Engelsk media

Diskusjon om engelsk fotball
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Tidligere var det som kjent tre aviser i Manchester.
Etter krigen og fram til flyulykken dekket følgende tre journalister United:
Manchester Evening Chronicle - Alf Clarke
Manchester Evening News - Tom Jackson
Manchester Guardian - Donny Davies.

I 1958 hadde Alf Clarke skrevet om United for Chronicle i 30 år, helt siden 1928.
Clarke døde i flyulykken.
Det var Chronicle som hadde Pink Final.
Og Clarke var visstnok en stor karakter.
Han gikk ikke av veien for å bryte etiketten på pressetribunen ved å rope og skrike til United spillerne, og juble hemningsløst over United scoringer.
Stor United fan, slik en United journalist bør være.
I en United bok fant jeg følgende:

Tony Walker en lojal Manchester United fan gjennom mange år var skolegutt i 1946.
Walker skrev et brev til Clarke.
Han håpet Clarke kunne hjelpe ham med hvor få tak i en fotball til skolelaget.
Fotballer, som godteri var svært vanskelig å oppdrive i 1946.
Clarkes svar per brev viser hvor vennlig og hjelpsom han var.
Og det gir et lite innblikk i Manchester United før sesongen 1946/47.

Thanks for your letter.
Glad to hear you confirm my option about United’s play.
They’ll be the team of the next season, and I hope to see them at Wembley.
Had they been there last Saturday they would have beaten Derby and Charlton together.
I am sorry I can not help you regarding footballs.
They are difficult to get.
United have three of four teams to keep supplied each week, and they are under quota, of course.
In fact, I’ve just been talking to Matt Busby, on the phone, and he has been relating to me the difficulties he is having in getting stock of all things.
You may be interested to know that I have just received a letter from the Middle East telling me how well Johnny Morris is playing over there.
How do you fancy this forward line for the next season:
Dalaney, Morris, Rowley, Pearson, Mitten.

For et svar fra en journalist til en fan!
Tenk dere Samuel Luckhurst opptre slik.

Brevet forteller oss at det var mangelvarer på mange ting i 1946.
Også for et fotballag.
Noe av det første Matt Busby gjorde som manager var å spørre fansen gjennom aviser om de kunne avse rasjoneringskuponger til treningstøy og fotballer!
Selv spillerne ble spurt om det.
Litt av en kontrast til dagens spillere som tjener 3 millioner i uka.

Vi får dessuten vite at Alf Clarke skjønte at dette United laget kom til å bli bra.
Husk at United hadde ikke vært i nærheten av noe som helst på over 30 år.
Clarke skulle få rett.

Vi får også vite at Morris gjorde tjeneste i Midtøsten, og spilte dessuten fotball der.
Han var ikke den eneste.
Flere spillere hadde vært borte i flere år, Stan Pearson aller lengst - 6,5 år.

Men nå begynte de å komme hjem.
Og Matt Busby satte dem sammen til et lag - et superlag - det beste i England.
Boka forteller at fansen flokket til for å se United mot slutten av den siste krigsliga sesongen.
På de siste 6 ligakampene i 1945/46 trakk United 270,000 tilskuere.
45,000 i snitt rett i kjølvannet av ww2.
På den siste Central League matchen i 45/46 (mange vil huske at Central League var reserveligaen som PL i sin ‘visdom’ vraket til fordel for Premier reserve league) trakk United 25,000 mot Newcastle.
Så stor var interessen og forventingen til klubben.

Glimrende fulgt og dekket av den patriotiske Alf Clarke fra Manchester Evening Chronicle.

*Derby - Charlton var FA cupfinalen 1946.
post liked by: Belfastboy, Cola2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Vet ikke om andre enn meg synes denne er spennende?
Chris Brierley jobbet i MEN i 27 år.
Og forteller om hvordan de jobbet med å gi ut Pink Final lenge før internett, mobil telefon osv.
Og hvordan de klarte at den var i salg kun 20 minutter etter at alle matchene var avblåst.
Mini mirakel som det kalles i The Free Library online.
Brierley trekker fram utfordringen med sene scoringer i matchene, og overskrift som av og til ikke stemte med hvordan matchen sluttet.
Ole Gunnar Solskjærs fire sene mål på City Ground i Nottingham nevnes som ett eksempel.
Forteller også om annen sport de dekket.
Pink solgte mer enn 100,000 aviser i Greater Manchester lørdag kveld på det meste.
Den er dypt savnet avslutter artikkelen med.

https://www.thefreelibrary.com/'If your ... 0553995365
post liked by: Pancho P, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Hele opplegget rundt sportspressen på den tiden... det er nesten mirakuløst!
post liked by: Pink Final, Can2, Cola2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Ja, og den var helt unik i UK @GBailey.
Der hver eneste by hadde sin egen ‘live’ avis, i England, Wales, Nord-Irland og Skottland.
Rosa, grønn, blå, beigegul eller hvit.
post liked by: Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Takk for at du deler slikt! Som en tidsmaskin til en enklere, dog skikkelig komplisert, tid ❤️
post liked by: Pink Final, Can2, Cola2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Takk, hyggelig at du setter pris på det.

Enklere og lavere forventning.
Her hjemme gikk matchene søndag kveld.
Første oppdatering utenom tv/radio for oss i Tigerstaden var mandag morgen i Aftenposten eller Arbeiderbladet.
Vg og Dagbladet var ikke abbonement den tiden, kun løssalg.
Og folk som bodde i nord Norge fikk først mandags Vg på tirsdag.
Men de hadde selvsagt sine lokalaviser som ellers i landet som ikke kom en dag for sent.
Været i morgen ble alltid været i dag for dem som bodde nordpå 😁

Matchrapport for United fikk vi i United supporteren, noen ganger 3 måneder etter at matchen var spilt.
Leste likefullt alt.

De som bodde i England fikk veldig raske oppdateringer i forhold, kun 20-30 min etter match.
På vei hjem fra kamp (de hadde jo sett) men de som ikke hadde sett behøvde ikke vente lenge.
Følte meg heldig som abbonerte, og kunne lese om lørdagens match tirsdag eller onsdag.
Midtuke matcher fikk jeg dog ikke.
(Var btw artig å se han i komm feltet på United.no som abbonerte flere år før meg.
Allerede på slutten av 70 tallet 👍.
For ikke å snakke om han jeg leste om som hadde abbonert på Newcastle Chronicle’s Pink i 60 år! 👏)
post liked by: Can2, Cola2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Det er absolutt interessant og veldig imponerende!

Jeg savner f.eks det rosa sportsbilaget til VG fra "gamle dager". (Selv om det helt sikkert er på annet nivå enn det Pink Final var.) Skjønner at det savnes, som det står litt om. Det er noe spesielt med sport på papir, som en nettartikkel ikke helt klarer å fylle tomrommet etter synes jeg.

Jeg prøver å se for meg den hektiske redasjonen, som skal ha slutt-resultater i boks, ferdig trykket og ut på gata på 20 minutter. Utrolig imponerende. -Teknologien den gangen, tatt i betraktning!
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Internett er jo helt overlegent, men det er noe med papir.
Sikkert mest nostalgi 😅

Var nok hektisk ja @Can2.
Brierley gir et lite innblikk.
Alt som ikke var live var i midten, mens dagens sport på de ytterste sidene.
Alt hadde sin faste plass, sin faste side.
Og med begrensninger på antall ord.
Synes å huske at Meek og Gardner (United og City) hadde 350 ord hver til disp.
Ble gjerne ca 200 fra 1 omgang og 150 fra 2 omgang.
Godt gjort å få med alt fra United og City til øvrige proff og non League klubber i Greater Manchester.
I tillegg til fotballen, dekket de rugby, boksing, speedway, badminton, dart, bordtennis og mye mer - ALT.
Hvis det ikke stod noe om en sportsbegivenhet den lørdagen, så hadde det ikke vært noe sier Brierley.
Så grundige var de.
post liked by: Pancho P, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Den anglofile nostalgiker’n i meg liker når tradisjoner holdes i hevd.
Som Bolton podcasten The Buff.
Etablert i 2019.
Hentet navnet sitt fra Bolton Evening News lørdags sportsavis.
The Sporting Buff, eller bare The Buff blant deres supportere.
Den gulbeige/ gulbrune avisa ble lagt ned i 1988.
Da hadde Pink Final for lengst begynt å dekke Bolton.
31 år senere hentet de opp igjen The Buff navnet når de begynte med egen podcast 👏 Image
post liked by: Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Eg synest du burde lagt ved eit nostalgivarsel i desse innlegga dine, @Pink Final😂 Uansett, glimrande lesning😊
post liked by: Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

😅 👍 @Pancho P.
Jeg liker å romantisere den britiske supporterkulturen.
Og det er litt for fristende å gå bakover til den tiden da fotball var en jordnær sport.
For eksempel den gang den lokale avisa fikk førstehåndsinformasjon fra klubben den dekket.
Og hovedjournalisten reiste som en del av laget.

Nydelig da Bolton podcasten tok The Buff navnet.
Akkurat som jeg likte da Adidas ga oss den lys rosa bortetrøya.
Uansett om den var mindre vakker.
Det imponerte meg at Adidas kjente til historien om Football Pink.
Og ikke minst av vi tok den fargen før City rakk å gjøre det 😆

The real Mancunian club 😍
post liked by: Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

James Alexander Gordon ble nevnt igjen i dag.
I FA cup tråden har vi skrevet om denne radio legenden.
Hver eneste lørdag leste han opp resultatene fra alle de fire engelske og de tre skotske divisjonene.
Kl 17.55 presis.
De syv divisjonene tok 5 minutter å lese opp.
Og skotske Gordon leste med stil.
Medfølende stemme for tapende lag, mer nøytralt stemmeleie for uavgjort og lystig stemme for vinnende lag.
Legende som døde for 8 år siden.
Hadde polio som liten, og fant sin rolle innen media. Image
post liked by: Buchan, Belfastboy, Can2, RedTrafford, Pancho P, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

James Alexander Gordon er forøvrig kjent for det mest legendariske fotballresultatet gjennom tidene, tongue-twisteren East Fife 4, Forfar 5. Dessverre viser det seg at resultatet er oppdikta. Det var den populære britiske komikaren Eric Morecambe som fann på resultatet som ein hyllest/vennskapelig erting av sin gode venn JAG.

To andre britiske komikarar, Ronnie Barker og Ronnie Corbett (The Two Ronnies), brukte også dette resultatet i ein sketsj, då dei las opp fiktive pauseresultat. East Fife 5, Forfar so far 4. Andre kjente resultat frå komikarduoen var bl.a. Motherwell 2, Father Sick-as-a-Parrot 1 og Dumbarton 1, Dick Barton 0 😂

Her les dei forresten opp resultat i beste Sølve Grotmol-stil.

https://youtu.be/YWY2Bs2VYJs

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Eg sleng ved eit anna klassisk klipp med Hugh Laurie. Britisk humor på sitt beste😂😂😂

https://youtu.be/13G-Mm0B_6w

PS. Ei lita retting: Det er Mel Smith som les opp resultata på den første videoen.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Buchan, Can2, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Haha :hah: Fikk meg en god latter her @Pancho P. 👍
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Advarsel, Google transelate!

Simon Carter, en journalist som har jobbet i Southampton og skrev deres Sports Pink, skrev sommeren 2022 om den siste Sports Mail fra Portsmouth og andre lørdagsaviser.
Han er blant de siste som jobbet med dette kulturminnet innen den britiske supporter arven.
Her forteller han om alt fra brevduer i Plymouth Daily Mercury for 120 år siden, til den siste blekka utgitt i Portsmouth sommeren 2022!

Jeg limer inn nett oversettelsen, gidder ikke rette opp oversettelsen av 3 august i fjor.
Oversettelsen er bra nok, og sikkert ikke flere enn meg som gidder å lese dette her inne? 😅.
Limer inn den engelske teksten i neste post.
Limer inn to andre bilder også der, for variasjonens skyld 😄
Image KOMMENTAR: Ikke flere Green 'Uns, Pink 'Uns, Football Posts eller Echos, og nå ingen flere Sports Mails – slutten på en æra for en avis som en gang solgte 40 000 i uken (og det var da Portsmouth rykket ned!)
Slutt på en epoke - fire ord som vanligvis kastes rundt av fotballsupportere i en viss alder, så ofte brukt at de har blitt klisjefylte. Nå bruker jeg dem, for andre gang innen fem år i arbeidskapasitet, som en del av et rekviem for noe som en gang var en viktig del av en fans liv. En fotballtøff families liv, til og med.

I hendene dine, kjære leser, holder du et samleobjekt: den siste sportsposten noensinne , den siste helgesportsavisen som sannsynligvis vil bli produsert av en regional dagsavis.

Slutt på en æra? Uten skygge av tvil.
En gang i tiden var det Green 'Uns, Pink 'Uns, Football Echos og Sports Posts i praktisk talt alle større byer i England, Skottland og Wales. Noen ganger solgte de opp mot 70 000 eksemplarer HVER UKE. Og jeg har ikke brukt store bokstaver for overdrivelse, bare for å slå fast at disse papirene betydde noe. Mye.

Generasjoner av supportere ventet utålmodig på å kjøpe en, noen ganger mindre enn en time etter at kampen de nettopp hadde sett var ferdig, for å lese om kampen de nettopp hadde sett; det, og å porre over poengsummene fra andre steder i Football League og de oppdaterte tabellene. Ingen internett den gang, ingen mobiltelefoner, ingen rullende sportsnyhetskanaler, ingen Jeff Stelling.
Pappa stod i kø for å få en kopi, eller sendte barna sine – sannsynligvis sønnene deres, og det er ikke å være sexistisk, bare saklig – for å kjøpe en i stedet. På den måten, hvor mange tusen ungdommer ble hjulpet til å bli forelsket i det vakre spillet?

Det var imidlertid den gang - helt tilbake, nå kommer jeg til å tenke på det - og dette er nå. På den tiden var idrettsavisene lørdag kveld en institusjon. Nå har teknologien drept dem. Drepte dem alle sammen.

Tilbake i desember 2017, i et tidligere arbeidsliv, var jeg sportsredaktør for Southern Daily Echo i Southampton da vi publiserte finalen Sports Pink . Den ble først trykt i 1898, og gikk ned i historien som den lengste lørdagskveldens sportsavis i Storbritannia.

Etter Pinks bortgang var det bare Sports Mail igjen, men den var ikke tilgjengelig i butikkene før en søndag morgen. Bare noen få timers forskjell, gitt, men det betydde noe.

Mens Sports Pink kjørte i 119 år, likte Sports Mail en 109-årig eksistens - etter først å ha kommet på gata i 1903 - helt til den ble avviklet i slutten av 2011/12. Tilbake, føniks-aktig, i starten av 2013/14-sesongen med Pompey under fanseierskap og en feelgood-faktor tilbake på Fratton Park, tok Mails andre inkarnasjon i ytterligere ni Portsmouth Fc sesonger.
Til å begynne med, etter Sports Mails retur, ble 10p av 60p-dekselprisen donert til fotballklubben, og i de to første sesongene tilbake ble rundt £27 000 donert til Pompeys akademi fra et gjennomsnittlig salg på rundt 5000 i uken.
Fra 2016 hadde det ukentlige salget sunket til rundt 3700 - faktisk langt fra gjennomsnittet på 41 000 i september 1960 (og det var sesongen hvor Pompey ble nedrykket fra den gamle andredivisjonen!)

Du vil ikke bli overrasket over å vite at salget av Sports Mail har fortsatt å falle siden den gang; det faktum at dette er den siste utgaven noensinne forteller deg alt du trenger å vite. The Mail tiltrekker seg ikke skreddersydd reklame. Du trenger ikke være den beste regnskapsføreren for å vite at tallene ikke stemte. La oss være ærlige, du trenger ikke engang å være regnskapsfører ...
For å være brutalt ærlig, ble jeg overrasket over at Echo's Sports Pink varte så lenge som den gjorde. Ditto Sports Mail . Jeg har alltid vært en realistisk sportsredaktør, og når jeg så meg rundt i landet, var det litt realisme - og det litt vanskelig. Alle de byene og byene med en større fotballhistorie enn Southampton - Birmingham (Sports Argus, siste utgave 2006), Newcastle (Pink, 2005), Liverpool, Manchester (Pink, 2007), Sheffield (Green 'Un, 2013), Nottingham, Derby, Wolverhampton (Sporting Star, 2009), Edinburgh (Pink) - nå alle sammen som steder som for lenge siden hadde mistet sportsavisen lørdag kveld. Manchester's Pink hadde gått fra en spilleautomat lørdag kveld til en søndag morgen i 2000, og kjempet videre i ytterligere syv år.
Så mange andre - Leicester (Sports Mercury, 2007), Hull (Green, 2005), Coventry (The Pink, 2004), Aberdeen (Green, 2002), Middlesbrough (Pink, 2008), Bristol (Green 'Un, 2006), Cardiff (Sports Echo, 2006), Stoke, Ipswich, Norwich (Pink, 2009), Brighton. Alt er borte, for aldri å komme tilbake.
(Hvorfor, pleide Bristol å ha TO lørdagskveldsaviser - Pink Un, produsert av Evening World, og Green 'Un , produsert av Evening Post. Det duopolet tok slutt da Posten slukte Evening World - flott navn for en paper, the Evening World ! - på begynnelsen av 1960-tallet. Enda mer vantro - i dagens internettverden, uansett - var det faktum at Echo- avisen i Cardiff pleide å trykke TO utgaver av sportsavisen deres. Den første ville være på gata etter 20 minutter etter sluttsignalet og ta med bare første omgangsrapport fra dagens Bluebirds-kamp. Tenk deg det nå.

Jeg pleide å si til kollegene mine i Daily Echo : «Har alle disse avisene feil når de stoppet sportsavisene deres. Har vi rett til å fortsette? Vet vi noe de alle ikke visste?
Selvfølgelig gjorde vi ikke det. Det var et «nei» på alle tre spørsmålene. The Pink var den siste lørdagskveldssoldaten som var igjen på en slagmark full av mange (mer kjente) ofre. For å strekke på krigsanalogien, visste jeg alltid at vi bare var en kule unna å lide samme skjebne.
På den tiden sørget mange instanser for at aviser på lørdagskvelden ble presset ut før noen fans hadde kommet tilbake til hjemmene sine. Og for noen var den "dagen" ikke så lenge siden, egentlig ikke.
Så sent som i 2002 jobbet jeg på Bristol Evening Posts Green 'Un . De fleste helgene i løpet av en fotballsesong hadde vi en kontorbasert stab på rundt 20 personer som jobbet med det - pluss reportere og fotografer på kamper og damer - alltid damer - tok det løpende eksemplaret fra journalistene som dekket City og Rovers, pluss Bristol og Bath rugby .

