er jo et billig alternativ "old Jonny". Så ikke umulig at han kan løse mye av det økonomiske i transfer-aktivitetene mtp spiss og stopper inn om Maguire drar. Tenker litt som flere andre over her, han kan helt sikkert gjøre en god innsats i enkeltkamper.
post liked by: MektigeTHOR, RedTrafford, Pancho P, Pink Final
LUHG!

Deleted User 661

I dag er det 20 år siden Jimmy Davis døde. Herlig fortelling av moren hans på den offisielle Manchester United appen. Den historien må dere alle lese. Har dere ikke appen, last den ned.
Tårene rant i strie strømmer hos meg.
Det finnes historier det er verdt å få med seg.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Can2, Belfastboy
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19262

D'Mani Mellor, om noen husker ham, gikk til Wycombe i fjor, 1 mål på 13 kamper, lånt ned til League Two og Rochdale, 0 mål på 19 kamper, lånt videre til Sutton før sesongen nå. 22 år blitt. Fikk 25 min. i Europa League for United. Scora en del for U-lagene i United, men senior toppnivå er et stort skritt for noen.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Ryder, Belfastboy, Pancho P
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10681

Nyttig påminnelse @Blodfink, om at steget fra akademi- til seniorfotball er stort. Lett å tro at dersom du utmerker deg på U-18, så er det bare å spasere inn på a-laget.

Mener vi hadde en diskusjon her inne for litt siden, der det ble hevdet at vårt akademi produserte for få toppspillere. Men det er vel få/ingen andre klubber som har produsert flere over tid som faktisk ender opp med å spille fast i det engelske ligasystemet. Å få fram spillere som spiller på topplag skjer veldig sjelden. Får spilleren en karriere i Championship/League One er det strengt tatt en suksess.
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Blodfink, Pink Final
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19262

Artig å høre ex United-massør Rod Thornley snakke om sine 19 år i klubben

Bet meg merke i at Gary Neville rundt 07/08 samla spillerne og advarte dem om hvordan klubben forandret seg og kom til å forandre seg. Han var jo tillitsvalgt og sa at han snart var ferdig i klubben, han ønsket at spillerne skulle stå i mot og kjempe for de mer noble verdiene i United?

Tror ikke det var noen som tok opp hansken Neville kastet

Massøren forstod at Neville forutså hvilken vei det ville gå.

Og så fikk vi Ed's Disneyland...
post liked by: Cola2, 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford, Can2, Pink Final
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4881

Flott episode, Uno er gull i norsk podcastverden. Rod har jo vært veldig aktiv i media de siste årene, og lettet mye på sløret om utfordringer i garderoben etter Glazers kom inn. Det markerte starten på "no value in the market"-æraen, da Fergie ble tvunget til å forsvare klubbens manglende vilje til å forsterke stallen når vi gang på gang mistet våre beste spillere.

Slik jeg har forstått var Rooney en av de som advarte Fergie etter vi mistet bl.a Ronaldo og Tevez. Han så at City begynte å forsterke for hvert vindu, mens vi gradvis ble svakere rent stallmessig. Og det kulminerte jo nesten med en overgang til City.

Og som Rod er inne på, var forholdet til Rooney og Fergie ganske kaldt de siste årene, antakeligvis også pga dette.

Utenom Rooney, tror jeg det var lite tæl og guts i den garderoben de siste årene. Det var fortsatt gode karakterer (Carrick, m. fl), men svært få tøffe lederskikkelser som kunne minne om de som bevarte prestasjonskulturen tidligere.

Husker selv veldig godt at de 3 siste årene under Fergie ikke var det samme. Vi hadde formidabel suksess, men ble stadig mer og mer utvannet på banen. Van Persie ble svanesangen, som løftet oss en aller siste gang. Så entret vi en ny æra. Og den er vi fortsatt på vei å karre oss ut fra.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Cola2, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19262

Mye bra fra Thornley, og Anderson banka Vidic i slåsskamp, brasser er hardinger :strong:

Snakket også om ustabiliteten til Rashford, og at den glade gutten som debuterte med et brak under LvG er borte.

Ellers mange gode historier fra massørens lange periode i klubben.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Pink Final
LUHG!
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1906
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13387
Liker mottatt: 5122

Mark Hughes har fått sparken som manager i Bradford etter halvannet år i lederstolen.

