Norge

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14794
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23843
Liker mottatt: 19913

Jeg tenker at det går tretten på dusinet av Solbakken jeg altså. Han må bare fortsette for min del. Men fy f. for en kjedelig fotball dette grå laget har stått for. Men: Han har ikke all verden å jobbe med heller, vi har jo ikke så mange skikkelige gode spillere. Og hva har skjedd med at Norge har gode forsvarsspillere? Hvor i all verden ble de av? Merkelig.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14794
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23843
Liker mottatt: 19913

Så har to svenske fans blitt skutt og drept i Brussel av "en som ville hevne muslimer" sier ryktene.

Kampen avbrutt ved pause.

Sender mine tanker til de pårørende.
post liked by: red, Andtho01, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2231
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10195
Liker mottatt: 9124

Vil tro det er et par stykker i København som er uenige med deg ang Solbakken, @Blodfink. Som landslagssjef har han utvilsomt levert godt under forventning. Det hjelper ikke akkurat på inntrykket at han fremstår arrogant og selvgod når han blir konfrontert med de elendige resultatene. Det er vel bare å finne frem denne klassikeren igjen...😂

post liked by: Blodfink, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

red
Posts: 1537
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2304
Liker mottatt: 4178

Blodfink wrote: 16 Oct 2023, 22:37 […] Og hva har skjedd med at Norge har gode forsvarsspillere? Hvor i all verden ble de av? Merkelig.
Solbakken har vel vært veldig tydelig på at han mener kunstgress har mye av skylden for dette. Og jeg er langt på vei enig med han der.

For på kunstgress ruller ballen likt overalt, du får brannsår av å sklitakle i shorts, og underlaget gir ikke noe etter når man ramler.
post liked by: Pink Final
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2231
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10195
Liker mottatt: 9124

Blodfink wrote: 16 Oct 2023, 22:51 Så har to svenske fans blitt skutt og drept i Brussel...
Ja, huff! Tragisk at uskyldige svenske fotballsupportere blir offer for terrorisme når de følger landslaget sitt. Litt rart at de i det hele tatt startet kampen etter den hendelsen.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14794
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23843
Liker mottatt: 19913

Rød Pølse wrote: 16 Oct 2023, 22:53 Vil tro det er et par stykker i København
Joda, men han har vel vært trener noen andre steder der det ikke gikk strålende. Mulig han hører hjemme i dansk liga. Som jo ikke er en kjempebra liga. Han gjorde det bra, og så hadde vel FC København mere penger og en del fordeler sånn sett i tillegg.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14794
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23843
Liker mottatt: 19913

Har sett videoer av morderen og ofrene nå, de var i en bil på vei til matchen vil jeg tro, skutt gjennom vinduene. Videoer av gjenoppliving. Morderen hadde bl.a Ajax-trøye på i en video han spilte inn før drapene. Fortsatt på frifot.

Videoer av drapene au. Helt jævlig, i likhet med alle drap...

Beklager feil tråd...Mod kan fjerne det jeg posta om dette om det er utenfor.
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1574
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3714
Liker mottatt: 5145

Tipper jeg kan gjette om morderen er av nederlandsk opprinnelse eller ei. But I won't.

Tragisk, og symptomatisk for mye av hva som skjer i Europas byer de siste 15 årene.

Men back on topic: Er Solskjær den beste taktiske manageren i Norge? Eller ser vi på det med United-briller når han foreslås som det beste alternativet?

På erfaring på høyt nivå er han nok høyt oppe. Men har vi sett mye som tyder på at Solskjær sin fotballfilosofi er god nok, eller mye bedre enn Solbakkens?

Vet ikke svaret selv, bare lurer.

Personlig synes jeg det er nærliggende å se mot en trener som Kjetil Knutsen. En person jeg for øvrig ikke kan fordra, men som jeg allikevel synes står fotballfaglig noen hoder over resten av de norske trenerne. Horneland er kanskje og en man bør se nærmere på? (Spør Brann-fansen her, har ikke noe kunnskap om Horneland)

Hadde jeg jobbet i NFF, og skulle forsøkt å være nogenlunde objektiv, ville nok Knutsen stått øverst på den lista. Om man skulle gått for en nordmann da, noe jeg mener man bør, så fremst ikke De Zerbi eller Pep har lyst å komme hit og ødelegge karrieren sin 😅
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2231
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10195
Liker mottatt: 9124

red wrote: 16 Oct 2023, 22:59
Blodfink wrote: 16 Oct 2023, 22:37 […] Og hva har skjedd med at Norge har gode forsvarsspillere? Hvor i all verden ble de av? Merkelig.
Solbakken har vel vært veldig tydelig på at han mener kunstgress har mye av skylden for dette...
Så er det nå faktisk de forutsetningene som gjelder når man er trener for det norske landslaget. I alle fall så lenge man ikke har en haug av spillere å velge mellom som spiller i utenlandske ligaer. En av tingene jeg liker ved ten Hag er nettopp det at han ikke forsøker å finne unnskyldninger for å ikke prestere. Det samme kan man vel si om Ole Gunnar Solskjær.

Å trene og spille på naturgress er utvilsomt en fordel, men det er også ren utopi å tro at det lar seg gjøre i store deler av landet fra mars/april til langt uti november. Bodø/Glimt gjør det jo relativt bra, selv om de spiller på kunstig underlag. Molde også. For Tromsø sin del er det eneste mulighet hvis de skal kunne være med å konkurrere på øverste nivå.

Nå skal ikke jeg forsøke å snakke Tromsøspillere inn på landslaget, i hvertfall ikke enda😜 Men det er et lag med suksess, ut ifra forutsetningene, som først og fremst er tuftet på defensiv soliditet og et hardtarbeidende kollektiv. Utviklet på kunstgress. Det blir litt for enkelt å skylde på underlaget de fleste norske fotballspillere har i sin kamp- og treningshverdag.

Skal man gjøre noe med forutsetningene for landslaget mtp underlag, er vel det eneste reelle alternativet å bytte ut underlaget på Ullevaal, og sørge for at Norge spiller hjemmekampene sine på nettop kunstgress. Det er vel neppe særlig aktuelt.

Det er annerledes å trene et landslag enn et klubblag. Man kan ikke bare hente spillere fra andre deler av verden for å styrke posisjoner på banen. Man må ta ut de spillerne man mener kan gjøre det best for laget i den eller de kampene man skal spille. Det er naturlig at det da blir litt mer kortsiktig enn hvis man trener et klubblag. Her mener jeg at Solbakken helt klart kunne, og burde, gjort det bedre.

Jeg er på ingen måte tilhenger av å sparke trenere i hytt og gevær, men dersom det finnes kandidater som, etter resultatene å dømme, sannsynligvis kan levere bedre, er det forbundets jobb å vurdere det etter en så svak kvalifisering som vi nå er i ferd med å legge bak oss. Å frede en landslagstrener som har det antatt beste spillermaterialet, kombinert med de dårligste resultatene, på 24 år(!), er for meg uforståelig.
post liked by: Ryder
Football, bloody hell!
User avatar

Ryder
Posts: 4813
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2720
Liker mottatt: 11119

Kjetil Knudsen er vel den norske treneren som har overbevist klart mest de siste årene, men er han en trenertype som passer for et landslag?

Knutsen er sterk på drilling av spillestil og rekruttering av rollespillere. Med begrenset tid med laget, innbiller jeg meg at en landslagstrener i større grad må være pragmatisk og først og fremst sterk på å skape motivasjon og samhold.

Sånn sett tror jeg f.eks Solskjær kunne vært et vel så godt valg.
post liked by: Rød Pølse
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2231
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10195
Liker mottatt: 9124

Godt poeng! Så er det heldigvis en viss forskjell på å gi Strandberg litt "stick" her inne og å voldta han på some...😆

Last edited by Rød Pølse on 17 Oct 2023, 11:12, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14794
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23843
Liker mottatt: 19913

På siste FIFA-ranking lå Norge på 43.plass, Spania på 10 og skottene på 31.
21 europeiske nasjoner er foran Norge på lista.

24 nasjoner i EM, men Spania og Skottland er jo bedre, så sånn sett helt som forventet denne kvaliken.
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2231
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10195
Liker mottatt: 9124

Det kan man selvsagt si, @Blodfink. Men så baserer jo FIFA-rankingen seg på resultatene til landslaget, som har vært helt elendige. Hadde resultatene vært bedre, som de strengt tatt burde vært mtp spillermateriale, så ville også rankingen vært bedre. Norge var aldri det nest beste landslaget i verden under Drillo, men resultatene sørget for at vi lå på 2. plass på FIFA-rankingen i en periode.

Det er vanskelig å komme unna at Norge har underprestert med Ståle Solbakken som landslagssjef. Han som er ansvarlig for norske spillere og norsk liga for Transfermarkt er helt klar på at Norge burde vært kvalifisert for EM neste år.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14794
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23843
Liker mottatt: 19913

Ja, jeg mener jo at Norge burde kunne gjort det bedre. Men helt realistisk så er det intet sjokk akkurat. Skottland er bedre og Spania er bedre.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2231
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10195
Liker mottatt: 9124

Det er liten tvil om at Spania har et bedre landslag enn Norge. Om Skottland har det er jeg mer usikker på. At det skotske landslaget har bedre resultater enn det norske er det heller ingen tvil om. Så kan man spørre seg om det er Skottland som overpresterer eller Norge som underpresterer. Evt begge deler...🤔
post liked by: Blodfink
Football, bloody hell!
Post Reply