Norge

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Ja, med Molde så spilte de mer ball.

Men igjen, dette var i Norge.

Gjorde det og helt kurant i noen få kamper mot grei motstand i Europa. Men om man skal bruke Solskjær som målestokk, må man ta med hvilken fotball hans lag spilte på det høyeste nivået. Og det ble så og si utelukkende kontringsfotball på kampene i United, samt nedrykk fra PL med Cardiff. Kan telle på én, kanskje to hender, hvor mange ganger vi spilte noe som lignet på proaktiv fotball under Solskjær. Da også mot relativt "svak" motstand.

Så å forvente at Norge bare automatisk skal bli et fintspillende lag under Solskjær synes jeg er en vanskelig øvelse. Tror vi hadde slitt med ham og.
post liked by: RedTrafford

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 823

Grunnen til å se til tiden i Molde er jo nettopp at dette er en klubb mer på nivå med Norges landslag, samt at man som landslagssjef kan fritt plukke ut spillere utifra stil man ønsker å spille (som han nesten fritt kunne gjøre i Molde også, de kjøpte vel tre fulle fotballag på bare et par år).
post liked by: Belfastboy
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Sant, men så må man se på relativ motstand.

Var det lettere for Molde å dominere Tippeligaen i 2010-14, enn det blir for Norges landslag å dominere kvalikkgruppene? Tror jo det.

Tippeligaen holder generelt veldig lavt nivå.
post liked by: RedTrafford
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9117
Liker mottatt: 8400

Det handler ikke om at Norge skal bli så fintspillende, men at de skal klare å kvalifisere seg til mesterskap. Et landslag har begrenset tid til å jobbe med spillestil og det er naturlig at det vil være utskiftninger i spillerstallen med ujevne mellomrom. Å få mest mulig ut av tilgjengelig spillermateriale er landslagssjefens hovedoppgave, og der mener jeg at Solbakken har vært svak. Altfor svak 💩
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Sure, men hva sier man da når neste trener kommer inn og heller ikke klarer å få Norge til et mesterskap? Og hva om den treneren blir Solskjær, og heller ikke han lykkes? Hva blir argumentasjonsveien da?

Når X antall trenere ikke har klart det på over 20 år, hvordan kan man da være så skråsikker på at dette handler om Ståle Solbakken?

For en kort stund tilbake var hele Norge samstemt i at Norges kvinner kom til å bli så veldig mye bedre under Hege Riise. Det har sjeldent vært mer konsensus i fotball-Norge som når det ble samstemt enighet om at Riise skulle bli løsningen. Hva skjedde? De ble enda dårligere. De ble faktisk helt elendige.

Derfor tenker jeg det er lurt å stikke en finger i jorda, og ikke kun fokusere på trenersiden. Hva med norsk fotballkultur og spillerutvikling generelt? Er disse feltene på elitenivå? Vi er først og fremst en breddeidrettsnasjon, forutenom skisport.

PS: Jeg er for øvrig heller ikke fornøyd med Solbakken. Ut i fra det han kommuniserer utad virker han mer opptatt av å fremstå politisk korrekt i samråd med NFF og Klaveness. Det er i alle fall det han bruker mest energi på i pressekonferansene. Hans taktiske gjennomganger er ikke dårlige, men de er heller ikke spesielt detaljerte. Så det er vanskelig å få has på hva han vil rent taktisk.

Det samme problemet ser jeg og med Solskjær. Det blir fort endimensjonalt og manglende evne til å bryte ned blokk hos antatt svakere lag, samt mot bedre lag som leder og vil forsvare ledelsen.
post liked by: RedTrafford
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9117
Liker mottatt: 8400

Hva skal man gjøre da, @10Hag? Bytte ut norsk fotballkultur? La Solbakken gjøre som han vil frem til alle norske klubber er fantastiske på spillerutvikling? Landslaget fremstår som breddeidrett, men det er på ingen måte det de skal drive med.