Begynner å bli en del klubber han har vært sjef i nå: Wales sitt landslag, Blackburn, Manchester City, Fulham, QPR, Stoke og Southampton.

Kanskje dette er kroken på døra for managerkarrieren også?
Begynner å bli en aldrende mann han også.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Blodfink, Rød Pølse, Buchan, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17784

60 år snart Sparky.
Husker da han slo igjennom hos oss i 83/84 sesongen - tia går fort ⌛️.

Så Bradford v Grimsby i landslagspausen.
Hjemmelaget hadde ikke ett skudd på mål, før de utlignet til 1-1 på overtid.
Uten at jeg har fulgt Bradford, så forlanger nok den desidert største klubben i league two mer.
( Det var nesten 19,000 som så matchen i Bradford).
post liked by: Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse, Buchan, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17784

To av våre største legender gikk hhv 10 måneder og 18 måneder uten å score på Old Trafford!
Hvem, når, hva?
Hvem: Norman Whiteside og Bryan Robson!
Når: Whiteside scoret 11 des 82 mot Notts Co, så gikk det 10 mnd og 4 dager til han scoret mot WBA 15 okt 83.
Robson scoret 7 sept 85 mot Oxford, så gikk det 18 mnd til han scoret i derbyet mot City 7 mars 87.
Hva? Ja hva om det hadde fantes SoMe den gang?
Hva om vi supportere hadde vært like utålmodige som nå?
Hadde de to blitt regnet som legender i dagens klima?

Selvsagt, begge scoret i mellomtiden på bortebane og på nøytral grunn.
Men de gikk altså hhv 10 og 18 mnd uten å score på vårt kjære Old Trafford,
Tør nesten ikke tenke på omtalen de ville fått nå til dags.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Ryder, Rød Pølse, Buchan, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2461
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7653
Liker mottatt: 8007

Ikke godt å si, @Pink Final. Jeg kommentrrer egentlig bare kommentaren fordi dette er to av mine absolutt favorittspillere. Men....de var en del skadet, og var i hovedsak midtbanespillere (sikkert litt varierende med Big Norm?), og så lenge de ga jernet og scoret iblant ellers så hadde det vel gått greit til og med nå? Det er jo ikke sånn at det først og fremst var scoringsformen til Fred og McT det var mest kritikk mot, UTEN SAMMENLIGNING FORØVRIG...

Edit: Whiteside spilte vel lenger fremme i banen i det tidsrommet du beskriver, tar selvkritikk for den. (Kan jeg henge meg selv ut på SoMe?)
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Buchan, Belfastboy, RedTrafford, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17784

Hehe, fint du kommenterer @Jan Erik.

Whiteside’s skade problemer kom senere.
Og han spilte spiss t.o.m 83/84.
Da Wilkins ble solgt, og Moses ble skadet flyttet Big Ron ham ned på midtbanen som kjent.
Da Fergie ble ansatt, flyttet han Whiteside opp i angrepet igjen.
Robson var mye skadet i 85/86 og i 86/87.
Det var disse to, pluss Stapleton som scoret mest for oss i 82/83 og 83/84.

Jeg liker å leke meg her på forumet, se litt på historien og trekke paralleller og sammenligninger.
For egen del visste jeg next to nothing om Norm og Robbo midt på 80 tallet.
Vi fikk nesten ikke info, det lille som kom handlet utelukkende om spillet.
Det var kanskje en fordel?
De var store stjerner, nesten ufeilbarlige trodde man.
Pink Final avisa fokuserte stort sett bare på matchrapporter.
Det var så sjeldent det var noe annet fokus, at jeg husker noen av de artiklene enda.
En gang var det et bilde av en kvinnelig sportsutøver ved siden av Mark Hughes - begge i shorts.
Og bildet var der for å illustrere det artikkelen handlet om - Sparkys imponerende lårmuskulatur.
Hun var pen, kanskje var hun danser - jeg husker fremdeles siste setning i artikkelen 😅.
I know which pair of legs i would prefer.
(Ja, det var mannssjåvinsme, dette var 1985 og fotball var macho kultur).
Den type ‘utenomsportslig’ info fikk man en sjelden gang, gjerne med en humoristisk vri.
Nå til dags derimot finnes det agenter og experter og X skribenter som ‘vet alt’.
Og de har så mange dårlige nyheter å dele, det er så mye sinne og frustrasjon som verden må få kjennskap til.
De vet til og med at manageren ikke kan snakke til spillerne sine, fordi de er så skjøre mentalt 😂.
Hahah, hva disse klikk jegerne ikke vet?
De kan fortelle oss om den ene feilen etter den andre.
Der spillerne våre før var helter, nå er de anti helter blitt.
Gransk og analyser dem i fillebiter, så er det helt opplagt, de er ubrukelige de fleste av dem.
Og vi supportere sluker det, og fordømmer våre egne spillere.
Vanskelig å forstå, vanskelig.

Hadde vi visst at Norman og Robbo satt på puben til tidlig morrakvisten for 40 år siden - ja mange hadde vel synes det hadde vært kult.
Men hadde de sluppet unna kritikk der de gikk målløse av Old Trafford?

Jeg blir fascinert av hvordan vi supportere har endret oss.
De to var de største heltene på Stretford End, selv når det gikk år uten at de scoret foran Stretty,
Tenk dere Rash eller Bruno eller Martial gå 10 eller 18 mnd uten å score hjemme?

Kan btw legge til at Dalglish hos de skittenrøde også gikk 10 mnd uten å score på Anfield rundt 1982-1984 engang, gidder ikke sjekke ut konkret når.
post liked by: Rød Pølse, Buchan, Belfastboy, RedTrafford, Jan Erik, Cola2, Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10681

Interessant perspektiv, @Pink Final.

Tror, som deg, at vår nye mediehverdag dessverre dissekerer alt og alle så voldsomt at perspektivet vårt blir veldig skrudd.
Husker jo selv hvordan jeg på selv på 90- og 00-tallet ofte satt og var frustrert over for eksempel Ryan Giggs, hvordan han kunne ha ræva kamper der han ikke fikk til noe som helst og driblet seg håpløst bort. Om noen hadde sittet på den tiden og laget YouTube-samlinger med alle hans mislykkede involveringen, hadde den sikkert blitt ganske lang. Men han fikk nå holde på, og leverte nok magiske øyeblikk til at han fortjent ble en legende. En sammenligning: Gjennom karrieren gikk det i snitt 5,7 kamper mellom hver gang Giggs scoret. Det går 2,9 kamper mellom hver gang Marcus Rashford scorer. 🤷‍♂️

Alle oss over en viss alder har et ganske sterkt forhold til Diego Maradona. Men under forrige VM ble jeg sittende å tenke på hvor ofte vi faktisk så ham spille. De fleste av oss så vel VM-kampene og en og annen europacup-kamp med Napoli eller Barca. Mulig svensk tv sendte noe italiensk fotball mens Maradona fortsatt spilte i Napoli, men det var uansett ikke noe alle hadde tilgang til. Personlig har jeg antagelig sett Maradona spille "live" bare i 20-30 kamper, og sånn var det vel med mange andre tidligere stjerner også.

"Mystikken" er jo helt borte, nå kan alle se all fotball, bokstavelig talt i slow motion og hi-res, og plukke det som passer inn i agendaen. Så skulle man gjerne ønske at spillerne skjermes fra dette og ikke får det med seg, men det er nok dessverre en illusjon.
post liked by: Jan Erik, Belfastboy, Pink Final, Pancho P
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13495
Liker mottatt: 8666

Fotball er som livet. Når vi ser tilbake på ungdommen så (om vi er heldige) husker vi de gode tingene, morsomme opplevelser, ung kjærlighet, solskinnsdager osv, mens alle regnværsdagene (og jeg er fra Bergen, så de har det vært en del av) de går i glemmeboken. Sånn er det md fotball også. Alle gangene jeg brølte ut i frustrasjon og irritasjon når vi spilte dårlig under sir Alex, de forsvinner litt og litt og igjen står de store opplevelsene. Seirene, titlene. Og sånn bør det jo også være, kanskje?
post liked by: Jan Erik, Belfastboy, Blodfink, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Deleted User 744

Siden dette gjelder ex-spillere. Ser at Pogba har testet positivt på B-prøven også. Da er vel karrieren hans over.?
post liked by: Belfastboy, Pwint
Post Reply