Sammenlign det med de siste ukene av The Pink i Southampton, hvor det bare var to kontorbaserte ansatte, en kopitaker - som ikke alltid var nødvendig hvis Wi-Fi på en ikke-ligabane fungerte - og bare tre reportere (to på en Saints-kamp og en på en ikke-ligakamp). På grunn av nedskjæringer ble Saints-bildene ofte tatt av en freelance. Tatt i betraktning alt dette klarte The Pink – usedvanlig godt – å vare like lenge som før de tok den fatale kulen.
Her på The News så forrige sesongs Sports Mails en person (jobbe hjemmefra) involvert i produksjonssiden på en lørdag ettermiddag - pluss Neil Allen som skrev på dagens Pompey-kamp med bilder tatt av en frilans. Igjen, sammenlign det med mine erfaringer bare 20 år tidligere.
Likevel, som Yorkshiremen i Monty Python-sketsjen ville fortelle meg, hadde jeg det lett i helgens sportsavisproduksjon. Da jeg rapporterte om Nottingham Forest og Notts County for Green 'Un in Derby, hadde jeg min egen dedikerte copytaker. Og når du var på kontoret, gjorde datamaskiner ting raskere og enklere (mesteparten av tiden). Selvfølgelig var det ikke alltid slik. La oss gå lenger tilbake, mye lenger, i tid: tilbake til det første tiåret av 1900-tallet da Bill Evans tok med seg to brevduer for å dekke ikke-ligakamper i Plymouth-området for lørdagskvelden Western Daily Mercury - nå Western Daily Morgennyheter- sportspapir. På slutten av hver halvdel foldet han sammen den skriftlige rapporten, festet den til en av duene og slapp den til himmelen - i håp om at den ville fly tilbake til Mercury-kontoret. Jeg ville veldig gjerne ha sett Neil Allen prøve det forrige sesong, og samle opp på Pompey-kamper med en kurv som inneholder to duer og fingrene i kryss.
Da jeg vokste opp på 1980-tallet som Exeter-fan, husker jeg fortsatt at jeg stoppet fra lange bussturer nordover for å kjøpe Birmingham Sports Argus , pappaen til alle lørdagsresultatavisene, på en bensinstasjon på motorveien. For mange av oss - de uten radio - var dette første gang vi kunne finne ut poeng fra andre spill. Når jeg skriver det nå, virker det som om jeg beskriver en periode på 1930- eller 1950-tallet, i stedet for midten av 80-tallet.

Herregud, som jeg elsket Sports Argus . I årevis var det den mest solgte sportsavisen i Storbritannia. I 2005 solgte den fortsatt 10 000 eksemplarer i uken, men den ble fortsatt lagt i mølla 12 måneder senere på grunn av tap på 100 000 pund i året. Den hadde levd til moden alder av 109 år, men samfunnet hadde for lengst endret seg siden den først dukket opp i 1897 med teksten " A journal of all manly pastimes" . Vær interessant å se reaksjonen på Twitter hvis noen publikasjon våget å bringe det tilbake!
Tilbake på midten av 80-tallet var jeg alltid imponert over hvordan actionbilder fra ettermiddagens spill kunne inkluderes i Sports Argus . Senere, da jeg jobbet med min første slike publikasjon - Derby Telegraph's Green 'Un i 1994 - ble jeg enda mer imponert da jeg ble fortalt hvordan det skjedde - ofte en fotograf som ga en rulle med film til en "gopher" som så skyndte seg tilbake til kontoret for å fremkalle bildene. Sammenlign det med dagens teknologi, der actionbilder fra dagens Pompey-spill kan være på en side innen få minutter etter avspark. Dagens teknologi ER fantastisk; det er bare en gråtende skam at det har bidratt til å drepe publikasjoner som ga så mye glede til så mange.
Selv om bildene var gode, var det alltid overskriftene jeg elsket om de lyse dagene til Greens, Pinks og Sports Mails. 'NON-STOP POMPEY IN WONDER WIN' fra en kamp i 1963 mot Leyton Orient, Blues iscenesetter et sensasjonelt comeback. "Tre ned - score seks mål i løpet av 34-minutters utbrudd" gikk stroppen.
'HELLIGE LEVENDE! IT'S A POMPEY 'DOUBLE' skrek nok en Mail- overskrift etter en 3-2-seier på The Dell i februar 1964, siste gang Pompey fullførte dobbelen over erkerivalene sine.