Nå er det en kvalifisert kandidat til jobben som landslagssjef som er ledig på markedet. Etter den dårligste kvaliken på 24 år er det i mine øyne en no-brainer, men der er tydeligvis ikke NFF enige med meg. De forteller seg selv at det er stor entusiasme rundt våre beste menn, men det gjelder vel strengt tatt bare et par av dem...
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17267
Liker mottatt: 11025

Vi må bare akseptere at vi er der vi er @Rød Pølse

Strandberg benkes, kanskje et utgangspunkt å ta det derfra :D
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Kan sjekke om Otto Rehhagel holder nogenlunde over 30 grader enda, muligens en slik type vi trenger. :-|
post liked by: Rød Pølse
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Kvaliteten på de norske spillerne har etter min mening forbedret seg ganske bra de siste fem årene. Dersom vi sammenligner dagens tropp med den for 5 år siden så er det kun keeperplassen som er tydelig dårligere. Forsvaret er nok ca noe av det samme, midtbanen og angrepsspillerne er betydelig bedre enn den gang da. Og det mener jeg helt kategorisk. For å være helt ærlig så tror jeg ikke Norge har hatt en bedre tropp siden begynnelsen av 2000-tallet, og etter min mening så bør denne troppen være betraktelig mer konkurransedyktig enn hva Solbakken har klart.

Den største årsaken til at jeg ønsker å erstatte Solbakken er at han ikke har en klar og tydelig spillestil. Vi presser greit til tider, men får det sjeldent sikkelig til mot gode motstandere. Med ball så er det trilling og trilling og sjeldent en plan. Ikke er vi spesielt gode i kontra heller. Får vi inn i en trener som er 1) opptatt av å balansere laget bedre, samt 2) dyrke en tydelig, etter min mening mer direkte spillestil så er det spillere med høy nok kvalitet til at denne troppen skal kunne være konkurransedyktige i en kvalifisering. Så må man selvsagt ha noe flaks med trekning, ikke skader på nøkkelspillere osv for å kvalifisere seg.
post liked by: Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9117
Liker mottatt: 8400

RedTrafford wrote: 19 Nov 2023, 17:39 Strandberg benkes, kanskje et utgangspunkt å ta det derfra :D
At han i det hele tatt blir tatt ut i troppen gang på gang er i seg selv grunn til å sparke den som er ansvarlig. Det er synd at likegyldig er den eneste måten å forholde seg til landslaget på uten å bli irritert...
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Ikke direkte uenig med dere, altså 😄

Er bare ikke like sikker på at dette vil løses med enda et trenerskifte.

Men jeg er prinsipielt enig med at Solbakken ikke er god nok. Tror bare ikke nestemann - Solskjær eller ei - får noe mer ut av denne gjengen, og da i form av å kvalifisere seg til et mesterskap.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9117
Liker mottatt: 8400

You are my Solskjær, my Ole Solskjær
You make me happy when skies are gray
And Ståle Solbakken is fuckin' balder
Please don't take my Solskjær away 🎶
post liked by: RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Litt sånn utenfor den pågående diskusjonen her. Men føler det er enormt typisk Norge å være gode når det ikke telles. Blir ikke overrasket om vi vinner fortjent i dag med andre ord.
post liked by: Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9117
Liker mottatt: 8400

Velkommen etter, @messilingard 😜 Jeg har allerede spådd seier til Norge i det som er en helt betydningsløs kamp. Akkurat sånn som vi kjenner det norske landslaget de siste 25 årene. Hurra!
post liked by: RedTrafford, messilingard
Football, bloody hell!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17267
Liker mottatt: 11025

Tipper Norge er Norge i dag også jeg.
Spilte på skottene med hc-1 til 4,5

Det må være eneste grunnen til Norge vinner i så fall :D
post liked by: Rød Pølse, messilingard
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Typisk norsk å være god (når det ikke telles)! @RedTrafford
post liked by: RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply