Norge

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Jeg nevner at Rekdal er visepresident.

Fra spøk til alvor. Sitter på en følelse av at Solbakken ikke kommer til å lyktes neste kvalifisering heller.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2068
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9115
Liker mottatt: 8395

@RedTrafford 😅 Kan jo hende det holder at han napper løken til Semb, men jeg skjønner det hvis Solskjær ikke synes det er greit 🤮
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17267
Liker mottatt: 11024

Vi må nok bare se realiteten for landslaget. Vi har rett og slett ikke gode nok spillere. Har noen få knall spillere, men ikke et helt lag.
I bunn og grunn tror jeg det spiller liten rolle hvem som er landslagssjef.
Et alternativ hadde muligens vært og hentet et større navn utenlands, men det koster, så lite sannsynlig.

Hadde Norge greid å kvalifisere seg til et sluttspill, så hadde jeg nok fulgt med. Men sånn det er nå synes jeg det bare er ett godt alternativ til Benny Hill.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2068
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9115
Liker mottatt: 8395

Solskjær har jo vist at han kan hamle opp med de største trenernavnene i enkeltkamper. Jeg tror også han har personligheten og mediaprofilen til å fungere helt utmerket i jobben som landslagssjef. Han som er ansvarlig for norske spillere hos Transfermarkt er krystallklar på at Norge har et spillermateriale som tilsier at de burde vært kvalifisert for EM 2024.
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Andtho01
Posts: 1130
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3498
Liker mottatt: 3637

Da blir det ikke 100% EM i Tyskland https://www.tv2.no/sport/na-er-em-dromm ... /16231436/
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17267
Liker mottatt: 11024

Akkurat det visste jeg for mange år siden😬
post liked by: JørgenT, 10Hag, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Blir ikke noe VM i 2026, heller. Uavhengig trenerskifte eller ei.

For mange hull i stallen. Vi har noen gode spillere, men utenom 3-4 så holder de ikke det nivået som trengs for å komme seg ut på topp i en VM-kvalik, som ofte er tøffere enn EM-kvalik.
post liked by: RedTrafford
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17267
Liker mottatt: 11024

Det tror ikke jeg heller @10Hag

Ikke en gang ræva destruktiv spillestil hjelper. Er nødt for å ha en keeper og et forsvar uansett, og gjerne en jordfreser på midten. Vi har ingen av delene.
Akkurat nå mener jeg lag som Luxemburg og Albania er bedre lag enn oss, Da hjelper det lite med Haaland som er kun god i et godt lag etter min mening.
Sjelden han gjør så mye alene. Og det trengs forståelse for de smarte pasningene til MØ. Da hjelper det også lite med en slik spiller. Det er rett og slett mørkt akkurat nå.

Men 2028 kan det være en satsning på, har litt mer troen på det.
post liked by: 10Hag
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Det finnes lag som kvalifiserer seg til mesterskap med dårligere tropper enn den Norge har. Er vi virkelig langt svakere enn for eksempel Romania? Med den troppen Norge har så bør man i det minste være langt mer konkurransedyktig enn hva vi har vært i EM-kvalikken med Ståle som sjef.

Jeg sier ikke at vi ikke har hull i troppen, spesielt defensivt så kommer det til syne. Men etter min mening så bør det være mulig å få langt mer ut av de spillerne vi har til rådighet enn hva Solbakken er i nærheten av å klare.
post liked by: Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2068
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9115
Liker mottatt: 8395

Jeg er helt uenig med @10Hag og @RedTrafford. Tror vi ville hatt en god sjanse til å kvalifisere oss med Solskjær som landslagssjef. Det er ikke slik at alle lagene i mesterskap har verdensklasse i alle posisjoner. Problemet til Norge er at vi ikke har noen plan for å få resultater mot ok eller god motstand. En av de tingene som skiller fotball fra de fleste andre lagidretter er at det er mye større muligheter for underdogs å få resultater mot presumptivt bedre motstand.

Dessverre får vi nok ikke sjansen til å finne ut om vi kunne kommet til VM med legenden som landslagssjef. Jeg har ingen tro på at det skjer med Solbakken, men håper selvsagt at jeg bommer fullstendig...