'20 SEC-GOAL MARKED ROAD TO THE CHAMPIONSHIP' var forsidens overskrift 6. mai 1950 da en 5-1 Fratton Park-banking av Aston Villa sørget for at Pompey beholdt førstedivisjonstittelen på målsnitt over Wolves. 'Villa Foundations Shaken: Crowd Lift Roof' kjørte strapline. Strålende. En annen verden, selvfølgelig, men det er likevel flott å se tilbake på hvordan samfunnet pleide å være, hvordan avisspråket pleide å være, da Pompeius var Englands mestere.
Og det er verdt å huske at journalister ikke fikk navnene sine trykt ved siden av reportasjer og spalter før på 1970-tallet. I de siste årene av det foregående tiåret rapporterte for eksempel 'Linesman' om Pompey, 'Janus' på Southampton og 'Watchman' på Brighton. Lokalt rapporterte 'Townsman' om Fareham, 'Collegiate' på Gosport Borough. ' The Turk' skrev om Gosport League, ' Hosec' dekket North End League, 'The Scout' var skrifttypen for all Portsmouth FA-kunnskap og - min favoritt - Dockyard League-skribentene ble skrevet av 'Matey' . Hvem var de virkelige menneskene bak disse pseudonymene?
Når jeg ser tilbake på de forskjellige Sports Mail- forsidene fra nedenstående år, kan jeg ikke la være å kaste et blikk nedover alle ligatabellene og undre meg over hvordan klubbenes formuer kan ebbe og flyte. Ta utgaven av 22. desember 1984, dagen Alan Bileys to sene mål ga Alan Balls Pompey en dramatisk seier fra Fratton Park mot Oxford United. Blues ble nå nummer to i den gamle andre divisjonen, med Oxford (de eventuelle mesterne) på fjerde plass. Leeds og Manchester City ble henholdsvis femte og sjette. I samme divisjon var Grimsby, Shrewsbury, Carlisle og Notts County - som alle siden har gått inn i ikke-ligafotball. Et femte navn, Oldham Athletic, vil bøye seg uten liga i 2022/23.
Swansea, Bolton og Burnley - tre klubber som har melket Murdochs Premier League-kua - var involvert i en nedrykkskamp i tredje divisjon. York City, nå i sjette lag, var over nåværende Premier League-antrekk Brentford. Darlington, Bury og Hereford - tre klubber senere for å synke inn i glemselen - var blant de fire beste i fjerde laget. Hvordan i all verden vil fotballlandskapet se ut om 40 år?

Å skrive dette stykket har uunngåelig vekket minner på nytt - om aviser der jeg har jobbet, om folk jeg en gang kalte kolleger, om å sitte i frysebokser og ringe over kopi (og ingen bedre enn min aller første, en Notts County i siste øyeblikk derbyseier over Forest i februar 1994. Se på kløften mellom disse klubbene nå). Og minner om hvordan avisene var, da jeg begynte min journalistiske karriere på slutten av 80-tallet, og hvordan de er i dag. Et mikrokosmos av selve samfunnet, en annen verden.
I desember 2017 hadde jeg tilsyn med den siste 48-siders Southern Daily Echo Sports Pink . Det var, som jeg sa i begynnelsen av denne artikkelen, slutten på en æra. Nå, i juli 2022, har jeg overvåket den endelige Portsmouth News Sports Mail , et 56-siders produkt som jeg håper du liker å lese. Et papir jeg vil tro du vil beholde. Og, som tidligere nevnt, ER dette virkelig slutten på en æra nå. Landskapet er bart. Ingen blir stående igjen. Ingen grønne, ingen rosa, ingen e-post eller sportsekko trykt på papir uansett farge. Teknologien har vunnet krigen. Ingen flere bokstavsider. Bare nettoppslagstavler og den ofte giftige naturen til sosiale medier. Et rettferdig bytte? Jeg lar deg bestemme.
Jeg vokste opp med ivrig å skanne sidene til lørdagskveldens sportsaviser på midten av 80-tallet; Jeg var heldig nok til å jobbe med dem i over 20 år. Jeg føler meg privilegert som har vært involvert i små biter av engelsk idrettssamfunnshistorie, og jeg bruker ikke den setningen lett. Og i det minste var jeg der, rett på slutten av deres levetid, selv om jeg vet at jeg gikk glipp av den gylne delen av epoken med flere generasjoner.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply