Mason Greenwood

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det som vil være den verste utgangen, og som dessverre er ganske sannsynlig om en ser på andre voldtektssaker - er om saken blir henlagt "pga bevisets stilling", anmeldelsen trekkes eller om det ikke kan bevises "beyond reasonable doubt" osv. En slags limbo der Greenwood verken blir dømt eller definitivt renvasket.

Da vil vi ha en situasjon der Greenwood rettslig sett har krav på å behandles som uskyldig, men der han i veldig manges øyne slett ikke er det. Hva gjør klubben (og resten av omverden) overfor ham da?

Det eneste som kan redde omdømmet hans i mitt hode, er om det kommer fram at bevisene rett og slett er falske/plantet. Alt utover det vil handle om små teknikaliteter som ikke berører den egentlige kjernen i saken.
post liked by: Otac

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Korleis kan ein telefon egentlig være hacket?
Sånn i privatlivet i 2022.

Meiner det at nokon har tilgang til hennes sosiale medier? Eller kva meiner med hacket?
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Otac wrote: 03 Feb 2022, 11:33 Korleis kan ein telefon egentlig være hacket?
Sånn i privatlivet i 2022.

Meiner det at nokon har tilgang til hennes sosiale medier? Eller kva meiner med hacket?
Godt spørsmål. Har tenkt litt på det samme. Ren spekulasjon og betraktninger fra meg:

Telefoner er ikke så enkle å hacke i dag. Går da ut ifra at hun sitter på en nyere telefon. De vanligste metodene i dag er for eksempel ved tyveri, der noen har sett hvordan du åpner telefonen med kode f.eks. og stjeler den, men fikk ikke inntrykk av at selve telefonen var borte. Andre tilfeller er der noen har fått tilgang til iCloud e.l. fra noen og stjålet datene fra den. Men hacking av telefoner er ikke noe som skjer så enkelt. En måte å få tilgang til dataene er f.eks. at telefonen er på ukryptert/dårlig kryptert wifi, og noen sniffer trafikken der og fanger opp diverse påloggingsdetaljer. Men jeg kan ikke si at jeg har hørt at dette har skjedd på en stund.

Men det kan være ordbruken som er feil her. Det er ikke usannsynlig at hun, som så mange andre av oss, har lagret dataene i iCloud/OneDrive/Box/DropBox/Google disk. Så det er jo en måte å få tak i tingene. Det ville også gitt gode muligheter til å å endre/klippe til lydfiler mm. Men det ville ikke gitt tilgang til Instagram (om hun ikke har samme brukernavn/passord flere steder). Spørsmålet jeg da sitter med er uansett hvorfor hun hadde lagret en lang lydfil som tyder på overgrep, dersom det ikke var fordi hun ønsket å bevise noe. Samtidig kan man selvsagt spekulere og tenke at det kan være klippet sammen av en annen samtale som hun av en eller annen grunn ville beholde, og at bildene kan være fra en gang hun falt på sykkel e.l. og er tatt ut av sammenheng, men da skulle man jo trodd hun hadde sagt ifra om det med en gang.

Her tyder det meste på (etter mitt syn) at vi snakker om bevisst handling fra henne.

:Edit og at bevisene da er sterke nok til å ha holdt ham i flere dager, noe som jeg tenker tilsier at de er ganske sterke. Men hva vet jeg? Forferdelig trist er det uansett.
post liked by: Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Jeg har også lurt på påstanden om at telefonen er hacket. Jeg kjøper det ikke.
Første videoen i klippet som ble lekket er vel fra Instagram eller TikTok, man kan se det på UI-en (knappene, avataren, brukernavnet). Siden denne UI-en ligger på klippet så tyder det på at det er gjort et skjermopptak av en video som ligger ute på TikTok? Det er også lagt på tekst, man legger vel sjeldent på tekst på et videoklipp uten å publisere?
post liked by: Pink Final
User avatar

Måns
Donor
Posts: 201
Joined: 24 Oct 2021, 18:29
Liker gitt: 510
Liker mottatt: 665

Men pokker heller folkens. Om telefonen er hacket (som ikke er vanskelig for hackere) eller om den ikke er hacket og det er offeret som har publisert det, er vel totalt uinteressant. Slik saken står nå så er det et - 1 - offer i denne saken, og det er ikke Greenwood. Voldtektssaker og vold i parforhold er blant de lovbruddene med størst mørketall; vanskelig for offer å anmelde da det ofte forbindes med skam og mistenkeliggjøring (som jeg får en følelse av enkelte her også gjør), og det er vanskelig å bevise og å etterforske. All ære til jenta (hvis det er hun som har publisert det) og til engelsk politi for å etterforske det. Slik saken står nå så er det noen fakta man bør forholde seg til:
1) Det er både lyd og bildebevis
2) Han ble arrestert for mistanke om voldtekt og vold, siktelsen ble skjerpet/spesifisert til seksuelle overgrep og drapstrusler
3) Rettsvesenet i England gav politiet forlenget fengsling for videre avhør
4) Hverken Greenwood eller hans advokat har vært ute med noen uttalelse, selv etter at han ble løslat mot kausjon
5) Både klubb og kommersielle samarbeidspartnere har "suspendert" han

Ser også at noen antyder at de begge taper i denne saken. Slik saken står nå så er jeg definitivt uenig i det. Med forbehold om at hvis det stemmer så blir jeg sjeleglad på jentas vegne at dette kom frem og hvis en volds- og seksualforbryter får sin straff.
Helt til slutt et lite tankeeksperiment; hadde man vært like ivrig på alternative forklaringer hvis det var Salah eller Rudiger som vært i sentrum for denne saken?
post liked by: Pink Final, Pancho P, Ryder
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Enig i omtrent alt her @Måns.
En ting, nå er det torsdag.
Vi vet mer nå enn hva vi gjorde på søndag og mandag.
Ikke så rart om noen var mer tilbakeholdende med å trekke konklusjoner da.
Men når han ble tiltalt for drapstrusler i tillegg - det blir bare verre og verre.
Så må vi huske at han sålangt er tiltalt, ikke dømt.
Edit: Mistenkt så langt.
Det er en ørliten sjanse for at dette ikke stemmer.
Jenta fortjener å bli tatt på alvor.
Men også Mason må dømmes på rettferdig grunnlag.
Understreker på det sterkeste at jeg ikke prøver å forsvare handlingene Mason trolig har gjort.
post liked by: Måns, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 430

Pink Final wrote:03 Feb 2022, 21:49 Så må vi huske at han sålangt er tiltalt, ikke dømt.
Så må vi huske at han er mistenkt, ikke tiltalt eller dømt.

Sånn. Fikset det for deg, jeg..
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Viktig presisjon @Steinar Stenseth.
post liked by: Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Akkurat dette med status som siktet eller mistenkt så vil jeg vel tro at politet på et eller annet tidspunkt vil endre statusen til Greenwood. Jeg sliter litt med å se andre alternativer for politiet, spesielt siden saken er såpass alvorlig, og ikke minst offentlig. Så ønsker sikkert politiet og ha en så god sak som mulig mot han og at det er derfor de bruker tid.
post liked by: Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Vi kan diskutere til vi blir blå i trynet om det var smart å legge ut bileta og lydfilene på sosiale medier, men korleis i all verden er dét hovudfokuset her? Kjenner også at eg blir rimeleg provosert over mistenkeleggjeringa av eksen til Greenwood. Sykkelulykke etc... Eg har møtt fleire kvinner som har vore utsett for seksuelle overgrep og vald i heimen både i jobbsamanheng og i det private. Dei fleste har ikkje gått til politiet fordi dei er redde for mistenkeleggjering. Ikkje så rart, kanskje?
post liked by: Ryder, Måns
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ok @Pancho P, siden du argumenterer so sterkt.

Det er også ein stor del av slike saker som bare er humbug. Tenåringer. Kanskje ho er litt småsprø og har fått ein kompis til å late som om han er Mason. Og at videoen er fra ei anna ulykke. Kven veit?

Poenget er at det ikkje er nokon vits i å argumentere for det eine eller det andre. Ei heller forhåndsdømme.

Du nevner hovedfokus. Kvifor har du eit hovedfokus i det heile tatt?

Berre tull å vekte dette i eine eller andre retningen. Chill!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Eg er heilt roleg. Takk for omtanken. Eg trudde vi var einige om ikkje å forhåndsdømme nokon, verken Greenwood eller eksen. Trur ikkje eg dømte Greenwood i forrige post. La oss prøve å gi eksen hans same behandling. Klart det er hypotetisk mogleg at ho har snubla i trappa eller at ho ikkje er heilt i vater, men kvifor skal vi gå utfrå det? Som mange har nemnt, la politiet ta seg av etterforskninga, så får vi heller dømme så godt vi kan etterpå.

Hovudfokuset mitt er at mange kvinner ikkje blir trudd i slike saker, mykje pga skam, frykt for å bli mistenkeleggjorte og å ikkje bli trudd. Prosentdelen av domfellingar i forhold til anmeldingar er forholdsvis svært liten og eg er redd for at mørketala er store. Grunnlause skuldingar mot kvinner som anmelder slikt hjelper heller ikkje.
post liked by: Ryder, JørgenT, Pink Final, messilingard, Måns, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Pancho P wrote: 03 Feb 2022, 23:08 Vi kan diskutere til vi blir blå i trynet om det var smart å legge ut bileta og lydfilene på sosiale medier, men korleis i all verden er dét hovudfokuset her? Kjenner også at eg blir rimeleg provosert over mistenkeleggjeringa av eksen til Greenwood. Sykkelulykke etc... Eg har møtt fleire kvinner som har vore utsett for seksuelle overgrep og vald i heimen både i jobbsamanheng og i det private. Dei fleste har ikkje gått til politiet fordi dei er redde for mistenkeleggjering. Ikkje så rart, kanskje?
For å klargjøre dersom det ikke kom skikkelig frem i posten min @Pancho P . Sykkelulykke var ikke mitt. Jeg refererte til alle de ville ryktene som går der ute. Jeg håper det kom klart frem at min post var spekulasjoner om det tekniske bak dette (unødvendig selvsagt, men jeg driver med it-sikkerhet til dagen og har en interesse for sånt), og jeg forsøkte også å være klar på at alt tyder på at dette er reelt. For meg virker dette som en forferdelig trist, men også veldig klar sak. Og jeg er uansett helt enig med deg: Hovedfokuset er henne, og den forferdelige opplevelsen det ser ut til at hun har hatt. Og også enig i at det er mange som er redde for å ikke bli trodd/blir mistenkeliggjort. Og det skal være trygt å si i fra. Hvis min post fremsto som noe annet enn jeg hadde tenkt, så er det bare å beklage. Det var aldri intensjonen min å være ufin eller mistenkeliggjøre noen.

Men nå tenker jeg at jeg har sagt det jeg kommer til å si om dette. Jeg har vært mer eller mindre i sjokk siden jeg hørte lydopptaket/så bildene og syns det er en vond og deprimerende sak. Uansett hva utfallet blir av dette, så er det det verste jeg har opplevd med klubben min (i min levetid).
post liked by: Ryder, Pancho P, Cola2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Eg synest at folk må kunne klare å skille snørr og bart, då denne saka ikkje har noko med alle andre saker eller ikkje saker som har vært.
Om man skal kunne dømme eller vurdere nokon so må man kunne klare å halde denne individuelle saka heilt adskilt fra andre saker.

At kvinner kjem ofte dårlig ut av voldssaker er ekstremt uheldig. Men dette kan ikkje brukes som eit argument mot Greenwood.
post liked by: Blodfink
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Jeg foretrekker å holde meg til hva politiet kommer med, men det ser ikke bra ut for MG.

Ikke for å forsvare, eller snakke ned noen, men hadde en hendelse der jeg bodde på Stovner for over 25 år siden.
En jente på 14 anmelde sin far for overgrep (han hadde forlangt at hun skulle komme hjem 21:30, og hun kom kl 24:00 og påvirket).
Faren ka henne husarrest for 1 uke. Jenta anmelde faren for overgrep, forhør og tiltale, og han satt inne i 2 år før datteren fikk dårlig samvittighet, og erkjente at hun hadde kommet med en falsk anmeldelse.
Faren ble stemplet og til slutt flyttet han.
Dette har ingen ting med MG saken å gjøre, men har du fått ett rykte, noe som startet på Island og videre med lystgass og nå dette
Og tror politiet har bedre etterforsknings material enn for 25 år siden. Og det er bestandig 3 historier, fra MG + Jenta + Hendelsen (men her har jo jenta både bilder + lyd, og mener også at det fantes video) og at Politiet utvidet siktelsen mot MG
Uansett en j**lig trist sak. Men regner med Politiet gjør det de kan
post liked by: Pink Final, Belfastboy, RedTrafford, Blodfink
Post Reply