Nå er EM-kvaliken over, så da vinner vi sikkert mot Skottland i kveld. Hurra!
post liked by: RedTrafford, 10Hag
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Synes Solskjærs taktiske evner overvurderes her, @Rød Pølse. Utenom kontringsfotball, var det ikke mye annet han bød på rent taktisk i verken Cardiff eller United.

Men jo, Norge kan med fordel bli mer pragmatisk, legge seg bakpå og kontre mot antatt bedre lag. Det kunne nok Solskjær implementert greit. Men da blir det igjen som @RedTrafford sier; Da trenger vi en langt bedre keeper, backrekke og defensiv midtbane enn det Norge har, og har hatt siden 90-tallet/tidlig 2000.

Og så undervurderer vi nok andre spillere. De har kanskje ikke samme status som noen av våre, men de virker taktisk smartere og teknisk bedre og mer effektive ballbehandlere som tåler bedre å bli presset som ballførere. Selv ukjente spillere på lag som Romania behersker dette bedre enn Norge. Så jeg tror de undervurderes, pga nasjonalitet og status.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Er den backrekka til Norge så håpløs? Ryerson er fast i Dortmund, Østigård spiller mye for Napoli, Ajer presterer etter min mening greit i Brentford. Sistemann ville blitt Meling eller Holmgren Pedersen, men det er ikke dårligere spillere dette heller. Strandberg må selvfølgelig ut av 11-eren, men det må vel være mulig å få til mer. Nyland har for øvrig vært førstevalget til Sevilla denne sesongen. Det finnes åpenbart lag som har et bedre forsvar enn Norge, men at disse spillerne er elendig eller langt bak andre lag som kvalifiserer seg stemmer rett og slett ikke.

Det største problemet vårt etter min mening er at vi har et trenerteam uten noe som helst form for en taktikk. Mot Spania så slo vi nærmet ingen baller i bakrom da vi hadde muligheten. Ikke forsvarte vi oss særlig bra heller da vi for ofte ble stående lave og passive. Mot lag som er antatt dårligere eller ca like gode så har vi en tendens til å spille svært treg fotball, ting går alt for sakte.

En annen ting vi kan ta på coaching er at vi for ofte blir stående i ubalanse. Her er jeg litt enig i at hverken Sander Berge eller Patrick Berg er gode nok til å kontrollere en midtbane alene. Spør du meg så bør man i større grad spille med to sentrale enn tre hvor midtbanen ofte blir splittet som følge av presset som blir satt inn av Ødegaard.

At Norge er selvskreven i et mesterskap er det ingen som sier, men at dette laget burde vært langt mer konkurransedyktig enn hva vi er for øyeblikket er det ingen tvil om. Og det går tilbake til Ståle Solbakken som presterer langt under hva vi bør kunne forvente.
post liked by: Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2068
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9115
Liker mottatt: 8395

Jeg tror Solskjærs taktiske evner stort sett undervurderes, @10Hag, men det får være en annen diskusjon. Det er ingen tvil om at vi kunne hatt bedre forsvarsspillere og keepere. Nyland har spilt seg inn på Sevilla, så helt ubrukelig kan han ikke være. Når det gjelder defensive utespillere mener jeg at det er på høy tid at landslagssjefen ser til andre klubber enn Vålerenga for å finne noen som kan gjøre en god jobb med flagget på brystet.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy
Football, bloody hell!

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 823

Hvis man skal vurdere hva Solskjær kan oppnå og hvilke valg han vil gjøre taktisk hvis han er sjef for Norge er det vel mest naturlig å se på tiden hans i Molde? Kanskje spesielt når de spilte i Europa. Det var vel ikke kun kontringer han satset på der, men en mye mer ballinnehavende stil, eller husker jeg helt feil (ikke at jeg fulgte så veldig godt med på norsk fotball da eller nå)?
post liked by: Belfastboy
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Er vel noe sant i det @Beta 2.0 . OGS og Molde spilte til tider ball. De slo vel bl.a. Sevilla 1-0 i Molde, tapte 3-0 i Spania i EL 15/16. I round of 32. Sevilla vant jo turneringen. Mener de trilla ball, uten at jeg husker så godt jeg heller.
LUHG!
Post Reply